AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:35 #1 Del Skrevet søndag kl 07:35 Kjenner egentlig jeg blir mektig provosert av folk. Virker som at de fleste dømmer uføretrygdede mennesker uavhengig om personen som er uføretrygdet er en grei person. Jeg har en kronisk lidelse som gjør at jeg er mye utmattet, og sliter med å stå i en fulltidsjobb. Likevell jobber jeg litt ved siden av trygden så mye jeg klarer. Alikavel dømmer folk meg nord og ned. Når jeg møter nye mennesker, så virker de hyggelig til å begynne med. Men så spør de meg hva jeg jobber med og da får plutselig pipen en annen lyd når jeg forteller om min situasjon. Jeg er jo selvsagt ærlig om at jeg er 80 % ufør, og da tar de på seg en falsk mine og er «hyggelig» avvisende før de direkte avviser meg og overser meg totalt. Det gjelder når jeg både er ute på datingmarkedet og når jeg treffer nye folk sånn sjenerelt. Hører plutselig ingenting mer fra dem eller de ignorerer meg i sosiale situasjoner, unngår meg så mye de klarer, er passiv aggressiv etc. Hvorfor er det slik?? Hvorfor kan ikke folk bare godta at alle ikke er like, noen har mer utfordringer enn andre som gjør at de kanskje ikke klarer å stå i en fulltidsjobb. I mine øyne har de ingen rett til å oppføre seg slik de som gjør det. Jeg har jo ikke gjort noe direkte galt og det er da ikke min feil at jeg er syk? Kjenner det koker innvendig og kjenner jeg begynner å bli en smule bitter på slike mennesker for jeg føler meg urettferdig behandlet og jeg syns det er smålig oppførsel av de rundt.. Flere som opplever dette eller har opplevd dette? Er nesten blitt sånn at jeg ikke orker å treffe nye mennesker lengre. Jeg har en fast vennekrets som godtar meg slik jeg er for de har trossalt kjent meg hele livet, men nye mennesker er ekstremt stygge i oppførselen og dømmende. Anonymkode: 2934e...033 6 26 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:43 #2 Del Skrevet søndag kl 07:43 Er nesten kommet dit at jeg ikke ser noen annen utvei enn å lyve å si at jeg jobber 100%., men jeg er jo ingen løgner sånn egentlig og jeg vil ikke lyve. Men jeg ser ingen annen mulighet når folk er så dømmende som de er. Er jeg ærlig så blir jeg avvist i 99% av tilfellene både på vennskap og datingmarkedet. Ts Anonymkode: 2934e...033 2 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:45 #3 Del Skrevet søndag kl 07:45 Det viktigste er at du føler deg trygg i deg selv. Jeg er også ufør pga en medfødt kronisk sykdom som vises på innsiden og indre organer, dvs man ser ikke på meg at jeg er dårlig. Jeg har også opplevd min del av dette, noen mennesker blir nesten redd eller provosert av det de oppfatter som andres sårbarhet og svakhet. La de dra sin vei, det er samme type folk som stikker i dårlige tider, når man er syk, noen nær dør osv. Anonymkode: cb29d...c8b 6 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:47 #4 Del Skrevet søndag kl 07:47 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er nesten kommet dit at jeg ikke ser noen annen utvei enn å lyve å si at jeg jobber 100%., men jeg er jo ingen løgner sånn egentlig og jeg vil ikke lyve. Men jeg ser ingen annen mulighet når folk er så dømmende som de er. Er jeg ærlig så blir jeg avvist i 99% av tilfellene både på vennskap og datingmarkedet. Ts Anonymkode: 2934e...033 Så fordi de er dømmende så må du forandre deg selv og lyve? Drit heller i de sier jeg bare. Hvis det er 99% så tenker jeg at det er feil marked hvor ting som status, utseende, pengdr osv er viktig? Anonymkode: cb29d...c8b 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:50 #5 Del Skrevet søndag kl 07:50 Det virker nesten som du leter etter tegn på at folk ikke liker deg fordi du er ufør og at du har gått i en blindvei. Anonymkode: f549e...118 18 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:50 #6 Del Skrevet søndag kl 07:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så fordi de er dømmende så må du forandre deg selv og lyve? Drit heller i de sier jeg bare. Hvis det er 99% så tenker jeg at det er feil marked hvor ting som status, utseende, pengdr osv er viktig? Anonymkode: cb29d...c8b Jepp du har helt rett. Sånne mennesker er nok som oftest folk som jakter høystatus. De er jo ofte overfladiske og selvsentrerte. Er jo ikke slike mennesker jeg ønsker å ha i livet mitt så er jo like greit å holde seg unna dem eller at de stikker som de oftest gjør uansett Ts Anonymkode: 2934e...033 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:54 #7 Del Skrevet søndag kl 07:54 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jepp du har helt rett. Sånne mennesker er nok som oftest folk som jakter høystatus. De er jo ofte overfladiske og selvsentrerte. Er jo ikke slike mennesker jeg ønsker å ha i livet mitt så er jo like greit å holde seg unna dem eller at de stikker som de oftest gjør uansett Ts Anonymkode: 2934e...033 Js dette har jeg dessverre selv fått erfare, hadde en venninne i mange år som ghosted meg når moren min døde, fordi hun visste ikke hva hun skulle si eller forholde seg til meg så hun valgte å stikke før problemet kom opp. Heldigvis hadde jeg andre venner som støttet meg og var der for meg. Anonymkode: cb29d...c8b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:56 #8 Del Skrevet søndag kl 07:56 Det er jo fordi dere som er uføre har havnet i en gruppe som er altfor stor og vid, og som nå er et stort samfunnsøkonomisk problem, og folk kjenner skepsis basert på din gruppe-tilhørighet. Det er akkurat det samme som at vi blir skeptiske til arabiske menn med stort skjegg og hvite klær, eller en fyr med motorsykkeljakke med HA på. Vi dømmer enkeltindividet basert på antatt gruppetilhørighet. Det er slik menneskehjernen fungerer. Så kan man selvsagt komme forbi det ved å bli kjent med mennesket, feks en nabo som er kjent fra FrP, eller åpent sympatiserer med Trump, men som er verdens koseligste når man blir kjent! Anonymkode: f57f8...98a 20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:58 #9 Del Skrevet søndag kl 07:58 Jeg er selv 100% ufør og har faktisk ett søsken som nærmest avskyr de som er ufør av en eller annen årsak. Jeg har hørt så mye drittslenging om uføre fra den personen at jeg ikke har turt å fortelle at jeg er ufør nå. Ikke engang naboer vet det, men de skjønner det nok siden jeg er hjemme hele tiden. Jeg ønsker alle som snakker dritt om uføre å få ha kroppen og smertene mine konstant i noen mnd, kanskje de ville forstått da. Anonymkode: ac681...346 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:58 #10 Del Skrevet søndag kl 07:58 Da får du raskt bekreftet at dette ikke er mennesker for deg, at disse ikke er verdt å bruke energi på…. Må da være greit? Anonymkode: 5c1f9...305 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:07 #11 Del Skrevet søndag kl 08:07 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo fordi dere som er uføre har havnet i en gruppe som er altfor stor og vid, og som nå er et stort samfunnsøkonomisk problem, og folk kjenner skepsis basert på din gruppe-tilhørighet. Det er akkurat det samme som at vi blir skeptiske til arabiske menn med stort skjegg og hvite klær, eller en fyr med motorsykkeljakke med HA på. Vi dømmer enkeltindividet basert på antatt gruppetilhørighet. Det er slik menneskehjernen fungerer. Så kan man selvsagt komme forbi det ved å bli kjent med mennesket, feks en nabo som er kjent fra FrP, eller åpent sympatiserer med Trump, men som er verdens koseligste når man blir kjent! Anonymkode: f57f8...98a At uføre er i en stor og vid gruppe kan de ikke noe for. Jeg måtte utprøves i forskjellige yrker 5 ganger før NAV endelig forsto at smertene mine var for voldsomme til at jeg klarte å stå i en jobb. Tilsammen fra siste sykmelding til ufør tok det for meg 6 år. Svært få forstår hvordan veien frem til ufør er før de selv er i samme båt. Da først endrer de tankegang og holder kjeft. Det er derfor jeg skulle ønske alle som dømmer de uføre som late, pengeslukere og alt annet de spyr ut om å få gå i mine og andre sine sko en lang periode. Mange av oss skammer oss, meg inkludert, men samtidig så vet jeg at den tanken skal legges på hylla for godt. Det er bare ikke enkelt med alle rundt som dømmer i vildens sky. Anonymkode: ac681...346 2 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:14 #12 Del Skrevet søndag kl 08:14 At man ikke vil date en ufør er vel en ærlig sak? Dere har dårlig økonomi og helse, det er ikke noe jeg frivillig ville gått inn i. Jeg har for øvrig opplevd selv at jeg ente opp med å trekke meg unna en jeg konverterte med og det kom frem at h*n var ufør. Jeg var redd for å si noe feil og visste egentlig ikke helt hva vi skulle prate om. Anonymkode: 5d9a7...e0f 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:17 #13 Del Skrevet søndag kl 08:17 For å være helt ærlig, så tror jeg det er positivt om dere uføre ærlige om hvorfor dere er uføre i møte med andre folk som dere vil knytte bånd til. Ikke fordi det er krav, men det det gjør det lettere for andre å forstå istedenfor å dømme. I møte med arbeidende arbeidstakere så fremstår mange uføre som at dere er hevet over over reglene, det er kanskje dere som framstår litt selvsentrerte - før dere er ærlig om situasjonen dere står i? Uansett grunn, så er det et stort sosioøkonomisk gap mellom de som går på jobb uansett grunn og de som ikke jobber grunnet sykdom. Det moderne samfunn hvor man har lov til å bli ufør er et nytt konsept i menneskeheten - om dette gir mening? De reagere nok bare sånn negativt fordi de ikke vet bedre. Sånn er det bare tror jeg. Anonymkode: 51472...6a2 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:17 #14 Del Skrevet søndag kl 08:17 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jepp du har helt rett. Sånne mennesker er nok som oftest folk som jakter høystatus. De er jo ofte overfladiske og selvsentrerte. Er jo ikke slike mennesker jeg ønsker å ha i livet mitt så er jo like greit å holde seg unna dem eller at de stikker som de oftest gjør uansett Ts Anonymkode: 2934e...033 Du dømmer jo andre mennesker selv. Anonymkode: a9f79...525 19 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:29 #15 Del Skrevet søndag kl 08:29 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er jo fordi dere som er uføre har havnet i en gruppe som er altfor stor og vid, og som nå er et stort samfunnsøkonomisk problem, og folk kjenner skepsis basert på din gruppe-tilhørighet. Det er akkurat det samme som at vi blir skeptiske til arabiske menn med stort skjegg og hvite klær, eller en fyr med motorsykkeljakke med HA på. Vi dømmer enkeltindividet basert på antatt gruppetilhørighet. Det er slik menneskehjernen fungerer. Så kan man selvsagt komme forbi det ved å bli kjent med mennesket, feks en nabo som er kjent fra FrP, eller åpent sympatiserer med Trump, men som er verdens koseligste når man blir kjent! Anonymkode: f57f8...98a Du sammenligner hvordan alle tar arabiske menn som terrorister med en fyr med hells angels jakke, som faktisk er en kriminell organisasjon, men uføre? 😂 Anonymkode: cb29d...c8b 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:48 #16 Del Skrevet søndag kl 08:48 Ja det er en endring i holdninger som brer seg nå. Er jo ikke rart med overskrifter som "Har du ME? Dette har du krav på" og "Disse symptomene gir deg uføretrygd" osv, og folk går rett på. Det er villet politikk hvor man ønsker å presse ut en gruppe med "svake". Heldigvis finnes det oppegående mennesker fortsatt, det er bare litt lengre mellom dem. Anonymkode: e4d7b...c22 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:50 #17 Del Skrevet søndag kl 08:50 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du sammenligner hvordan alle tar arabiske menn som terrorister med en fyr med hells angels jakke, som faktisk er en kriminell organisasjon, men uføre? 😂 Anonymkode: cb29d...c8b Du skjønte ikke innlegget, eventuelt misforstår du med vilje. Google stereotypi, det forklarer🙂 Anonymkode: d6346...4ed 14 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:56 #18 Del Skrevet søndag kl 08:56 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du sammenligner hvordan alle tar arabiske menn som terrorister med en fyr med hells angels jakke, som faktisk er en kriminell organisasjon, men uføre? 😂 Anonymkode: cb29d...c8b Det var jo for å illustrere hvordan og hvorfor mennesker dømmer hverandre. Du kan lese om tankefeller og generalisering, helt vanlige psykologiske mekanismer. Det var for å forklare noe om hva som er bakgrunnen for at uføre føler seg dømt. Det er fordi de blir det. Jeg skriver ikke at det er riktig eller fortjent, kun om hvorfor det skjer. Beklager at innlegget gikk over hodet på deg. Anonymkode: f57f8...98a 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:57 #19 Del Skrevet søndag kl 08:57 Trenger du å snakke så mye om prosentene da? Jeg er på AAP med utsikter mot varig uføregrad. Dette synes jeg ikke folk har noe med, for det har også med helsen min å gjøre - som er en privatsak. Jeg jobber ca 50% (i perioder 0% og andre perioder oppe i 60%) som økonom. Det er også dette jeg er utdannet som så dersom noen spør hva jeg driver med, svarer jeg at jeg er økonom og at jeg jobber med x (hvor dypt jeg går avhenger av hvor godt motparten kjenner faget). Jeg lyver ikke, jeg jobber jo, bare ikke 100%. Anonymkode: 6c274...ba7 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet søndag kl 09:03 #20 Del Skrevet søndag kl 09:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er nesten kommet dit at jeg ikke ser noen annen utvei enn å lyve å si at jeg jobber 100%., men jeg er jo ingen løgner sånn egentlig og jeg vil ikke lyve. Men jeg ser ingen annen mulighet når folk er så dømmende som de er. Er jeg ærlig så blir jeg avvist i 99% av tilfellene både på vennskap og datingmarkedet. Ts Anonymkode: 2934e...033 Er du nødt til å nevne hvor mye du jobber i det helle tatt? De spør jo hva du jobber med, ikke hvor mye du jobber. Så da er det ikke å lyge om du bare sier hvor du jobber og hva du jobber med. Så kan du heller bli litt bedre kjent med folk og nevne sykdom å uføre når du er så gode venner med de at sykdom føles naturlig å snake om. Når du dater må du nesten være ærlig om sykdom og hvordan det påvirker live ditt, men du trenger jo ikke starte samtalen med det da heller. Forstår det er en vanskelig balanse og ingen fasit, men det er ikke å lyge å ikke fortele absolut alt. De fleste som spør hva du jobber med er nok ikke så intresert i hva du gjør heller, det er som regel bare forsøk på "små prat" for å ungå pinlig stilhet. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå