Gå til innhold

Så hvordan gjør man barnevennlige middager så forbanna sunne

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Uanonym bruker skrev (5 minutter siden):

Mine barn spiste også "alt" som 2-åringer. Men som de fleste andre fikk de en kresen periode fra 3-4-årsalderen.

At ungene er litt kresne som små, er naturlig, og har ikke nødvendigvis noe med at foreldrene ikke gir dem variert mat.

Nå er ungene mine tenåringer, og spiser igjen "alt" ;) 

Ja, det eneste man kanskje gjør feil sånn sett er å tenke at de minste må ha ekstra mild og finmoset mat, da tror jeg man gjør det vanskeligere for seg selv enn nødvendig. For når de er 1-2 år (og gjerne også tidligere) så er jo all mat spennende og nytt, vår 1 åring elsker taco og rød curry osv. (Han er nok også vant til kryddersmak fra fosterlivet og morsmelk :p). Vi prøver å gi han krydret og variert mat (uten å overdrive, men han får litt chili i retter også), nå som han faktisk er mottagelig for det. Og så kommer det såklart en mer kresen fase, men får bare fortsette å tilby variert mat :)

Anonymkode: c3db8...435

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man skal bruke rene råvarer, lage alt fra scratch, ikke spise ultraprosessert. Og så har jeg fire barn med forskjellige ønsker og behov, der maten de liker best er mat med kjøttdeig, pølser, gratenger, pasta osv.

De liker fisk og grønnsaker så vi spiser mye av det, men det er ikke særlig gøy å stå på kjøkkenet i en time-halvannen og lage typisk sunn mat fra bunnen av og så er det ingen som vil ha. 

Så hvordan lager man barnevennlig mat som er sunt? Hver dag hele året? 

Anonymkode: cc8d1...28c

Du lager dobbelt opp når du først lager. 
Å skrelle grønnsaker og poteter kan du gjøre kvelden før. Og la de ligge i vann til neste dag. 
Skaff deg en stor gryte, ildfast form eller ulftapro til å ha i steikeovnen. 
Så fyller du opp med poteter, grønnsaker og løk, legger kylling enten i biter eller hele, alternativt hvit eller rød fisk opp på grønnsakene og steiker i ovnen i ca 1/2 time på 180 grader. Lager du dobbelt opp, så har du for to dager. 
poteter og grønnsaker eller ris koker seg selv. Så kan du kjøpe hakka kjøtt hos slakteren som er rent kjøtt malt/kvernet og lage kjøttdeig at av det. 
Du må bruke fantasien din istedenfor å bruke det nærmeste i fra butikken. 
Koker du mye fisk, og mye tilbehør, så kan du neste dag lage plukkfisk. Da er det bare hvit saus du må lage påfølgende dag. 

At ett barn ikke vil ha en matsort, betyr da vel ikke at dette ene barnet skal få en helt egen middag? Da legger du vel mye tilrette for ekstra arbeid for deg selv. Alternativet er at dette barnet får rester fra dagen før. 
Ogjen bruk hodet. 

Anonymkode: 09e3a...ec0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor må barna få egne retter? De kan spise det samme som resten av familien.

Anonymkode: d9c12...42d

Jeg tror du misforstår ts. Jeg får inntrykk av at hun lager det samme til alle, og at barna gjerne spiser feks pasta/lasagne med ekstra grønnsaker til/oppi, men at hun har fått inntrykk av at dette ikke er sunt nok (ultraprossesert, ikke alt helt fra scratch osv). Og at når hun står i timesvis for å lage ting helt fra bunn med bare sunne friske råvarer, så er ikke alltid barna så interesserte.

Ts - jeg ville ikke hengt meg opp i at alt må være rene råvarer og fra bunn. Det viktige er helheten. Rent kjøtt er bedre enn kjøttdeig som er bedre enn pølser, men pølsegryte med masse grønnsaker er veldig mye sunnere enn pølse og brød, og kan helt fint være del av variert kosthold. Som du selv sier, ingen cits med supersunn mat som tar hele dagen og ikke blir spist. Men noen dager bør man jo ha litt renere råvarer for å lære å like det også. Kanskje ta med barna som er store nok på å lage mer tidkrevende mat og la de velge litt råvarer og smake underveis?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått dette med at sunn mat skal ta så lang tid å lage. Det går jo unna i en fei, og lager man gryter av forskjellig slag, har man i tillegg 10-20 minutter på å rydde kjøkkenet og få gjort andre ting mens det står og putrer.

Rød linsesuppe. Moste svarte bønner istedenfor kjøttdeig når man spiser taco. Grønne linser og grønnsaker i lasagne istedenfor kjøttdeig. Grønnsaksgryter med linser. Lapskaus med linser. Wok, ris og noe annet i tillegg. Grønnsaker, boks med hakkede tomater, litt kokosmelk og krydder, og vipps så har man pastasaus.

Alt dette (med unntak av lasagne), er laget på null komma niks. Det er bare å fylle fryseren med grønnsaker, så kan man slenge de i all slags gryter og sauser. I tillegg er det lett å fryse ned og smaker like godt når det varmes opp. 

Anonymkode: b1e9a...64c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Det er jo ikke rart. Det er enkle smaker. Det ser godt ut. Ingen skumle farger, konsistens

Hva? Spagetti og lasange ser jo ut som oppkast og har spesiell konsistens. 

Anonymkode: 24e3a...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tror du misforstår ts. Jeg får inntrykk av at hun lager det samme til alle, og at barna gjerne spiser feks pasta/lasagne med ekstra grønnsaker til/oppi, men at hun har fått inntrykk av at dette ikke er sunt nok (ultraprossesert, ikke alt helt fra scratch osv). Og at når hun står i timesvis for å lage ting helt fra bunn med bare sunne friske råvarer, så er ikke alltid barna så interesserte.

Ts - jeg ville ikke hengt meg opp i at alt må være rene råvarer og fra bunn. Det viktige er helheten. Rent kjøtt er bedre enn kjøttdeig som er bedre enn pølser, men pølsegryte med masse grønnsaker er veldig mye sunnere enn pølse og brød, og kan helt fint være del av variert kosthold. Som du selv sier, ingen cits med supersunn mat som tar hele dagen og ikke blir spist. Men noen dager bør man jo ha litt renere råvarer for å lære å like det også. Kanskje ta med barna som er store nok på å lage mer tidkrevende mat og la de velge litt råvarer og smake underveis?

Takk — du forstår hva jeg mener, og det er akkurat sånn det er. Jeg ser også at det er gode poenger du har i andre avsnitt! 

Til dere andre: før i tida var det så enkelt som at jeg ikke trengte å tenke på om maten var barnevennlig. De spiste asiatisk, lutefisk, fårikål, gresk og what not. Det har snudd. De har blitt eldre, påvirkes av andre og de påvirker hverandre innad i familien. Å lage lasagne med linser eller bønner er bare å glemme, det ville de bare pirket i. En av dem sliter med å få opp vekta, så å si «da får dere vente til kveldsmat» for å skulle statuere et eksempel er heller ikke aktuelt. 

Men jeg har fått gode tips og innspill, og må antagelig senke nivået noe. Takk. 

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I perioder med kresne barn så har jeg passet på å alltid ha noe tilbehør som barnet liker. F.eks potet, pasta eller ris som ikke er blandet sammen med den andre maten. Og så har jeg alltid hatt en regel om at all slags mat skal kunne ligge på tallerkenen, enten barnet velger å smake på maten eller ikke. 

Anonymkode: b4846...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man skal bruke rene råvarer, lage alt fra scratch, ikke spise ultraprosessert. Og så har jeg fire barn med forskjellige ønsker og behov, der maten de liker best er mat med kjøttdeig, pølser, gratenger, pasta osv.

De liker fisk og grønnsaker så vi spiser mye av det, men det er ikke særlig gøy å stå på kjøkkenet i en time-halvannen og lage typisk sunn mat fra bunnen av og så er det ingen som vil ha. 

Så hvordan lager man barnevennlig mat som er sunt? Hver dag hele året? 

Ehem… ønsker???

Jeg har alltid laget helt vanlig middag som jeg selv bestemmer til hele familien, der alle må smake skikkelig. Det blir ikke annen middag. De kunne få et knekkebrød med leverpostei hvis det var helt krise, men det var så kjedelig at de spiste middag likevel, og det viser seg som oftest at de likte det likevel.

Anonymkode: 5cae7...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt det der nei. Jeg har to barn som begge er kresne på forskjellig vis så middag er ofte en utfordring her. Og det skyldes ikke at de ikke har vært introdusert for det meste fra de begynte med fast føde (eller med morsmelka for den saks skyld). Faktisk var de på grensen til undervekt begge to da de var rett under året fordi interessen for fast føde var veldig liten. Jeg laget hjemmelaget mat etter alle kunstens regler men det hjalp lite. 

Jeg passer på å få i de det de faktisk spiser, for mine går heller sultne enn å spise noe de ikke vil ha. Har fått mang en "fristende matboks" i retur. Og så prøver jeg ernæringsbooste favortittmaten med umerkelige grep, samtidig som jeg fortsetter å tilby mat de ikke vil ta i med en ildtang foreløpig. Plutselig kan det snu. Min eldste begynte først å like potet og kjøtt da han var 8 år. Yngste brekker seg omtrent bare hun ser et snev potetstappe på tallerkenen og noe kjøtt skal definitivt ikke ligge der, men på pizza eller i ostesmørbrød spiser hun kjøtt. 

Anonymkode: b5bb1...cd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

(rart at kresne barn ofte ikke har noen problemer med det usunne og gafler innpå med pizza, pølser, nugatti, kjeks osv.)

Anonymkode: 24574...893

Du får synes det er så rart du bare vil. Det er nå rett og slett sånn det ER. Ikke noe rarere enn at det er akkurat det samme voksne, ikke-kresne folk også liker å fråtse i når de ligger på sofaen.

Jeg spiser alt jeg får servert , men da jeg var liten var mat et mareritt for alle involverte. Det var helt uproblematisk å gå sulten istedet. Jeg spiste ingen typer brød, knapt nok kjeks, fordi jeg var redd for frø. Å forsøke seg på å gjemme grønnsaker i maten var totalt uaktuelt. Tomatsaus på pizzaen gikk akkurat an (men så spiste jeg ikke pizza heller fordi det var alltid så mye rart oppå). Var det så mye som antydning til for eksempel hakket løk noe sted, glem det. De kunne like gjerne servert meg en porsjon kokte brunsnegler. Se for deg DET neste gang du ikke forstår at noe kan være frastøtende å putte i munnen.

Anonymkode: bbdbd...bc7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva? Spagetti og lasange ser jo ut som oppkast og har spesiell konsistens. 

Anonymkode: 24e3a...a94

Nehei. Det ser ikke ut som oppkast. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt spørsmålet. Har aldri lært ungen å spise såkalt barnevennlig mat, vi har aldei pølser etc, men pølser kan også lages selv, da blir de sunnere. Kjøttdeig er da ikke usunt.

Maleficenta skrev (18 timer siden):

Det er jo ikke rart. Det er enkle smaker. Det ser godt ut. Ingen skumle farger, konsistens

Hvis man gir barna kjøpegrøt, smakløs mos på glass, mat uten krydder og urter etc fra start, er det jo ikke så rart at de bare liker «enkle smaker». Merkelig nok har jeg aldri vørt borti at pakistanske eller thailandske barn ikke kan spise mat med smak 🤔

Ytterst uenig i at junkfood SER eller lukter godt, og synes ofte det har veldig skummel, gjerne litt slimete fettete konsistens.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pasta, kjøttdeig og grateng er jo middager hvor det er lett å ha med masse grønnsaker. Slikt kan man jo også lage i store porsjoner og fryse ned, så slipper man lage middag fra bunnen av hver dag.

Mat er mat, det er feil å tenke at det skal være "barnevennlig". Barn spiser ofte det meste de får servert, så lenge de blir tilvendt det som små. Mine små fikk fetaost og oliven og spiste det med hendene som to-åringer. Jeg laget også mye asiatisk da de var små og de spiste det som alt annet. De visste ikke om at de skulle spise pølser fordi det var "barnevennlig". 

Anonymkode: c8afa...240

💯 

Anonymkode: b2bde...331

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke helt spørsmålet. Har aldri lært ungen å spise såkalt barnevennlig mat, vi har aldei pølser etc, men pølser kan også lages selv, da blir de sunnere. Kjøttdeig er da ikke usunt.

Hvis man gir barna kjøpegrøt, smakløs mos på glass, mat uten krydder og urter etc fra start, er det jo ikke så rart at de bare liker «enkle smaker». Merkelig nok har jeg aldri vørt borti at pakistanske eller thailandske barn ikke kan spise mat med smak 🤔

Ytterst uenig i at junkfood SER eller lukter godt, og synes ofte det har veldig skummel, gjerne litt slimete fettete konsistens.

💯

Du vet det fins barn med spisevegring. Da jeg var barn var jeg super kresen og likte ikke grønnsaker før jeg var 19. Fikk aldri spesialmat. Fikk servert det resten av familien spiste. Hadde en søster som spiste og likte alt. Så alt er ikke foreldrenes skyld som gir barna feil mat.

I Pakistan får de vel juling om de ikke spiser....

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sørger for at det alltid er nok av noe de liker til at de i verste fall  spiser seg mette på det (så sørger jeg for at ikke et av barna blir sittende å bare spise agurk og potet hver dag). 
Skal jeg bruke lang tid på noe er det enten noe jeg vet barna elsker og/eller vi voksne liker godt, sånn at det er minst to som setter pris på innsatsen som er lagt ned. 

Anonymkode: 28696...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk — du forstår hva jeg mener, og det er akkurat sånn det er. Jeg ser også at det er gode poenger du har i andre avsnitt! 

Til dere andre: før i tida var det så enkelt som at jeg ikke trengte å tenke på om maten var barnevennlig. De spiste asiatisk, lutefisk, fårikål, gresk og what not. Det har snudd. De har blitt eldre, påvirkes av andre og de påvirker hverandre innad i familien. Å lage lasagne med linser eller bønner er bare å glemme, det ville de bare pirket i. En av dem sliter med å få opp vekta, så å si «da får dere vente til kveldsmat» for å skulle statuere et eksempel er heller ikke aktuelt. 

Men jeg har fått gode tips og innspill, og må antagelig senke nivået noe. Takk. 

Ts

Hos oss fungerer det best å ikke ha sammenblandet mat så kan alle ta de ingrediensene de vil ha. Feks ikke blande sammen saus og pasta og grønnsaker. Eller servere ting som taco, pokebowl, pitabrød med ting å fylle i, sommerruller osv der man velger hva man fyller i. 

Røde linser blendes inn i tomatsauser og bli helt usynlige. 

Anonymkode: 5f7e8...3da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøttdeig og pølser kan være sunt det. Kjøp 100% kverna kjøtt og pølser med så få ingredienser som mulig (f.eks. metervare). Hjemmelaga gratenger er også sunt, det tar litt tid, men hva med å lage opp mye? Jeg stekte 3 former med lasagne sist jeg lagde. Da hadde vi masse middag. 

Grønnssakssuppe med pølse? 

Byggryn istedenfor ris? 

Fiskegrateng med grønnsaker inni

Men mitt aller beste tips er egentlig å servere litt rå grønnsaker før middag. Jeg setter ofte et fat på bordet mens jeg lager middagen. Barna spiser gjerne det, men aldri til selve middagen. Men en sånn forrett er bare bra! Jeg pusher dem ikke til å spise det, bare setter det der. 

Vår ukemeny kan se ut som dette:

Søndag: hjemmelagd vegetarlasagne med f.eks. squash eller andre grønnsaker i. Linser/bønner i tomatsausen. 

Mandag: rester fra i går

Tirsdag: fiskekaker (noen uten masse tilsetning), byggryn, råkost/coleslaw (kål/gulrot/eple/rømme)

Onsdag: fiskeboller i hvit saus + potet + gulrot

Torsdag: grønnsakssuppe med pølse (kan bruke ferdig frosne grønnsaker). Blande i byggryn for at det skal bli mer mettende. 

Fredag: rester fra dagen før + ostesmørbrød f.eks. 

Lørdag: taco med grønnsaker. Blander en boks bønner i kjøttdeigen for å spare penger. 

Anonymkode: 0b124...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

💯

Jeg elsker mat med mye smak, fra all verdens kjøkken. Ungene ble derfor eksponert allerede med morsmelka. Jeg har aldri "lært" mine å spise mat med mild smak, men det er det de foretrekker, selv om de har blitt tilbudt mye variert fra bunnen av med krydder og forskjellige smaker fra de begynte med fast føde. Jeg var lik da jeg var barn og det er mye jeg elsker å spise nå som jeg ikke kunne fordra som barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg elsker mat med mye smak, fra all verdens kjøkken. Ungene ble derfor eksponert allerede med morsmelka. Jeg har aldri "lært" mine å spise mat med mild smak, men det er det de foretrekker, selv om de har blitt tilbudt mye variert fra bunnen av med krydder og forskjellige smaker fra de begynte med fast føde. Jeg var lik da jeg var barn og det er mye jeg elsker å spise nå som jeg ikke kunne fordra som barn. 

Ja sant. Det har noe med smaksløkene å gjøre og. De utvikler seg med alderen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på følelsen av mange som svarer her ikke har barn med ulike preferanser eller kresne barn. Har to barn som er helt ulike i matveien, men begge startet «likt». Lagd alt av babymat fra bunnen av, og vært eksponert for alle mulige smaker. Begge åt alt (utenom eldste som aldri har likt prim og brunost) frem til ca 2-årsalderen. Gutten sluttet å like ting, og nå tror jeg det er under 10 matvarer han faktisk klarer å spise. Han får oppfølging av helsepersonell pga dette. Mens jenta har bare fortsatt å spist alt, elsker mat både spise og å være med å lage. 
Preferansene til meg og mannen er også ulike, tro det eller ei. Ikke alle middagene vi spiser like mye av vi heller. 

men for å svare på spørsmålet ditt om hvordan lage sunn mat hele året så er vel det enkleste svaret: prepping. Bruk en ettermiddag/kveld på å kutte grønnsaker til resten av uka, lag ferdig sauser og frys ned osv. planlegging. 
Vi har startet med at vi får velge middag hver sin dag. Da får alle sin favoritt/ønske i løpet av uka, til og med oss voksne. Og så må resten bare «godta» at idag var det Per sin dag. Men siden vi har et barn med spiseutfordringer må vi sørge for at det alltid er 1 ting han liker på bordet, for han hadde faktisk ikke åte en smule om ikke. 

en trenger ikke blande alt når en lager middag heller. Hvis en tar feks spaghetti og kjøttdeig så kan en ha pastaen for seg, kjøttdeigen for seg og sausen for seg. Da kan barna lage den middagstallerken de ønsker. Og barna dør faktisk ikke om de ikke spiser grønnsaker en dag eller ei uke. 

Anonymkode: f60a0...6f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...