Mardina Skrevet fredag kl 13:20 #201 Del Skrevet fredag kl 13:20 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil kommentere dating først. Jeg ville backet unna raskt hvis jeg fikk vite at en date var ufør. Ufør = kan ikke jobbe pga store fysiske, psykiske, sosiale eller blandede grunner. Som igjen vil si at vedkommende kanskje ikke matcher mitt liv. Feks å kunne være spontan, reise, gå turer, trene sammen, være ofte sosial, få barn osv. I tillegg kan uføre ha dårlig økonomi. Jeg setter meg ikke i en slik situasjon frivillig. Det vil også si at jeg kanskje ikke kunne tatt meg friheten til å ha en lavtlønnet jobb eller jobbet deltid for å ha mer fritid, pga jeg måtte dratt mer av lasset. Samme med oppfølging av barn. Sånn er realiteten dessverre. Finnes nok unntak, feks en som er blitt ufør når han er 40, men har klart å spare, arvet el. Men det er mye hensyn å ta. Jeg kan tenke meg noen kan skygge unna når de feks er i selskap, det blir snakket om "hva jobber du med?", og du svarer at du er ufør. Noen kan rett og slett miste det litt, for de forventer å få et svar, feks "jeg er sykepleier". For da kan man lettere spørre "hvor jobber du da?" Og videre bygge en samtale. Noen er klønete når det kommer til samtaler, bli kjent osv. Og hvis man sier at man er ufør pga feks sykdom, så vil ikke så mange spørre "hvilken sykdom?". For det er privat. Forståelig. Hvis jeg var deg ville jeg øvd meg på å holde samtalen i gang, feks ved å stille spørsmål tilbake, prøve å finne andre felles interesser og samtaleemner. Er også mulig å si "jeg ble ufør for 10år siden, men før det jobbet jeg som kokk, men når jeg har gode dager trives jeg godt med å vedlikeholde kunnskapene". Jeg dømmer stort sett ikke da jeg ikke har noe med hvorfor noen er ufør. Men så er det nå slik at det faktisk finnes noen som ødelegger for andre. I Norge kan man bli ufør hvis man absolutt vil og "spiller" med de rette kortene. Jeg kjenner et par stk som alltid deltar i alt av selvskap, fester, konserter, byturer, restaurantbesøk, reiser, turer, trening, har hobby de bruker mye tid og tjener penger på. Og de er svært spontan og kan alltid bli med på ting (ja, jeg vet dette med sikkerhet da dette er nære jeg kjenner). Men å jobbe et par dager i uken er ikke mulig. Og får de spørsmål om å hjelpe et familiemedlem med å kjøre til flyplassen, handle noe på veien eller følge en bestemor til legen, så kan de ikke, for de har en dårlig dag. Dårlige dager når det passer de. Dumt noen er slik, ødelegger veldig for de som virkelig har problemer. Ellers vil jeg råde deg til å ikke oversnalysere. Kanskje du prøver ø følge med og overtenker hva du tror de tenker om deg? Anonymkode: ecfa4...628 man kan gjøre alle disse tingene selv om man er ufør. Man er ikke nødvendigvis invalid og ute av stand til å gjøre noe som helst, bare fordi man er ufør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:38 #202 Del Skrevet fredag kl 16:38 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og alle finner seg i å kontrolleres, etter det reglementet de følger. Det TS beskriver er ikke at vedkommende ønsker at de ikke skal bli stilt krav til, men at de ikke ønsker å dømmes over en lav sko. Det er rett og slett trist at du vedlikeholder stigma mot en stigmatisert gruppe fordi du selv har et problem med indre motivasjon og prososiale insentiver. På deg selv kjenner du ikke alle andre. Var jeg deg ville jeg virkelig gått i meg selv med å undersøke hva som ville skje hvis det ikke lenger var skam som motiverte deg, og kanskje livet ditt ville blitt bedre, kanskje du ikke hadde vært syk til og med. For det du gjør, med å bruke slike feilaktige slutninger til å bidra til skam fører til et sykere samfunn der flere er utenfor. Anonymkode: 99059...181 Ingen, absolutt ingen kontrollerer uføre. Har man fått uføretrygd som 18-åring, uansett årsak, vil personen forbli ukontrollert de neste 49 årene som går før vedkommende trer inn i pensjonistenes rekker. Dette gjelder hver eneste uføre, uansett årsak og når de ble uføre. Det kan umulig være bra for en gruppe på snart 400000 individer Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:41 #203 Del Skrevet fredag kl 16:41 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, har ikke du? Hver gang det kommer noe om advokater som har gjort ditten og datten er det jo en haug med kommentarer i kommentarfeltene om at advokater er røvere og banditter. Det samme gjelder jo mange andre grupper, som politikere, barnvernsansatte, politi osv. Det er sosial kontroll. Bare som en liten digresjon så kan du jo google Per Danielsen og se hvorfor det er viktig at advokater (som alle andre grupper) kontrolleres. Han er et bad seed, men det betyr ikke at alle advokater er det. Men det viser hvor viktig det er at den gruppen (som alle andre grupper) kontrolleres. Og igjen, vi arbeidstakere kontrolleres hele tiden, det ville vært totalt uansvarlig å ikke kontrollere og regulere uførtrygdede som gruppe. Og jo sosial skam regulerer jo noe helt enormt. Det er derfor man stå i kø og venter og ikke bare durer fremst i kassen når det er folk foran deg, det er sånn barn lærer etthvert at man ikke skal prompe og rape foran andre. Man kan jo på mange måter si at det motsatte av sosial skam i mange sammenhenger er høflighet og folkeskikk. Man reagerer på enkelte måter som er sosial akseptable, og ikke som man gjerne kjenner at man akutt har lyst til. Og det gjør at vi kan leve og fungere sammen. Og igjen, jeg mener at det er vanskelig å diskutere hele dette emnet fordi den uførtrygdede har en sånn sterk tendens til å dra det helt ned på sitt eget individnivå og sin egen historie. Jeg er jo også et indvid og med min helt unike historie, men jeg aksepterer jo likevel at jeg også er en del av en stor gruppe. Og at kontroll og kritikk må forekomme. Ellers ville det jo vært totalt anarki og det er ingen tjent med. Og det samme gjelder for uførtrygdede. Dere har deres egne unike historie, men der er også, enten dere vil det eller ei, en del av en stor og sammensatt gruppe. At kontroll, rammer, regulering, kritikk og krav rettes mot en så stor gruppe er helt naturlig. Noe annet ville vært totalt uansvarlig. På samme måte som det ville være uansvarlig av min sjef å ikke føre kontroll med sine ansatte. Anonymkode: da753...a71 Jeg er helt enig med dette med individnivå. Uføretråder fylles opp med innlegg av personer som i detalj beskriver hvor dårlige de er og hvor idioter andre er som ikke forstår at alle er reelle uføre på grunn av nettopp dette. Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:43 #204 Del Skrevet fredag kl 16:43 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er veldig lite troverdig i den historien er at noen får ufør så raskt når det ikke er konkrete diagnoser som ligger til grunn. Gjennomsnittet sist jeg leste var 7,5 år. De som har får mer generelle psykiske diagnoser må nok gjennom flere forsøk på utprøving og behandling. Anonymkode: bc704...5fc Gjennomsnittet er ganske riktig, 7.5 år. Det forventes å synke etterhvert, med de nå gjeldende reglene for AAP. Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:06 #205 Del Skrevet fredag kl 17:06 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ingen, absolutt ingen kontrollerer uføre. Har man fått uføretrygd som 18-åring, uansett årsak, vil personen forbli ukontrollert de neste 49 årene som går før vedkommende trer inn i pensjonistenes rekker. Dette gjelder hver eneste uføre, uansett årsak og når de ble uføre. Det kan umulig være bra for en gruppe på snart 400000 individer Anonymkode: dd61a...34c Alle kontrollerer uføre. Hvis du ser at noen bryter med loven så må du melde fra. I tillegg baseres mye i Norge på tillit, og det er et gode. De aller fleste ønsker å komme i arbeid om de kan. Og derfor er det bra at folk gjør som TS og forsøker å jobbe så mye de klarer. Da er det dumt at det blir uglesett. Anonymkode: 99059...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:21 #206 Del Skrevet fredag kl 17:21 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alle kontrollerer uføre. Hvis du ser at noen bryter med loven så må du melde fra. I tillegg baseres mye i Norge på tillit, og det er et gode. De aller fleste ønsker å komme i arbeid om de kan. Og derfor er det bra at folk gjør som TS og forsøker å jobbe så mye de klarer. Da er det dumt at det blir uglesett. Anonymkode: 99059...181 Nei, ingen kontrollerer de uflre. Ingen uføre bryter med loven etter de er innvilget uføretrygd. De kan bruke restarbeidsevnen sin akkurat som de ønsker. Sove eller jobbe. Eller annet. Unntaket er om de bedriver økonomisk kriminalitet som uføre Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:39 #207 Del Skrevet fredag kl 17:39 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, ingen kontrollerer de uflre. Ingen uføre bryter med loven etter de er innvilget uføretrygd. De kan bruke restarbeidsevnen sin akkurat som de ønsker. Sove eller jobbe. Eller annet. Unntaket er om de bedriver økonomisk kriminalitet som uføre Anonymkode: dd61a...34c Dette stemmer ikke. Om en tror noen driver trygdesvindel skal en melde fra til NAV og så vil de undersøke saken. https://www.nav.no/tips-om-trygdesvindel En er pliktig til å gi riktig informasjon om arbeid, boforhold men også om helse. Jo, systemet baserer seg på tillit, men om noen bryter den tilliten så skal en melde fra, i stedet for å stigmatisere en hel gruppe. Jeg antar du sikter til mennesker som regnes som varig uføre og får innvilget uføretrygd og deretter opparbeider seg arbeidsevne men deretter ikke bruker den til å arbeide? For det er her tilliten slår inn, de aller fleste ønsker å delta i arbeidslivet og vil oppsøke dette hvis de har mulighet. Anonymkode: 99059...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:56 #208 Del Skrevet fredag kl 17:56 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette stemmer ikke. Om en tror noen driver trygdesvindel skal en melde fra til NAV og så vil de undersøke saken. https://www.nav.no/tips-om-trygdesvindel En er pliktig til å gi riktig informasjon om arbeid, boforhold men også om helse. Jo, systemet baserer seg på tillit, men om noen bryter den tilliten så skal en melde fra, i stedet for å stigmatisere en hel gruppe. Jeg antar du sikter til mennesker som regnes som varig uføre og får innvilget uføretrygd og deretter opparbeider seg arbeidsevne men deretter ikke bruker den til å arbeide? For det er her tilliten slår inn, de aller fleste ønsker å delta i arbeidslivet og vil oppsøke dette hvis de har mulighet. Anonymkode: 99059...181 Jeg sa jo at å bedrive økonomisk svindel som ufør er ulovlig? Hva en gjør med eventuell restarbeidsevne, enten denne er 1-100% er helt opp til en selv og er selvsagt ingenting å melde fra om, da brukeren kan gjøre som en vil med denne. Sove, jobbe, løpe på fjellet, reise, alt. Det er ingen, absolutt ingen kontroll av dette etter at uføretrygd er innvilget. Brukeren kan gjøre akkurat som vedkommende vil, med loven i hånd. Har en fått 100% ufør, blir ikke denne tilbakekalt om en løper i fjellet daglig eller drar på tidenes jordomseiling. Unntaket er å bedrive ulovlige ting. Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #209 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 9.43): Jeg tenker at et samfunn der vi alle henger sammen på en eller annen slags måte er en viss sosial kontroll/regulering og dømming naturlig, og en nødvendighet. Dersom vi ikke hadde følt på sosial skam hadde vi bare gått rundt som en haug med idioter som gjorde det vi ville når vi ville. Vi som jobber blir jo også utsatt for dømming når vi for eksempel gjør en dårlig jobb (jobber for tregt, går glipp av små, men viktige detaljer, gjør feil, har en dårlig dag og ikke oppfører oss sånn som vi burde), og ikke minst når vi har fravær fra jobb, enten korttid eller langtidsfravær. Dette hindrer oss i å være hjemme bare vi er litt tett i nesa. For eksempel er jeg selv sykemeldt nå, og jeg vet at mine kolleger er svær misfornøyd med dette fordi vi er enormt presset på jobb, og enda mer arbeid faller på de fordi jeg ikke er der og tar min del. At noen av de også stiller seg tvilende til at jeg hadde behov for langtidssykemelding tror jeg nok også så absolutt. På samme måte som vi som er på jobb må finne oss i å bli utsatt for sosial regulering og dømming, må også de som ikke er på jobb finne seg i det samme. Det er lov å være skeptisk og ikke ta alle slags forklaringer og unnskyldninger for god fisk. Det gjelder både de som er i arbeid, og de som ikke er i arbeid. Anonymkode: da753...a71 Ja for det er jo sammenlignbart🤦🏼♀️ AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 11.23): Det jeg sier er at alle former å organisere livet sitt på, enten man arbeider, ønsker anarki og fri stat eller er uføretrygdet har godt av å bli gått i sømmene og bli kontrollert av andre. Akkurat som at vi skal ha tilgang på skattelister for å kunne kontrollere de rikeste i Norge. Det betyr ikke at akkurat TS eller du lyver om alvorlig fysisk eller psykisk sykdom som kvalifiserer til uføretrygd, men at gruppen uførtrygdede mennesker også må kontrolleres. Akkurat som gruppen arbeidende mennesker blir utsatt for kontroll i arbeidssammenheng. Gruppen uførtrygdede mennesker som få inntekten sin gjennom andres skatt kan ikke forvente å fly fullstendig under radaren og at der ikke stilles spørsmål, rettes kritikk og stilles krav. Det samme gjelder jo oss som jobber. Og det er helt naturlig at noe kontroll må foregå, noe som selvfølgelig vil oppleves som urettferdig for mange enkeltmennesker. Men sånn er det også for oss som jobber. Vi får ikke fly under radaren, det stilles kritiske spørsmål, det rettes kritikk og det stilles krav. Akkurat det samme nå uførtrygdede også tåle, og mennesker generelt, uførtrygdede og alle andre, har godt av rammer og regulering. Det gjelder arbeidende, og det gjelder uførtrygdede. Anonymkode: da753...a71 Og hvordan skal den kontrollen foregå mener du? Skal alle vi som er uføretrygdet plasseres i en gapestokk å bli tvunget til å fortelle hele syke historien sin for så å vente på samfunnet sin dom som skal fortelle om man er berettiget sin uføretrygd eller ikkez AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ingen, absolutt ingen kontrollerer uføre. Har man fått uføretrygd som 18-åring, uansett årsak, vil personen forbli ukontrollert de neste 49 årene som går før vedkommende trer inn i pensjonistenes rekker. Dette gjelder hver eneste uføre, uansett årsak og når de ble uføre. Det kan umulig være bra for en gruppe på snart 400000 individer Anonymkode: dd61a...34c Man får ikke uføretrygd basert på diagnose. https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd-legens-rolle «Det avgjørende er muligheten til å være i arbeid Den medisinske diagnosen er i seg selv ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.» Anonymkode: 10841...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #210 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja for det er jo sammenlignbart🤦🏼♀️ Og hvordan skal den kontrollen foregå mener du? Skal alle vi som er uføretrygdet plasseres i en gapestokk å bli tvunget til å fortelle hele syke historien sin for så å vente på samfunnet sin dom som skal fortelle om man er berettiget sin uføretrygd eller ikkez Man får ikke uføretrygd basert på diagnose. https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd-legens-rolle «Det avgjørende er muligheten til å være i arbeid Den medisinske diagnosen er i seg selv ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.» Anonymkode: 10841...fec Jeg har aldri nevnt noe om hvorvidt diagnoser gir uføretrygd, så fatter ikke hvorfor du siterer meg her. Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #211 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 13.27): Trenger du omgås mennesker som ikke liker uføre da? De virker ikke akkurat som mennesker jeg ville omgås om jeg var ufør eller ikke ufør. De avslører seg selv på en måte. Mennesker som hater uføre er vel de som hater sin egen jobb, hvorfor skulle de ellers bry seg? Anonymkode: b2c9d...88e Nå er det jo ikke sånn at dårlige holdninger til uføre vises på utsiden er det vel? Så hvordan skal man klare å styre unna alle disse? Har vært i flere sosiale settinger der man treffer mange nye mennesker. Det med jobb er et mye brukt samtaleemne når fremmede møtes. Tidligere hadde jeg en liten jobb i tillegg til ufør, 5 timer i uka fordelt på to fleksible dager. Så da var det ikke er problem, da hadde jeg jo en jobb. Hvor lite jeg jobba inngikk ikke i historien. Mens nå har jeg ikke helse til det lengre. Så nå er jeg tilbake til å ikke helt vite hva jeg skal svare på spørsmålet om jobb. Oftest sier jeg bare at jeg ikke jobber akkurat nå, og så prøver å vri samtalen over i en annen retning. Er aldri den som innleder praten om arbeidssted. Man kan i blant bli ganske mett på situasjoner der folk tydelig kjenner ubehag når man sier man er ufør. Anonymkode: 2a62b...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #212 Del Skrevet 12 timer siden Har selv etterhvert falt ut av arbeidslivet. Jeg er i " øvre middelalder", mindre enn 10 år til alderspensjon. Har oppdaget at mange synes man bør jobbe til man stuper i stedet for å takke ja til trygd. At den statusen betyr mer enn noe annet. Tilsvarende forakt har de for dem som faller ut. Derfor så er vi som har falt utenfor forsiktige med sosial omgang. Økonomisk har vi det ofte ikke fett. Som så mange kvinner valgte vi (jeg og min mann)at han jobbet mest utenfor hjemmet. Årevis med deltidsarbeid samt lavtlønnet gjør trygden minimal. Så dere i jobb; vær ikke misunnelige. Anonymkode: 4d0cf...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå