AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Prøver å formulere dette på rett måte..Men håper å få råd fra folk som sliter psykisk om beste måte å tilnærme meg dette på. Har en venninne som sliter psykisk. Ikke tung psykisk sykdom som psykose, men depresjon. Hun fremstår som fungerende, hun jobber også redusert, og er åpen om at hun tidvis sliter. Hun går til psykolog. Nylig var jeg på besøk hos henne for første gang , som regel møtes vi hos meg eller andre steder. En grunn til at vi møttes hos henne (går ikke inn på detaljene her, prøver å gjøre det så generelt som mulig). Hun sa på forhånd at det "er rotete nå". Greia er at hjemmet hennes var ganske urovekkende ikke ivaretatt. Typ ikke vasket/ryddet på lenge. Hvordan henger det sammen med psykisk sykdom? Hvordan komme med råd her som venninne? Jeg har ikke kommentert noe ennå. Anonymkode: dbaa4...036 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Snakk med henne om det, så gir hun deg sikkert et svar. Anonymkode: be81e...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden De orker ikke. Så da flyter rot og søppel. Men med hjelp kan de få det til. Spør venninnen din om dere skal rydde sammen. Du begynner, så henger hun seg på. Begynn å samle søppel, så støvsuge, så vaske klær f.eks. Hvis huset er noenlunde ryddig så er det lettere å holde i orden. Du er snill som vil hjelpe. Ikke spør om du kan få lov. Bare begynn. Det må så tydelig tilverks selv om de gjerne sier nei de ikke orker. Sammen orker de. Anonymkode: a66f5...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Enormt vanlig å prokastinere når man er deprimert. Det er en del av sykdommen at de sliter med varierende grad av bl.a initiativløshet, beslutningsvegring og at de kjenner seg sliten og trøtt. Hun burde absolutt gå til psykolog om hun er såpass dårlig som det fremkommer her. Har man hjelp av psykolog mm så burde man sette opp en mestringsplan o.l for å få unna slike ting som dette her så hjemmet ikke blir totalt bomba. Da bruker man ofte ressurser man har i nettverket sitt til å få hjelp med dette. Kan du sende en bekymringsmelding til legen hennes kanskje om du ikke tørr å snakke med henne om dette? Forstår at du ikke vil ødelegge vennskapet med henne men hun har jo vist sitt mest sårbare av en grunn. Mulig hun ønsker at du skal "hjelpe" henne med å komme seg litt ut av denne suppa men om du ikke kan eller ønsker det så kan du henvise henne til hvor hun kan få hjelp kanskje? Hun trenger nok hjelp til å snakke om dette i hvertfall. Mulig hun ikke har nevnt dette til psykologen hun evt går til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Det er utrolig vanskelig å komme ovenpå igjen når ting først har begynt å forfalle, og man er deprimert. Så da samler det seg bare opp mer og mer rot, og det fører igjen til at det er vanskeligere å få tatt tak i. Så har jo rot og skitt dårlig innvirkning på psyken igjen, det er en ond sirkel. Jeg måtte søke hjelp fra kommunen når jeg var på mitt verste, fikk ei som kom innom 1 gang i uka. Anonymkode: 55a9c...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er utrolig vanskelig å komme ovenpå igjen når ting først har begynt å forfalle, og man er deprimert. Så da samler det seg bare opp mer og mer rot, og det fører igjen til at det er vanskeligere å få tatt tak i. Så har jo rot og skitt dårlig innvirkning på psyken igjen, det er en ond sirkel. Jeg måtte søke hjelp fra kommunen når jeg var på mitt verste, fikk ei som kom innom 1 gang i uka. Anonymkode: 55a9c...cf5 Dette er helt sant, fordi den du beskriver er også meg. Jeg har tider hvor jeg holder leiligheten min i nesten perfekt orden, men når depresjonen virkelig 'tar meg', forsvinner alt av rydde -og vaskerutiner. Da kan jeg også slite med personlig hygiene. Jeg bare rett og slett klarer det ikke! Jeg 'flytter' ned i stua, forholder meg bare til ett rom ( selvsagt også toalett) og tilbringer dagen i sofaen, og sover også der på natten. Egentlig bare sover jeg mye da. Jeg har absolutt ingen energi. Jeg må bare komme igjennom det på en måte. Anonymkode: dfa65...695 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Siden hun sa det er ganske rotete nå så tenker jeg at hun er klar over situasjonen. Og ved å si det på forhånd så er det jo mulig at hun slipper å få kommentarer om akkurat det. Noe hun kanskje ikke orker. Vanskelig å si hvordan det går hvis du tar det opp. En kan jo være at hun åpner mer opp om det og vil ha hjelp med det. En annen kan være at hun blir dratt enda lenger ned enn hun allerede er og kanskje ikke vil ha deg inn hos seg igjen og at alle møter blir andre steder fordi hun ikke orker kommentarer fra folk. Vanskelig å si for selv om folk sliter med samme diagnose så er de likevel forskjellige. Anonymkode: 32365...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Det henger sammen, for noen. Hvis du har overskudd og lyst så kan du tilby deg å hjelpe henne med en opprydding og vask før jul? Vet jeg hadde gjort det hvis det var en god venninne. Hun har allerede sagt A så man trenger ikke være redd for å tilby seg tenker jeg. Anonymkode: 7dc1c...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): De orker ikke. Så da flyter rot og søppel. Men med hjelp kan de få det til. Spør venninnen din om dere skal rydde sammen. Du begynner, så henger hun seg på. Begynn å samle søppel, så støvsuge, så vaske klær f.eks. Hvis huset er noenlunde ryddig så er det lettere å holde i orden. Du er snill som vil hjelpe. Ikke spør om du kan få lov. Bare begynn. Det må så tydelig tilverks selv om de gjerne sier nei de ikke orker. Sammen orker de. Anonymkode: a66f5...de8 Hohoi. Det hadde blitt eks-venninne for meg. Anonymkode: f2d89...406 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er i en depresjon og vanskelig tid nå og kan skrive under på at leiligheten gjerne er det som får gjennomgå mest og forfaller. Jeg bruker mye energi på behandling og møte venner og familie og bli bedre, så når jeg kommer hjem orker jeg ikke tanken på å rydde. Jeg har nå bestilt vaskehjelp, og det var absolutt nødvendig. Nå trenger jeg bare å rydde litt også kommer det en her og vasker. Kanskje du kunne gitt henne det i gave eller foreslått det? Det var ikke så veldig dyrt og hjelper mye på å ha et rent hjem. Anonymkode: 70fd5...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Hun liker nok ikke rotet, vet det godt selv. Hjelp henne med å rydde. Hvilken fremgangsmåte hun vil foretrekke vet du nok best selv Kanskje hun ikke orker å gjøre så mye, så samler du noen andre (ukjente fagfolk eller kjente hyggelige mennesker) som gjør 90% av jobben. Hun bestemmer hva som skal beholdes, kastes, hvor det skal være osv. Jeg er ikke deprimert men er fysisk syk. Jeg selv hadde satt pris på noe slik ❤️ Anonymkode: b8ff5...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå