Gå til innhold

Innlagt sykehuset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må via legevakt ja. 

Anonymkode: b8e7c...d9b

Men kan sykehus velge å ikke ta i mot fordi man nettopp er utskrevet og verdiene er ok?

Anonymkode: ca138...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men kan sykehus velge å ikke ta i mot fordi man nettopp er utskrevet og verdiene er ok?

Om legevaktslege eller fastlege mener du bør tilses på sykehuset så tror jeg terskelen er lav for å ta deg inn, men du må nok innom akuttmottaket for vurdering før du evt legges inn. Men dette du spør om er jo bare whataboutism og ingen her som kan svare svart/hvitt på. Kommer jo helt an på situasjonen og tilstanden. 

Anonymkode: cdbd8...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn, at så fort verdier og behandling anses som ok og ferdig, blir man skrevet ut fra et sykehus. Jeg jobber på et eldresenter hvor vi får inn svært syke personer midlertidig etter etn innleggelse, til de er friske nok til å flytte hjem. Det er 2 rom som slike pasienter kan bo på. Noen har bolig som de ikke kan være i pga trapper eller at de er for syke til å klare seg selv.
I "gamle dager" så lå folk mye lengre på sykehus enn de får lov til i dag. De fleste var så lenge at de var "bra" før de ble sendt hjem. Det er det slutt på. Er en fremdeles i dårlig form etter et sykehusopphold nå, så settes hjemmesykepleien inn hvis det er behov for videre oppfølging. Får en ikke et sånt tilbud, så må en bare ta tiden til hjelp. Det er ikke uvanlig, at en etter et sykehusopphold trenger mer tid før formen er tilbake som den var før innleggelsen. Regner med at du er sykemeldt siden du skriver her og det er den tiden legene har beregnet at du trenger for å være i form igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om legevaktslege eller fastlege mener du bør tilses på sykehuset så tror jeg terskelen er lav for å ta deg inn, men du må nok innom akuttmottaket for vurdering før du evt legges inn. Men dette du spør om er jo bare whataboutism og ingen her som kan svare svart/hvitt på. Kommer jo helt an på situasjonen og tilstanden. 

Ja, de burde jo ta i betraktning at man evt er i dårligere form enn under innleggelsen, til tross for bedre verdier? Kanskje man likevel trenger en annen behanling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (2 minutter siden):

Nå er det sånn, at så fort verdier og behandling anses som ok og ferdig, blir man skrevet ut fra et sykehus. Jeg jobber på et eldresenter hvor vi får inn svært syke personer midlertidig etter etn innleggelse, til de er friske nok til å flytte hjem. Det er 2 rom som slike pasienter kan bo på. Noen har bolig som de ikke kan være i pga trapper eller at de er for syke til å klare seg selv.
I "gamle dager" så lå folk mye lengre på sykehus enn de får lov til i dag. De fleste var så lenge at de var "bra" før de ble sendt hjem. Det er det slutt på. Er en fremdeles i dårlig form etter et sykehusopphold nå, så settes hjemmesykepleien inn hvis det er behov for videre oppfølging. Får en ikke et sånt tilbud, så må en bare ta tiden til hjelp. Det er ikke uvanlig, at en etter et sykehusopphold trenger mer tid før formen er tilbake som den var før innleggelsen. Regner med at du er sykemeldt siden du skriver her og det er den tiden legene har beregnet at du trenger for å være i form igjen.

Ja forståelig. Tenker bare at man evt ikke hsr fått helt rett behandling og/eller bør utredes mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, de burde jo ta i betraktning at man evt er i dårligere form enn under innleggelsen, til tross for bedre verdier? Kanskje man likevel trenger en annen behanling?

Ting kan jo skje eller oppstå etter man er skrevet ut, så du blir jo ikke nektet ett nytt opphold om det er behov, bare fordi det så «bra» ut for en uke siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett ringt sykehuset/avdelingen og få svar der. Det kan spare en for en del tid. Selv fikk jeg for mange år siden "åpen adgang" til sykehusets akuttmottak etter et par runder med infeksjoner. Det er nå  mer enn 10 år siden, så antar at det ikke gjelder lenger, men benyttet meg av muligheten en gang.

Anonymkode: 8ff90...747

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis må en vis fastlege eller legevakt.

Men har selv opplevd å få beskjed å ta kontakt rett med avdelingen hvis formen ble dårligere igjen løpet av kort tid. Husker spesielt en gang da ville de egentlig føre meg til lokalsykehusene, da overstyrte sykehuset/avdeling jeg hadde blitt skrevet ut fra om at jeg skulle rett ditt for de hadde en følelse hva problemet var

Anonymkode: 6acb3...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville uansett ringt sykehuset/avdelingen og få svar der. Det kan spare en for en del tid. Selv fikk jeg for mange år siden "åpen adgang" til sykehusets akuttmottak etter et par runder med infeksjoner. Det er nå  mer enn 10 år siden, så antar at det ikke gjelder lenger, men benyttet meg av muligheten en gang.

Anonymkode: 8ff90...747

Ja jeg har ikke åpen inngang. Føler det er feil å ringe sykehus å spørre og😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å kontakte legevakt ved forverring. Dessverre, det er jo mange timers ventetid når man sitter og føler at man dør.

Anonymkode: 9c5ae...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk beskjed om å kontakte legevakt ved forverring. Dessverre, det er jo mange timers ventetid når man sitter og føler at man dør.

Anonymkode: 9c5ae...ec0

Ja. Og tenker at burde få videre oppfølging på sykehuset mtp at det kanskke ikke fremstår som noe nytt akutt, men som en ikke forbedring av det man ble behandla for😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har nettopp vært innlagt noen dager. Med noe som trengte behandling. Verdiene ble bedre. Men formen er like ille og verre. Så da jeg tenker om de kan ta en inn igjen for mer undersøkelser. Kanskje annen behandling?

Dette tar du på legevakta. Og det er ikke sånn at sykehuset har kapasitet til å tilby senger til alle som er i dårlig form. De ga deg den behandlingen de kunne gi og deg ut.

Anonymkode: d1df4...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan de det! Det sier seg selv at sykehuset ikke kan ta inn alle som selv måtte mene at de trenger en seng om sykehuset selv mener at de har gjort det de kan gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er feil. Enten oppsøker du legevakta eller så bestiller du akutttime hos fastlegen i morgen tidlig om du mener at du er såpass dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det virkelig er sånn at du har vært innlagt også utskrevet etter behandling og føler deg like dårlig ennå, så kan du ringe avd der du var innlagt å spørre om råd. Da får du svar. Bedre det en å bruke dagen på å spørre på ett forum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette tar du på legevakta. Og det er ikke sånn at sykehuset har kapasitet til å tilby senger til alle som er i dårlig form. De ga deg den behandlingen de kunne gi og deg ut.

Ja klart. Men om man ikke blir bedre/verre. Kanskje man trenger bedre utredning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart. Men om man ikke blir bedre/verre. Kanskje man trenger bedre utredning?

Regner med at de anså det som forsvarlig å skrive deg ut etter endt behandling for hva det nå en det var det du var innlagt for. Fikk du virkelig ingen råd om oppfølging hos fastlege eller hva du kunne gjøre om du ikke ble bedre? Veldig rart i såfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Regner med at de anså det som forsvarlig å skrive deg ut etter endt behandling for hva det nå en det var det du var innlagt for. Fikk du virkelig ingen råd om oppfølging hos fastlege eller hva du kunne gjøre om du ikke ble bedre? Veldig rart i såfall. 

Jo ta kontakt med lege igjen. Men det er jo kanskke nødvendig med mer utredning på sykehus isåfall. Ikke noe fastlege kan gjøre noe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo ta kontakt med lege igjen. Men det er jo kanskke nødvendig med mer utredning på sykehus isåfall. Ikke noe fastlege kan gjøre noe med

Fastlege kan henvise deg til sykehuset eller spesialisttjeneste ett annet sted  igjen for utredning -evt poliklinisk. Spørs jo hva du var innlagt for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...