AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:19 #1 Del Skrevet søndag kl 09:19 Føler det er sånn enten eller. Enten er du Elon Musk som har asperger og er verdens rikeste og vellykket person med suksessfulle firmaer og oppfinnelser. Eller så er man en ufør autist uten jobb, uten utdannelse og uten venner. Anonymkode: b720d...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:22 #2 Del Skrevet søndag kl 09:22 Neida, det er mange gråsoner mellom der. Mange fungerer ok, har jobb, men er ensomme og greier ikke sosiale forpliktelser. Noen blir «Narvestad» i borettslaget sitt. Noen blir enere i fugleforeningen og kan alt om fugletitting og finner en å dele livet med som tar en som man er. Det er like mange ulike liv som det finnes folk med Asperger og lettere autisme. Anonymkode: 7ad44...6f2 16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GodtNok Skrevet søndag kl 09:23 #3 Del Skrevet søndag kl 09:23 (endret) Enig med forrige svar, her er det mange nyanser. Men i tillegg er mye avhengig av oppvekst. Det er ulikt hvordan man har blitt møtt i familien sin, hvordan skolen klarte å tilrettelegge osv. Og det former jo et menneske. Endret søndag kl 09:23 av GodtNok 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:24 #4 Del Skrevet søndag kl 09:24 Tja, det er mange i mellom der også. Men kanskje er det noe i at folk som når veldig langt, er ikke de mest «velfungerende» individene, men de har noen ekstreme egenskaper. Anonymkode: 6af47...71d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #5 Del Skrevet søndag kl 09:29 Det er en grunn til at man sier at autisme er et spekter. Autisme/asperger er en sekkebetegnelse som inneholder enormt mange symptomer og hvor alle kan variere i grader. Det blir litt som med depresjon. Det er enormt stor forskjell i funksjonsnivå hos deprimerte. Anonymkode: 79b0a...b76 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #6 Del Skrevet søndag kl 09:29 Dette blir som å sammenligne ulike krefttyper og stadier. Både Aspergers syndrom og kreft avhenger av hvor man er rammet, hvor hardt, samt hvor fort - og hvilken hjelp man får. Samt at både arvelige og miljømessige faktorer påvirker begge sykdommene. Anonymkode: 30de0...165 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #7 Del Skrevet søndag kl 09:29 Fordi en autisme diagnose baserer seg på mange «symptomer» og de færreste har helt likt symptombilde. Så derfor sier de «har du møtt en autist, så har du møtt en». Anonymkode: 970f8...7bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:00 #8 Del Skrevet søndag kl 16:00 Nei nei, det er ikke enten eller. Det er et helt spektrum og tusenvis av grader av fungering og "vellykkethet". De færreste blir Elon Musk (heldigvis). Anonymkode: a2618...346 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:11 #9 Del Skrevet søndag kl 16:11 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er en grunn til at man sier at autisme er et spekter. Autisme/asperger er en sekkebetegnelse som inneholder enormt mange symptomer og hvor alle kan variere i grader. Det blir litt som med depresjon. Det er enormt stor forskjell i funksjonsnivå hos deprimerte. Anonymkode: 79b0a...b76 Min forståelse er at dette er klistrelapper man setter på grupper av mennesker hvis de har personlighetstrekk som gjør hverdagen utfordrende. Litt mer omstendelig er det, men ikke så mye mer. Det finnes såvidt jeg vet ikke noen sykdom eller genfeil som gir autisme, så kanskje er det bare variasjon innenfor spekteret av hva det betyr å være et menneske. Jeg tenker meg at man hadde mange fiskere eller bønder eller håndverkere i gamledager som var rågod til det de drev med, men som kunne ha fungert dårlig i mange moderne settinger hvor man forventes å forholde seg til mange mennesker, høyt tempo, mye lyd og stort behov for å lese andre. Jeg jobber i IT-bransjen og vi er et unntak 😉 Anonymkode: cb7a1...309 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:15 #10 Del Skrevet søndag kl 16:15 De imellom der ser du ikke, de er i vanlig jobb eller i tilrettelagt jobb, noen er uføre men klarer de daglige tingene uten hjelp. Anonymkode: dda56...e83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet søndag kl 16:18 #11 Del Skrevet søndag kl 16:18 Det finnes høytfungerende og ikke så høytfungerende. Som flere sier her, det er grader. Asperger er en autisme diagnose, noen er sånn at du ikke merker det pga maskering (som krever enormt) andre er fullstendig hjelpetrengende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet søndag kl 18:22 #12 Del Skrevet søndag kl 18:22 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Føler det er sånn enten eller. Enten er du Elon Musk som har asperger og er verdens rikeste og vellykket person med suksessfulle firmaer og oppfinnelser. Eller så er man en ufør autist uten jobb, uten utdannelse og uten venner. Det er fordi de er mer synlige og får mer oppmerksomhet. De andre velger sannsynligvis å ikke fortelle at de har autisme, siden fordommene ofte er rettet mot de to nevnte gruppene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:13 #13 Del Skrevet søndag kl 19:13 Det heter jo «autisme-spekter-forstyrrelse», fordi autisme er et helt spekter, der Aspergers er bare en isolert del av spekteret. Det heter forøvrig ikke Asperger, barneautisme osv lenger, men du blir plassert på spekteret ut ifra funksjonsgrad psykisk, fysisk og mentalt. du har jo ytterpunktene, - tung psykisk utviklingshemming med autisme på den ene siden, og der man såvidt faller innenfor diagnosekriteriene på den andre siden. det du kaller Asperger lurer jeg på om du egentlig mener autisme? mvh spesialpedagog Anonymkode: 67023...6c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:22 #14 Del Skrevet søndag kl 19:22 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det heter jo «autisme-spekter-forstyrrelse», fordi autisme er et helt spekter, der Aspergers er bare en isolert del av spekteret. Det heter forøvrig ikke Asperger, barneautisme osv lenger, men du blir plassert på spekteret ut ifra funksjonsgrad psykisk, fysisk og mentalt. du har jo ytterpunktene, - tung psykisk utviklingshemming med autisme på den ene siden, og der man såvidt faller innenfor diagnosekriteriene på den andre siden. det du kaller Asperger lurer jeg på om du egentlig mener autisme? mvh spesialpedagog Anonymkode: 67023...6c2 Det er vel ganske åpenbart hva som menes med Asperger? Anonymkode: 09e06...e2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:29 #15 Del Skrevet søndag kl 19:29 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel ganske åpenbart hva som menes med Asperger? Anonymkode: 09e06...e2a Ja, det skjønte jeg 😊 men greit å begrepsavklare litt i henhold til H.I.: «Hvorfor blir noen med Asperger så vellykkede og høytfungerende, mens andre fungerer ikke i det hele tatt?» Anonymkode: 67023...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:38 #16 Del Skrevet søndag kl 19:38 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Føler det er sånn enten eller. Enten er du Elon Musk som har asperger og er verdens rikeste og vellykket person med suksessfulle firmaer og oppfinnelser. Eller så er man en ufør autist uten jobb, uten utdannelse og uten venner. Anonymkode: b720d...b32 Elon musk er vellykket på jobb fronten ja, men har 11 barn med flere damer. Der ene datteren har gått ut i media og kaller han slem og narsisistisk å sier at han har vært dette hele oppveksten hennes. Han har også ydmyket henne med det han har sagt på et intervju. Vennene hans hadde nok aldri vært der hadde ikke hatt penger. Så vellykket jobbmessig, man kanskje ikke så vellykket ellers. Så er det vel også sagt at han har en IQ på 155-160 så smart er han jo. https://www.google.com/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/rcna163665 Ellers er jo folk forskjellige uansett dette gjelder jo alt om det er autisme, ceberal parese og folk generelt. Anonymkode: 11a2f...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:41 #17 Del Skrevet søndag kl 19:41 Vi er nok mange Aspergere i gråsonen i mellom ja! Jeg er en av de, med en del hardt arbeid, «riktige variabler på spekteret», og litt flaks har jeg endt opp i en posisjon hvor jeg er en nøkkelperson i er firma nettopp pga «superkreftene» mine fra Aspergeren. Jeg jobber med tall og system som begge er mine styrker. Fordi jeg er vanskelig å erstatte for arbeidsgiver har jeg god lønn og masse tilrettelegging (full flex, 100% hjemmekontor, og fullt selvstyre). Jeg er derimot på ingen måte Elon Musk og uten denne jobben vet jeg ikke hvor jeg ville vært. Arbeidsgiver så styrken min og evnet å overse mine sosiale utfordringer. Anonymkode: a9373...1b2 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet søndag kl 22:22 #18 Del Skrevet søndag kl 22:22 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det skjønte jeg 😊 men greit å begrepsavklare litt i henhold til H.I.: «Hvorfor blir noen med Asperger så vellykkede og høytfungerende, mens andre fungerer ikke i det hele tatt?» Anonymkode: 67023...6c2 Du vet at Asperger er en del av autismespekteret? Med andre ord, det er en form for autisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:01 #19 Del Skrevet mandag kl 13:01 Kassettspiller skrev (14 timer siden): Du vet at Asperger er en del av autismespekteret? Med andre ord, det er en form for autisme. Ja, det var hele poenget mitt 😂👍🏻 men - det jeg mener er om TS mener generelt de med autisme eller kun de med asperger jamfør overskriften. Det er jo mange andre på spekteret som blir vellykkede og er meget smarte, uten at de har Asperger per se. 😂 Det er jo flisespikkeri! Men hvis du klarer å se hva jeg vil frem til 🤭 til neste gang, når man spør. Anonymkode: 67023...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet mandag kl 18:28 #20 Del Skrevet mandag kl 18:28 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 17.00): Nei nei, det er ikke enten eller. Det er et helt spektrum og tusenvis av grader av fungering og "vellykkethet". De færreste blir Elon Musk (heldigvis). Anonymkode: a2618...346 Hadde gladelig byttet liv med han. Vet for øvrig ikke om jeg er på spekteret, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå