Høstfjellet Skrevet lørdag kl 20:15 #1 Del Skrevet lørdag kl 20:15 Har en hannhund på 1 år og 5 måneder. Har i det siste endret "humøret" sitt litt. Kan være blid og leken hele dagen, før han på kvelden begynner å knurrer hvis vi nærmer oss han. Han pleier å ligge i gangen (jeg vet det sikkert er en dum plass å la han ligge, men har øvd masse på å få han til å hvile andre steder, men nytteløst..) Jeg vet ikke om dette er fordi han er usikker eller om han føler han er øverst på rangstigen. Vil tilføye at vi aldri har gjort noe som skal gjøre han usikker på oss.. Hva tror dere dette ustabile humøret kan være eller komme av? Hva skal man si/gjøre til en hund som mpå skjønne at han er "under" oss mennesker? Håper på svar 😌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gremlin Skrevet lørdag kl 21:05 #2 Del Skrevet lørdag kl 21:05 Det kan være flere grunner til at hunden gjør dette, men det har ingenting med rangstige å gjøre, så det trenger dere ikke å bekymre dere over. Plutselige atferdsendringer er ofte et tegn på smerte, så først og fremst ville jeg ha tatt hunden med til veterinæren. Det kan være vanskelig å avdekke smerter gjennom en ordinær undersøkelse, så dersom veterinæren ikke finner noe, kan dere (i samråd med veterinæren) sette hunden på smertestillende en periode. Hvis smertestillende virker og atferden avtar, bør hunden utredes nærmere. Hvis smerter kan utelukkes, må dere prøve å finne ut om det kan være andre grunner til at hunden ikke ønsker at dere kommer i nærheten av ham. Det kan være så enkelt som at han bare ønsker å få være i fred, og det bør han i så fall få lov til. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:06 #3 Del Skrevet lørdag kl 21:06 All endret atferd bør tas opp med veterinær. Knurring og usikkerhet på kvelden kan være smerter etter aktivitetet. Puddelen min begynte å vise tegn til hofteproblemer i den alderen, men vi skjønte ikke at det var derfor han var gretten med en gang. "Grettenheten" kom og gikk det første året, og det var ikke før etter en kald vintertur at jeg så han hadde endret ganglag. Anonymkode: 035e4...7af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:33 #4 Del Skrevet lørdag kl 22:33 Hunder lever i løse sosiale grupper uten en leder, så rangstinge er bare et tulleord når det kommer til hunder. Om en hund knurrer, så er det ikke dominanse eller annet, men kommunikasjon. Som eiere er det opp til oss å finne ut hva den kommuniserer og hvorfor, og å endre/tilrettelegge så den ikke føler behov for å knurre. Ta med veterinær for å utelukke smerter. Spør gjerne om time på slutten av dagen, i tilfelle den har smerter på grunn av aktivitet. Du sier han pleier å ligge i gangen på kvelden. Hvor ligger han på natten? Om han ligger en annen plass på natten og dere har brukt kropp eller press til å få han til å flytte seg fra gangen til plassen han skal ligge på natten, så kan det være god gammeldags ressursforsvar av plass som nå viser seg. Hunder liker ikke å bli tvunget til å flytte på seg når de ligger godt. Da er det bedre å la døren til gangen stå åpen så den får flytte seg selv, når den ønsker, eller bruke godbiter til å få den til å flytte seg fra gangen til plassen den ligger på natten. Anonymkode: 4e89e...e5a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå