AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #21 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vondt i ryggen bør ut å gå 😃 Gå en tur med han hver dag /kveld. Han vil merke at det hjelper på både fysikk og psyken. Begynn i det små om formen er elendig. Lag god sunn mat med mye protein og grønnsaker. 80% av vektnedgang er kosthold. Kos dere 1 dag i uken og hold det sunt de andre dagene. Forklar han dette påvirker deg også negativt, at du ønsker å hjelpe han så dere som par kan få det bedre. En god klem til deg 😊 Anonymkode: 160a0...c18 Han har prøvd å gå tur. Mye i skog og mark, men han får bare vondt uansett hvor han går og da blir det en uke med vondt før han klarer å gå igjen. Han spiser faktisk ikke så mye, men både han og jeg vet at alkohol har mye og si. Det har bare blitt en lang vei og gå når det ser ut til at alt går i negativ retning uansett hva man gjør. Han har lenge vært flink å spise sunt, trene når han kan og alt mulig, men problemet er ofte at kroppen ikke klarer mer og da blir det aldri noen resultater og han blir mer og mer oppgitt. Anonymkode: 11f74...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #22 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så han trener par timer om dagen men i det første innlegget så sier du at han ikke trener? Anonymkode: 64295...100 Joda, det ble litt feil. Han trener de dagene han orker. Men det er veldig få dager han klarer. Anonymkode: 11f74...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #23 Del Skrevet 24. november 2024 Han må lage seg en ukeplan. Faste oppgaver hver dag. Fordele oppgavene utover uken sånn at han har nok krefter til å gjøre noe hyggelig. F.eks. legge de tyngste oppgavene i starten av uken og så hvile på fredag sånn at han har overskudd til å gjøre noe gøy på lørdag. Kunne han tenke seg å bidra som frivillig noe sted? For åvære sosial. Og så anbefaler jeg å kutte ned på dusjing. Det har hjulpet mitt eksem mye. Nå dusjer jeg 1–2 ganger i uken pluss et oljebad hver uke, ellers klutevask. Smøring hver dag. Legger opp ukens trening slik at jeg ikke trenger å dusje hver dag. Anonymkode: 4953f...261 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #24 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Han har prøvd å gå tur. Mye i skog og mark, men han får bare vondt uansett hvor han går og da blir det en uke med vondt før han klarer å gå igjen. Han spiser faktisk ikke så mye, men både han og jeg vet at alkohol har mye og si. Det har bare blitt en lang vei og gå når det ser ut til at alt går i negativ retning uansett hva man gjør. Han har lenge vært flink å spise sunt, trene når han kan og alt mulig, men problemet er ofte at kroppen ikke klarer mer og da blir det aldri noen resultater og han blir mer og mer oppgitt. Anonymkode: 11f74...fe0 Har han sjekket at han ikke har prolaps? Jeg har det og får vondt av å gå langt. Uansett så bør han komme seg til enten kiro, fysio eller manuellterapeut for å finne ut av hva smertene skyldes og hva han kan gjøre for å bli bedre. Anonymkode: 64295...100 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #25 Del Skrevet 25. november 2024 Noen steder har de livsstil-kurs, på helsestasjonen, kanskje det er noe? Anonymkode: ebcaa...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #26 Del Skrevet 25. november 2024 har du hørt om "spis deg fri" kostholdet? Hvis ikke anbefaler jeg dere å sjekke der ut, det beste er jo at det er noe dere gjør sammen.. Bedre kosthold, bedre helse.. Anonymkode: b5e8f...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #27 Del Skrevet 25. november 2024 Her tror jeg fokuset først bør være å få opp humøret. Du sier han lever ensformig, og det kan jo være fryktelig deprimerende! Kanskje legg vekt og fysisk helse litt til side, og fokuser på det mentale. Akkurat nå høres det ut som om alkoholen er hans eneste glede, og der er jo farlig. Og trist. Jeg vet ikke hvor dere bor og hva slags tilbud som finnes. Vet heller ikke hva mannen din er interessert i. Men det er mye å engasjere seg i! Kanskje kan dere gå på kurs sammen, eller han alene. Språkkurs - de kan være digitale, da trenger han ikke gå ut. Snekkerkurs, sykurs, lag din egen- et eller annet, om han er praktisk anlagt - matlaging, møbelstopp, treskjæring. Kanskje lavterskel kor? Brettspillklubb der dere bor - eller lag noe selv, om dere har venner/familie, inviter? Kjøp noen nye spill som fenger. Dataspill? Eller er han historieinteressert? Slektsforsking er en stor hobby der man kan jobbe selv, men også ha kontakt med andre, på nett eller fysiske treff. Lokalhistorielag finnes mange steder. Dette var bare noen forslag, og det går an å starte på nett/hjemme, eller med lav grad av sosialisering. Men jeg tror det er viktig å finnw noe som gir glede! Så må man kanskje tåle en litt skummel start om det er sosialt, men stå i det. Etter hvert ser man jo at de som virka selvsikre, kanskje ikke er det likevel, og at alle er mer opptatt av aktiviteten/hobbyen enn av alt mulig detaljer om de andre. Anonymkode: 655e0...6c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #28 Del Skrevet 25. november 2024 Alkohol forverrer både vekt og psoriasis Anonymkode: 60489...656 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #29 Del Skrevet 25. november 2024 Har han vurdert slankesprøyten wegovy? Anonymkode: 532ce...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #30 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han har prøvd å gå tur. Mye i skog og mark, men han får bare vondt uansett hvor han går og da blir det en uke med vondt før han klarer å gå igjen. Han spiser faktisk ikke så mye, men både han og jeg vet at alkohol har mye og si. Det har bare blitt en lang vei og gå når det ser ut til at alt går i negativ retning uansett hva man gjør. Han har lenge vært flink å spise sunt, trene når han kan og alt mulig, men problemet er ofte at kroppen ikke klarer mer og da blir det aldri noen resultater og han blir mer og mer oppgitt. Anonymkode: 11f74...fe0 Mye bortforklaringer på denne kjæresten din. Ryggondt forsvinner ikke etter én eller to eller tre turer i skog og mark, men kan bli bedre med målrettet trening over tid. Og ofte blir det vondere før det blir bedre. Alle blir jo stiv og støl når de beveger på seg etter å ha vært i ro over lengre tid. Så dette må han faktisk bare dra srg gjennom og slutte å ha så mye selvmedlidenhet. Selvmedfølelse er greit, men ikke selvmedlidenhet. Som folk sier: Fysio for oppfølging av dårlig rygg + trening Ernæringsfysiolog for riktig mat og mengde DPS for hjelp med det mentale, han har åpenbart mange låsninger og syns enormt synd på seg selv - dey kommer han ingen vei med Slankesprøyte - quick fix i starten Anonymkode: d8263...d53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 25. november 2024 #31 Del Skrevet 25. november 2024 Om han trener et par timer hver dag han orker er han god. Det høres mest av alt ut til at han er i bevegelse et par timer hver dag. Det er to forskjellige ting. Men det ene høres bedre ut, og med å gjenta løgnen/virkelighetsoppfattelsen så bidrar du til å opprettholde den. Når det gjelder vekt så er det matinntak som har størst effekt. Og det kan han fikse med å endre på matvanene sine, selv med dårlig rygg. Alkoholen gjør alt verre. Dårlig selvtillit blir verre. Motivasjonen blir verre. Sykdommer blir verre. Så blir jo spørsmålet hva du har tenkt å gjøre. Han er en voksen person som bestemmer selv. Og vil han ikke så vil han ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #32 Del Skrevet 25. november 2024 Er egentlig i samme situasjon. Ble ufør etter en ulykke, ble overvektig osv også pga det. Å si at man får vondt i ryggen av å trene er nå en ting. Da er det bare å unngå å belaste det verste. Bygger du muskler går ryggsmertene ned over tid, garantert. Det er bare å være beinhard. Lev på 1500 kalorier hver dag. Kutt ut alkoholen ei stund. Gå på mølla så lenge du makter hver dag. Jeg har selv mista 30+ kg på knappe 9 mnd. Hvis han virkelig vil så klarer han det. Anonymkode: fb1ed...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #33 Del Skrevet 25. november 2024 Ikke for å være veldig gjentakende her, men det er flere i tråden som påpeker at alkohol og psoriasis er en dårlig kombo, signeres med store bokstaver! Det er noe av det aller verste for mer eller mindre absolutt alle psoriasis-syke. Det er både utløsende og forverrende for tilstanden, og tærer ekstra på en kropp med kronisk inflammasjon. Har du mulighet til å ta en dialog på dette, evt bli med til legen og få en skikkelig gjennomgang med legen eller revmatolog på hvor tøft det er for kropper med psoriasis å måtte bryte ned alkohol? Ikke for å pøse ut skremselspropaganda på noen måte, bare vet at veien mellom alkoholisme og denne lidelsen er generelt kort for mange, men også noe av det verre man kan rote seg bort i. Jeg har psoriasis selv, så jeg skjønner hvordan han har det og synes det er mange gode tips her generelt mtp trening og rørlighet, kosthold osv. Men har også forståelse for vondt det er med psoriasisplager og at det å drikke døyver ikke bare psykisk men fysisk, der og da. Det er derimot helt grusomt langtidsmessig, og trolig en veldig medvirkende faktor til at hud og muskelplagene ikke får noen bedring på sikt. Håper han klarer å ta tak:) Det beste er faktisk å være nærmest alkoholfri, eller å holde seg til en øl eller et glass vin i godt lag - noen ganger i året. Ingen umulig standard å utøve når man opplever bedring på sikt og hvor dårlig man blir av å ramle utpå en hel kveld etter lang tids avhold. Kanskje feil, men jeg tror både trening og kosthold er nedstrøms for alkoholen med de plagene du beskriver her og håper han vil prøve:) Anonymkode: a199c...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #34 Del Skrevet 25. november 2024 Nøkkelen er faktisk trening, Selv om han får vondt. Han får vondt pga gjør treningen feil, og må lære å trene på riktig måte. Det er såå mange dessverre som gir opp trening "fordi de får vondt" og blir sittende i den onde sirkelen, uten å skjønne at trening er noe som må læres. Med ryggproblemer må han antagelig til fysioterapeut for å lære trening, PT blir kanskje ikke nok. Etter fysio, så til PT, deretter egentrening. Anonymkode: 2d0a3...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå