Gå til innhold

Far prioriterer seg selv

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

En må ha nok påfyll av søvn for å være en god forelder, og ikke minst er det viktig for psyken!

Selv la jeg meg kl 20 med baby de første månedene da baby våknet hver time. Det var ufattelig slitsomt, men heldigvis hjalp far til om barnet ikke fikk sove på kvelden (han var jo oppe uansett til 23/00, så om baby våknet 22 og nektet å sove, kunne han bysse), og han sto opp og tok baby hver helg.

Det er ikke urimelig å forvente at partner bryr seg om mors helse. Man er foreldre 100% uavhengig om man er på jobb eller ei, og klarer man ikke å stille opp for hverandre når livet er hardt, burde man gå fra hverandre så man slipper unødvendig last.

Anonymkode: ffc65...a6f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

6 timer på kveldstid pluss noen halvtimer her og der er absolutt nok, ja. Hvor mye søvn forventer du å få som forelder? Høres ikke ut som du har barn ass. 

Anonymkode: 8dbaf...eca

Å stadig bli vekket opp igjen når man har sovnet er en velkjent torturmetode for å få folk til å knekke sammen, og ikke uten grunn. 

6 timer sammenhengende er jo en urealistisk drøm når man har baby, med mindre man ikke ammer og far/andre gir flaske. Jeg hadde et barn som var et mareritt angående søvn, og jeg hadde knapt 1 1/2 time sammenhengende søvn hans første 6 måneder. Så fikk jeg tvillinger som var en drøm angående søvn. Jeg måtte likevel amme hver andre til tredje time. Det altså når man har baby (eller babyer) som sover veldig jevnt og godt. 

6 timer liksom! Det er om far avlaster det. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Å stadig bli vekket opp igjen når man har sovnet er en velkjent torturmetode for å få folk til å knekke sammen, og ikke uten grunn. 

6 timer sammenhengende er jo en drøm når man har baby. Jeg hadde et barn som var et mareritt angående søvn, og jeg hadde knapt 1 1/2 time sammenhengende søvn hans første 6 måneder. Så fikk jeg tvillinger som var en drøm angående søvn. Jeg måtte likevel amme hver andre til tredje time. Det altså når man har baby (eller babyer) som sover veldig jevnt og godt. 

6 timer liksom! Det er om far avlaster det. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En må ha nok påfyll av søvn for å være en god forelder, og ikke minst er det viktig for psyken!

Selv la jeg meg kl 20 med baby de første månedene da baby våknet hver time. Det var ufattelig slitsomt, men heldigvis hjalp far til om barnet ikke fikk sove på kvelden (han var jo oppe uansett til 23/00, så om baby våknet 22 og nektet å sove, kunne han bysse), og han sto opp og tok baby hver helg.

Det er ikke urimelig å forvente at partner bryr seg om mors helse. Man er foreldre 100% uavhengig om man er på jobb eller ei, og klarer man ikke å stille opp for hverandre når livet er hardt, burde man gå fra hverandre så man slipper unødvendig last.

Anonymkode: ffc65...a6f

Viktige poeng. Man er bare menneske og skal fungere som forelder OG partner. Da må BEGGE bidra, ikke så den ene knekker sammen. For lite søvn i lengre tid kan faktisk gi psykoser.

Far jobber ikke hver eneste dag heller og burde selv være villig til å finne en rutine som ivaretar helsen til son partner og sitt barns mor.

Men jeg blir stadig overrasket over hvor mange menn som endrer seg under svangerskap og etter fødsel, selv om de ønsket barn. Det er et merkelig fenomen.

Anonymkode: 220b2...060

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Viktige poeng. Man er bare menneske og skal fungere som forelder OG partner. Da må BEGGE bidra, ikke så den ene knekker sammen. For lite søvn i lengre tid kan faktisk gi psykoser.

Far jobber ikke hver eneste dag heller og burde selv være villig til å finne en rutine som ivaretar helsen til son partner og sitt barns mor.

Men jeg blir stadig overrasket over hvor mange menn som endrer seg under svangerskap og etter fødsel, selv om de ønsket barn. Det er et merkelig fenomen.

Absolutt! I de tilfeller begge helt faktisk bidrar er fedrene som litt vridde vaskekluter også de første månedene, så veldig enkelt å se hvilke fedre som stilte opp og ikke da jeg jobbet på stor arbeidsplass med mange som har blitt fedre opp gjennom årene. En baby kan lett slite ut begge, selv om ypperste samarbeid, så å legge det på mor alene er rett og slett ondskapsfullt. 

Ja et ganske merkelig, men sørgelig vanlig fenomen. Ganske mange menn som slakker på innsatsen når det kommer barn, fordi da regnes det visst som bankers at samboer/kona er sikret dem.

For oss kvinner er det fire slike punkter der egoistiske menn senker innsatsen og avslører sin sanne natur. Når man flytter sammen, når man kjøper bolig sammen, når man har giftet seg og når man får barn sammen. Egoistiske menn som bare har gjort en innsats for å sikre seg kvinnen pleier å vise sin sanne natur ved ett av de veikryss i forholdet. Har man partner som ikke svikter ved et av de fire veikryss jeg nevner her, og i slikt ikke viser seg egoistisk og lat, da har man en mann verdt å beholde. 

Bare så synd at de veikryss er akkurat tidspunkter hvor det å angre på valget av mann og gå er litt ekstra vanskelig, men det er jo akkurat derfor dette skjer akkurat ved slike hendelser. Spesielt ille er det når dette skjer akkurat når man har fått barn, for da er kvinnen på sitt mest sårbare, og det er aller verst og vanskelig at det skjer da. 

Så jo, merkelig angående at man skulle tro menn ønsker å være god partner som ivaretar sine nærmeste, men også logisk, angående at det er reellt at da vil kvinnen vanskelig kunne forlate mannen. 

Iallefall der og da. Slikt svik glemmes jo ikke akkurat, og vil selvfølgelig påvirke forholdet videre. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Absolutt! I de tilfeller begge helt faktisk bidrar er fedrene som litt vridde vaskekluter også de første månedene, så veldig enkelt å se hvile fedre som stilte opp da og ikke da jeg jobbet på stor arbeidsplass med mange som har blitt fedre opp gjennom årene. En baby kan lett slite ut begge, selv om ypperste samarbeid, så å legge det på mor alene er rett og slett ondskapsfullt. 

Ja et ganske merkelig, men sørgelig vanlig fenomen. Ganske mange menn som slakker på innsatsen når det kommer barn, fordi da regnes det visst som bankers at samboer/kona er sikret dem.

For oss kvinner er det fire slike punkter der egoistiske menn senker innsatsen og avslører sin sanne natur. Når man flytter sammen, når man kjøper bolig sammen, når man har giftet seg og når man får barn sammen. Egoistiske menn som bare har gjort en innsats for å sikre seg kvinnen pleier å vise sin sanne natur ved ett av de veikryss i forholdet. Har man partner som ikke svikter ved et av de fire veikryss jeg nevner her, og i slikt ikke viser seg egoistisk og lat, da har man en mann verdt å beholde. 

Bare så synd at de veikryss er akkurat tidspunkter hvor det å angre på valget av mann og gå er litt ekstra vanskelig, men det er jo akkurat derfor dette skjer akkurat ved slike hendelser. Spesielt ille er det når dette skjer akkurat når man har fått barn, for da er kvinnen på sitt mest sårbare, og det er aller verst og vanskelig at det skjer da. 

Så jo, merkelig angående at man skulle tro menn ønsker å være god partner som ivaretar sine nærmeste, men også logisk, angående at det er reellt at da vil kvinnen vanskelig kunne forlate mannen. 

Iallefall der og da. Slikt svik glemmes jo ikke akkurat, og vil selvfølgelig påvirke forholdet videre. 

👏👏👏👏👏

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Traff en sår, sår nerve dette altså.

