Gå til innhold

Hvorfor blir noen med Asperger så vellykkede og høytfungerende, mens andre fungerer ikke i det hele tatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

DelvisPresley skrev (3 minutter siden):

Hadde gladelig byttet liv med han. Vet for øvrig ikke om jeg er på spekteret,

Jeg synes han virker som et fryktelig menneske og et stort mannebarn. Later som om han er en innovatør som bryr seg om verdens fremtid, samtidig støtter han Trump. Elsker desinformasjon. Kaller folk som er uenige med han for pedofile. En elendig leder som bryr seg niks om sine ansatte. Slik han holder på ovenfor barna sine... vet ikke hva jeg skal si en gang. Men for all del, han har jo sin fanskare og synes sikkert selv at han er veldig kul. 🙄

Anonymkode: a2618...346

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det var hele poenget mitt 😂👍🏻

men - det jeg mener er om TS mener generelt de med autisme eller kun de med  asperger jamfør overskriften. Det er jo mange andre på spekteret som blir vellykkede og er meget smarte, uten at de har Asperger per se. 😂 

Det er jo flisespikkeri! Men hvis du klarer å se hva jeg vil frem til 🤭 til neste gang, når man spør. 

Anonymkode: 67023...6c2

Sikkert fordommen om at alle 'høytfungerende' autister har Asperger.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (21 minutter siden):

Sikkert fordommen om at alle 'høytfungerende' autister har Asperger.😉

Jeg ville bare legge til en kommentar om Asberger og autisme. 
Jeg oppfatter at en kan bruke Asberger om de som har høytfungerende autisme. 
Siden spekteret er stort og noen er veldig preget av diagnosen så er det lettere å skille og forklare om hvor en ligger på skalaen ved å bruke Asberger ( synes jeg da) 

Anonymkode: 91502...0c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden spekteret er stort og noen er veldig preget av diagnosen så er det lettere å skille og forklare om hvor en ligger på skalaen ved å bruke Asberger ( synes jeg da) 

Skjønner hva du mener, men det er spesifikke kriterier for å få diagnosen Asperger. Derfor er det slik at selv om alle med Asperger kan regnes som høytfungerende autister (avhengig av hvordan man definerer 'høytfungerende'), er ikke alle høytfungerende autister diagnostisert med Asperger.

Det finnes flere situasjoner der det kan være viktig å skille mellom dem. Samtidig skal Asperger fjernes som en egen diagnose i ICD-11 og det blir spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (27 minutter siden):

Skjønner hva du mener, men det er spesifikke kriterier for å få diagnosen Asperger. Derfor er det slik at selv om alle med Asperger kan regnes som høytfungerende autister (avhengig av hvordan man definerer 'høytfungerende'), er ikke alle høytfungerende autister diagnostisert med Asperger.

Det finnes flere situasjoner der det kan være viktig å skille mellom dem. Samtidig skal Asperger fjernes som en egen diagnose i ICD-11 og det blir spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis.

Har ikke alle høytfungerende autister normal intelligens og språkutvikling slik de med Asperger har?

Anonymkode: e77bb...221

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingeniør og jeg har både i studier og jobb truffet mange på spekteret. Felles for de er at de er faglig dyktige og ofte meget engasjerte i det de gjør. De kan være alt fra «litt spesielle» til mindre sosialt fungerende. Men det er sjelden så store problemer at de ikke fungerer på arbeidsplassen sin. Jeg setter pris på mange forskjellige personligheter, så det er som regel positivt å jobbe med folk på spekteret. 

Anonymkode: 1b1eb...6da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke alle høytfungerende autister normal intelligens og språkutvikling slik de med Asperger har?

Anonymkode: e77bb...221

Det avhenger av hvordan man definerer 'høytfungerende.'

Men nei, ikke nødvendigvis. 'Høytfungerende autisme' var tidligere et begrep brukt for å beskrive personer på autismespekteret med normal intelligens. Nå brukes begrepet mer for å beskrive hvordan personer tilpasser seg samfunnet, eller har potensialet til å gjøre det.

Dette innebærer imidlertid ikke at alle 'høytfungerende' autister har hatt normal språkutvikling, slik tilfellet er for personer med diagnosen Asperger syndrom.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 20.13):

Det heter jo «autisme-spekter-forstyrrelse», fordi autisme er et helt spekter, der Aspergers er bare en isolert del av spekteret. Det heter forøvrig ikke Asperger, barneautisme osv lenger, men du blir plassert på spekteret ut ifra funksjonsgrad psykisk, fysisk og mentalt. 

du har jo ytterpunktene, - tung psykisk utviklingshemming med autisme på den ene siden, og der man såvidt faller innenfor diagnosekriteriene på den andre siden. 

det du kaller Asperger lurer jeg på om du egentlig mener autisme? 

mvh spesialpedagog 

Anonymkode: 67023...6c2

Det er ennå ikke tatt i bruk ny diagnosemanual (ICD 11) i Norge. Så det settes fortsatt Asperger og barneautisme (og flere andre)

Anonymkode: fcc97...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn med Asperger er ekstremt smart (IQ på 135), med et eksepsjonelt godt språk. Barnet mitt er likevel svært dårlig fungerende. Strever voldsomt sosialt, mye utagering, veldig rigid og strever veldig mye med å gjøre skolearbeid (kjedelig, og gjør ikke ting hen ikke er motivert for)

Anonymkode: fcc97...494

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli så rik som Elon Musk må man ta ekstrem risiko og  ha ekstremt flaks. Blir som med Bill Gates, Steve Jobs, osv. Det holder ikke å bare være hardtarbeidende og smart. 

Anonymkode: 79b0a...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke enten eller. Som du selv skriver, du føler... 

Det du føler har ingen rot i virkeligheten, det har rot i mangel på kunnskap om temaet. 

Anonymkode: 8fd7e...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 10.19):

Føler det er sånn enten eller. Enten er du Elon Musk som har asperger og er verdens rikeste og vellykket person med suksessfulle firmaer og oppfinnelser. Eller så er man en ufør autist uten jobb, uten utdannelse og uten venner. 

Anonymkode: b720d...b32

Det er et stort spekter mellom ytterpunktene. Det er derfor en har gått over til å kalle det autismespekteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For å bli så rik som Elon Musk må man ta ekstrem risiko og  ha ekstremt flaks. Blir som med Bill Gates, Steve Jobs, osv. Det holder ikke å bare være hardtarbeidende og smart. 

Edit: Tror også en av grunnene til at det er en del med autisme blant de aller rikest er at man som regel må være svært ensporet for å bli ekstremt økonomisk suksessfull.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du. med "velfungerende", da? 

Det er fryktelig mye du ikke ser. 

Du vet jo ikke noe som helst om hvordan Musk egentlig fungerer. Du ser ikke hvordan han har det inni seg, du ser ikke hvordan han fungerer innenfor husets fire vegger når han er alene. 

Jeg har asperger. Jeg har mann, to barn, en doktorgrad, en "høystatus" jobb med god lønn, hus og heim, osv. Jeg smiler og prater når jeg treffer folk. 

Det du ikke ser, er hvor ekstremt mye energi det koster meg å maskere. Jeg jobber hjemmefra 3 dager i uken, og ofte også en fjerde. Hadde jeg måttet gå fysisk på jobb hver dag, hadde jeg faktisk ikke klart det. Jeg bruker så sinnsykt mye energi på å maskere, at jeg er helt fullstendig utkjørt etter en dag på jobb. Jeg har null sosialt liv utenom mann og barn. Jeg får shutdowns, noe du gjerne ikke ser, fordi det ser ut som om jeg bare sitter og stirrer tankefullt ut i luften, mens det i realiteten er fullstendig totalt kaos og panikk inni meg, jeg imploderer, og har det helt jævlig inni meg, men det synes overhodet ikke på utsiden. 

Jeg har ingen venner, absolutt ingen. Jeg kan småprate overfladisk med kollegaer og de andre foreldrene på fotballtreningen til ungene og i garderoben i barnehagen, men jeg klarer overhodet ikke å få faktiske venner. 

Jeg har slitt enormt med depresjoner og angst - noe som heller ikke synes for andre, for jeg maskerer når jeg er ute blant folk. Jeg har gått til psykolog i åresvis. Ingenting hjelper. 

Anonymkode: 24fd8...c34

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du vet jo ikke noe som helst om hvordan Musk egentlig fungerer. Du ser ikke hvordan han har det inni seg, du ser ikke hvordan han fungerer innenfor husets fire vegger når han er alene. 

Jeg har asperger. Jeg har mann, to barn, en doktorgrad, en "høystatus" jobb med god lønn, hus og heim, osv. Jeg smiler og prater når jeg treffer folk. 

Det du ikke ser, er hvor ekstremt mye energi det koster meg å maskere. Jeg jobber hjemmefra 3 dager i uken, og ofte også en fjerde. Hadde jeg måttet gå fysisk på jobb hver dag, hadde jeg faktisk ikke klart det. Jeg bruker så sinnsykt mye energi på å maskere, at jeg er helt fullstendig utkjørt etter en dag på jobb. Jeg har null sosialt liv utenom mann og barn. Jeg får shutdowns, noe du gjerne ikke ser, fordi det ser ut som om jeg bare sitter og stirrer tankefullt ut i luften, mens det i realiteten er fullstendig totalt kaos og panikk inni meg, jeg imploderer, og har det helt jævlig inni meg, men det synes overhodet ikke på utsiden. 

Jeg har ingen venner, absolutt ingen. Jeg kan småprate overfladisk med kollegaer og de andre foreldrene på fotballtreningen til ungene og i garderoben i barnehagen, men jeg klarer overhodet ikke å få faktiske venner. 

Jeg har slitt enormt med depresjoner og angst - noe som heller ikke synes for andre, for jeg maskerer når jeg er ute blant folk. Jeg har gått til psykolog i åresvis. Ingenting hjelper. 

Akkurat så tøft er det! ❤️

Vi som har mulighet for hjemmekontor får gjennom dette muligheten til å fremstå som vellykket pga deltakelse i arbeidslivet, lønn og faglig dyktighet.

Godt å leve på det, men det er ekstremt tøft å leve i det indre kaoset hver dag - og det helt usynlig!

Jeg har heller ikke venner. Fremstår hyggelig blant andre foreldre i barnehagen og på fotballtreningen. Opptil flere ganger har jeg hatt «dates» med andre mødre som synes det hadde vært så hyggelig å ta en kaffe. Møtes 1 gang, kanskje 2, så renner det ut i sanden. Jeg evner ikke å bygge og spare på vennskap. Har ikke helt interessen av det, men fremfor alt krever det altfor mye om jeg ikke bare skal maskere ute, men også hjemme i all verdens kontakt med den ene og den andre.

Anonymkode: a9373...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Akkurat så tøft er det! ❤️

Vi som har mulighet for hjemmekontor får gjennom dette muligheten til å fremstå som vellykket pga deltakelse i arbeidslivet, lønn og faglig dyktighet.

Godt å leve på det, men det er ekstremt tøft å leve i det indre kaoset hver dag - og det helt usynlig!

Jeg har heller ikke venner. Fremstår hyggelig blant andre foreldre i barnehagen og på fotballtreningen. Opptil flere ganger har jeg hatt «dates» med andre mødre som synes det hadde vært så hyggelig å ta en kaffe. Møtes 1 gang, kanskje 2, så renner det ut i sanden. Jeg evner ikke å bygge og spare på vennskap. Har ikke helt interessen av det, men fremfor alt krever det altfor mye om jeg ikke bare skal maskere ute, men også hjemme i all verdens kontakt med den ene og den andre.

Anonymkode: a9373...1b2

Ikke noe frekt ment, men hva er det som gjør at dere klarer å ha kjæreste og leve i et forhold, men ikke å danne eller ha vennskap? 

Anonymkode: b720d...b32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ytterpunktene du hører om fordi det er de som er interessante å snakke om vel. Ingen lager avisartikler om Turid som jobber på Postens hovedlager, har to barn som spiller i korps og har en labradorhund hun bruker all fritiden på liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også autisme og går til psykolog. Har du vurdert å bytte psykolog? Jeg gikk 3 år til en psykolog uten at det hjalp. Var først da jeg begynte hos ny psykolog at ting hjalp.  Har du en psykolog som er spesialist på autisme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det skrives Asperger med P, ikke B. 

Til de som hevder man ikke bruker Asperger syndrom som betegnelse lenger, det er feil. Min sønn fikk diagnosen i 2022, og psykologen og de andre ekspertene på dette, brukte hele veien betegnelsen Asperger. Det står også i dokumentene, i tester han gjennomgikk og overalt. Det er en så innarbeidet betegnelse og diagnose, at det tviler jeg på at de blir å kvitte seg med med det første. Det vil ta tid, selv om noen et sted i systemet har bestemt at man skal gå bort fra det.

Anonymkode: 0f4cc...ac9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...