Mim_madam Skrevet 23. november 2024 #141 Del Skrevet 23. november 2024 Hoho - som denne tråden tok av TS 😅 Her er det noe med å stikke fingeren i jorda! Tre timer i bil, med unger som blir bilsyke, på julaften - for å tekkes voksne folk som skal møte voksne barn noen timer på kvelden når feiringa stort sett er over? Nei, bare nei. Enten får svoger kjøre hjem fra svigermor (han har tross alt ikke en time å kjøre en gang) eller så får dere dele dere (dere hjemme hos dere selv, og svigermor og svoger hos ham). Alternativt gå tilbake til opprinnelig plan hos svigermor. Uansett kommer ingen til å sitte alene på julaften, og vil tro at det må gå an å ta et juleselskap med alle mann alle senere i jula? Har selv vært unge som ble skikkelig bilsyk, så dere som mener at det ikke er noe styr kan ta dere en bolle😅 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solvåår Skrevet 23. november 2024 Forfatter #142 Del Skrevet 23. november 2024 Millimani skrev (3 timer siden): Hvor gamle er barna? Mine er 13mnd, 3 og 8 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #143 Del Skrevet 23. november 2024 Slike tråder trender alltid når jula nærmer seg. Det er frekt av svigermor å endre planen for jula når hun allerede har invitert. Flere påstår svigermor kanskje egentlig ikke vil ha vertinneansvar, men hva om broren egentlig ikke vil være vert? Han lager snart sin egen tråd om "Ville feire jul med mamma, men hun inviterte hele kjernefamilien til min vellykkede bror hjem til meg, hjelp!" Flere i tråden hyler og skriker om å være sammenmed familien, men TS skriver jo at de nesten aldri ser hverandre. Har selv stått med overtrøtte og gråtende barn på julaften, fordi svigerfamilien ikke tok hensyn til oss, og vi skulle være så greie. Kommer aldri til å la det skje igjen. Anonymkode: 70f49...c2b 2 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solvåår Skrevet 23. november 2024 Forfatter #144 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere maser om tre timer… Men ts sier det er «en liten time» fra svigernor til svoger. Kanskje femti min? Da er kjøreturen en vei kanskje 1 t 20 min. Si de drar kl tre og er vel i hus hos mannens bror halv fire: Turen kan de bruke til å høre julehistorie på lydbok, la foreldrene fortelle om sin barndoms juler, og synge julesanger. Vel framme venter onkel og bestemor, og søskenbarna kommer en tur. Etter julemat og pakker og kos småsover barna i bilen hjem mens mor og far småsnakker og roer hodet. Anonymkode: 227e2...cb1 Dette hørtes idyllisk ut... Mine barn får ikke sovne i bilen, fordi de da våkner når de blir båret over i sengen og da er helvete løst. Vi er veldig avhengig av å følge faste søvnrutiner på det mellomste barnet. 1 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solvåår Skrevet 23. november 2024 Forfatter #145 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sov over hos ham da vel? En natt greier dere vel Anonymkode: 7cea0...4a8 Vi er ikke close nok til å spørre om det engang. 😳 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #146 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere maser om tre timer… Men ts sier det er «en liten time» fra svigernor til svoger. Kanskje femti min? Da er kjøreturen en vei kanskje 1 t 20 min. Si de drar kl tre og er vel i hus hos mannens bror halv fire: Turen kan de bruke til å høre julehistorie på lydbok, la foreldrene fortelle om sin barndoms juler, og synge julesanger. Vel framme venter onkel og bestemor, og søskenbarna kommer en tur. Etter julemat og pakker og kos småsover barna i bilen hjem mens mor og far småsnakker og roer hodet. Anonymkode: 227e2...cb1 Unnskyld meg, men har du barn? Da mine var små sovnet ingen av dem i bil. Den ene satt for det meste stille, men kunne fort bli bilsyk og kaste opp i halve baksetet. Den andre hatet å være stroppet fast, klarte flere ganger å få av seg selen og klatre fremover mellom oss. Fikk h*n det ikke til sparket h*n i setet, kastet tingene sine rundt eller plaget søskenet til det begynte å gråte. Så var helvetet løs og begge to hylte om kapp. Det var tidvis ikke forsvarlig i det hele tatt å kjøre lengre turer. I slutten av desember er det umulig å forutsi været, det kan være glatt, snø, tåke, stengte veier, kø, mørkt. Man kan ha overtrøtte barn som aldeles ikke sovner i bilen og vekker hverandre. Det du skisserer her er for mange totalt urealistisk. Anonymkode: 1fcc8...77b 6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solvåår Skrevet 24. november 2024 Forfatter #147 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unnskyld meg, men har du barn? Da mine var små sovnet ingen av dem i bil. Den ene satt for det meste stille, men kunne fort bli bilsyk og kaste opp i halve baksetet. Den andre hatet å være stroppet fast, klarte flere ganger å få av seg selen og klatre fremover mellom oss. Fikk h*n det ikke til sparket h*n i setet, kastet tingene sine rundt eller plaget søskenet til det begynte å gråte. Så var helvetet løs og begge to hylte om kapp. Det var tidvis ikke forsvarlig i det hele tatt å kjøre lengre turer. I slutten av desember er det umulig å forutsi været, det kan være glatt, snø, tåke, stengte veier, kø, mørkt. Man kan ha overtrøtte barn som aldeles ikke sovner i bilen og vekker hverandre. Det du skisserer her er for mange totalt urealistisk. Anonymkode: 1fcc8...77b Dette👆 Høres ut som det mest realistiske scenarioet... Du som kjører med tre småbarn som nynner til julesanger, hører på lydbok - mens dere foreldre småprater romantisk med hverandre på hjemveien... Wow, hva får dere i vannet deres?😅 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #148 Del Skrevet 24. november 2024 solvåår skrev (14 minutter siden): Dette👆 Høres ut som det mest realistiske scenarioet... Du som kjører med tre småbarn som nynner til julesanger, hører på lydbok - mens dere foreldre småprater romantisk med hverandre på hjemveien... Wow, hva får dere i vannet deres?😅 Det lurer jeg også på 😂 Anonymkode: 1fcc8...77b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #149 Del Skrevet 24. november 2024 Daria skrev (5 timer siden): Svigermor har tatt sitt valg og gjort sin vurdering, hvilket er ethvert voksent menneskes rett, på et grunnlag bare hun kjenner helheten av, og hun har informert om dette i god tid. Så er det opp til TS og mannen, som de voksne, selvstendige menneskene de er, å bestemme seg for hva de mener er mest ønskelig og hensiktsmessig for deres familie i den faktiske situasjonen. Vil dere ikke kjøre så langt, så feir hjemme. Dette er en situasjon hvor ingen egentlig er så skadelidende uansett - ingen blir sittende alene og alle har et valg. Man må ikke lage drama ut av alt (og det er ikke en selvfølge at de minste alltid skal prioriteres og hensyntas av alle, det er først og fremst foreldrenes oppgave). Godt skrevet Anonymkode: d86fb...4b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #150 Del Skrevet 24. november 2024 Den mest naturlige løsningen er at ts og mannen feirer jul hos seg med barna. Kanskje ikke ts og mannen orker/ ønsker å lage til jul hjemme hos seg? Anonymkode: f6c2b...8b0 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 24. november 2024 #151 Del Skrevet 24. november 2024 Kaneel skrev (8 timer siden): Nå er det faktisk småbarns familien storfamilien bør vise hensyn til og ikke brorens halvvoksne unger som fint kan kjøres til bestemor uten besvær. Tror du enten ikke har hatt unger selv eller har fortrengt hele sulamitten! Nei jeg er ikke småbarnsmor nå nei, jeg er bestemor til flere! Så onkel skal kjøre en time til svigermor på dagen, to timer på ettermiddagen for å hente og bringe tenåringene, og en time hjem. Tre timer bilkjøring er altså heeelt uaktuelt for en småbarnsfamilie, men fire timer er ubesværlig for en voksen? Ok. Jeg skjønner godt at småbarnsfamilien velger å holde seg hjemme, men det jeg ikke er enig i er at resten av familien bør føye seg dem. Besøk fra egne barn på kvelden kan man vell forstå går foran det meste annet for en forelder? Kanskje håper denne faren at tenåringene kommer på besøk så tidlig så mulig, og ønsker å ha en skikkelig julaften klar når de kommer selv om de ikke feirer der. Svigermor på sin side synes kansje det er deilig å slippe å stelle istand selv, og ikke ønske at sønnen sin skal sitte alene på julaften og bare vente på barna sine. Den andre sønnen har tross alt en hel egen familie å ferie hele dagen med. Den ene gangen folk faktisk er på lag med ts er jeg ikke det, gøy 😂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #152 Del Skrevet 24. november 2024 Hvis bil er styr for barna deres ville jeg droppet det. Mine sovner bare de ser en bil, så det hadde vært null stress her. Ergo, man gjør det som passer best for de små. Anonymkode: 05532...585 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 24. november 2024 #153 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere maser om tre timer… Men ts sier det er «en liten time» fra svigernor til svoger. Kanskje femti min? Da er kjøreturen en vei kanskje 1 t 20 min. Si de drar kl tre og er vel i hus hos mannens bror halv fire: Turen kan de bruke til å høre julehistorie på lydbok, la foreldrene fortelle om sin barndoms juler, og synge julesanger. Vel framme venter onkel og bestemor, og søskenbarna kommer en tur. Etter julemat og pakker og kos småsover barna i bilen hjem mens mor og far småsnakker og roer hodet. Anonymkode: 227e2...cb1 For en idyllisk fremstilling! Som flerbarns mor og nå bestemor til flere må jeg si du skal du er virkelighets fjern eller har hatt griseflaks, for å si det slik barn er ulike og har ulike behov! Særlig innad i en søskenflokk med 3 stk! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 24. november 2024 #154 Del Skrevet 24. november 2024 solvåår skrev (7 timer siden): Mine er 13mnd, 3 og 8 Er jo uaktuelt og utsette så små barn som er spredd i alder for det der på julaften! Ta hensyn til egne unger fremfor voksene folk 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 24. november 2024 #155 Del Skrevet 24. november 2024 3 barn her, med omtrent samme aldersforskjell som TS sine (11, 6 og 4 år). En typisk "lengre biltur" med alle 3 i baksetet i den alderen var i beste fall at yngste sovnet (og da var han supergrinete resten av dagen når han blir vekt), mellomste sang eller på andre måter "var slitsom" for eldste, og det utartet seg til full slossing mellom dem dersom begge satt i baksetet. For å prøve å unngå alt dette så satt jeg midt i baksetet, jeg blir superlett bilsyk så da snakker vi om 1,5 time der jeg er bilsyk og elendig mens jeg gjør alt i min makt for å holde en liten unge våken. Kvalmen sitter gjerne i i et par timer etter at bilturen er over også, så det blir ikke mye kos med julematen. Og sovner ungene i bilen på vei HJEM - det høres så idyllisk ut - så våkner de ALLTID når vi bærer dem inn i huset, og da er de oppladet til å være våkne i 3-4 timer til, så da har vi det gående til midnatt... 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #156 Del Skrevet 24. november 2024 Kaneel skrev (12 minutter siden): For en idyllisk fremstilling! Som flerbarns mor og nå bestemor til flere må jeg si du skal du er virkelighets fjern eller har hatt griseflaks, for å si det slik barn er ulike og har ulike behov! Særlig innad i en søskenflokk med 3 stk! Haha, så enig! Tror mange av de som fremstiller det sånn bare lyver for å føle seg bedre 😅 Det er ingen som har det så idyllisk 🤣 Og hvis det stemmer så har du helt rett, da har de hatt griseflaks! Men de har også skylapper som ikke har sett at dette ikke gjelder for alle. Tipper de er populære i omgangskretsen når de sitter og skryter av hvor enkelt det er å ha barn. Anonymkode: 4b55a...954 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mim_madam Skrevet 24. november 2024 #157 Del Skrevet 24. november 2024 solvåår skrev (8 timer siden): Vi er ikke close nok til å spørre om det engang. 😳 Kjære deg - jeg tror du allerede vet hva du vil på julaften. Har dere ikke relasjon til at du kan spørre om dere kan ligge over, ja, da tenker jeg at dere på alle vis har det mye bedre hjemme. Den misnøyen får dere faktisk bare blåse i. Det vil jo bli en ødelagt julekveld for ungene deres... Og det høres ikke ut som om kvaliteten av den relasjonen med svoger er verdt det. Når det gjelder svigermor er hun et voksent menneske, som andre har påpekt, og som må få gjøre sine valg.... Lykke til ts❤️ 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #158 Del Skrevet 24. november 2024 solvåår skrev (8 timer siden): Vi er ikke close nok til å spørre om det engang. 😳 Close? Hos din manns bror? "Vi sliter litt med kjøringen og lurte på om vi kunne sove over hos deg på julaften så det ikke blir så mye stress, siden vi alle skal feire der". Er ikke noe close eller ikke, dere er close nok til å feire jul men ikke kunne spørre en gang? Anonymkode: 7cea0...4a8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #159 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor er enkelt så vannvittig opptatte av at man skal skape egen jul i eget hjem? Har selv vokst opp med at vi byttet på å være hos oss, mine besteforeldre på ene siden, besteforeldre på andre siden og en tante og onkel med fettere og kusiner. Vi klarte da å skape tradisjoner for det om?!? Vi gjorde det samme på dagtid uansett, og reiste til de andre/fikk besøk på ettermiddagen. Hos oss gjorde vi det på vår måte, hos bestemor på deres måte…. Vi barna hadde det kjempegøy. Vi feiret 1 jul alene, og det ble vi enige om var kjedelig. Jul for oss er å være med familie, og ikke være så låst i egne tradisjoner de få timene julaften er! De fleste gjør konsumert det samme; spiser og åpner gaver og er sammen! Nei, dette er dårlig unnskyldning for å ikke ville være med andre og at foreldre (ofte svigerdatter - dessverre) ønsker å poengtere at ting skal gjøres på «min» måte, ellers er alle andre fæle! Anonymkode: 2a14c...138 Enig med dette. Da jeg var barn så vekslet vi mellom å være hos to av mine tanter på julaften, eller være hjemme. Ene tanten hadde alltid pinnekjøtt og andre hadde alltid ribbe. Så da lærte jeg meg fra jeg var liten å like alle julemiddager og ikke føle at "julen er ødelagt" om jeg ikke får den ene middagen akkurat på julaften. Anonymkode: 8bfcd...c6e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #160 Del Skrevet 24. november 2024 Småbarnsforeldre i dag ser på tiden som kun forferdelig og slitsom, der alt seg dreie seg om de selv. Har tre barn selv, tettere i alder enn ts, den ene hatet å kjøre, den andre måtte vil holde hender. Null idyll, nå er de større og de synes vi ødelegger julen om vi feirer hjemme og ikke samme familien. Vi kjører 1,5 time til svigers, og det har gått bra. De overlevde torturen som noen mente og de har lagd gode minner. Denne julen som vi drar til svigers er den beste, da er de ikke bare hjemme som de er eller 364 dager i året. Hvorfor tror så mange at barn kun bryr seg om å være med egne foreldre? Må være fordi de har blitt lært opp til å kun bry seg om seg selv. Pakke bilen må ts uansett, bilsyke får de uansett om det er så ille for de skal uansett kjøre 30 min. Her er nok motviljen til ts denne svogeren som hun ikke liker så godt. Barn har godt å se at foreldre gjør noe for andre, spesielt i julen. Anonymkode: c3ab5...ee1 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå