AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #61 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan snakker dere sammen dagen etter at slike avtaler er blitt brutt? Tar han initiativ til en samtale, eller er det alltid du? Sier han uoppfordret unnskyld? Er han forståelsesfull eller mer irritert? Hva blir dere enige om å gjøre annerledes neste gang? Gir han deg det du trenger for å reparere, eller blir ting bare feid under teppet? Anonymkode: f0269...48f Godt spørsmål. Hvis han har brutt en tilsvarende avtale sier han som regel ingenting selv. Hvis jeg kommenterer det, mener han det er unødvendig at jeg må si ifra og blir irritert. Han mener at å si ifra er voldsomt, men ser tydeligvis ikke at jeg gjør dette på en rolig, konkret måte, med åpenhet for hans perspektiver. Han blir så opprørt for at jeg har sagt noe. Det føles rart for meg å ikke si noe i det hele tatt når det er noe som oppleves feil eller urettferdig. Jeg er åpen for å høre hans tanker, men ikke når han blir så oppgitt at han begynner å såre meg med unødvendige bemerkninger og anklager, som at jeg er egoistisk eller sensitiv osv. Videre blir jeg gående en stund uten videre forsøk på reparasjon osv. Til slutt blir jeg så fortvilet at jeg forsøker å ta samtalen på ny, men med samme utfall. Om jeg viser noe form for anger eller sier at jeg også kunne gjort ting annerledes, da kommer han gjerne med en unnskyldning. Men som regel må jeg vise at jeg heller ikke er perfekt for at han skal prøve å forstå eller eventuelt beklage. Så er det nesten som det går et lys opp for han om at han ikke selv ønsker at jeg bryter avtaler, og mener altså at vi bør forsøke å holde på dem… Videre sier han at vi må legge ting bak oss, se framover osv. Det gjør at jeg ikke sier noe særlig mer om det tema. Han kan beklage uoppfordret en sjelden gang, uten at jeg har kommentert noe. Det er ikke ofte, men det skjer. Da er det gjerne snakk om noe annet enn å bryte avtaler, men handler mer om at han har tenkt seg om når det gjelder noe dumt han har sagt. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #62 Del Skrevet 24. november 2024 Syns ikke dette er liv laga…. Anonymkode: c5ab9...17b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #63 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det høres ut som om du har fått noen innsikter allerede, så jeg støtter deg bare på det. Pass på deg selv. Det er nok antakelig lettere for han å forholde seg til også. Snille piker blir utnyttet. Og en veldig effektiv måte å utnytte er å spille på samvittighet. Han: kan du ikke bli litt til? Jeg har ikke lyst til å reise. Jeg har ikke lyst til at jeg må bruke penger på taxi fordi jeg bryter avtalen vår. Det er mye lettere for meg om du ofrer deg, så slipper jeg! Du pleier jo alltid å gi deg, så det gjør du sikkert nå også. Anonymkode: 47169...695 Takk. Ja, jeg pleier å gi meg - og det er noe jeg tror han vet godt. Har brent meg på det i tidligere forhold og blitt unyttet, men det er til tider vanskelig å se seg selv og hva som er best å gjøre. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #64 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Godt spørsmål. Det er nok fordi jeg er for snill og fordi jeg tror han kommer til å bli nokså skuffet av meg hvis jeg hadde gjort det. Anonymkode: 0b94f...0d5 Han har lov til å bli skuffet, men du har også lov til å sette grenser, samt at det er helt nødvendig å sette grenser. Mennesker lærer mest av konsekvenser, så å bryte avtale må derfor medføre konsekvenser for at han skal få respekt og forståelse, og lære. Mange ord kallet menn bare for mas, og de er helt faktisk innstilt på at kvinner maser. Da er de mentalt innstilt på å lukke øyene og beskytte seg mot slik kvinnelig urimelighet, og overfører derfor at "mas" er viktig og vesentlig informasjon. Neste gang og følgende drar du. Så forklarer du dine grenser og behov med færrest mulig ord, og mest mulig konsekvent handling. PS! Hjelper lite å sette grenser med handling og så følge opp med en masse ord rundt det. Da drukner din grense i "mas", og du blir mye mulig ansett som hysterisk/vanskelig kvinne. Hold deg kort og konkret. Anonymkode: a92e3...bf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #65 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har lov til å bli skuffet, men du har også lov til å sette grenser, samt at det er helt nødvendig å sette grenser. Mennesker lærer mest av konsekvenser, så å bryte avtale må derfor medføre konsekvenser for at han skal få respekt og forståelse, og lære. Mange ord kallet menn bare for mas, og de er helt faktisk innstilt på at kvinner maser. Da er de mentalt innstilt på å lukke øyene og beskytte seg mot slik kvinnelig urimelighet, og overfører derfor at "mas" er viktig og vesentlig informasjon. Neste gang og følgende drar du. Så forklarer du dine grenser og behov med færrest mulig ord, og mest mulig konsekvent handling. PS! Hjelper lite å sette grenser med handling og så følge opp med en masse ord rundt det. Da drukner din grense i "mas", og du blir mye mulig ansett som hysterisk/vanskelig kvinne. Hold deg kort og konkret. Anonymkode: a92e3...bf8 Takk for godt innspill! Det er nok enklere for han å forstå konsekvenser om jeg faktisk handler konkret og ikke bare snakker om det. Men - det burde ikke vært slik, etter min mening.. Anonymkode: 0b94f...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #66 Del Skrevet 24. november 2024 Oppdatering: Jeg tok en sjanse nå i sted og uttrykket meg ang det å bryte avtaler/enigheter. Jeg spurte hva han tenkte om det, og han mener det bør holdes. Så spurte jeg hvordan jeg kunne vite at han holder avtalen neste gang. Han svarte at jeg måtte stole på han. «Ok», sa jeg - «men når du plutselig avslutter avtalen/enigheten er det vanskelig for meg». Så svarte han at det var ikke det han hadde gjort fordi det ikke var en ordentlig avtale selv om vi hadde snakket sammen. «Ok? Det synes jeg var rart og umodent. Vi hadde jo blitt enig». Så ble han litt furt. En stund etterpå var han i godt humør igjen. Jeg tror han trengte å høre det. Så får jeg bare se hva som skjer senere. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #67 Del Skrevet 24. november 2024 Her er mitt forslag; pakk en liten bag til han neste gang dere skal på fest. Ikke lag en avtale, bare si at jeg kommer til å kjøre hjem kl 1. Når klokkeslettet kommer, så sier du bare at du skal hjem; vil han være med? Hvis nei, sett igjen bagen og kjør. Anonymkode: 72063...6b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #68 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er mitt forslag; pakk en liten bag til han neste gang dere skal på fest. Ikke lag en avtale, bare si at jeg kommer til å kjøre hjem kl 1. Når klokkeslettet kommer, så sier du bare at du skal hjem; vil han være med? Hvis nei, sett igjen bagen og kjør. Anonymkode: 72063...6b2 Smart! Hehe. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #69 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er mitt forslag; pakk en liten bag til han neste gang dere skal på fest. Ikke lag en avtale, bare si at jeg kommer til å kjøre hjem kl 1. Når klokkeslettet kommer, så sier du bare at du skal hjem; vil han være med? Hvis nei, sett igjen bagen og kjør. Anonymkode: 72063...6b2 Men for helvete - han kan vel ta konsekvensene av sin egen idioti! En bag får han vel fanden meg sørge for selv!! Anonymkode: c5ab9...17b 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #70 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men for helvete - han kan vel ta konsekvensene av sin egen idioti! En bag får han vel fanden meg sørge for selv!! Anonymkode: c5ab9...17b Enig. Men sender da ikke matpakker med som om de er unger vi vet bryter avtaler. Ærlig talt. Ts. Hvis dette er mønsteret hans er det ikke sikkert dette har gått igjennom som praksis. Han skjønner det, men det har jo ikke fått noen særlig konsekvenser uansett. Derfor kan det godt mulig være at han gjør det samme neste gang dere er ute. Da drar du hjem når du vil det. Ikke begynn å snakke om at han bryter avtaler når dere er ute. Bare dra. Bestem deg for det. Ikke hør på argumenter eller guilting. Dra hjem. Anonymkode: 75019...cfc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #71 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Derfor kan det godt mulig være at han gjør det samme neste gang dere er ute. Da drar du hjem når du vil det. Ikke begynn å snakke om at han bryter avtaler når dere er ute. Bare dra. Bestem deg for det. Ikke hør på argumenter eller guilting. Dra hjem. Enig. Å diskutere med noen som har promille er fånyttes. "jeg reiser hjem nå kjære. Vil du sitte på? Nei? Ok. Sees i morgen" Anonymkode: 47169...695 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #72 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for godt innspill! Det er nok enklere for han å forstå konsekvenser om jeg faktisk handler konkret og ikke bare snakker om det. Men - det burde ikke vært slik, etter min mening.. Anonymkode: 0b94f...0d5 Nei, det burde ikke det. Det hadde ikke holdt for meg. Du må selv vurdere om det holder for deg. Anonymkode: 75019...cfc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #73 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Enig. Men sender da ikke matpakker med som om de er unger vi vet bryter avtaler. Ærlig talt. Ts. Hvis dette er mønsteret hans er det ikke sikkert dette har gått igjennom som praksis. Han skjønner det, men det har jo ikke fått noen særlig konsekvenser uansett. Derfor kan det godt mulig være at han gjør det samme neste gang dere er ute. Da drar du hjem når du vil det. Ikke begynn å snakke om at han bryter avtaler når dere er ute. Bare dra. Bestem deg for det. Ikke hør på argumenter eller guilting. Dra hjem. Anonymkode: 75019...cfc Ja, enig i dette. Jeg tror også det er slik at han ikke har opplevd noe særlig konsekvens av det før. Han vet at jeg er tilgivende og prøver å komme seg unna og vri seg unna når han blir «fersket». Da overdøver han meg og vrir det om til sin fordel fordi jeg gir meg. En usmakelig strategi som jeg misliker, men egentlig mest en umoden strategi. Neste gang drar jeg når jeg vil ja. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #74 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, det burde ikke det. Det hadde ikke holdt for meg. Du må selv vurdere om det holder for deg. Anonymkode: 75019...cfc Ja, det er det da. Slitsomt å føle at jeg må «oppdra» han for at det blir bedre for oss. Det er ikke akkurat så tiltrekkende. Hans strategi er ikke så smart på lang sikt, om han bare skjønte det selv hadde det ordnet seg raskt. Han har heldigvis flere gode sider. Jeg håper jeg ser noe forbedring, men hvis ikke må jeg ta seriøs stilling til om jeg orker det. For det er ikke kun snakk om eksempler jeg har skrevet her, men også andre ting på andre områder hvor han bruker samme strategi når han er den som roter ting til. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #75 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men for helvete - han kan vel ta konsekvensene av sin egen idioti! En bag får han vel fanden meg sørge for selv!! Anonymkode: c5ab9...17b Men det gjør han jo ikke. For før festen er planen hans å dra hjem med TS. Men så stiger promillen og motivasjonen synker. Hvis du har lest tråden, så ser du at TS synes det er vanskelig å bare dra fra ham siden de har over en time hjem. Ved å sette igjen en bag til ham så kanskje det blir lettere for henne å være tøff og bare dra. Tipper det holder med den ene gangen. Anonymkode: 72063...6b2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #76 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det gjør han jo ikke. For før festen er planen hans å dra hjem med TS. Men så stiger promillen og motivasjonen synker. Hvis du har lest tråden, så ser du at TS synes det er vanskelig å bare dra fra ham siden de har over en time hjem. Ved å sette igjen en bag til ham så kanskje det blir lettere for henne å være tøff og bare dra. Tipper det holder med den ene gangen. Anonymkode: 72063...6b2 Synes ikke det er en dum ide, men samtidig er jeg redd for at jeg tilrettelegger litt for mye ved å gjøre så. Men jeg liker ideen din på den måten at det kan bli enklere for meg å bare dra neste gang. Jeg ser det for meg, hehe, og jeg tenker også at det sikkert bare er en gang som skal til før han skjønner det. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #77 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Godt spørsmål. Hvis han har brutt en tilsvarende avtale sier han som regel ingenting selv. Hvis jeg kommenterer det, mener han det er unødvendig at jeg må si ifra og blir irritert. Han mener at å si ifra er voldsomt, men ser tydeligvis ikke at jeg gjør dette på en rolig, konkret måte, med åpenhet for hans perspektiver. Han blir så opprørt for at jeg har sagt noe. Det føles rart for meg å ikke si noe i det hele tatt når det er noe som oppleves feil eller urettferdig. Jeg er åpen for å høre hans tanker, men ikke når han blir så oppgitt at han begynner å såre meg med unødvendige bemerkninger og anklager, som at jeg er egoistisk eller sensitiv osv. Videre blir jeg gående en stund uten videre forsøk på reparasjon osv. Til slutt blir jeg så fortvilet at jeg forsøker å ta samtalen på ny, men med samme utfall. Om jeg viser noe form for anger eller sier at jeg også kunne gjort ting annerledes, da kommer han gjerne med en unnskyldning. Men som regel må jeg vise at jeg heller ikke er perfekt for at han skal prøve å forstå eller eventuelt beklage. Så er det nesten som det går et lys opp for han om at han ikke selv ønsker at jeg bryter avtaler, og mener altså at vi bør forsøke å holde på dem… Videre sier han at vi må legge ting bak oss, se framover osv. Det gjør at jeg ikke sier noe særlig mer om det tema. Han kan beklage uoppfordret en sjelden gang, uten at jeg har kommentert noe. Det er ikke ofte, men det skjer. Da er det gjerne snakk om noe annet enn å bryte avtaler, men handler mer om at han har tenkt seg om når det gjelder noe dumt han har sagt. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 Jeg er den du svarer her. For meg hadde dette vært et stort problem. At han ikke er villig til å snakke sammen, ikke er ydmyk og ikke er villig til å se din side, ikke er villig til å lytte, kort og godt ikke viser deg kjærlighet. For en mann elsker behandler man ikke slik. Det er jo ikke plass til dine følelser i dette forholdet. Om dere skal ha noen fremtid så må han være villig til å jobbe mye for å endre kommunikasjonen og samarbeidet. Det vil dere ikke klare alene, men vil trenge hjelp fra en parterapeut. Anonymkode: f0269...48f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #78 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er den du svarer her. For meg hadde dette vært et stort problem. At han ikke er villig til å snakke sammen, ikke er ydmyk og ikke er villig til å se din side, ikke er villig til å lytte, kort og godt ikke viser deg kjærlighet. For en mann elsker behandler man ikke slik. Det er jo ikke plass til dine følelser i dette forholdet. Om dere skal ha noen fremtid så må han være villig til å jobbe mye for å endre kommunikasjonen og samarbeidet. Det vil dere ikke klare alene, men vil trenge hjelp fra en parterapeut. Anonymkode: f0269...48f Du treffer spikeren på hodet - det er nettopp de følelsene jeg sitter igjen med. «Hvis du virkelig elsker meg, ville du da ikke prøvd å forstå? Og «ville du da ikke forsøke å ordne opp framfor å gi meg dårlig samvittighet for å ha delt mine tanker?» og «ville du ikke da tatt det på alvor om jeg sa i fra om mine grenser?». (Hadde jeg faktisk hakket på han og stadig kritisert hadde det vært noe annet, men dette er snakk om forsøk på kommunikasjon fra min side og ikke noe jeg gjør fordi jeg vil plage han). Han forstår ikke at min tilbakemelding er viktig informasjon for han, men ser på det som et irritasjonsmoment og et forsøk på å slå meg vrang. Det blir/føles slik for meg: Å si ifra om noe er det som kun hekser gjør. Om jeg ikke er en heks så sier jeg ingenting. Han skjønner ikke at det sårer meg. Og at jeg tenker på om dette kan vare eller ei… For han er det bare en måte å slippe unna ubehageligheter på/la være å ta ansvar/få det som han vil. Rart at det likevel er jeg som blir anklagd for å være egoistisk. Når vi har det bra er det noe annet og fint. Men med jevne mellomrom inntreffer det noe, og han bruker samme strategi. Dette er noe jeg ikke kan gjøre for han, han må skjønne det selv. Jeg har ikke mulighet til å bare dra fra han med det samme. Også er det ikke så enkelt når jeg er glad i han. Jeg tror også vi trenger profesjonell hjelp, men jeg tviler på at han innser det og tenker at det er nødvendig. TS Anonymkode: 0b94f...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #79 Del Skrevet 25. november 2024 Når du behandler han som et barn og lar han få viljen sin så vil han ikke endre seg. Selv om dere er samboere så er dere to individer. Jeg hadde enkelt og greit sagt "Nå er jeg klar for å dra. Blir du med eller vil du bli igjen?" Så hadde jeg dratt, med eller uten han. Og et partnerskap handler ikke om å hele tiden være snill. Det handler om at dere respekterer og tar hensyn til hverandre og at man også fint ønsker forskjellige ting og gjør egne greier. Anonymkode: 666ff...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #80 Del Skrevet 25. november 2024 Han er smart. Han vet at slike avtaler er det som skal til for å få deg med bort. Han bryter selv sine avtaler når ønsket er oppfylt. Egentlig en fyr jeg ikke hadde stilt på. Lyver han ofte? Anonymkode: a296b...729 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå