Gå til innhold

Trening hjemme for å minske cellullitter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har irriterende mye cellullitter på rumpa. Jeg er ikke overvektig, men har ruglete rumpe og det plager meg. Men er stort sett hjemme med et barn, så vanskelig å komme seg ut å trene. Håper jo trening kunne hjulpet litt. Spiser helt normalt, lite usunn mat, men har gått ned mye i vekt så mistenker at det er mye på grunn av det. 

Noen gode videoer for hjemmetrening av rumpa? 

Anonymkode: ee1c0...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tunge oppoverbakker!hadde en del cellulitter før, men så begynte jeg å gå 2-3 km i motbakke noen dager i uka, plutselig hadde jeg de strammeste baklår, og jeg er i 30årene. 

Anonymkode: c0666...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tunge oppoverbakker!hadde en del cellulitter før, men så begynte jeg å gå 2-3 km i motbakke noen dager i uka, plutselig hadde jeg de strammeste baklår, og jeg er i 30årene. 

Jeg bor i en lang oppoverbakke og har gått denne hver dag i to år uten at det har hjulpet noe 😅 Det tar 20 minutter å gå opp, men usikker på hvor langt det er da. 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser du ville trene inne, ta med ungen på tur

Vi er mye ute på tur, og jeg går generelt veldig mye og i oppoverbakker. Men har foreløpig ikke hjulpet 😕 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Knebøy 

Anonymkode: 16c78...53e

Prøver å gjøre en del av det på kveldstid, må vel bare gjøre det mer 😊 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i en lang oppoverbakke og har gått denne hver dag i to år uten at det har hjulpet noe 😅 Det tar 20 minutter å gå opp, men usikker på hvor langt det er da. 

-TS

Ta bredere skritt, gå fortere, skubb barnevogna opp i fart, ta på deg de tyngste skoene du har eller ankelvekter under buksa, er det for lett så gjør det vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta bredere skritt, gå fortere, skubb barnevogna opp i fart, ta på deg de tyngste skoene du har eller ankelvekter under buksa, er det for lett så gjør det vanskelig ;)

Bruker ikke barnevogn lenger og går alltid fort, men ankelvekter kan jeg kanskje prøve 😊 Takk! 

-TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ta motet av deg, men noen har var genetisk mer cellullitter enn andre.. uansett om de er slank eller trent,  men for min del hjelper det med styrketrening 

Anonymkode: bcdf6...754

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 19.10):

-TS

Avhengig av hvordan formen din er, kan du bruke forskjellige muskler. Søk opp "uphill form for glutes" for å sørge for at du bruker rumpa mest mulig. Det vil hjelpe.

Ellers har studier vist at step ups er den øvelsen som får rumpa mest trent. Det kan fint gjøres hjemme, men gjerne med vekter. Søk opp teknikk her også! For det er lett å bytte på å bruke lår mest, eller rumpa mest. Terp veldig på teknikk.

Anonymkode: b5915...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 19.11):

Prøver å gjøre en del av det på kveldstid, må vel bare gjøre det mer 😊 

-TS

Med vekt eller uten? Hvor mange tar du hver kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke for å ta motet av deg, men noen har var genetisk mer cellullitter enn andre.. uansett om de er slank eller trent,  men for min del hjelper det med styrketrening 

Anonymkode: bcdf6...754

Nei, regner med det er en tapt sak. Men det er så fælt, kan ikke gå i treningstights en gang uten at det vises at jeg har krater på rumpeballene 🙈

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med vekt eller uten? Hvor mange tar du hver kveld?

50 hver kveld, men uten vekter da. Det har jeg foreløpig ikke. 

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, regner med det er en tapt sak. Men det er så fælt, kan ikke gå i treningstights en gang uten at det vises at jeg har krater på rumpeballene 🙈

-TS

Det er ikke en tapt sak, jeg har sett kvinner med svært mye cellulitter hvor mor, søster, tanter, bestemor osv alle har mye, delta på styrketreninggrupper -  alle disse deltakerne har etter ett år nesten usynliggjort cellulittene sine, utenom én deltaker. Hun var den som var bastant på at det ikke var noe som nyttet og at det var så arvelig at det aldri vil forsvinne. Jeg synes dette er interessant å se.  (For ordens skyld er jeg ikke treneren selv ved disse gruppene, men jeg jobber med den mentale biten av programmet og har deltatt på gjennomgang av bilder og sett fremgangen underveis)

Hvis du vil gjøre noe hjemme uten vekter, anbefaler jeg heller at du følger en 20 minutters pilatesvideo hver dag. Det vil du absolutt se fremgang med. Det kommer til å føles veldig tungt i begynnelsen; sett på pause noen ganger underveis. Bare ha som mål at du skal gjennom hele uansett hvor mange pauser du trenger. Etter én uke vil du se at du trenger langt færre pauser. Etter bare to uker vil du begynne å føle forskjellen på kroppen, garantert. 

Når det gjelder cellulitter, er det også noe du må være obs på, som er alfa og omega hvis du ønsker å bli kvitt synligheten av disse. Du må kutte kraftig ned (helst helt) sukker i kosten. Sukker, og raske karbohydrater.

Du kan tenke på cellulitter som et tredelt problem, hvor du må ta tak i alle tre komponenter:

1. Muskler

2. Fett

3. Inflammasjon

For å forminske synligheten av cellulitter, vil du opp i muskler, ned i fett og inflammasjon. Som utrent er det mulig å både gå ned i fettprosent samtidig som du øker muskelmasse. Kostholdet vil ha mye å si, da det vil gjøre det lettere å øke i muskelmasse, enklere å gå ned i fettprosent, samt det er den måten du kan kontrollere inflammasjonen i kroppen. Sukker øker inflammasjonen i kroppen. Ved mye inflammasjon, og ved stress, er det også høyere kortisolnivå, som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. 

Nå er jo jula rett rundt hjørnet og det er en kjedelig periode å skulle legge om livsstil og kosthold, men hva om du forsøker 14 dager fra i dag? Det vil kanskje føles mer overkommelig, og du vil føle deg bedre før du går inn i jula. Og kanskje blir du motivert til å starte fra januar? 

Jeg foreslår isåfall 14 dager null raffinert sukker og raske karbohydrater, øk inntaket av protein og grønnsaker. En 20 minutters pilatesvideo hver dag (du kan finne en haug på Youtube, prøv forskjellige for å finne en trener du liker best). Hvis du vil gjøre noe annet mens du pusser tenner eller annet, anbefaler jeg å ha en krakk som du kan kjøre step ups på - eller øve på ettbens knebøy. Dette vil du få langt mer for, enn de knebøyene du nå gjør. 

Dette ble langt, så jeg avslutter nå, men ikke mist håpet - det er nemlig den eneste måten du er garantert å vite at du aldri vil bli kvitt dem. Med det sagt, det er også veldig viktig å akseptere oss selv og huske på å fortelle oss, ofte, at vi er fine akkurat som vi er. Det å ønske å forbedre noe, betyr ikke at vi skal rakke ned på oss selv, og alt sitter i hodet. 

Hvis du har spørsmål, er det bare å si ifra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

-TS

Et tips til dette er at du kan forsøke forskjellige typer tights, noen er tykkere og viser slikt langt mindre. Jeg har blitt positivt overrasket av rib scrunch bumpro tights tror jeg de het, fra tights.no (jeg har et stort arr over rumpe/lår som vanligvis er synlig i tights, men disse er tykke nok til at det ikke er synlig.)

e er behagelige også, men litt trange å få på seg, men veldig komfortable når de er på. Jeg har dem i samme størrelse som jeg alltid bruker i tights. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cellulitter er fettceller og du vil ikke kunne minske antallet. Men hvis du minsker fettprosenten vil de krympe i størrelse og bli mindre fremtredende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (1 time siden):

Cellulitter er fettceller og du vil ikke kunne minske antallet. Men hvis du minsker fettprosenten vil de krympe i størrelse og bli mindre fremtredende.

Hvis man kun går ned i vekt, vil de, hos de fleste, fremdeles være synlige. Det er fettreduksjon i kombinasjon med å få mer muskler og mindre inflammasjon de kan bli usynligjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis man kun går ned i vekt, vil de, hos de fleste, fremdeles være synlige. Det er fettreduksjon i kombinasjon med å få mer muskler og mindre inflammasjon de kan bli usynligjort.

Absolutt! Som jeg sa, mindre fremtredende. Det beste er å lære seg å like dem, for det er helt normalt og alle kvinner har dem grunnet formen på våre fettceller. 

Hvis man ser seg rundt på stranden eller i bassenget vil man se at så og si alle kvinner har cellulitter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 19.06):

Ser du ville trene inne, ta med ungen på tur

Er det det hun spør om? 

Anonymkode: 738a2...0ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...