Gå til innhold

Far prioriterer seg selv

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Baby sover ikke bedre på dagen. Han sover 7-10 timer uavbrutt hver natt. Han skal ikke ha permisjon før baby er nærmere ett år og da er nok søvn noe helt annet enn nå. 

Anonymkode: 18349...dbe

Bare å begynne planleggingen ang å reise bort 1 ukes tid med jobb da gitt👏 Kan du ta igjen litt av me-time behovet sånn at du får sove ut hver eneste dag i 1 uke i det minste 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei, du prøver å argumentere rasjonelt på et kvinneforum... Tror det faller på stengrunn, gitt.

Anonymkode: 50a29...c22

"Rasjonelt".

Anonymkode: 9bc25...87f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvinnen er trøtt når barnet sover 14-15 timer i døgnet, er det hun som gjør noe feil, og ikke legger seg når barnet sover. Ærlig talt.

Anonymkode: 8dbaf...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis kvinnen er trøtt når barnet sover 14-15 timer i døgnet, er det hun som gjør noe feil, og ikke legger seg når barnet sover. Ærlig talt.

Siden barnet sover så mye er det jo null stress for mannen å ta nattevåk også?😂

Jeg vet faktisk ikke om noen som klarer å sove mens de triller, bysser eller har ungen som klistremerke. Ingen av mine barn forresten sovet så mye, tre med kolikk, og kun søvn med byssing, trilling eller bæresele. 
Du prøver sikkert å trolle litt her, men du fremstår ekstremt kunnskapsløs når det gjelder barn. Søvnproblemer blant babyer er faktisk svært vanlig, og de fleste småbarnsforeldre er slitene og trøtte :) 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du tror alle babyer sover lenge sammenhengende og bare av seg selv du altså? 

Man kan fordele tiden slik under mors permisjon: far er 8 timer på jobb, mor er alene på samme tid. Resten av tiden skal da fordeles likt. Med far som også tar sin del, altså 50% av nattvåk, tidlig morgen og etter endt arbeidsdag. Så får vi se hvor godt far fungerer på jobben sin. Akkurat som det forventes at mødre fungerer. Bare at den delen som far burde ta stortsett går til mor pga amming om natta og "far bare måå ha søvn før jobb". Som om mødre ikke trenger søvn for å ta vare på seg selv og baby. For ja, det er essensielt at mor også tas vare på, for å kunne ta vare på en baby.

Snakkes når du har egne barn OG tar din rettferdige del av skiftet. Ikke passe pøse alt over på mor fordi du har lest at babyer sover så og så mye, uten å vite HVORDAN mødrene får babyene til å sove.

Anonymkode: b739a...533

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan fordele tiden slik under mors permisjon: far er 8 timer på jobb, mor er alene på samme tid. Resten av tiden skal da fordeles likt. Med far som også tar sin del, altså 50% av nattvåk, tidlig morgen og etter endt arbeidsdag. Så får vi se hvor godt far fungerer på jobben sin. Akkurat som det forventes at mødre fungerer. Bare at den delen som far burde ta stortsett går til mor pga amming om natta og "far bare måå ha søvn før jobb". Som om mødre ikke trenger søvn for å ta vare på seg selv og baby. For ja, det er essensielt at mor også tas vare på, for å kunne ta vare på en baby.

Snakkes når du har egne barn OG tar din rettferdige del av skiftet. Ikke passe pøse alt over på mor fordi du har lest at babyer sover så og så mye, uten å vite HVORDAN mødrene får babyene til å sove.

Også glemmer dere visst at mødre også skal komme seg etter både graviditet og fødsel. Det er skammelig hvor lite kunnskap det er rundt dette. Anbefaler deg å lese deg opp litt. Det er jammen ikke rart mange forhold ryker, når partnere ikke engang gidder å sette seg inn i hva hvordan et svangerskap påvirker både fysisk og psykisk i tiden også etter fødsel. Såpass burde mannfolk vite nå. Google is your friend, hvis du ikke har fått info fra andre steder. På tide å ruste opp litt i knotten, fremfor å sitte der på sin høye hest og dømme nedenom og hjem, når du selv tydeligvis kan absolutt ingenting om det emnet.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (23 minutter siden):

Siden barnet sover så mye er det jo null stress for mannen å ta nattevåk også?😂

Jeg vet faktisk ikke om noen som klarer å sove mens de triller, bysser eller har ungen som klistremerke. Ingen av mine barn forresten sovet så mye, tre med kolikk, og kun søvn med byssing, trilling eller bæresele. 
Du prøver sikkert å trolle litt her, men du fremstår ekstremt kunnskapsløs når det gjelder barn. Søvnproblemer blant babyer er faktisk svært vanlig, og de fleste småbarnsforeldre er slitene og trøtte :) 

Hvorfor skal mannen ta nattevåk, når babyen sover 14-15 timer i døgnet og mannen sannsynligvis skal på jobb på morgenen?!

Ja, de fleste småbarnsforeldre er slitne og trøtte fordi kvinner er dårlige til å sove når de kan, og derfor må mannen passe på barnet, når han burde sovet.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Far skal jo selvfølgelig ikke ta 50 % av nattevåk når han skal på jobb. 

Vil du ikke at samfunnet skal gå rundt?! Vil du at ambulansesjåføren som kjører utrykning i 160km/t skal ha sovet fire timer den natta fordi mor ikke klarer å prioritere 6-7 timer søvn ila de 14-15 timer barnet sover ila et døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal mannen ta nattevåk, når babyen sover 14-15 timer i døgnet og mannen sannsynligvis skal på jobb på morgenen?!

Ja, de fleste småbarnsforeldre er slitne og trøtte fordi kvinner er dårlige til å sove når de kan, og derfor må mannen passe på barnet, når han burde sovet.

Vil du ikke at samfunnet skal gå rundt?! Vil du at ambulansesjåføren som kjører utrykning i 160km/t skal ha sovet fire timer den natta fordi mor ikke klarer å prioritere 6-7 timer søvn ila de 14-15 timer barnet sover ila et døgn?

Leste du innlegget du siterte? Kjenner faktisk ikke en eneste mann som sover stående med baby i bæresele. Hvordan skal kvinner lære seg det? Og om kvinner skal lære seg å sove som en mann så må vi gjøre noe med biologien, da vil jeg heller at mannen går gravid å føder :) 

Like saklig som deg der😂

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Leste du innlegget du siterte? Kjenner faktisk ikke en eneste mann som sover stående med baby i bæresele. Hvordan skal kvinner lære seg det? Og om kvinner skal lære seg å sove som en mann så må vi gjøre noe med biologien, da vil jeg heller at mannen går gravid å føder :) 

Like saklig som deg der😂

Er jo bare tøys at et barn bare sover i bæresele…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei det er ikke tøys, vi var også ute å kjørte bil 2 timer hver natt, for det er eneste gangen barnet sov om natten. Gratulerer til deg som er så uvitende om babyer. 
Vi er to om å få barn, mor har første 15 ukene fri fra jobb for å ta vare på barnet i jobb tiden, far har også blitt far så klart han skal da også være en far. Man kan ikke sette farsrollen på pause, den starter den dagen kvinnen blir gravid. Fra den dagen kan mannen forberede seg til å bli far.
Det finnes både kvinnelige ambulansesjåfører, politi, buss, tog og alle disse drar på jobb når de har fått barn, hva er så spesielt med mannen tenker du? 

Egentlig så høres du ut som min sønn som har lagd seg en mening om noe han har null erfaring med. Han er 16 år, derimot unnskyldt for å være uvitende. Hva er din unnskyldning?

Og hva tenker du kvinner skal gjøre som ikke klarer å sovne stående, gående, baby klistret på deg? Hvordan skal vi endre denne biologien? For du vet hvorfor kvinner sover oftest lettere enn menn? 

Endret av Forvirret23
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men da syns jeg jammen du skal holde kurs som viser folk, eller kvinner da, hvordan dere fedre klarer å få hvilken som helst baby til å sove i egen seng, uten oppvåkning, over ,tja 2 omganger på ett døgn? Én på dagen og hele natta? Fra babyen er født så klart. Og på lovlig og omsorgsfult vis.

Det hadde så klart vært veldig kjekt å vite det, i og med at baby nr 2 her var våken hver time om natta, fra 22 til 04. Når en baby våkner hver time så sier det seg selv at jeg ikke fikk sove mye de 6 timene. Og etter det måtte jeg gå tur med vogn for at baby skulle sove. Og baby sov kun med bevegelse, noe som betydde at for eks 2 timers søvn på baby var 2 timers gåing på meg. Jeg kunne ikke legge meg oppi vogna og trille oss begge mens begge sov de to timene altså. 

Ser frem til kurs fra en barnløs mann som tydeligvis har alle svar og løsninger på lur! 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Babyen vår sover veldig dårlig. Jeg har alle nettene alene, så er ofte det blir 4 timer stykket opp søvn gjennom natten. Når far står opp spør jeg om han kan ta baby så jeg kan sove. Da skal han bare først. Det tar gjerne lang tid, minst en halvtime. Da må jeg stå opp, skifte på baby, kle på meg og slikt som gjør det vanskelig å legge seg for meg selv om jeg er utrolig trøtt hele tiden. Dette vet samboer, men velger likevel seg selv. Er jeg helt urimelig som mener han kan ta morningen så jeg får sovet en halvtime?

Anonymkode: 18349...dbe

Det høres ut som en utfordrende situasjon, og det er helt forståelig at du føler deg trøtt og frustrert. Det er ikke urimelig å ønske litt mer støtte fra samboeren din, spesielt når du håndterer søvnmangel og ansvaret for babyen hele natten alene. Det er viktig å ha en åpen dialog om hvordan dere kan dele ansvaret bedre, slik at dere begge får mulighet til å hvile. Kanskje dere kan bli enige om en mer konkret plan for morgenen, slik at du kan få den hvilen du trenger? Å ta vare på hverandre er essensielt, spesielt i en så krevende tid.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du er i permisjon for å ivareta barnet. Mannen din jobber. Du kan sove periodevis gjennom hele dagen. Det kan ikke mannen din.

Rollene snus når han skal i permisjon. Da må ditt behov for å være opplagt til jobb hensyntas.

Når "rollene snus" etter la oss si 7-8 måneder, er babyen ferdig "preppet" av mor, med rutiner på plass for søvn og mat. Det er faktisk noe ganske så annet å ta seg av en nyfødt enn en snart ettåring.

Anonymkode: 0cc0e...4d3

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men da syns jeg jammen du skal holde kurs som viser folk, eller kvinner da, hvordan dere fedre klarer å få hvilken som helst baby til å sove i egen seng, uten oppvåkning, over ,tja 2 omganger på ett døgn? Én på dagen og hele natta? Fra babyen er født så klart. Og på lovlig og omsorgsfult vis.

Det hadde så klart vært veldig kjekt å vite det, i og med at baby nr 2 her var våken hver time om natta, fra 22 til 04. Når en baby våkner hver time så sier det seg selv at jeg ikke fikk sove mye de 6 timene. Og etter det måtte jeg gå tur med vogn for at baby skulle sove. Og baby sov kun med bevegelse, noe som betydde at for eks 2 timers søvn på baby var 2 timers gåing på meg. Jeg kunne ikke legge meg oppi vogna og trille oss begge mens begge sov de to timene altså. 

Ser frem til kurs fra en barnløs mann som tydeligvis har alle svar og løsninger på lur! 

Skulle gjerne hatt dette kurset for 16 år siden, mannen også sier her at han kunne trengt ett kurs han også, selv om han visst skal sove som en soldat😂

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg synes du skal sette deg ned med samboer, si at dere må snakke sammen, for nå fungerer dere ikke som et par og ikke som familie. Jeg ville sagt at om det ikke skjer endringer umiddelbart, og han blir med til bl.a. helsestasjon og i parterapi, så er det bedre at dere bor hver for dere.

Da kan du også ta over permisjonen hans.

Å bli alene er tøft, men da slipper du i det minste å bo med en mann som ikke viser omtanke for deg og barnet. Det tapper deg ekstremt mye, og du mister selvrespekten om du fortsetter å godta dette.

Er han ikke villig til endringer umiddelbart + bli med på helsestasjon + parterapi, så hadde jeg flyttet ut og sagt at om han ønsket å få tilbake familien sin, så må han over tid vise at han forplikter seg, bli med i terapi, på foreldreveileding m.m.

Om du ikke setter ned foten nå så kommer han bare til å fortsette, og du blir ødelagt.

Anonymkode: 90af1...740

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal mor ta 50% eller 100% av nattevåk når hun går ut i jobb da? Det er ofte slik det er i praksis når det fortsatt ammes.

Som sagt du kan ingenting. Du driter deg ut med trolling.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Igjen, du kan ingenting.

Anonymkode: 66cd4...fe9

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke rart skilsmissestatistikken er som den er.

Jeg ville også skilt meg hvis jeg hadde endt opp med en "partner" som tenker som deg.

Det er jo bare meg, meg, MEG(!) her. Ingen omsorg for egne barn og kone som er på sitt mest sårbare og slitne.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er egoistiske her, så er det kvinner som glemmer at de er biologisk betinget til å bære frem og oppfostre barn.

Men det er klart jeg treffer en nerve her. Mye stakkarslige kvinnfolk. Trodde dere skulle være det sterke kjønnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen som er egoistiske her, så er det kvinner som glemmer at de er biologisk betinget til å bære frem og oppfostre barn.

Men det er klart jeg treffer en nerve her. Mye stakkarslige kvinnfolk. Trodde dere skulle være det sterke kjønnet?

Nor sier meg du ikke har vært mor selv....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Nor sier meg du ikke har vært mor selv....

Med alle de motstridende historiene dine, så har nok ikke du vært mor heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...