Gå til innhold

Menn som ikke tilbyr å betale

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Kan fint spandere et måltid mat om jeg ikke opplever at det er premisset for daten. Forventes det av meg, blir det splitt og vi snakkes neppe igjen. Enkelt og greit. Det finnes ingen god grunn til at det skal være kjønnet betinget hvem som betaler på en date i 2024. Så er det også mange nok kvinner der ute som enten ikke bryr seg hvem som betaler, eller som faktisk liker å vise at de ikke trenger å bli spandert på ved å betale selv, til at dette går helt fint.

Taxi? Det gidder jeg ikke. Forventer at folk klarer å gå. Hyggelig, er det også. Dater ikke folk som er en sekk poteter og må kjøres 2km etter et glass vin.

Hvis jeg lager maten og bestemmer menyen, tar jeg selvsagt regningen. Men det er jo default også motsatt vei.

Endret av knooters
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes selvfølgelig "kvinnelønn". Det har vært flere undersøkelser som viste at enkelte arbeidsplasser har forskjellig lønn for kvinner og menn, med samme ansiennitet, ansvarsområde og stillingsbeskrivelse. Blant annet, advokatfirmaer. 

Anonymkode: 81139...0f1

Det siste jeg hørte var at differansen nå var 6% hvis man kontrollerte for utdanning, erfaring, yrke og arbeidssted.

Såvidt jeg kan forstå er det umulig å vite helt sikkert om disse 6% skyldes at arbeidsgivere har mindre lyst på kvinnelige ansatte, at kvinner er dårligere til å forhandle, eller at kvinner har en litt annen jobb-fritidsbalanse enn menn i gjennomsnitt.

I min bransje er det kniving om kvinner, og det er mange som er villige til å akseptere en dårligere kvinnelig kandidat (eller lokke med mer lønn), fordi vi er så innmari bevisst på å fremstå som likestilt i en bransje som få kvinner trekkes til.

Anonymkode: 44f6e...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 14.52):

Fordi dere menn vil ha damer som bruker mye penger på utseende. Dere vil ha pene damer. Det koster masse penger og tid å være pen. Du inviterer ikke dama ut på date hvis hun har ustelte bryn og negler, ettervekst i håret, sliten hud eller stygge klær, gjør du?

Når kostet det penger å ikke ha ustelte bryn og negler?

Jeg har faktisk en neglefil selv. Kostet 70kr på apoteket, og varer en evighet. Det er ikke forventningen til vanlige menn at kvinner skal tømme sparekontoen for å være pyntedokke. De fleste syns det rent grunnleggende er mer enn nok, fordi det viser at man tar vare på seg selv. Sånne som du ser sminkelaget en kilometer unna på eller har 10cm øyenbryn uten at det nødvendigvis kler dem engang, virker bare usikre og er mer turn off enn on.

Hår er såpass fleksibelt at det å få det til å se ganske bra ut er mulig uansett ettervekst eller ikke. Det er ingen som forventer en kreasjon av den sorten man ville tatt på seg på en Oscar-utdeling, liksom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Damned if you do, damned if you don't

Hvis mannen spanderer det bestikkelse for sex, betaler mannen ikke, er det turnoff

Anonymkode: 775f1...dfe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, du sitter vel fremdeles ned i fjæra alene og spiser smultringer. Kaffen kald.

Anonymkode: b3d40...ac3

Jeg er gift. Det hender at vi går tur i fjæra, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knooters skrev (2 timer siden):

Jeg har faktisk en neglefil selv. Kostet 70kr på apoteket, og varer en evighet. Det er ikke forventningen til vanlige menn at kvinner skal tømme sparekontoen for å være pyntedokke. De fleste syns det rent grunnleggende er mer enn nok, fordi det viser at man tar vare på seg selv. Sånne som du ser sminkelaget en kilometer unna på eller har 10cm øyenbryn uten at det nødvendigvis kler dem engang, virker bare usikre og er mer turn off enn on.

Hår er såpass fleksibelt at det å få det til å se ganske bra ut er mulig uansett ettervekst eller ikke. Det er ingen som forventer en kreasjon av den sorten man ville tatt på seg på en Oscar-utdeling, liksom.

Du er mann. Selvfølgelig koster dine negler og bryn ingenting. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knooters skrev (2 timer siden):

Du forstår ikke sminke. Du bruker ikke kun produkter om du har store øyenbryn?

Prøv å vær en kvinne, så kan vi prate.

Anonymkode: 0f364...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du er mann. Selvfølgelig koster dine negler og bryn ingenting. 

Det er ditt valg å betale for negler og bryn

Anonymkode: 4dac8...0dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånn er det. Jeg digger de mannfolka som tar regningen for kaffe eller øl, og ikke gjør noe nummer ut av det. ALDRI har jeg blitt bedt om å betale når jeg tilbyr meg. Sitter vi der lenge så vil jeg også spørre om jeg skal ta neste runde. De fleste mannfolk sier til meg " jeg tar det" - smiler og legger inn gode aksjer hos meg.

De mannfolka som ikke betaler, eller tilbyr seg på noen som helst slags måte får et lite minus. Ikke noe jeg sier til dem, men det er ikke like stas nei. 

Likestillingskortet kan dere dra i andre sammenhenger. Jada, vi damer har egne penger og bla bla bla, men - fortsatt er det slik at mange damer tenker på en gentleman som en som byr på, tar litt vare på - og betaler den jævla kaffen. Vanskeligere er det ikke. 

Men tror det er et lite generasjonsskifte på gang  

Anonymkode: d5f29...7aa

Jeg kan godt spandere og være litt generøs. Jeg digger kvinnfolka som er flinke på kjøkkenet og i hjemmet. Det er litt samme tingen som du nevner.

Anonymkode: 08dce...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det finnes selvfølgelig "kvinnelønn". Det har vært flere undersøkelser som viste at enkelte arbeidsplasser har forskjellig lønn for kvinner og menn, med samme ansiennitet, ansvarsområde og stillingsbeskrivelse. Blant annet, advokatfirmaer. 

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi/na-er-det-dokumentert-kvinner-tjener-mindre-enn-menn-i-samme-jobb/2117421

https://www.advokatbladet.no/kvinneandel-lonnsstatistikk-lonnsundersokelse/mannlige-partnere-tjener-56-prosent-mer-enn-kvinnelige/145845

Nei dette er en myte. Overtidsarbeid som menn gjør var ikke tatt med i den studien og en annen ting er at damer forhandler lønn mye sjeldnere enn menn. I min bransje taper du fort noen hundre tusen i året etter du har bygd opp erfaring om man ikke skifter jobb eller nevner til arbeidsgiver at du har fått et annet tilbud. De vil ikke betale for markedsverdien om de slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

👆Dette. Norske arbeidstakere er generelt dårlig på å se sin verdi. Menn er nok mer frempå mtp lønnsforhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JackOfAllTrades skrev (23 minutter siden):

👆Dette. Norske arbeidstakere er generelt dårlig på å se sin verdi. Menn er nok mer frempå mtp lønnsforhandlinger.

Jepp! Kvinner må slutte å klage over eller tro at vi er underlegne menn på noe vis i yrkeslivet til tross for at vi ligger litt under på snittlønn. Det blir det samme som om trøndere begynte å sutre for at deres snittlønn er lav sammenlignet med folk i Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! skrev (3 minutter siden):

Jepp! Kvinner må slutte å klage over eller tro at vi er underlegne menn på noe vis i yrkeslivet til tross for at vi ligger litt under på snittlønn. Det blir det samme som om trøndere begynte å sutre for at deres snittlønn er lav sammenlignet med folk i Oslo.

Helt enig, får litt fnatt av denne dagen som kommer hvert år i avisen der det står at fra nå jobber damer gratis.

Jeg heier på dere kvinner i jobb og karriere. Vil støtte , oppmuntre og bli glad når jeg hører dere tar lønnsforhandlinger og kommer opp på det dere fortjener til markedsverdien etter hardt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei dette er en myte. Overtidsarbeid som menn gjør var ikke tatt med i den studien og en annen ting er at damer forhandler lønn mye sjeldnere enn menn. I min bransje taper du fort noen hundre tusen i året etter du har bygd opp erfaring om man ikke skifter jobb eller nevner til arbeidsgiver at du har fått et annet tilbud. De vil ikke betale for markedsverdien om de slipper.

Tja. Kvinner tjener flere prosent dårligere hos oss også, selv om vi alle har tarifflønn og dermed nøyaktig samme timelønn og tillegg. Forskjellen ligger i stillingsprosent (alle som jobber deltid gjør det frivillig, vi må søke for å få lov til å jobbe deltid), overtid og tillegg for natt/helg. Menn jobber altså mer overtid, mer heltid og søker oftere turnuser med mye jobbing på kveld/natt og helg. Skulle kvinner i snitt tjent det samme som menn hos oss måtte de hatt vesentlig høyere timelønn. 

Anonymkode: 2f608...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja. Kvinner tjener flere prosent dårligere hos oss også, selv om vi alle har tarifflønn og dermed nøyaktig samme timelønn og tillegg. Forskjellen ligger i stillingsprosent (alle som jobber deltid gjør det frivillig, vi må søke for å få lov til å jobbe deltid), overtid og tillegg for natt/helg. Menn jobber altså mer overtid, mer heltid og søker oftere turnuser med mye jobbing på kveld/natt og helg. Skulle kvinner i snitt tjent det samme som menn hos oss måtte de hatt vesentlig høyere timelønn. 

Anonymkode: 2f608...984

Så det du sier er at damer jobber mindre men har samme lønnsbetingelser. Så de tjener ikke mindre. er rett og rimelig at de som jobber mer får mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i mange år på en stor industribedrift med rundt halvparten av hvert kjønn, den ene avdelingen hadde nesten bare kvinner og de tjente 25-30% mer enn de andre på fabrikken, årsaken var akkordarbeid og hvis noe tungt skulle flyttes ropte de på oss og vi tapte mye på det siden vi ikke kunne stemple ut på timelønn for korte avbrekk selv om det kunne være 2-3 ganger i timen. Dette var nok et helt spesielt tilfelle og jeg kan aldri tenke meg at dette er vanlig men det forteller at det er ikke alltid menn har høyere lønn.

Anonymkode: 8edd3...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 18.15):

Du forstår ikke sminke. Du bruker ikke kun produkter om du har store øyenbryn?

Prøv å vær en kvinne, så kan vi prate.

Prøv å være mann. Men du skal vel late som at du vet det, også...

Jeg henviser bare til det rent grunnleggende som gjør at noen ikke ser ustelt ut. Akkurat som at du ikke trenger lage noen fancy hårfrisyre for å unngå å se ustelt ut på håret. Går du ut døren uten å tre en kam i håret, ser du nok ustelt ut. Men, dette er faktisk likt for alle kjønn - enten det er øyenbryn, hår, hud eller noe annet det gjelder. Det er ikke sånn at kvinner oppfattes ustelt på et nivå hvor menn oppfattes som stelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er da kjempeenkelt. Tilbyr ikke mannen seg for å betale for en enkel kaffe så har dere ikke gjort godt nok inntrykk på mannen.

Det kan også sees på flere måter. Dere kaller dette et rødt flagg. Er det ikke et tegn på at han passer på pengene sine, som er et grønt flagg?

Kan det tenkes at han ikke hadde så mye penger der og da, men allikevel hadde et sterkt ønske om å møte deg?

Kanskje han rett og slett ville teste vannet og luke ut kvinnene som henger seg opp i de gale tingene.

Det det ser ut til å ha virket i denne omgang.

Anonymkode: 44dcc...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knooters skrev (14 timer siden):

Prøv å være mann. Men du skal vel late som at du vet det, også...

Jeg henviser bare til det rent grunnleggende som gjør at noen ikke ser ustelt ut. Akkurat som at du ikke trenger lage noen fancy hårfrisyre for å unngå å se ustelt ut på håret. Går du ut døren uten å tre en kam i håret, ser du nok ustelt ut. Men, dette er faktisk likt for alle kjønn - enten det er øyenbryn, hår, hud eller noe annet det gjelder. Det er ikke sånn at kvinner oppfattes ustelt på et nivå hvor menn oppfattes som stelt.

Men så har jeg ikke påstått å vite hvordan det er å være mann, det er du som påstår om oss kvinner.

Jo, vi oppfattes ustellt og det vet jeg utifra samtaler hvor folk sier, hun pynter seg ikke, hun stellet seg ikke like mye. Betyr ikke skitten, men nivået for kvinner er høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Golddiggere er ute etter yachter og dyr champagne. Ikke en mann som spanderer en kaffekopp.

Det handler ikke om penger i det hele tatt, men at mannen viser han er hyggelig og raus som menneske. At man er en gjerrigknark er et av de verste personlighetstrekkene man kan ha. Og det handler som sagt ikke at man forventer at en mann skal drukne deg i luksusvarer. Men bare vise at han er en gentleman. På samme måte som at han holder opp dører, reiser seg for eldre og gravide på trikken osv. 

Anonymkode: 73b5b...613

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...