Gå til innhold

Hva gjør du i adventstiden?✨

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tilbringer du adventstiden? Har du noen tradisjoner som går igjen? 

Anonymkode: 80522...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt barndomshjem var det baking hele adventstiden, og gjerne er par slag om dagen. Vi driver gård, så moren min var hjemme og bakte mellom fjøsstellene.

Nå selger vi juletrær, så all tid går med til det og rekker knapt nok å bake i det hele tatt, eller gjøre andre ting.

Anonymkode: cd69b...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I adventstiden så er det ymse greier på gang. 

Neste søndag blir høstpynt byttet ut med lilla lys, adventstjerernen, lilla duker og lysfat med fin adventspynt på. 

Håndball EM/VM som jeg har en fast tradisjon med å se litt sammen med en venninne som er like håndball interessert som meg. Det er på mange måter toppen av advent for min del. smileys-cheerleading-151859.gif.f7b469d064df30bf5d0f4e7768142cd8.gif Med den tradisjonen kommer julestemningen smått og sen til meg.  Det er kanskje det eneste som er sånn * det blir ikke jul uten..* 

Ellers:

En julefilm hver dag frem til julaften fra den 1. desember.  Julemarked, baking til jul, lage jule potpourri. Besøke pepperkake byen. Nedvask av hus og hjem fra vinduer til steikovn og inni kjøkkenskap. Julekalender på tv med Asbjørns julekalender og 24 stjerners julekalender.  Prøver å få til en fjelltur en kveld med noen venner hvor vi lager mat på bål og har oss en fin kveld. Gaveinkjøp, flax kalender & skjokolade kalender, juleverksted med venner...

Spise Klementiner (om det kommer noen gode Klementiner da), drikke julebrus, lytte på julemusikk. Drikke masse kakao og lese julebøker med lav hvilepuls 

Feire en 40 årsdag skal  visst også gjøres i år. 

Og så prøver jeg alltid å få til å lage et juletre med mat for dyr ute i naturen (en måte for meg å gi litt tilbake til naturen for det friluftsåret jeg har hatt og nyte godt av)

de150afeda459a9d7c1af3f33c982aae.thumb.jpg.47e271098f0912b78415523aee62ab06.jpg

Men før jeg går advent og adventstiden i møte skal jeg bli frisk fra en heftig forkjølelse og levere en eksamen så det kommer nok mer på plass etter det, jeg har ikke gjort hele jule bucketlisten min helt ferdig enda. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan tilbringer du adventstiden? Har du noen tradisjoner som går igjen? 

Anonymkode: 80522...ff4

Eg er med i kor, og vi syng på ulike stader. Har ein kyrkje-konsert kvar adventstid, i tillegg til å synge på ein julemarknad og på eldreheimen her. 

Det er veldig koseleg. Kjem automatisk i god stemning av å få øve på julesongar! ❤️ 

Anonymkode: 6fba6...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forberedelse til jul. Julebakst  , nissefest hos noen venner i låven, lager forskjellig pålegg sylte,pølser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid med på tenning av julegran, når jula synges inn og så videre i byen, det var forrige helg (16.november). Samt pakker inn gaver, og setter frem litt pynt. Og henger ut vinterlysene

Denne helgen har vi lagt inn siste bestillingene av julemat. Vi har pyntet huset. Og spist julemat (faste tradisjonsretter). 

Neste (første helgen i advent) reiser vi alltid på julemarked i Europa. 

Andre helgen er det juleverksted, baking, pinnekjøtt, og gjerne juletater. Og fast julefilm.

Tredje helgen henter vi tre, og pynter. Amaretto eller kakao og krem. 

Lille julaften har vi alltid reservasjon til lunsj på samme restaurant i byen, varierer hvem vi går med hvert år. Og på kvelden er det familiebesøk og utveksling av gaver med de man ikke skal feire med. 

Anonymkode: 4081f...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adventstiden starter med å pynte leiligheten. Jeg åpner kalender, hører Julestemning med Live og Ronny hver dag, ser The Julekalender, baker et par sorter julekaker til familien, går på julemarked, har førjulstur på Røros med samboeren, ser årets julefilm på kino og ser mange julefilmer på streaming, kjøper de siste gavene og pakker dem, har helst en bydag med kakao med pappa, spiser pepperkaker og klementiner, planlegger og leverer julegaver til «God jul lille venn»… Jeg har mange tradisjoner knyttet til advent, og adventstida er favorittdelen min av jula. 

Anonymkode: c5027...be3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg hvert år: 

• går på julemarkeder (ok, noen av dem er før første søndag i advent, men jeg tar dem med likevel)
  • går på minst en julekonsert med lokale aktører, gjerne flere 
  • baker noen få slag julebakst, og bytter bakst med noen som baker noen andre slag 
  • pynter til jul litt smått om senn 
  • gjør ferdig gaveinnkjøp 
  • MÅ kjøpe ferdigstekt ribbe fra varm-mat-disken og spise med lefse og sennep til middag minst en gang i adventstida 😋

Anonymkode: 49615...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter til advent slik at det er klart 1. søndag. På søndagsmorgenene tenner jeg lys og synger, før jeg går på gudstjeneste. Jeg har også pakkekalender med pakker til adventssøndagene, og flaxkalender som jeg åpner hver dag.

Jeg baker gjerne bittelitt, men ikke i store mengder og mange slag. Hjemme hos min familie var det tradisjon å smake litt på julebaksten til frokost på adventssøndagene. Ellers bruker jeg julesokker og juleøredobber stort sett hver dag. Jeg prøver å ha mye handel og slikt unnagjort i god tid, sånn at jeg kan nyte adventstiden.

Ellers er det litt julefilmer innimellom, og gjerne en julekonsert.

Anonymkode: 5fa7e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter til advent, går på julemarked, vaske huset, baker, ser på julekalendere og julefilmer.

Anonymkode: d54f7...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...