Gå til innhold

Menn som ikke tilbyr å betale

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere, jeg vet dette kanskje er en gammel rundganger. Men jeg sitter med blandede følelser av gjerrige menn på date … etter man er ferdig med første date. 

1) er det ikke hyggelig om mannen spanderer en drink eller to, når dere er på date 3++ ? Evt en kaffe? 

2) Når mannen foreslår å ta taxi hjem til deg eller han, bør ikke mannen ta regninga (om regning er liten og grei)? 

Anonymkode: 5c1fa...43f

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke betalt for noen første date, fordi jeg vil ikke at det skal legge noe press på personen om at den må gi noe tilbake. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er greit at begge tilbyr seg å betale, egentlig.
Hvis han ender opp med å ta regningen, sier jeg at jeg betaler neste gang, og følger opp dette.
Og ender jeg opp med å betale, bør han foreslå å gjøre det samme.

Anonymkode: f5658...bf5

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal mannen betale? Gjør du ham en tjeneste?!? 
Klarer 100 prosent å gjøre opp for meg selv! 

Anonymkode: 15a5c...b1d

• Liker 29
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg spleiser gjerne. Men det er jo et pluss i boka om han tilbyr seg å spandere da, det føles litt romantisk på et vis? Men det skjer utrolig sjelden, noe som er helt greit.

Anonymkode: 2676f...155

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spleiser gjerne. Men det er jo et pluss i boka om han tilbyr seg å spandere da, det føles litt romantisk på et vis? Men det skjer utrolig sjelden, noe som er helt greit.

Anonymkode: 2676f...155

Pluss i boka på hvilken måte? Er det like mye pluss i boka hvis kvinnen tilbyr seg å spandere? Forstår virkelig ikke tankegangen om at menn skal føle seg forpliktet til å betale! 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er kvinnen tradisjonell, kan jeg være det🤷‍♂️ 
Ergo kommer det aldri til å skje.

Anonymkode: 8763d...243

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pluss i boka på hvilken måte? Er det like mye pluss i boka hvis kvinnen tilbyr seg å spandere? Forstår virkelig ikke tankegangen om at menn skal føle seg forpliktet til å betale! 

Det står jo hun synes det er litt romantisk, så da er det jo på den måten. Om der er pluss i boka for deg at kvinnen spanderer må jo du avgjøre. Det sto ingenting om at menn skal føle seg pliktig. Bare at det føltes litt romantisk.. for henne. 

Anonymkode: c1d6a...921

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes at det er romantisk når han tilbyr litt etter vi har blitt kjent. Men jeg forventer jo ikke å bli dullet med eller spandert en rådyr middag på.  

Og på motsatt side, ganske usexy å rulle på småkronene.

Det nevnes likestilling, men det er det ikke før det faktisk er likestilling i lønn, permisjonsordninger for kvinner, like karrieremuligheter, sponset kvinnehelse (gyn/ fertilitetsutredninger/ prevensjon), for å ikke legge på alt annet. En liten kaffe spandert i ny og ned viser for meg at den andre parten har ønske om å vise omsorg , sjarm og betalingsevne, selv om man er likestilt på «kjøkkenet». 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå svarte jo AB...155 hvorfor, så det var jo litt unødvendig å spørre om det eller? Hun skrev at "det føles litt romantisk på en måte", og jeg er helt enig. Det føles litt romantisk ut at mannen tilbyr seg å betale. 

Og i TS sin situasjon syns jeg det er ufint å si at man skal ta taxi og så ikke betale. Jeg tenker at den som inviterer er den som betaler. Evt. kunne bare TS svart at "nei, jeg ønsker ikke bruke penger på taxi" så hadde situasjonen løst seg på en av to måter: han hadde betalt eller valgt å komme seg fra a til b på en annen måte. 

Hvis dette var date nr 3 så syns jeg det er mer naturlig å betale for seg selv. Om mannen da sier "neida, jeg tar denne" når man skal opp med pengeboka si så er det greit, men når man er forbi første daten så er det greit å enten betale for seg eller evt. tilby seg å betale for begge. Det går begge veier etter at første - og kanskje andre - daten er over. 

Anonymkode: b2a94...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt avhengig hvordan man har avtalt å gå ut. ,,"Jeg vil gjerne invitere deg ut" betyr jeg betaler alt. "Skal vi gå ut sammen" betyr at hver betaler for seg. Ellers så betaler man aldri for den andre inntil første gangen man har ligget sammen. Sex skal ikke ha noe som helst av motiv som skyldes gjeld og forpliktelser.

Anonymkode: 9eef6...344

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gjerrige er veldig turn off, men da tenker jeg mer « vi kan ikke splitte regninga på 2, for din forrett var dyrere enn min, så frem med kalkulator « . 
jeg synes det kommer an på hvem som invitert også, og synes det er hyggelig og bli spandert på og spanderer også gjerne tilbake. Første date betaler jeg alltid selv, men så synes jeg det er litt hyggelig med annen hver gang i en datingfase. Den som inviterer og legger planer spanderer. Da kan man også styre litt etter egen økonomi. 

Anonymkode: c1d6a...921

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei dere, jeg vet dette kanskje er en gammel rundganger. Men jeg sitter med blandede følelser av gjerrige menn på date … etter man er ferdig med første date. 

1) er det ikke hyggelig om mannen spanderer en drink eller to, når dere er på date 3++ ? Evt en kaffe? 

2) Når mannen foreslår å ta taxi hjem til deg eller han, bør ikke mannen ta regninga (om regning er liten og grei)? 

Er ikke kvinnen gjerrig dersom hun ikke tilbyr å betale eller spandere på ham?

Anonymkode: 5f8c2...303

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger = «romantikk» for noen, tydeligvis.

Anonymkode: 5f8c2...303

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Var på en kaffedate en gang. Vi tok en kaffe hver. Kostet vel 25-30kr, han inviterte meg. Men jeg måtte betale selv. Altså når summen er så lite og han dro kortet først, så kunne han sagt, jeg betaler for begge to. Dette var bare sært.

Er det med middag og drikke osv, så foretrekker jeg å dele regningen i to.

Men var snakk om 25-30kr!!!

Anonymkode: fb8c4...6ce

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dette var date nr 3 så syns jeg det er mer naturlig å betale for seg selv. Om mannen da sier "neida, jeg tar denne" når man skal opp med pengeboka si så er det greit, men når man er forbi første daten så er det greit å enten betale for seg eller evt. tilby seg å betale for begge. Det går begge veier etter at første - og kanskje andre - daten er over. 

Anonymkode: b2a94...29c

Jeg tenkte kanskje motsatt, at på første / andre date er hverken mannen eller kvinnen garantert at man vil sees igjen, dermed er det åpenbart at man deler på alt.

Men når man har blitt litt kjent, savner i hvertfall jeg den lille romantikken for å få den ekstra følelsen. Mulig jeg er gammeldags..

Jeg tror ingen kvinner blir sure om de ikke blir spander på i Norge, inkl. meg selv. Samtidig har jeg erfaring med at mannen alltid har hatt en to øl ekstra på regninga hver gang vi deler den. Egentlig er det alltid jeg som spanderer

ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å spleise, eller å bytte på og spandere på hverandre. Hadde følt meg som en snylter om mannen drev og spanderte på meg, jeg har jo egne penger. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri noen forventning til at mannen skal betale for meg, jeg tjener egne penger og betaler selvsagt for meg selv. Derimot har det hendt flere ganger på date at mannen har tilbudt å betale eller insisterer, og det er jo hyggelig det, men det er aldri en forventning eller selvfølge. 

Anonymkode: 9ae84...0e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...