Gå til innhold

Mine behov blir ikke sett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg har en gjenganger som tærer på forholdet. Det handler om de gangene jeg forsøker å uttrykke mine behov, som er forskjellig fra hans behov. 
Som regel skjer det slik: Hendelse skjer hvor jeg følte at mine behov ikke ble sett, og når anledningen byr seg tar jeg det opp med han. Jeg sier min mening om at nå synes jeg ikke det var greit og forklarer mine tanker. Jeg er tydelig og bestemt, men ikke kjeftete eller klagete. Deretter blir han oppgitt fordi jeg «måtte si ifra». Han mener så at det er unødvendig og hvorfor vil jeg velge en kamp på nettopp dette? 

Selv forsøker jeg ikke å ta en kamp eller skape en diskusjon/krangel, jeg prøver bare å formidle mine behov. Men han går i vranglås og mener det skal være helt unødvendig å uttrykke dette overfor han. Og så sier han selv at han ikke hadde reagert på den måten eller sagt noe i det hele tatt! Han blåser det opp til at jeg hakker på han og er ufin fordi jeg bare sier min mening. 

Hadde han bare sagt: Jeg forstår det, men jeg tenkte meg ikke om - eller noe lignende, hadde det gått bra. Men når han vrir det rundt til at jeg nærmest ikke får uttrykke mine behov uten at det i hans øyne er jeg som starter en krangel, føler jeg det som håpløst og slitsomt. 

Et konkret eksempel er om vi er på fest, besøk eller andre arrangementer. Vi snakker da sammen før vi drar om for eksempel hvem som skal drikke og hvem som eventuelt skal kjøre, samt hvor lenge vi skal være der før vi drar hjem. I mine øyne har vi da kommet fram til en enighet som begge er fornøyd med. Men når vi er på sammenkomsten, kan han plutselig begynne å drikke likevel. Da er det andre som overtaler han til det, og han «glemmer» avtalen vår. Han glemmer til og med at jeg for eksempel er forkjølet, men ble med fordi han så gjerne ønsket det. Og så går tiden og vi drar ikke hjem som planlagt. Det går som regel fint når jeg er i form, men ikke når jeg føler meg mindre på topp. 
Det ender med at det er jeg som hver gang må si at det nå er på tide å dra hjem for min del, og nærmest må slepe han ut fra sammenkomsten.

Jeg sier at jeg ønsker å dra snart, og han drar så som regel på spørsmålet, og spør om vi ikke kan være enda en stund til, dette foran andre. Og jeg blir irritert, men holder det inni meg. Vet ikke hva jeg skal si, fordi jeg allerede har sagt at jeg vil dra. Han kan jo være der lenger for min del uten meg, men som regel er det uaktuelt for han. Så da fortsetter tiden å gå, og når jeg til slutt får dratt han ut til bilen, så blir jeg lei. Lei av at vi har en avtale om når vi skal hjem, men at han foran andre drar på det for å få oss til å være der lenger. Lei av at han ikke tar hensyn til mine behov også. Lei av at det er jeg som så må kjøre hjem fordi han plutselig ombestemte seg . Og deretter veldig lei av at hvis jeg da kort og enkelt sier at det ikke var helt greit for meg, så utløser det en krangel fordi han mener JEG er urimelig og fordi han selv ikke hadde hatt problem hvis det var omvendt. 

Han høres ut som en drittsekk når jeg skriver det slik, og på en måte kan han oppføre seg litt slik, men slik jeg kjenner han tror det handler mer om at han selv ikke klarer å sette grenser og at han derfor forventer så mye tilbake fordi han selv ikke har så mange personlige grenser. Han har heller ikke erfaring fra forhold tidligere, men vi har vært sammen en god stund og dette er noe jeg mener han burde ha skjønt for lenge siden. 

Kan noen gi innspill til hvordan dette kan bli bedre? Jeg ønsker å kunne uttrykke mine behov uten at han blir så oppgitt på meg at det utløser en krangel hvor det er han som snakker, og hvor jeg så blir anklaget for at jeg hakker på han og gjør det vanskelig. 
Jeg opplever dette som et så pass stort problem at det må bli bedre for at ting skal fungere på sikt, og det er frustrerende og leit at han nærmest mener jeg er egoistisk og ikke kan sette noen av mine behov til side for hans festligheter.

Anonymkode: 0b94f...0d5

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden venter du på ham på fest, når han bryter avtalen? Kjør hjem selv, så får han ta taxi, kollektiv eller sove på sofaen

Anonymkode: abc1e...ed3

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Det er nok fordi jeg er for snill og fordi jeg tror han kommer til å bli nokså skuffet av meg hvis jeg hadde gjort det. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt spørsmål. Det er nok fordi jeg er for snill og fordi jeg tror han kommer til å bli nokså skuffet av meg hvis jeg hadde gjort det. 

Du blir skuffet hvis du ikke gjør det. Du er ikke mindre verdt. Det er ikke farlig om han blir skuffet.

Neste gang så enten begynner du å drikke også, selv om han har gjort det, så får han betale drosjeregningen. Ellers så holder du deg edru, tar han til side eller sier lavt bare til ham at nå drar du, vil han være lenger eller bli med? Hvis han vil være lenger, så venter du ikke, du drar. Han finner veien hjem selv.

Anonymkode: 964e0...556

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du blir skuffet hvis du ikke gjør det. Du er ikke mindre verdt. Det er ikke farlig om han blir skuffet.

Neste gang så enten begynner du å drikke også, selv om han har gjort det, så får han betale drosjeregningen. Ellers så holder du deg edru, tar han til side eller sier lavt bare til ham at nå drar du, vil han være lenger eller bli med? Hvis han vil være lenger, så venter du ikke, du drar. Han finner veien hjem selv.

Anonymkode: 964e0...556

Tusen takk! Du/dere har helt rett! Dette var gode innspill. Føles merkelig ut at jeg ikke har gjort dette før når jeg ser det presentert slik. 

Jeg kommer til å gjøre det neste gang - dra når jeg vil. Så får han bare finne ut av det selv. 

• Liker 9
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi snakker da sammen før vi drar om for eksempel hvem som skal drikke og hvem som eventuelt skal kjøre, samt hvor lenge vi skal være der før vi drar hjem. I mine øyne har vi da kommet fram til en enighet som begge er fornøyd med. Men når vi er på sammenkomsten, kan han plutselig begynne å drikke likevel. Da er det andre som overtaler han til det, og han «glemmer» avtalen vår.

Hvorfor rekker ikke du å starte på drikkingen før han får muligheten når det er allerede er avtalt?

Anonymkode: c56bf...4a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor rekker ikke du å starte på drikkingen før han får muligheten når det er allerede er avtalt?

Anonymkode: c56bf...4a9

Noen ganger gjør jeg det, men jeg er ikke den som drikker så mye. Egentlig ikke han heller. Men det skjer oftere at han drikker når vi er blitt invitert på besøk/fest osv., særlig med folk som står han nærmere enn meg. 

Grunnen til at jeg ikke «rekker» å drikke noe er flere. Ofte er det fordi de vi er sammen med ofte er mest ivrig på at han drikker. De gir seg ikke om han sier nei. Med meg er de ikke like på, kan du si. De er altså opptatt av at han skal drikke med de, og mindre opptatt av at jeg gjør det. Og dette skjer ofte tidlig når vi har kommet. 
Sist gang var det en kombinasjon av dette og at jeg ikke ønsket at han var den eneste som ikke drakk. Og i tillegg følte jeg meg ikke helt vel, noe han var klar over før vi kom. 
Det plager meg ikke at han drikker, men at han bare bryter avtalen og er vanskelig å få med hjem, samtidig som han ikke vil at jeg skal reise uten han. Jeg har gjerne også tatt på sko som er vanskelige å kjøre i fordi han var helt tydelig på at han ikke ønsket å drikke, og derfor ville være den som kjørte hjem.

Og deretter blir jeg anklaget for å sette mine behov over hans - at mine behov er viktigere - om jeg uttrykker at det var litt kjipt. Og at jeg ikke da ønsker at han skal kose seg.. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, så er dette med fest litt typisk menn. Jeg har gjort som deg i mange år og synes det var kjipt å være «tante Sofie» og dra han hjem. Også fordi han ikke ville at jeg skulle dra uten han. Men så satte jeg ned foten. For jeg gidder ikke å ha det kjipt hver gang vi er sosiale sammen. Så nå gjør jeg det som passer for meg, og har det utrolig mye hyggeligere når vi er ute noe sted sammen!! Kompisene til mannen synes jeg er raus som lar han feste videre uten meg. Mens mannen helst ville sett at jeg fortsatte å være tante Sofie, siden det var til hans beste. Men nok er nok! 

Oppsummert - slutt å være et vedheng, sett egne grenser og få det mye hyggeligere ! 

Anonymkode: 86b21...11b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at i situasjonen med festen så går du for mye inn i offerrollen.

Hadde jeg ikke følt meg i form så ville jeg ikke dratt, du skriver det nesten som at han skal være takknemlig for at du ble med.

Hadde han begynt å drikke ville det ikke vært et problem om jeg uansett ikke drakk. Ville begge drikke hadde vi tatt taxi.

Om jeg ville hjem så hadde han fått tilbudet om å sitte på, ikke spørsmål om vi kunne dra hjem. 

Anonymkode: 8eacd...201

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke la bilen stå hjemme og ha det gøy sammen?

Anonymkode: 84a21...1ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bør i større grad jobbe med "behovene" sine og ikke la disse stå som en urørlig konstant.

Anonymkode: 1d5a9...577

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Etter min erfaring, så er dette med fest litt typisk menn. Jeg har gjort som deg i mange år og synes det var kjipt å være «tante Sofie» og dra han hjem. Også fordi han ikke ville at jeg skulle dra uten han. Men så satte jeg ned foten. For jeg gidder ikke å ha det kjipt hver gang vi er sosiale sammen. Så nå gjør jeg det som passer for meg, og har det utrolig mye hyggeligere når vi er ute noe sted sammen!! Kompisene til mannen synes jeg er raus som lar han feste videre uten meg. Mens mannen helst ville sett at jeg fortsatte å være tante Sofie, siden det var til hans beste. Men nok er nok! 

Oppsummert - slutt å være et vedheng, sett egne grenser og få det mye hyggeligere ! 

Anonymkode: 86b21...11b

Takk for at du deler dine erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg føler at i situasjonen med festen så går du for mye inn i offerrollen.

Hadde jeg ikke følt meg i form så ville jeg ikke dratt, du skriver det nesten som at han skal være takknemlig for at du ble med.

Hadde han begynt å drikke ville det ikke vært et problem om jeg uansett ikke drakk. Ville begge drikke hadde vi tatt taxi.

Om jeg ville hjem så hadde han fått tilbudet om å sitte på, ikke spørsmål om vi kunne dra hjem. 

Det er ikke det som er min hensikt. Jeg pleier normalt sett ikke å dra om jeg ikke er i form. Denne gangen var et unntak, og jeg ble verre utover kvelden. 

Jeg har ingen problem med at han drikker og jeg ønsker faktisk at han skal ha det kjekt, men det er godt mulig at dette ikke kommer tydelig nok fram fra min side. Men for meg er det opplagt. 

Det jeg ønsker er vel litt mer forståelse for at jeg vil dra hjem, og ikke stadig overtalelse om å bli værende lenger. Men det er godt mulig det er for mye å forvente. Dessuten er det kjipt å kjøre hjem i sko som ikke egner seg for bilkjøring. Men jeg kommer til å ta på andre sko neste gang i tilfellet slik at situasjonen ikke skjer igjen. 

Han kan dessuten bli -veldig- oppgitt om jeg ikke blir med, da dette har skjedd noen ganger. Selv om jeg ikke er i form. For han er det slik at jeg sårer han om jeg ikke blir med, selv om jeg har gode grunner og sier at han kan gå uten meg og at det går bra. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Folk bør i større grad jobbe med "behovene" sine og ikke la disse stå som en urørlig konstant.

Ok. Det kan hende du har rett. På hvilken måte tenker du jeg skal gjøre det da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor kan dere ikke la bilen stå hjemme og ha det gøy sammen?

Anonymkode: 84a21...1ed

Det er fordi vi bor et langt stykke unna, type 1 times kjøring. Og fordi han selv ikke ønsker å overnatte der festen er, selv om jeg har sagt at det er i orden for meg. Men vi blir ikke tilbudt det heller, så det må i så fall planlegges. 
Han sier gjentakende ganger at han ikke er så glad i å drikke, og om jeg ønsker å dele en vin med han en helg når det kun er oss, drikker han ikke med meg. Derfor får jeg inntrykk av at det ikke er så viktig for han. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke det som er min hensikt. Jeg pleier normalt sett ikke å dra om jeg ikke er i form. Denne gangen var et unntak, og jeg ble verre utover kvelden. 

Jeg har ingen problem med at han drikker og jeg ønsker faktisk at han skal ha det kjekt, men det er godt mulig at dette ikke kommer tydelig nok fram fra min side. Men for meg er det opplagt. 

Det jeg ønsker er vel litt mer forståelse for at jeg vil dra hjem, og ikke stadig overtalelse om å bli værende lenger. Men det er godt mulig det er for mye å forvente. Dessuten er det kjipt å kjøre hjem i sko som ikke egner seg for bilkjøring. Men jeg kommer til å ta på andre sko neste gang i tilfellet slik at situasjonen ikke skjer igjen. 

Han kan dessuten bli -veldig- oppgitt om jeg ikke blir med, da dette har skjedd noen ganger. Selv om jeg ikke er i form. For han er det slik at jeg sårer han om jeg ikke blir med, selv om jeg har gode grunner og sier at han kan gå uten meg og at det går bra. 

Det er nok der vi er veldig forskjellige.

Stadig overtalelese. "Nope - nå drar jeg, klapp igjen, kos deg"

Oppgitt mann. "Haha, klarer du ikke gå på fest uten at jeg leier deg? Jeg er syk. Jeg blir hjemme. Kos deg." 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og så? Du blir jo skuffet hele tiden, du er ikke snill, du er bare redd for ikke å være god nok så du selvutsletter deg for å holde ham glad 

Anonymkode: b7b7f...781

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Det kan hende du har rett. På hvilken måte tenker du jeg skal gjøre det da? 

Det må du finne ut av selv. Men generelt er orskiftet gått fra hva folk "vil" til at de har "behov" for ting den senere tid.

Dette er uheldig, fordi det fremstår som noe folk må, uten at de har evne til å forandre på det de ønsker. Det skal nå fremstå som et behov, ikke et personlig ønske.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er dere veldig unge? 

Anonymkode: 60639...08e

Nei.

Vi er begge i midten av 30-årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...