Gå til innhold

Menn som ikke tilbyr å betale

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har så mang økonomiske bekymringer i hodet som kvinne og dating. I midten av 30-årene, singel, skal eie min egen bolig, skal date OG betale for mannen, skal samtidig spare til å være alenemor eller IVF eller donorsæd om alle menn viser seg å være emosjonelt utilgjengelige med en stolthet framfor å ønske et forhold med meg.. Disse hundre tusen er kun pålagt single kvinner i 30-årene fordi vi skal bære liv. 2024 eller ikke, vi har en livmor likefullt, det å bli gammel med familie det er et ønske likefullt 95% alle kvinner har og er født med!

Vi utenfor arbeidslivet i åresvis, mister pensjon, mister feriepenger, betaler for egen lomme for å bli mor når alle menn får kalde føtter og svikter.

Beklager, men hadde det ikke vært for økonomiske og emosjonelt sterke handlingsplanen kvinner, hadde landet bukket under til slutt. Jeg betaler fint for mannen selv med gjennomsnittlig lønn, men for guds skyld, vil du ha meg i livet mitt, vis at du setter pris på alle mine økonomiske bekymringer knyttet til dating og familieforøkelse. 

sorry for sistesporet her, men gnir du (som mann) på en kaffe til 35kr, ja da håper jeg du sitter alene i det «redet du bygger» spikker og sparer til og er så gjerrig i møte med meg for… 

Anonymkode: 5c1fa...43f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke mannen skal betale, og i hvert fall ikke på første date. På første date vet man ikke om man skal treffe hverandre flere ganger, og hvorfor skal mannen betale for begge? I så fall synes jeg like godt damen kan betale for begge.

Hvis det blir flere ganger, kan godt mannen tilby seg å betale, og/eller damen, og så bytter de på det ved senere anledning. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler det varierer sånn, noen vil føle det er omsorg som deg. Mamma sa til meg at man må la menn gjøre det for deres stolthet(?)(Jeg er ikke sånn) Men så liker mamma mer dominante menn enn det jeg passer med igjen. Ikke at du er domant, jeg vet ikke. Men jeg passer ikke med den typiske må spandere typen tror jeg ikke.

Føler ikke jeg gir omsorg av å bli spandert på, men å spandere selv. Men at vennligstilltheten rundt at begge bidrar er omsorg. For vil ikke egentlig være alene om det heller. Vil føle meg tatt vare på, men mest da emosjonellt og litt fysisk.

Anonymkode: 0f364...21a

Jeg tror moren din egentlig påpeker det jeg sier, bare med et litt for sterkt ord: Stolthet = gentlemansfølelse. 

Å være en gentleman tror jeg de fleste typer menn liker å være i en datingsituasjon. Dominant eller ikke.

Noen kvinner ønsker ikke å bli spandert på fordi de føler seg liten. Okei. Men den følelsen kan man snu på. For en mann med ønske om å spandere som blir avslått vil da muligens føle seg liten siden gentlemansfølelsen får seg en knekk.

Det å spandere handler ikke om å dominere. Det handler ikke om pengene. Det handler om gentlemansfakter med en positiv handling han ønsker å gjøre, og da vil han ikke bli avslått. 

Men greit nok. Man er to i situasjonen, og man føler det begge forskjellig. Begge deler er like lov. 

Skal du avslå et tilbud om betaling så gjør avslaget kort og tydelig. "Nei, jeg betaler min egen del". Ferdig snakka.
Ikke nøl i responsen med noe ala "Eeehm, nja, jeg vet ikke...." der du hinter om at du er ukomfortabel med det, for da insisterer gjerne mannen, og det kan det bli en diskusjon, bli kleint og/eller at hele spanderingen mister sin hensikt. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i førtiårene og litt gammeldags der mht å kjenne på om han er en gentleman. Jeg har ingenting imot å betale for meg selv, tilbyr alltid å betale for meg selv eller spleise, men har tilgode å noen gang ha måtte gjøre det. De som vil møte meg for en date har insistert på å spandere 

Han som nå er kjæresten min er sånn. Han har riktignok mye bedre økonomi enn meg, men jeg måtte ta det opp med han da en ting var å spandere sånn innimellom, men han tok alt fra ferier, handling, aktiviteter etc. Jeg sa rett ut at jeg syntes det ble ubehagelig fordi jeg følte meg som en snylter og at det ikke var rettferdig at han betalte alt.

Han svarte med at han hadde råd til det og visste at mye av det vi gjorde ville vi ikke kunne gjøre da jeg ikke hadde økonomi til det. Og som kjærester så vil han at vi skal ha samme levestandard og at pengene ikke var viktig. 

Han åpnet en felles konto til aktiviteter med barna der vi begge bidrar etter evne. Han ønsker også å dele livet sitt med meg og da er vi enige om at vi bidrar etter evne og prosentvis etter inntekt mht barna, faste utgifter, mat, ferier etc når vi flytter sammen.

Jeg klarer meg fint alene med mitt barn. Men når vi flytter sammen må vi ha større bolig pga hans 2 barn og med 4 gutter(en mann🤭) og meg så vil levekostnadene gå opp dramatisk. Når vi har valgt hverandre som livspartnere så betyr ikke hvem som betaler hva noe. Vi har likt syn på økonomi og penger, bryr oss ikke om luksus eller merkevarer, men om opplevelser sammen som en familie 

Anonymkode: 59184...fc9

Du kommer til å gå inn i kvinnefella på den røde løperen... 

Anonymkode: fa2a1...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da håper jeg du sier klart ifra at det er dealbreaker for deg, og at du gjerne vil betale selv? 

Gadd aldri å si hva dealbreakeren var. Uansett om det var smålighet. Turbulent oppvekst. Gaming. Nedsettende ord om sjefen.

Fortsatte bare videre, til jeg traff han jeg nå har vært veldig lykkelig med i 15 år. 

Anonymkode: a3e05...671

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke mannen skal betale, og i hvert fall ikke på første date. På første date vet man ikke om man skal treffe hverandre flere ganger, og hvorfor skal mannen betale for begge? I så fall synes jeg like godt damen kan betale for begge.

Hvis det blir flere ganger, kan godt mannen tilby seg å betale, og/eller damen, og så bytter de på det ved senere anledning. 

Akkurat slik vi gjorde det.

Restaurant - betalte halvparten hver, uten å finregne på hva hver rett kostet. Drink etterpå - han tok første runde, jeg andre. 

Så ble det mer permanent, da tok vi også restaurant litt om hverandre. 

Falt seg helt naturlig, og var en (av veldig mange ting) som gjorde at jeg forstod at dette var helt riktig for meg. 

Anonymkode: a3e05...671

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner liksom ikke dette her. Hvorfor er en mann som ikke automatisk tilbyr seg å betale gjerrig, mens du, som forventer å bli spandert på, ikke er det?

Anonymkode: d07bd...339

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei dere, jeg vet dette kanskje er en gammel rundganger. Men jeg sitter med blandede følelser av gjerrige menn på date … etter man er ferdig med første date. 

1) er det ikke hyggelig om mannen spanderer en drink eller to, når dere er på date 3++ ? Evt en kaffe? 

2) Når mannen foreslår å ta taxi hjem til deg eller han, bør ikke mannen ta regninga (om regning er liten og grei)? 

Er det ikke hyggelig når kvinnen tar seg av barna, husarbeid og matlaging? 🙂 

Anonymkode: 665b0...156

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det ikke hyggelig når kvinnen tar seg av barna, husarbeid og matlaging? 🙂 

Anonymkode: 665b0...156

Fra grus til steinras.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kommer til å gå inn i kvinnefella på den røde løperen... 

Anonymkode: fa2a1...569

Hvorfor det? Skal eie del av felles bolig og vi skriver samboerkontrakt og testamenter som sikrer begge parter ved brudd eller død🤷

Anonymkode: 59184...fc9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kvinnens tid er mer dyrbar enn mannen sin (vi kvinner har kun noen år på å være fruktbare , mens mann kan få barn så lenge han klarer å ha sexliv)

Skal jeg på date så koster det meg: Sminke, parfyme, klær, barberings tilbehør, manikyr, smykker osv, osv. Jeg bruker 2 timer minst for å gjøre meg klar for en date, disse 2 timene kunne jeg heller ha brukt på jobb og tjent penger. For mannen så tar det...tja 30 min max? Og han bruker ikke halvparten av ting jeg bruker.

Anonymkode: 5fa1d...64a

Kjøper du alt dette nytt for en date? 

Og hva du presterer å bruke to timer på, er et mysterium. Det faller jo nærmest i samme kategori tidsmessig som når en skuespiller skal forvandles før en forestilling.

Anonymkode: 5f8c2...303

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

exictence skrev (9 timer siden):

Jeg støtter dette fullt ut. Hadde gjerne vært gavmild med en som det blir mer med og liker veldig godt det med partneren. Men første date er ikke noe bra når man gjerne må på mange i dagens samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn må heller tenke på hva slags dame de vil ha. Vil de ha en dame som forventer at mannen betaler av gammel kjønnsrolle?

Ønsker han å være raus (spandering er raushet),?

Jeg synes dette er enkelt. Jeg vil for eksempel ikke ha en mann som avviser meg fordi jeg ikke er en konvensjonell kvinne. Derfor er jeg heller ikke redd for at en mann ikke liker meg hvis jeg ikke er konvensjonell. Hvis menn ikke vil ha en kvinne som ønsker en tradisjonell mann, trenger menn heller ikke lytte til akkurat dette.

Mitt tips. Ikke hør på damene. Hør på dere selv. Hvem er dere, hvem vil dere være, og hva slags damer vil dere ha?

Det er riktig at ingen vil ha gniene folk, men hvem som betaler på første date, speiler som oftest ikke det.

Jeg er dame. Jeg spanderer gjerne. Og jeg vil bli spandert på. Dette synes jeg er hyggelig. Jeg synes også den som tjener mer kan gi litt der. Det har jeg gjort, og menn har også gjort det med meg.

Anonymkode: b6d14...55c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kvinnens tid er mer dyrbar enn mannen sin (vi kvinner har kun noen år på å være fruktbare , mens mann kan få barn så lenge han klarer å ha sexliv)

Skal jeg på date så koster det meg: Sminke, parfyme, klær, barberings tilbehør, manikyr, smykker osv, osv. Jeg bruker 2 timer minst for å gjøre meg klar for en date, disse 2 timene kunne jeg heller ha brukt på jobb og tjent penger. For mannen så tar det...tja 30 min max? Og han bruker ikke halvparten av ting jeg bruker.

Ville foreslått at du heller brukte tiden din på å jobbe. Dette er kanskje det dummeste jeg har lest.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kvinnens tid er mer dyrbar enn mannen sin [..] 

Av alle argumenter for og imot i denne evige diskusjonen er dette kanskje det dummeste jeg leser og hører. Hvor skal man begynne... 

Å begynne å sammenligne med hva menn bruker penger på og regne ut hvem som skylder hva? 

Å regne på dama sin timepris og sammenligne med gateprisen? 

Å konstatere at dersom man trenger så mye for å se ok ut for å gå på date faktisk er ditt problem og ikke andres? 

Å konstatere at dersom det må så mye produkter og innsats til, så det kanskje ikke noe jeg hadde giddet å date? 

Å diskutere holdningene til damer som tenker på den måten, og går rundt med en sånn priviligert "attitude"? 

Jeg har sett mange nok Tiktoker med bimboer som knapt klarer å snakke reint og som utseendemessig kanskje er en snau 5'er. De har prøvd å kompensere ved å smøre på med hele sortimentet fra Kicks på én gang. Det eneste neste er et spann med Jotun. Selvtilliten går allikevel langt utenpå intelligensen og attituden de uttrykker er ille nok for meg til å tenke at det der ville jeg aldri holdt meg i nærheten av.  Jeg har møtt noen sånne på byen. Jeg orker dem ikke. Noen av dem slenger meldinger om at jeg er snobbete og andre mener jeg er homse. 

Greia er at med den priviligerte holdningen er det eneste de tiltrekker menn som er brisne nok til å tenke at dette får duge som kveldens trofé. Og er hun ok nok i senga kanskje noen repriser før man går videre. Ingen gidder å ha langvarig forhold med sånne. 

Jeg har heller ikke sansen for likestilling-argumenter fra noen av sidene, siden jeg ikke synes dette har noe med likestilling å gjøre. 

Det er ikke til å legge skjul på at min preferanse er naturlig pene jenter med klasse, og et avslappet forhold til den tematikken vi her diskuterer. Det flyter av seg selv uten å bli kleint. 

Å spandere enkle ting er en gest. Hvis man mener man "fortjener" det, så fortjener man det ikke, etter min mening.

Jeg spanderer mye på min date (nå kjæreste). Mest fordi jeg synes det er naturlig, hyggelig og det får det til å flyte. Å diskutere deling av kostnadene for en kake og en kaffe, dreper stemningen, synes jeg. En annen ting er at jeg stort sett er økonomisk bedre stilt. Men allikevel hender det at hun spanderer på meg. Iflg henne fordi hun synes det er hyggelig. 

Folk overtenker dette her og gjør det til en teit greie! 

Ta dere en bolle! 🤣. (jeg spanderer) 

Anonymkode: c454c...326

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke hylt etter å få lov til å betale på date fordi det skal være likestilling.

Jeg har hylt fordi det er urettferdig at det ikke er lik lønn for likt arbeid.

Anonymkode: b2a94...29c

Millimeter-rettferdige folk kan være slitsomme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei dere, jeg vet dette kanskje er en gammel rundganger. Men jeg sitter med blandede følelser av gjerrige menn på date … etter man er ferdig med første date. 

1) er det ikke hyggelig om mannen spanderer en drink eller to, når dere er på date 3++ ? Evt en kaffe? 

2) Når mannen foreslår å ta taxi hjem til deg eller han, bør ikke mannen ta regninga (om regning er liten og grei)? 

Nei. 

Anonymkode: be016...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mannfolka kan vel få lov til å være littegrann spandable i blomster og konfekt perioden?  Den spanderinga er jo egentlig ganske symbolsk, men det blir selvfølgelig dyrt dersom man skal seriedate og paralleldate over lengre tid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...