Gå til innhold

Hånd-, fot- og munnsyke - smitte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vårt barn har nylig vært gjennom en runde med HFM. Vi fikk beskjed av barnehagen at dette «gikk», og jeg fikk en dag tlf om at barnet ikke ville spise, gråt og hadde noen blemmer. 

Var hjemme med ham et par dager og ila den tiden rakk jeg å bli syk, og skikkelig dårlig…Parallelt kviknet han til, og bhg sa han kunne komme så lenge han hadde ok allmenntilstand og var over «toppen».

En nær venninne med barn inviterte meg over på besøk i helgen siden mannen og ene barnet er bortreist og hun var ensom. Jeg hadde fortalt at barnet mitt er sykt og jeg også, men at det virket som vi begge var over «toppen». Hun ville gjerne at vi skulle komme og var veldig grei siden jeg var dårlig.

Idag fortalte hun at barnet på tur med far også har fått HFM og er skikkelig dårlig. Så merker jeg at hun er ordentlig sur på meg. Jeg har ikke sett barnet hennes på ganske lenge så det er ikke mitt barn som har smittet hennes, sannsynligvis er det via barnets egen barnehage, men hun sier hun er bekymret for barnet hjemme. Han har ingen symptomer, men hun er irritert for at vi var så «tett på». Og hun sier at jeg sa at man ikke er smittbar når sykdommen er ferdig brutt ut, noe som ikke stemmer. 

Jeg var blitt frisk kvelden etter jeg kom fra henne. Er lei meg for at hun er sur på meg nå… Samtidig tenker jeg jo at hvis hennes barn blir sykt så er det jo sannsynlig at det er søsken som har smittet. Men virker som jeg får skylden.

Huff 😕 Ser at det er mange barnehager som har dette nå. Og stusser litt over at bhg sier det er greit å levere tilbake barnet før alt er 100% borte og barnet er friskt hvis det er smittsomt hele veien. 

«Sporet» dere smitten til barnet deres? Jeg har mitt første barn i barnehagealder og har ikke tenkt på hvem som har smittet ham, når det er så mange som har det.

Anonymkode: 81d16...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...