Har ingen nerver, mine fire barn er store, tre av dem er voksne. 

Anonymkode: 112cb...b7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

6 timer på kveldstid pluss noen halvtimer her og der er absolutt nok, ja. Hvor mye søvn forventer du å få som forelder? Høres ikke ut som du har barn ass. 

Du antar at man som voksen bare kan legge seg ned og sovne «på kommando», altså.

Jeg klarte det ikke i slutten av tjueårene som småbarnsmor, og klarer det i hvert fall ikke nå. Spesielt vanskelig er det når man allerede har fått et vedvarende søvnunderskudd og en hjerne som har gått over i «alarmberedskap».

Anonymkode: 3e5f9...61a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når et spedbarn har sovet 14-15 timer ila et døgn, er det fullt mulig å få til 6 timer s det samme døgnet.

Tror du bør lese deg opp om søvn. Hva slags effekt lite søvn har, og forskjell på sammenhengende søvn og "litt her og der". Det er ikke for ingenting av konstant oppvåkning er en velkjent torturmetode.

Anonymkode: b739a...533

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringy skrev (13 timer siden):

Om du har mammaperm og han er i jobb så må han selvfølgelig prioritere å samle krefter til jobben. Er du i jobb og han hjemme så må han ta jobben med barnet🤷 kvinner har jo i tillegg hormoner i kroppen som gjør at vi trenger mindre søvn enn menn. 

Nettopp. Den ene forelderen er allerede ute av arbeidslivet, og blir dekket økonomisk av staten. Da kan ikke den andre forventes å bidra like mye.

Nonstop1 skrev (13 timer siden):

Her snakker du jo imot deg selv. Hvorfor kan ikke far ta barnet på morgenen hvis han ikke trenger mer enn 6 timer søvn? Han får det jo i tillegg sammenhengende i motsetning til mor som må opp flere økter iløpet av natten så han får vesentlig bedre søvnkvalitet, så da skal det jo ikke være noe problem, eller?

Hvis far har dagjobb, skal han selvfølgelig ikke ta barnet på natt eller morgen. Han kan dog ta barnet på ettermiddag/kveld, slik at mor kan få sovet dersom hun har behov da. Dette er selvforklarende. Man MÅ ikke sove på natta når man er hjemmeværende.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forskere sier ingenting om at dette er sammenhengende og på natta!

Anonymkode: 7974a...7fb

Når det er snakk om 14-15 timer i døgnet, så er sannsynligvis noen av dem sammenhengende. Og hvorfor må mor sove på natt? Hun skal jo ikke på jobb om morgenen. Mor må sove når baby sover, evt. når far er hjemme på ettermiddag eller kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du antar at man som voksen bare kan legge seg ned og sovne «på kommando», altså.

Jeg klarte det ikke i slutten av tjueårene som småbarnsmor, og klarer det i hvert fall ikke nå. Spesielt vanskelig er det når man allerede har fått et vedvarende søvnunderskudd og en hjerne som har gått over i «alarmberedskap».

Anonymkode: 3e5f9...61a

Jeg vet av personlig erfaring at det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Den ene forelderen er allerede ute av arbeidslivet, og blir dekket økonomisk av staten. Da kan ikke den andre forventes å bidra like mye.

Hvis far har dagjobb, skal han selvfølgelig ikke ta barnet på natt eller morgen. Han kan dog ta barnet på ettermiddag/kveld, slik at mor kan få sovet dersom hun har behov da. Dette er selvforklarende. Man MÅ ikke sove på natta når man er hjemmeværende.

Når det er snakk om 14-15 timer i døgnet, så er sannsynligvis noen av dem sammenhengende. Og hvorfor må mor sove på natt? Hun skal jo ikke på jobb om morgenen. Mor må sove når baby sover, evt. når far er hjemme på ettermiddag eller kveld.

"Sannsynligvis" er alt du har. Hva når det ikke er sammenhengende? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk er forskjellige. Så fint du sovner på et blunk, det er ikke tilfellet for alle. 

Anonymkode: 9bc25...87f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Anonymkode: 7974a...7fb

Du kan ikke slutte du...næ...mot trenger ikke sove på kvelden...vi trenger ikke søvn..og hvor mange mennesker må her inne si til deg at vi kan ikke sove når baby sover...da de ikke sover lenge en 20-30 min.

Du begynner p ligne mer og mer på et stort troll som ikke gidder å høre etter 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare for du son mest trolig ikke er mor klarer dette...så skal vi mødre klare det? Har du noen gang sovet med baby call? Eller har rader i deg som våknet så fort barnet hoster litt..gråter litt..vrir på seg 

Har du lagt deg ved babyen og brukt mye tid på å se at babyen puster? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Sannsynligvis" er alt du har. Hva når det ikke er sammenhengende? 

Folk er forskjellige. Så fint du sovner på et blunk, det er ikke tilfellet for alle. 

Da får mor sove på ettermiddag/kveld. Far kan ikke ta nattevåk og stå opp tidlig med baby om han skal på dagtidsjobb.

Er man sliten nok, sovner man på et blunk.

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke slutte du...næ...mot trenger ikke sove på kvelden...vi trenger ikke søvn..og hvor mange mennesker må her inne si til deg at vi kan ikke sove når baby sover...da de ikke sover lenge en 20-30 min.

Du begynner p ligne mer og mer på et stort troll som ikke gidder å høre etter 

Glasshuset ditt knuser.

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Så bare for du son mest trolig ikke er mor klarer dette...så skal vi mødre klare det? Har du noen gang sovet med baby call? Eller har rader i deg som våknet så fort barnet hoster litt..gråter litt..vrir på seg 

Har du lagt deg ved babyen og brukt mye tid på å se at babyen puster? 

Du trenger ikke projisere dine personlige utfordringer på meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får mor sove på ettermiddag/kveld. Far kan ikke ta nattevåk og stå opp tidlig med baby om han skal på dagtidsjobb.

Glasshuset ditt knuser.

Oh du trenger ikke komme med råd når du ikke vet hva du snakker om engang. Jeg vet ikke hva du gjør her inne engang...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (4 minutter siden):

Oh du trenger ikke komme med råd når du ikke vet hva du snakker om engang. Jeg vet ikke hva du gjør her inne engang...

Ingen som aner hva du gjør her inne heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen som aner hva du gjør her inne heller.

Krangler med en som ikke har barn og elsker å tråkke på andre mødre. 

Ts sliter...vi andre her inne komme med våre råd..men dessverre har du kuppet denne tråden om ting du ikke vet noe 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Krangler med en som ikke har barn og elsker å tråkke på andre mødre. 

Ts sliter...vi andre her inne komme med våre råd..men dessverre har du kuppet denne tråden om ting du ikke vet noe 

Her kommer du med påstander du ikke har belegg for.

Det er helt frivillig å svare meg. Jeg har bare kommet med personlige meninger.

Hva synes du om eget bidrag til tråden? Har det vært godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Glasshuset ditt knuser.

Nei, det er det ikke alle som gjør. Jeg var så i søvnunderskudd at jeg var suicidal, det var likevel ikke mulig for meg å "sovne på et blunk". 

Jeg var i søvnunderskudd i flere år da jeg fikk barn, jeg har nå likevel vært på jobb. Det er bare sånn det er å ha barn. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du med påstander du ikke har belegg for.

Det er helt frivillig å svare meg. Jeg har bare kommet med personlige meninger.

Hva synes du om eget bidrag til tråden? Har det vært godt?

Dine innlegg har iallefall ikke kommet med noe godt. Igjen..du kommer ikke med personlig mening da du ikke har noe personlig å komme med. Dy kommer med tung du har lese på nett

Blir som ar du skal snakke om hvordan det er å være gravid.. ikke ar du vet da du aldri hørt gravid..men du kommer med ting du har lest på nett 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...