AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hvordan kan man se forskjell på hva de ulike barnesykdommene er? Har et barn med utslett, men det går jo ikke an å bare google, for ingen bilder eller beskrivelser skiller dem godt nok. Noen gir feber, mens noen kan gi feber. Prikker, nupper, blemmer, alt ser jo likt ut forsåvidt. Og når skal man kontakte lege i så fall? Barnesykdommer er jo utrolig vanlig og de fleste går jo fort over av seg selv, men noen burde jo kanskje ha behandling også? Kjenner dette gjør meg veldig usikker. Er snakk om et barn på 2 år forresten. Hadde det vært en baby, hadde jeg kontaktet legen med en gang. Anonymkode: 9a0c8...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Er du usikker tar du en tlf til legen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Har barnet andre symptomer enn utslett da? Ofte er det jo andre ting som også forklarer hva det er.. Feks hvor utslettet dukker opp og hvilke andre sykdomstegn barnet har. De kan jo også få utslett bare, er jo ganske vanlig på vinteren. Eller om de har reagert på noe. Anonymkode: 8ce48...634 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har en sånn derre helsetelefon via forsikring. Ringer ofte dit når jeg er litt usikker, og så stiller sykepleieren meg helt sinnsykt mange spørsmål eller ber meg sende inn bilder for å hjelpe med å komme frem til noe og vurderer videre om jeg skal bli oppringt igjen av en lege derfra eller bør dra på legevakta. Anonymkode: c9763...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Et viktig spørsmål; er barnet vaksinert? For om barnet ikke er det hadde jeg vært mer redd. Men generelt; om du er usikker, ta kontakt med lege. Anonymkode: 97eda...bd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Alltid vurdert ut fra allmentilstand. Anonymkode: 2df7b...2dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har barnet andre symptomer enn utslett da? Ofte er det jo andre ting som også forklarer hva det er.. Feks hvor utslettet dukker opp og hvilke andre sykdomstegn barnet har. De kan jo også få utslett bare, er jo ganske vanlig på vinteren. Eller om de har reagert på noe. Anonymkode: 8ce48...634 Feber dagen før, utslett over hele kroppen, men aner ikke hvor det startet. Ellers er det vanskelig å si hvilke symptomer som «tilhører» utslettet. Går tross alt x antall luftveissykdommer for tiden. Er også derfor jeg er usikker hvor lav terskel en skal ha for å ta kontakt med lege. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Alltid vurdert ut fra allmentilstand. Anonymkode: 2df7b...2dc Det gjør vi også som regel, men akkurat dette med utslett er jeg usikker på. Om det er brennkopper feks burde man jo i noen tilfeller ha antibiotika. Men igjen føler jeg det blir dumt å ringe legen om det bare skulle vise seg å være en av de der forbigående barnesykdommene man ikke gjør noe med. Anonymkode: 9a0c8...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan kan man se forskjell på hva de ulike barnesykdommene er? Har et barn med utslett, men det går jo ikke an å bare google, for ingen bilder eller beskrivelser skiller dem godt nok. Noen gir feber, mens noen kan gi feber. Prikker, nupper, blemmer, alt ser jo likt ut forsåvidt. Og når skal man kontakte lege i så fall? Barnesykdommer er jo utrolig vanlig og de fleste går jo fort over av seg selv, men noen burde jo kanskje ha behandling også? Kjenner dette gjør meg veldig usikker. Er snakk om et barn på 2 år forresten. Hadde det vært en baby, hadde jeg kontaktet legen med en gang. Anonymkode: 9a0c8...67c Er du usikker, så ringer du lege eller legevakt når fastlegen er stengt og spør. Både fastlegekontoret og legevakten er der for å vurdere og avklare, svare,på spørsmål og hjelpe der de kan. Du kan og ta bilde av utslettet og sende på ekonsultasjon til fastlegen og spørre hva dette er, eller gjemme bildene til du har time og spørre da. Å ta bilder med mobilen er enkelt og kjapt. Nyttig for både lege og pasient når man lurer på hva noe er. Anonymkode: 39bdc...8ab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #9 Del Skrevet 55 minutter siden Tror jeg aldri har vært hos legen med noen av de altså, så lenge almenntilstand er grei og ungen får i seg væske er det null stress. Anonymkode: b9d78...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå