Millimani Skrevet 24. november 2024 #181 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er like mye styr usnsett om kjøreturen er 3 eller 9 mil. Anonymkode: 07366...62f Fortell det til den jeg diskuterer med 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #182 Del Skrevet 24. november 2024 Vi leide airBnB da vi feiret jul hos min bror i fjor. De hadde ikke plass til at vi kunne overnatte. Vi bare fant en liten, billig leilighet 20 min å kjøre unna og hadde med reiseseng til minste barnet. Kosta 500 kr for en natt. Da slapp vi å kjøre tilbake på kvelden. Dere kan jo gjøre noe sånt. Anonymkode: 960b8...561 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 24. november 2024 #183 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ok, jeg hadde ikke hatt problemer med det Anonymkode: d86fb...4b9 Hun skriver senere at barna er 13 mndr, 3 år og 8 år. Og du mener at det ikke er utfordrende? Millimani skrev (21 timer siden): Hvor gamle er barna? solvåår skrev (18 timer siden): Mine er 13mnd, 3 og 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. november 2024 #184 Del Skrevet 24. november 2024 Millimani skrev (2 minutter siden): Hun skriver senere at barna er 13 mndr, 3 år og 8 år. Og du mener at det ikke er utfordrende? Vi kjørte til Spania da barna var 1,3 og 5 år. Ikke utfordrende. Da klarer man en drøy time. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #185 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi leide airBnB da vi feiret jul hos min bror i fjor. De hadde ikke plass til at vi kunne overnatte. Vi bare fant en liten, billig leilighet 20 min å kjøre unna og hadde med reiseseng til minste barnet. Kosta 500 kr for en natt. Da slapp vi å kjøre tilbake på kvelden. Dere kan jo gjøre noe sånt. Anonymkode: 960b8...561 Eller de kan bare være hjemme. De slipper lang kjøring, utgifter til airbnb, våkne opp 1. juledag i noen andres leilighet... Det enkleste er alltid at småbarnsfamiliene arrangerer julaften. Da kan barna legges når de er trøtte (ts har småbarn) og de voksne kan fortsette selskapet. Onkel tar en kjøretur hjem og treffer sine barn før han kommer tilbake. Han er en voksen mann og tåler dette langt bedre enn småbarn. Anonymkode: cc2c7...b46 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #186 Del Skrevet 24. november 2024 Brunello skrev (2 minutter siden): Vi kjørte til Spania da barna var 1,3 og 5 år. Ikke utfordrende. Da klarer man en drøy time. Ah, klassiker: "For oss var dette enkelt, ergo er det likt for alle andre barnefamilier!". Klovne-emoji. Anonymkode: cc2c7...b46 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hotwife Skrevet 24. november 2024 #187 Del Skrevet 24. november 2024 Folk er forskjellige. Barn er forskjellige. Hvordan man ønsker å feire jul må få være opp til den enkelte familie å bestemme. Ikke alle har behov for å ha hele slekta rundt middagsbordet for å få julestemning. Det er ikke alle som synes at 3 timer i bil på glatte vinterveier er "verdt det" for feiringens del. Det er ingenting som er kjipt eller egoistisk med å ta hensyn til seg selv i slike situasjoner. Ts, om du ikke ønsker å bruke julaften til kjøring, så gir du beskjed om dette. Det er stor forskjell på en halv time og 1.5 time i bil. Tenker spesielt på turen hjem på kvelden, da både voksne og barn er slitne. 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #188 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller de kan bare være hjemme. De slipper lang kjøring, utgifter til airbnb, våkne opp 1. juledag i noen andres leilighet... Det enkleste er alltid at småbarnsfamiliene arrangerer julaften. Da kan barna legges når de er trøtte (ts har småbarn) og de voksne kan fortsette selskapet. Onkel tar en kjøretur hjem og treffer sine barn før han kommer tilbake. Han er en voksen mann og tåler dette langt bedre enn småbarn. Anonymkode: cc2c7...b46 Hva som er enkelt og hva som er vanskelig er relativt. Jeg tar heller 3 timer en vei og overnatte fremfor både være hjemme og kjøre hjem på kvelden selv 30 min unna. Er man voksen med store barn eller uten barn tenker man ikke på enkelte småbarnsforeldres utfordringer. Svigermødre glemmer lett utfordringer andre har. Noen synes det er stressende med matlaging, noen med kjøring både kort og langt, noen med å være mange, andre med å være få, noen med å sove borte. Vi har feiret familiebursdag i romjulen i alle år, det tar 2,5 time HVER vei og vi har kun overnattet 1-2 ganger de siste 15 årene. Det var en prioritering å få møte alle mine tanter, søskenbarn og barnas tremenninger. Anonymkode: 7377a...2ac 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. november 2024 #189 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ah, klassiker: "For oss var dette enkelt, ergo er det likt for alle andre barnefamilier!". Klovne-emoji. Anonymkode: cc2c7...b46 Av alle jeg kjenner som klager over hvor mye stress det er med barn, er det i minst 80% av tilfellene foreldrene og ikke barna som er problemet. Når man snakker i flere måneder om hvor vanskelig noe blir, sier det seg selv at det blir problematisk. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 24. november 2024 #190 Del Skrevet 24. november 2024 Brunello skrev (35 minutter siden): Vi kjørte til Spania da barna var 1,3 og 5 år. Ikke utfordrende. Da klarer man en drøy time. Det gjelder ikke for alle. Jeg går ut fra at dere ikke kjørte i ett 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. november 2024 #191 Del Skrevet 24. november 2024 Millimani skrev (Akkurat nå): Det gjelder ikke for alle. Jeg går ut fra at dere ikke kjørte i ett Nei, men ikke en eneste etappe var under tre timer. Alle jeg kjenner er ofte på hytta og andre steder der en må kjøre bil i langt over 1,5 timer. Det er sjelden noe problem når bilturen er nødvendig for noe en har lyst til. Problemet her er at mange bruker bilturen som unnskyldning fordi de ikke vil til svoger-familie. Året etter når de skal til egen familie, er sikkert ikke fire timer hver vei noe problem. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #192 Del Skrevet 24. november 2024 Millimani skrev (53 minutter siden): Hun skriver senere at barna er 13 mndr, 3 år og 8 år. Og du mener at det ikke er utfordrende? Ja det mener jeg Anonymkode: d86fb...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 24. november 2024 #193 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det mener jeg Anonymkode: d86fb...4b9 Du vil klare det med tre så små barn. TS mener det er for utfordrende. Helt i orden. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #194 Del Skrevet 24. november 2024 Vi kjørte mange flere mil ofte til jul eller i romjulen for at barna skulle få feire jul og nyttår hos begge sider av familien. Tre barn fikk gode minner hos besteforeldre på både mors og fars side. I dag feirer vi med voksne barn, og vi har for lengst skapt egne juletradisjoner. Det går fint om viljen er til stede. Anonymkode: 026d7...2dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #195 Del Skrevet 24. november 2024 Brunello skrev (28 minutter siden): Nei, men ikke en eneste etappe var under tre timer. Alle jeg kjenner er ofte på hytta og andre steder der en må kjøre bil i langt over 1,5 timer. Det er sjelden noe problem når bilturen er nødvendig for noe en har lyst til. Problemet her er at mange bruker bilturen som unnskyldning fordi de ikke vil til svoger-familie. Året etter når de skal til egen familie, er sikkert ikke fire timer hver vei noe problem. Har ts skrevet det siste der, eller er det noe du bare antar? Anonymkode: 6d553...59a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. november 2024 #196 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ts skrevet det siste der, eller er det noe du bare antar? Anonymkode: 6d553...59a Det er noe jeg vet gjelder mange. Grunnen til at jeg vet det, er at jeg har lest mange andre tråder på kvinneguiden. Gjelder det sviger-familie er alt vanskelig og feil. Er det egen familie, er det ikke noe problem. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #197 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det DU skisserer var helt urealistisk med mine barn. Sparke i setet ville resultert i streng tiltale, altså… Og kaste ting rundt gjør man én gang, deretter er det ingen ting å kaste. Er dette sant, eller ikke? Det kan nå være det: Alle barn er ikke umulige på reise. Poenget mitt var vel egentlig bare at det er veldig rart å si at en biltur på underkant av halvannen time er så forferdelig langt. Jeg bor i Oslo uten bil, skal vi ta kollektivt eller gå tar det oss fort en time å besøke familie og venner. Det tar den tiden det tar, liksom, og det er jo verdt det ❤️ Anonymkode: 227e2...cb1 Jeg forstår at noen er så heldige å ha barn som sitter som engler i bil, det blir bare så rart for meg å gå ut i fra at ALLE barn gjør det. I innlegget jeg refererte til var det beskrevet en idyllisk tur både frem og tilbake, der barna satt musestille og hørte på foreldrene fortelle om sine barndoms juler eller sov og der foreldrene kunne snakke sammen i ro og mak. Ut ifra flere av svarene her er det tydelig at det overhodet ikke er virkeligheten for svært mange (selv om det selvfølgelig er sånn for noen.) Og streng tiltale? Tror du virkelig ikke barnet fikk det? Tror du virkelig det hjelper på alle barn? Og selvfølgelig ble tingene fjernet også, men da ble det plaging av søskenet ved siden av istedenfor. Til slutt lot vi bilen stå og ble hjemme eller tok kollektivt istedenfor. Dette er mange år siden, og barnet sitter i dag i bil uten problem. Uansett, TS skriver allerede i hovedinnlegget at det ene barnet sliter med bilsyke. Da er det stor fare for at turen ikke blir så superidyllisk som dine pleier å være. Oppkast bidrar sjeldent til god julestemning. Anonymkode: 1fcc8...77b 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #198 Del Skrevet 24. november 2024 Brunello skrev (2 timer siden): Av alle jeg kjenner som klager over hvor mye stress det er med barn, er det i minst 80% av tilfellene foreldrene og ikke barna som er problemet. Når man snakker i flere måneder om hvor vanskelig noe blir, sier det seg selv at det blir problematisk. Har man barn som blir bilsyke fungerer bilturer dårlig. Yngste vår var bilsyk da hun var yngre. 10 minutter til bhg var utfordrende. Hun kastet opp uansett hvilken vei hun satt, om hun hadde spist eller ei. Vi hadde mange år med hjemmeferie før hun gradvis ble bedre. Mange glemmer at vi er forskjellige, og tåler forskjellige ting. Nå er mine begynt å bli store, men å kjøre til spania det komme aldri til å skje. Mine hater å kjøre bil, og vi hadde nok blitt hjemme med sernarioet til ts. Vi feirer julen hjemme hvert år og har gjort det siden barna var små. Det er enkelt, vi har plass til mange og jeg setter pris på å skape egne tradisjoner. Vi har åpent hus i julen og alle som vil kan komme. Vi har den største plassen, hvor vi kan huse opp til 20 personer. Å reise til familie på vestlandet er totalt uaktuelt. De er her annehvert år, slik at vi får feirer med de også. Ønsker de å bli hjemme gjør de selvsagt det, men alle er alltid velkomne her. Vi har også plenti av overnattingsmuligheter slik at alle som ønsker kan bli over natten om de ønsker. Kall meg gjerne ego, men dette fungerer utmerket for vår familie. Anonymkode: d7ec2...c44 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #199 Del Skrevet 24. november 2024 Etter jeg ble mamma foe første gang har vi feira jul hjemme. Etter hvert kom de to til, vi feirer fortsatt hjemme. Alle rundt oss vet at det nytter ikke spørre engang, vi som foreldre skal også nyte høytidsdagene. Vi feirer sjeldent alene, alle som vil er hjertlig velkommen men de blir tidlig påmint om at her må det hjelpes til. Jeg jobber i helsevesenet, har absolutt ikke fri hvert år, tilstreber meg å komme meg i kirken med to av barna,har lært mannen min godt opp i hvordan man lager julemat, han er attpåtil blitt flinkere enn meg;) og de som er igjen hjemme må alle til pers. Klare tydelige regler. Anonymkode: 2a101...6ee 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #200 Del Skrevet 25. november 2024 Hva er situasjonen til denne svogeren egentlig? Hvor lenge har han vært skilt? Hvorfor disse plutselige endringene i planene? Har han veldig sjelden samvær med barna? Det lukter litt av en mann som ikke har orden i sysakene og/eller ikke klarer å sette foten ned overfor eksen. Vi har vært skilt i flere år og har annenhver jul med barna. De første årene ville barna se begge på julaften, og vi ordnet det slik at den som ikke hadde barna i julen fikk se dem julaften formiddag. Da var det grøt og åpning av pakker. Ettersom de er blitt større tar vi heller dette dagen før de drar til den andre. Julekvelden har vi aldri «delt opp», det er upraktisk og har ikke så mye for seg for barna heller. Og vi forventer ikke at øvrige gjester/familie skal tilpasse seg heller. Jeg hadde bedt mannen ta en prat med broren sin. Anonymkode: 09c11...07e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå