AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:31 #1 Del Skrevet søndag kl 23:31 Naboen har en bod som står godt over tomtegrensa mot meg, gamle eier av eiendommen sa det var greit men det ble ikke skrevet noe bare muntlig. Jeg som ny eier ønsker at denne boden skal flyttes så den står 1 meter fra grensa. Boden ble bygget for ca 15 år siden. Har jeg noen sak og hvordan få det til om nabo nekter? HAn har bygget den inntil min eksisterende bod. Anonymkode: 28d96...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet søndag kl 23:34 #2 Del Skrevet søndag kl 23:34 Du har jo allerede en tråd om dette. Bare at boden da var en garasje. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:35 #3 Del Skrevet søndag kl 23:35 Hva er galt med garasjetråden du har? Anonymkode: 28fe5...40d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:33 #4 Del Skrevet mandag kl 09:33 La vær. Ville heller byttet den meteren mot godt naboskap. Anonymkode: 1ccb8...af6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:46 #5 Del Skrevet mandag kl 09:46 Det er i strid med plan- og bygningsloven, så du kan eventuelt få hjelp av kommunen. Anonymkode: 65cb1...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:20 #6 Del Skrevet mandag kl 10:20 Tror du vil slite i denne saken, i og med at boden er bygget for mange år siden. Hadde jeg vært din nabo ville jeg vist til at dette er noe du burde kjent til gjennom salgsdokumentene, og således har godtatt da du kjøpte boligen. Anonymkode: fd049...512 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:27 #7 Del Skrevet mandag kl 10:27 Du har retten på din side men helt ærlig så ville jeg ikke ta den konflikten fordi det er sånn det kommer til å ende opp og du kommer til å hate å være hjemme. Vær en god person og raus i kantene så skal du se hvor mye bedre du vil ha det. Jeg er ganske sikker på at naboen din setter stor pris på det og vil gjengjelde tjenesten hvis du plutselig en dag skulle trenge noe❤️ Anonymkode: bd1c6...911 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:14 #8 Del Skrevet mandag kl 11:14 Hvordan er nabosamarbeidet deres? Vi har noen slike tilfeller her i nabolaget også, der tidligere naboer har inngått avtaler som nye eiere ikke synes er greit. Ett tilfelle er ganske likt det du beskriver her. Eier A bygget bod på sin eiendom, eier B bygget etter avtale sin bod inntil eier A's bod, og da delvis på eier A's eiendom. Begge eiendommene ble solgt. Ny eier av eiendom A er ikke fornøyd, og det har blitt konflikt. Vi som står på sidelinjen ser at de kunne unngått konflikten hvis begge parter hadde jenket seg litt, og vært mer opptatte av å finne løsninger enn å ha rett for enhver pris. (Dette gjelder ikke bare boden, men nabosamarbeidet generelt) Anonymkode: dcf76...71f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:23 #9 Del Skrevet mandag kl 12:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er i strid med plan- og bygningsloven, så du kan eventuelt få hjelp av kommunen. Anonymkode: 65cb1...f20 Nei, ikke nødvendigvis. Hvis naboene er enige så er det helt OK. Og vi må jo anta at de var enige siden boden har stått der i 15 år... Jeg tror bestemt du ikke har noen sak her. Anonymkode: 46ddf...c7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:19 #10 Del Skrevet mandag kl 13:19 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei, ikke nødvendigvis. Hvis naboene er enige så er det helt OK. Og vi må jo anta at de var enige siden boden har stått der i 15 år... Jeg tror bestemt du ikke har noen sak her. Anonymkode: 46ddf...c7f Boden må godkjennes av kommunen, og i dette tilfellet - dersom det skulle bli sendt inn søknad nå - må nabo ha tillatelse fra dagens eier. Anonymkode: 65cb1...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:25 #11 Del Skrevet mandag kl 13:25 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Boden må godkjennes av kommunen, og i dette tilfellet - dersom det skulle bli sendt inn søknad nå - må nabo ha tillatelse fra dagens eier. Anonymkode: 65cb1...f20 I det lignende tilfellet jeg beskrev over her er bodene på 6-7 m2, og ikke søknadspliktige. Kommunen henviste bare til konfliktrådet da ny eier A klaget på plasseringen av boden. Anonymkode: dcf76...71f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:52 #12 Del Skrevet mandag kl 13:52 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I det lignende tilfellet jeg beskrev over her er bodene på 6-7 m2, og ikke søknadspliktige. Kommunen henviste bare til konfliktrådet da ny eier A klaget på plasseringen av boden. Anonymkode: dcf76...71f Dersom en bod skal være unntatt søknadsplikt må den være plassert en meter fra nabogrensa, det er den ikke i tilfellet til TS. Anonymkode: 65cb1...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:55 #13 Del Skrevet mandag kl 13:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dersom en bod skal være unntatt søknadsplikt må den være plassert en meter fra nabogrensa, det er den ikke i tilfellet til TS. Anonymkode: 65cb1...f20 Det var den ikke i det tilfellet jeg viste til heller. Anonymkode: dcf76...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:03 #14 Del Skrevet mandag kl 14:03 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var den ikke i det tilfellet jeg viste til heller. Anonymkode: dcf76...71f Da er den ikke satt opp lovlig etter plan- og bygningsloven. Kommunen kan i visse tilfeller la være å følge opp ulovligheter dersom overtredelsen er "av mindre betydning". Det skal imidlertid litt til at denne ordlyden dekker det å plassere bygg på annen manns tomt. Så dersom TS irriterer seg nok kan han jo prøve å ta kontakt med kommunen. Anonymkode: 65cb1...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:18 #15 Del Skrevet mandag kl 14:18 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da er den ikke satt opp lovlig etter plan- og bygningsloven. Kommunen kan i visse tilfeller la være å følge opp ulovligheter dersom overtredelsen er "av mindre betydning". Det skal imidlertid litt til at denne ordlyden dekker det å plassere bygg på annen manns tomt. Så dersom TS irriterer seg nok kan han jo prøve å ta kontakt med kommunen. Anonymkode: 65cb1...f20 Nå vet jeg ikke hva som skjer videre i den saken jeg viste til, ut over at det ble henvist til konfliktrådet, men det er jo åpenbart at kommunen ser på det som en sak "av mindre betydning" siden det var enighet mellom partene da den ble satt opp for 15 å siden. Anonymkode: dcf76...71f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:22 #16 Del Skrevet mandag kl 14:22 Jeg bor i et sameie (det er rekkehus) der ene eieren bygde en bod som går en meter over sin tomt til fellestomt. Også var det noen naboer som klagde på det, mange mange år etter, etter at eiere ble skiftet ut for lengst. Saken fikk ikke noe videre konsekvenser og de fikk behold boden sin, fordi ja, det er for smått for å gjøre en sak ut av det. Anonymkode: 1435a...b38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:29 #17 Del Skrevet mandag kl 14:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har retten på din side men helt ærlig så ville jeg ikke ta den konflikten fordi det er sånn det kommer til å ende opp og du kommer til å hate å være hjemme. Vær en god person og raus i kantene så skal du se hvor mye bedre du vil ha det. Jeg er ganske sikker på at naboen din setter stor pris på det og vil gjengjelde tjenesten hvis du plutselig en dag skulle trenge noe❤️ Anonymkode: bd1c6...911 Vet om en lignende sak hvor de nye naboene laget ett helvete uten like pga en bod som var bygge som i denne saken. Naboen som hadde boden, hadde satt opp denne for 18år siden med tillatelse fra de som da bodde der. De endte med å flytte på den da de ikke orker bråket med de nye naboene. De klaget på alt fra busker, gjerde de ikke likte selv om det ikke var mot deres eiendom og en del mer. Så det ble absolutt ikke noe godt nabo forhold ut av oppførsel til de nye naboene. Noen år senere brant det i de nye naboens hus da de var på ferie, og det var ingen som ringte brannvesenet før det hadde gått god tid, og huset ble totalt skadet. For ingen andre naboer hadde god utsikt til det huset, utenom de med boden 🙈 Anonymkode: 39140...447 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:08 #18 Del Skrevet mandag kl 15:08 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nå vet jeg ikke hva som skjer videre i den saken jeg viste til, ut over at det ble henvist til konfliktrådet, men det er jo åpenbart at kommunen ser på det som en sak "av mindre betydning" siden det var enighet mellom partene da den ble satt opp for 15 å siden. Anonymkode: dcf76...71f Ganske merkelig dersom det er satt opp bebyggelse på en eiendom man ikke eier, men kommunens beslutning er ikke et enkeltvedtak så det kan ikke påklages uansett. Lettvint å sende saken videre til konfliktrådet 🤷♀️ Anonymkode: 65cb1...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:53 #19 Del Skrevet tirsdag kl 09:53 Takker for mange gode refleksjoner og deling av lignende saker blir spennende hva som skjer. Ser jo plutselig at boden min står nesten i grensa i ene enden og naboen bruker det som argument at det er derfor det ble bygget som det ble og at vi evt begge må flytte bodene. Vil bare at når han er pirkete på parkering og har gjort det vanskeligre for meg så skal jeg pirke tilbake . Anonymkode: 28d96...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå