Gå til innhold

Hypermobil barn og blyantgrep

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med det? Min 2. klassing strever fremdeles med blyantgrep, og nå lurer jeg på om det har med hypermobiliteten hennes å gjøre?  Altså at de ytterste leddene må aktiveres og spennes for å holde blyanten, i steden for at de bare hviler. 

Skolen visste ikke. noen med erfaring? 

Anonymkode: 47065...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Vår hypermobile 5 åring sliter med det. 

Anonymkode: 6d380...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Vår hypermobile 5 åring sliter med det. 

Anonymkode: 6d380...538

Takk. Ah, jeg får ikke opp NOE når jeg googler hypermobilitet og blyantgrep, men det gir jo mening. Har dere funnet noe som hjelper?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ungdom som har hypermobile ledd.  Her fant vi ut at tykke blyanter var best. De fra lyra med freste hull

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (3 minutter siden):

Vi har ungdom som har hypermobile ledd.  Her fant vi ut at tykke blyanter var best. De fra lyra med freste hull

Ah, takk for tips, men vi har den, hjelper ikke. Har også sånn gummitrekant som vi setter oppå blyanten. Uten hell. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke trekantede blyanter. Det finnes også forskjellige ting man kan sette på blyanter for å trene opp et bedre grep. (Google litt på engelsk, så kommer det opp mye.)

Lykke til!

Anonymkode: 982e3...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah, takk for tips, men vi har den, hjelper ikke. Har også sånn gummitrekant som vi setter oppå blyanten. Uten hell. 

ts

Det finnes mer avanserte versjoner av den gummitrekanten, men husker ikke helt hvor jeg har sett det.

Alt av finmotorikk er nyttig. Tegning, perling, spille kort med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes mer avanserte versjoner av den gummitrekanten, men husker ikke helt hvor jeg har sett det.

Alt av finmotorikk er nyttig. Tegning, perling, spille kort med familien.

Hun hater naturlig nok alle slike ting. Det er en kamp å få henne til å drive finmotoriske aktiviteter. Hun er jo ikke flink på det, og ser at de andre jentene forbigår henne. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starten av 30-årene her. Fikk ikke diagnosen hypermobile ledd før jeg ble voksen. Da begynte brikkene å falle på plass. Da forsto jeg plutselig hvorfor jeg hadde hatt så store problemer med blyantgrep i skoletiden. Så det er absolutt en ting! 

Det finnes mulighet for finger- og håndleddortoser. Kan høres ut som om det kan være en løsning i og med at så mye annet ikke fungerer. 

Anonymkode: 24b04...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Starten av 30-årene her. Fikk ikke diagnosen hypermobile ledd før jeg ble voksen. Da begynte brikkene å falle på plass. Da forsto jeg plutselig hvorfor jeg hadde hatt så store problemer med blyantgrep i skoletiden. Så det er absolutt en ting! 

Det finnes mulighet for finger- og håndleddortoser. Kan høres ut som om det kan være en løsning i og med at så mye annet ikke fungerer. 

Anonymkode: 24b04...6d3

Jeg skjønner jo nå selv som voksen at jeg har det jeg også, men jeg slet aldri med blyantgrep. Som barn hadde jeg masse «morsomme» partytriks som jeg underholdt de voksne med, som å gå ut i begge spagater, og benne fingrene mine i artige vinkler som alle lo av😂😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faller litt på siden av den klassiske hypermobiliteten, hos meg er det mer som en instabilitet i leddene. Jeg fikk som voksen fingerøvelser til tommelene siden de er verst. Det er jeg usikker på om har hjulpet. Jeg hadde og “bøye fingre i artige vinkler” partytriks. Det sluttet jeg med fordi det økte smerten jeg har i leddene.

På Instagram har jeg sett folk vise hvordan de bruker vaier til å bøye til ledd-støttende ringer til fingerledd. Og i den forstand øvelse i det minste gir mestring, vil jeg anbefale alt av lystbetonte aktiviteter som bruker fingrene/grep/pinsettgrep. Gjør det gøyt og gjør det ofte. Jeg hadde trolig i dette tilfellet og sett på muligheten til å skrive/tegne med fingertuppene rett på touchskjermer, bare for å øvd opp nøyaktigheten og skrift uten blyant.

Anonymkode: f3ec8...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

ts

Her så ble det til slutt pc som ble mest brukt. Ergoterapaut sa at det var best 

Men les litt her så står det litt om tilrettelegging 

https://www.sunnaas.no/4919f0/siteassets/seksjon/trs/documents/2023-praktisk-tilrettelegging-pa-skolen-dysmeli-og-veds.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 30år og greier fortsatt ikke blyantgrep. Jeg kan alle "partytriksene" i boka, kan bøye og tøye langt utenfor normal kategorien. Den dag i dag, så verker de fleste leddene+ at jeg begynner å stivne. Fingrene er en av de værste. 

jeg hatet den plastikktrekanten til blyantene, alt sånn greier var ubehagelig. Det som kan hjelpe mot trykket på fingrene er plaster. Særlig mot ringefingeren som er mest utsatt her. Ellers foretrekker jeg å skrive med kulepenn, pilot G-2 07 er en som går igjen, den er veldig bløt i blekket og dras fort utover. Ellers er det Bic original. 

kort oppsummert, så foretrekker jeg å skrive med bløte kulepenner, det gir minst motstand når jeg skriver.

om noen lurer på håndskrifta mi, så er den leselig til tross for at jeg ikke greier å holde en blyant ordentlig. 

Anonymkode: c0740...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (3 timer siden):

Her så ble det til slutt pc som ble mest brukt. Ergoterapaut sa at det var best 

Men les litt her så står det litt om tilrettelegging 

https://www.sunnaas.no/4919f0/siteassets/seksjon/trs/documents/2023-praktisk-tilrettelegging-pa-skolen-dysmeli-og-veds.pdf

Tusen takk😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er over 30år og greier fortsatt ikke blyantgrep. Jeg kan alle "partytriksene" i boka, kan bøye og tøye langt utenfor normal kategorien. Den dag i dag, så verker de fleste leddene+ at jeg begynner å stivne. Fingrene er en av de værste. 

jeg hatet den plastikktrekanten til blyantene, alt sånn greier var ubehagelig. Det som kan hjelpe mot trykket på fingrene er plaster. Særlig mot ringefingeren som er mest utsatt her. Ellers foretrekker jeg å skrive med kulepenn, pilot G-2 07 er en som går igjen, den er veldig bløt i blekket og dras fort utover. Ellers er det Bic original. 

kort oppsummert, så foretrekker jeg å skrive med bløte kulepenner, det gir minst motstand når jeg skriver.

om noen lurer på håndskrifta mi, så er den leselig til tross for at jeg ikke greier å holde en blyant ordentlig. 

Anonymkode: c0740...594

Men hvordan holder du den da? Her holdes det med hele handa rundt slik som 2-3 åringer gjør. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvordan holder du den da? Her holdes det med hele handa rundt slik som 2-3 åringer gjør. 

ts

Ikke den du spør, men har litt samme problem, og hvis du googler Taylor Swift pencil grip ser du hvordan jeg holder 🤪

Anonymkode: e7a01...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men må barnet ha riktig grep? 

Ingen i vårt hus har riktig grep eller minste og far har. Største holder blyanten på sin måte som fungerer for henne. Samme med meg.

La nå barnet prøve seg frem og finne sitt grep som fungerer 👍

Anonymkode: 1e0fe...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...