Gå til innhold

Tips til unngå tissing på natta? (Barn 4 år)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt som ble 4 i oktober, slutta med bleie på dagtid i mai. I hele sommer hadde han stortsett tørre bleier på natta, men i hele høst har han tisset i bleia stortsett hver natt. Det er nå en ting, men samtidig har han egentlig «alltid» tisset mye gjennom bleia også, har forsøkt begrense drikke, alle mulige bleietyper og størrelser, men problemet er nok ofte måten han ligger på som resulterer i at tissen står rett opp 😅 og da tisser han ut av bleia selvom bleia egentlig ikke er full i det hele tatt. 
Noen tips? 

Anonymkode: c6e73...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har barn led sengevæting. Vi har drikkestopp 1 time før leggetid, det gjeldet slt flytende som vann, melk og yoghurt. Mine bruker fortsatt bleier, selvom de behandles med minirin. Min er 7&9 år

Anonymkode: 146fd...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet med det samme med vår gutt. Og jeg virkelig irriterte meg over at det ikke finnes kjønnsdelte bleier - da jenter og gutter jo ofte tisser ulik vei på nettene. 

Vi fant ingen god løsning dessverre. Det beste var å ha litt for stramme bleier på nettene, da lakk det ikke så mye.

Vi hadde også en sengevæter, da fikk vi god hjelp av minirin etter 5-6 årsalderen. 

Anonymkode: c9f90...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trodd at tissing på natten var hormonelt? 

Jeg har en 3,5 åring (jente) som fortsatt bruker bleie om natten. Hun har vært bleiefri på dagtid fra hun var 2 år. 

Bleiene hennes er så fulle om morgenen, at jeg ser ikke for meg hun er klar til å slutte med nattbleien.

Er dette noe det går an å øve på? Skal jeg vekke henne flere ganger gjennom natten for å gå på do? 

Anonymkode: 0a438...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en 3,5 åring (jente) som fortsatt bruker bleie om natten. Hun har vært bleiefri på dagtid fra hun var 2 år. 

Bleiene hennes er så fulle om morgenen, at jeg ser ikke for meg hun er klar til å slutte med nattbleien.

Er dette noe det går an å øve på? Skal jeg vekke henne flere ganger gjennom natten for å gå på do? 

Jeg ventet ikke til mine hadde tørre bleier. Jeg tok bare ikke på bleie en kveld, for å se hva som skjedde. Og det gikk strålende. Null uhell. 

Dette gjorde jeg med alle tre, bare tok bort nattbleia kort tid etter dagbleia var borte (på tross av breddfulle bleier om morgenen). Så altså da de var 2-3 år gamle. 

Funka for to av dem. (Den tredje var sengevæter til langt opp i skolealder).  

Med den ene er jeg sikker på at vi kunne ventet til puberteten om vi skulle vente til bleiene var tørre om morgenen. Hun syntes det var så mye lettere å tisse i bleia om morgenen, enn å måtte gå fra den varme dyna.

Anonymkode: c9f90...5b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekke om natta for å gå på do bør du i alle fall ikke gjøre, da venner du blæra til å tømmes om natta og forstyrrer søvnen også. (Om man ikke har tilgang til bleier kan man selvfølgelig gjøre det sånn, men det er jo ganske mye mer tungvint.) For de aller fleste løser dette seg av seg selv, og når bleia stort sett er tørr om morgenen kan man prøve uten. Man kan selvfølgelig også bare prøve og se hvordan det går, men det er ikke noe man kan øve på på samme måte som med dagbleier.

Min eldste ble tørr på natta mellom fire og fem et sted. Husker de sa på helsestasjonen at rundt 10% fortsatt tisser om natta ved 5 år, så det er først rundt skolealder man evt prøver tiltak. 

Anonymkode: e5791...d3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok av bleia fordi barnet ville slutte selv, selv om jeg tvilte. 4,5 år, knapt hatt noen tørre netter før vi slutta (kunne telle dem på ei hånd). Har nesten ikke hatt noen uhell!

Anonymkode: a0b7f...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fyller 4 om 2 uker, han sluttet med bleier på dagtid i sommer. Men har ikke turt å ta fra han bleien på natt da de er veldig våte. Men han vil gjerne selv. Tror jeg skal kjøpe kladder fra apoteket og bare prøve oss frem. Kan jo være at det oppleves ubehagelig å tisse på seg når det blir fort kaldt og at man da går på do. 

Man får bare prøve seg frem. 

Anonymkode: 2c612...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vekke om natta for å gå på do bør du i alle fall ikke gjøre, da venner du blæra til å tømmes om natta og forstyrrer søvnen også. (Om man ikke har tilgang til bleier kan man selvfølgelig gjøre det sånn, men det er jo ganske mye mer tungvint.) For de aller fleste løser dette seg av seg selv, og når bleia stort sett er tørr om morgenen kan man prøve uten. Man kan selvfølgelig også bare prøve og se hvordan det går, men det er ikke noe man kan øve på på samme måte som med dagbleier.

Min eldste ble tørr på natta mellom fire og fem et sted. Husker de sa på helsestasjonen at rundt 10% fortsatt tisser om natta ved 5 år, så det er først rundt skolealder man evt prøver tiltak. 

Anonymkode: e5791...d3b

Det der spørs jo helt på alder. Vi vekket (med alarmtruser) fordi det på et tidspunkt er bedre for barnet å stå opp og tisse enn å måtte gå med nattbleier ut i evigheten. Man kan ikke vente for alltid på at hormonene skal gjøre jobben. 

Anonymkode: 8c76d...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...