Gå til innhold

Traumereaksjoner og lammelser-noen andre som har erfaring? Trenger råd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med at jeg får traumereaksjoner der jeg blir lammet i hele kroppen og mister stemmen. (Diagnosert med PTSD) Det kan vare alt fra noen minutter til noen timer.  Har  ikke behandler nå, men har time til uka med fastlege og tenkte å be om henvisning. Er rådvill og trenger hjelp til å forstå hva jeg bør gjøre fremover og hva jeg bør be fastlegen om. Han kan ikke då mye om psykisk helse.

Er dette vanlig ved traumer? Hva er anbefalt behandling? Er lammelsene noe man kan jobbe med eller forsvinner de når man får behandling for PTSD? Har dps denne kompetansen eller er det regionale enheter som har kompetanse på dette?

Anonymkode: 8425e...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som det kan være dissosiasjon, kanskje. Har du prøvd å Google?

Jeg kjenner flere med ptsd som opplever lammelser eller andre rare ting når de dissosierer, men jeg vet ikke hva løsningen er, utenom traumebehandling og «grunning». Veldig bra at blir henvist til psykolog. 

Anonymkode: e7efc...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har problem med at jeg får traumereaksjoner der jeg blir lammet i hele kroppen og mister stemmen. (Diagnosert med PTSD) Det kan vare alt fra noen minutter til noen timer.  Har  ikke behandler nå, men har time til uka med fastlege og tenkte å be om henvisning. Er rådvill og trenger hjelp til å forstå hva jeg bør gjøre fremover og hva jeg bør be fastlegen om. Han kan ikke då mye om psykisk helse.

Er dette vanlig ved traumer? Hva er anbefalt behandling? Er lammelsene noe man kan jobbe med eller forsvinner de når man får behandling for PTSD? Har dps denne kompetansen eller er det regionale enheter som har kompetanse på dette?

Helt normalt. Jeg har både fobro,migrene og light me KUN av traumer. Har psykolog og fysioterapi. 

Anonymkode: 9e042...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått god hjelp av psykomotorisk fysioterapaut her til å hjelpe med øvelser som motvirker nummenhet og lammelser (jeg får det mest i beina). Vi har jobbet mye med kroppen og psyken og hvor tett disse følger og påvirker hverandre. Jeg har fått mange gode øvelser som hjelper meg i hverdagen og er langt mindre plaget nå enn før. 

Jeg har gått på tramekurs, hatt traumepsykolog men med lammelser og nummenhet er det psykomotorisk fysioterapi som har hatt best virkning. Det er ikke uvanlig med traumer. Det er nok ikke like vanlig som flashbacks f. eks. men psykomotorisk fysioterapauten min har jobbet med mange som opplever å miste følelsen (spesielt i beina), men og i andre områder av kroppen. Konversjonslidelse (en tilstand der pasienten viser nevrologiske symptomer som nummenhet, blindhet, lammelser eller anfall men hvor ingen nevrologiske forklaringer er mulige) er ikke uvanlig men det kreves helsehjelp som tar pasienten på alvor. 

Anonymkode: 1d7fa...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som det kan være dissosiasjon, kanskje. Har du prøvd å Google?

Jeg kjenner flere med ptsd som opplever lammelser eller andre rare ting når de dissosierer, men jeg vet ikke hva løsningen er, utenom traumebehandling og «grunning». Veldig bra at blir henvist til psykolog. 

Anonymkode: e7efc...bcf

Jeg dissosierer også, men da kan jeg fortsatt bevege meg. Kan være en form for det, men det føles annerledes ut. Vet ikke om fastlegen vil henvise meg, men håper det.

Helt normalt. Jeg har både fobro,migrene og light me KUN av traumer. Har psykolog og fysioterapi. 

Anonymkode: 9e042...0d5

Takk for at du deler erfaringer

Jeg har fått god hjelp av psykomotorisk fysioterapaut her til å hjelpe med øvelser som motvirker nummenhet og lammelser (jeg får det mest i beina). Vi har jobbet mye med kroppen og psyken og hvor tett disse følger og påvirker hverandre. Jeg har fått mange gode øvelser som hjelper meg i hverdagen og er langt mindre plaget nå enn før. 

Jeg har gått på tramekurs, hatt traumepsykolog men med lammelser og nummenhet er det psykomotorisk fysioterapi som har hatt best virkning. Det er ikke uvanlig med traumer. Det er nok ikke like vanlig som flashbacks f. eks. men psykomotorisk fysioterapauten min har jobbet med mange som opplever å miste følelsen (spesielt i beina), men og i andre områder av kroppen. Konversjonslidelse (en tilstand der pasienten viser nevrologiske symptomer som nummenhet, blindhet, lammelser eller anfall men hvor ingen nevrologiske forklaringer er mulige) er ikke uvanlig men det kreves helsehjelp som tar pasienten på alvor. 

Anonymkode: 1d7fa...73b

Jeg står på venteliste til psykomotorisk fysio. Det var 3 års ventetid da jeg kom på liste, er kanskje 1-2 år igjen, hvis jeg er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt usikker på om det kan være i sammen gate, men jeg har ptsd og fikk en periode blackout med lammelser. Knakk helt sammen og mistet rett og slett bevisstheten ved visse handlinger. 

Det gikk over etter en tid, og fikk aldri noen klarhet i hva det egentlig kom av, men det ble borte iåog har aldri opplevd det siden. Det pågikk noen måneder. 

Anonymkode: e682d...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt usikker på om det kan være i sammen gate, men jeg har ptsd og fikk en periode blackout med lammelser. Knakk helt sammen og mistet rett og slett bevisstheten ved visse handlinger. 

Det gikk over etter en tid, og fikk aldri noen klarhet i hva det egentlig kom av, men det ble borte iåog har aldri opplevd det siden. Det pågikk noen måneder. 

Anonymkode: e682d...e10

Takk for at du deler. Det høres lignende ut, bortsett fra at jeg mister bevisstheten bare deler av tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dissosiative lammelser er et kjent dissosiativt symptom. Det står litt om det her: https://stokurs.rvtsnord.no/delkapitler/dissosiative-symptomer-2/

Når dere skriver at dere mister bevisstheten, mener dere at dere besvimer eller at dere ikke husker noe? For dissosiativ amnesi er også et kjent symptom ved dissosiative lidelser. 

I alle tilfeller ville jeg gått til å forsøke å regulere nervesystemet, roe kroppen gjennom kroppsbaserte øvelser. Finne ro, finne trygghet, komme i kontakt med kroppen. Men vær oppmerksom på at om du bærer på svært traumatiske erfaringer, så bør en gjøre det veldig varsomt, og lytte til stoppsignalene, siden det å komme mer inn i kroppen også kan gjøre at en kommer mer i kontakt med minner og følelser en ikke før har taklet, og på den måten deretter få backlash i form av at en føler seg dårligere igjen. 

Jeg ville absolutt bedt psykologen om henvisning til traumebehandling, foretrekksvis hos en traumespesialist. Samtidig som jeg nå vet at all tildeling selv til avtalespesialister skjer via DPS. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...