Gå til innhold

Hvordan hjelpe ung ansatt som er i et voldelig forhold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skriver her fordi jeg virkelig ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg er en mann på 47 år og leder en liten bedrift. For et par dager siden oppdaget jeg noe jeg skulle ønske jeg ikke hadde sett, og nå føler jeg meg helt rådvill.

Jeg har en ung ansatt, hun er 24 år og en av de dyktigste vi har. Jeg har lagt merke til at hun av og til har hatt blåmerker – under haka, på armene – men har aldri tenkt så mye over det før. Hun er aktiv og kan ha skadet seg på trening, eller på byen. 

Jeg skulle logge inn på min egen Facebook-konto på PC-en på kontoret. Jeg så at hun hadde glemt å logge ut fra sin konto, og det første som kom opp var en meldingstråd mellom henne og kjæresten hennes. Jeg vet det ikke var riktig å lese, men ordene fanget blikket mitt umiddelbart. Han var sint. Skrev at hun var ubrukelig, at det var hennes feil at han mistet besinnelsen, og hintet om noe som må ha skjedd nylig, som tydelig har vært fysisk.

Det var som om alt falt på plass. De blåmerkene, den litt nervøse måten hun ser over skulderen på når hun jobber, og hvordan hun virker mer tilbaketrukket enn hun pleide å være. Jeg kjenner kjæresten hennes litt, han har vært innom på prosjekter vi har hatt med samarbeidspartnere. Han virker hyggelig utad, men jeg ser nå at det bare er en fasade.

Så hva gjør jeg? Jeg bryr meg virkelig om henne og vil gjøre noe, men samtidig føler jeg at dette er et privat anliggende som jeg kanskje ikke har rett til å blande meg i. Innerst inne er jeg redd for at hun står alene i dette her. Jeg har ei datter på 16, og jeg føler meg direkte uvel ved tanken på at hun kunne befunnet seg i en situasjon som dette helt alene. Samtidig føler jeg jo at å vite dette men ikke gjøre noe setter meg i en vanskelig situasjon. Jeg vet at vold ofte utvikler seg, og det bekymrer meg. 

Skal jeg ta det opp med henne? Skal jeg la henne vite at jeg vet? Eller skal jeg bare sørge for at hun vet at hun kan komme til meg hvis hun trenger hjelp? Jeg er så usikker. Jeg er jo også en godt voksen mann i dette her, og jeg kjenner henne jo ikke godt personlig. Jeg snakket med kona mi om dette som er like forferdet som det jeg er, og foreslo hun kunne snakke med henne. De har møttes 2-3 ganger, men de kjenner jo ikke hverandre. Føler meg litt rådvill her rett og slett. 

Anonymkode: 4ef07...fd1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første tanke er at hun slett ikke glemte å logge ut, men gjorde det med fullt overlegg i håp om at du skulle se, og ta det opp med henne.

Jeg ville snakket med henne, og spørre om det er noe hun ønsker at du skal hjelpenhenne med.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kalt henne inn til en medarbeidersamtale. Hadde vært ærlig på at jeg så noen ord i meldingene som skremte meg, og at i kombinasjon med adferd og blåmerker så er du bekymret. Si at hun ikke selvfølgelig ikke trenger å si noe, men at du ønsker å fortelle henne at du er der om hun skulle trenge noe. Si noe om evt. bedriftshelsetjeneste, evt tilretteleggingsmuligheter og slikt.

Jeg synes at du gikk over streken da du fortalte om dette til din kone. 

Anonymkode: 4ddaa...fd0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes at du gikk over streken da du fortalte om dette til din kone. 

Anonymkode: 4ddaa...fd0

Denne er jeg veldig enig i. 

har dere avtale med bedriftshelsetjeneste, psykooog eller lignende du kan få råd fra?

Anonymkode: 3d96d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du ikke skulle sagt det til din kone.

For å unngå misforståelser kan du si at du og din kone kan hjelpe. IKKE du alene. 

Anonymkode: c60fd...360

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første leste du meldinger som er private, for det andre delte du en jobbsak privat. Nei, jeg syns du skal late som ingenting fordi du har gått over så mange grenser allerede  

Anonymkode: 1a0f4...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt grenseovertredende å fortelle dette til din kone, som vet hvem hun er! Som noen som har stått i situasjonen til din ansatte, ville det vært ekstremt ydmykende. Din kone kan lett finne på å nevne dette til sine venninner igjen. Det der må du virkelig ta selvkritikk på.

Det finnes gode telefoner man kan ta i bruk hvis man ønsker å drøfte slike saker, hvor man attpåtil får råd fra profesjonelle med erfaring innen lignende. Det tviler jeg på at din kone har?

Du burde ta en telefon eller to til krisetelefoner for å forhøre deg om råd, synes jeg altså. Mest sannsynlig er det nok lurt å snakke direkte med henne om hva du så.

Anonymkode: 0717c...448

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For det første leste du meldinger som er private, for det andre delte du en jobbsak privat. Nei, jeg syns du skal late som ingenting fordi du har gått over så mange grenser allerede  

Anonymkode: 1a0f4...60c

Er enig i at disse tingene er uheldig, men når han først vet, synes jeg det blir feil å snu ryggen til og late som ingenting. Hvis det utarter, vil det nok ikke være så greit å vite at man kanskje kunne gjort noe og forhindret det, men lot vær.❤️

Anonymkode: 487db...c15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, vil råde deg til å ta kontakt med et krisesenter og rådføre deg med dem, hvis du er usikker på situasjonen. Da får du nok mer kompetent hjelp enn på et nettforum.

Anonymkode: 487db...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...