Gå til innhold

Tok du noen «generelle blodprøver» før prøving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på vitamin D, folat og jod, blant annet. Viktig for sunt svangerskap, og det skrives ofte at mange gravide har lav jod-status. 

Jeg kunne tenke meg å få sjekket disse verdiene først, men har ikke inntrykk av at det er vanlig?

Jod må jo måles i døgnurin..🧐

Anonymkode: e38d1...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men begynte med multivitamin året før vi begynte å prøve så jeg regnet med at verdiene mine var gode. Har også hatt fokus på å spise godt med torsk i lang tid. Så tok det 1,5 år å bli gravid uansett (fikk PCOS-diagnose underveis og letrozolbehandling), så jeg fikk virkelig tatt de multivitaminene lenge og hadde vel optimale verdier av alt regner jeg med da jeg ble gravid 😅 Under graviditeten har jeg passet på å spise torsk 1 gang i uka (har da gjerne laks 1 gang i uka også, eller at jeg spiser makrell i tomat noen dager i uka) i tillegg til at jeg byttet over til multivitamin beregnet for gravide i det jeg fikk positiv test som jeg brukte ut første trimester før jeg byttet tilbake til vanlig multivitamin. 

Anonymkode: 42460...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke før prøvingen, men underveis. Etter 3 sykluser tok jeg en fertilitetssjekk bare for å roe ned nervene litt og trodde alt skulle se bra ut. Neida, blodprøvene mine viste at eggstokkene mine var i ferd med å svikte og vi måtte sette i gang med IVF med en gang. Hadde ingen symptomer.

Etter da har jeg tatt et par blodprøver for å sjekke diverse. Forutenom lavt d-vitamin så var alt innenfor normalen, men pga min tilstand er jeg ekstra nøye med å gi kroppen de vitaminene de trenger. Først og fremst for eggkvalitet.

Tenker du bare skal ta blodprøver om du har lyst! Det kommer aldri til å skade. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en sjekk av hormonene også, bare for å se om alt er som det skal.

Anonymkode: b9434...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok noen blodprøver etter legens forslag da jeg allikevel var der og tok ut spiralen. Hadde veldig lavt nivå av både folsyre og d-vitamin, så det var lurt. 

Anonymkode: cad3d...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men mannen tok en sperm prøve. Det sparte oss for ett år, fikk henvisning rett til prøverør. 

Anonymkode: 37a93...29e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...