Gå til innhold

Forskjellige behov på julaften

solvåår

Anbefalte innlegg

Trenger noen andres tanker angående julefeiring. Planen var å være hos svigermor som bor en halvtime unna, men nå har min manns bror foreslått at vi heller drar til han, fordi barna hans på 16 og 18 skal være hos moren sin, men har sagt at de kommer innom han på kvelden. Og med det har alle planer snudd, og svigermor har sagt at vi alle reiser til han i stedet. For mannen min og meg frister det overhodet ikke å kjøre til han, 1,5 t frem og tilbake med 3 små barn i baksetet. Dette synes svigermora mi var dårlig gjort av oss og skjønner ikke hvorfor vi synes det er styrete, da hun som hun sier selv greide alt mulig med flere småbarn samtidig da hun var ung. For broren til mannen min er det en liten time kjøring til svigermor, og vi spurte om han ikke kunne dra tilbake for å møte barna sine senere, men det mente de ble hektisk og stressende...

Blir veldig dårlig stemning hvis vi står på vårt, men jeg blir dårlig bare av tanken på å reise så langt med unger som skriker, en blir bilsyk osv...

• Liker 2
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier mannen din. I følge norsk lov må man nå faktisk være 18år for å gifte seg, så derfor antar jeg dere er juridisk voksne?

Derfor burde dere også være kapable til å løse dette problemet, med å tja invitere de til dere, eller si faktisk si nei og slippe alle problemer. Bare ha en liten intim familie feiring. 

Anonymkode: 608d0...293

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare feir julaften hjemme og så sier dere at alle som vil kan komme til dere.

Anonymkode: 08374...991

• Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært dere så tror jeg at jeg hadde blitt hjemme altså... Tre timers kjøretur på julaften hadde ikke vært aktuelt, verken med eller uten småunger. Og ikke det samme å ligge over hos svoger som hos svigermor - så da hadde jeg insisterert på julaften hjemme gitt. 

Anonymkode: e64d0...328

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vi feirer hjemme i år, de som ønsker er selvfølgelig velkommne her"

Anonymkode: a5a2c...28f

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde dette annethvert år i mange år, og i ettertid skulle jeg ønske vi hadde satt ned foten mye før. Tre timer i bil på juleaften er tre timer som istedet kunne ha vært brukt på noe hyggelig, så jeg synes dere fint kan takke nei og stå for det.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bitt i det sure eplet og dratt til svoger. Det hjelper jo ikke å invitere til dere da det er døtrene hans som stikker innom som har gjort at det blir endringer. 

Skal svigermor og svoger sitte alene på julaften? Neste år vil det være annerledes. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har småbarn. Er bedre at de kommer til dere da

Anonymkode: b8baf...515

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt merkelig ut at tre timer i bil for deres tre barn går "helt fint", men at det er styrete for svogeren din å kjøre to timer i bil alene. Men mulig at svigermor egentlig syns det er deilig å ikke måtte være vertinne? Er det jeg får inntrykk av.

Enten må dere bare gi etter og være med på opplegget de lager. Eller så kan dere la være å feire med dem, og være dere 5 hjemme på julaften. Eller så kan dere kanskje invitere dem hjem til dere? Jeg ville nok sagt noe sånt som "vi har bestemt oss for å feire jul hjemme i år, men dere er hjertelig velkommen til å feire sammen med oss her om dere ønsker det." 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gramma skrev (4 minutter siden):

At barna skal bruke tre timer i bil på julaften? Hadde vært uaktuelt her. Inviter alle til dere, siden bilkjøring åpenbart ikke er et problem for de andre.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg vært dere så tror jeg at jeg hadde blitt hjemme altså... Tre timers kjøretur på julaften hadde ikke vært aktuelt, verken med eller uten småunger. Og ikke det samme å ligge over hos svoger som hos svigermor - så da hadde jeg insisterert på julaften hjemme gitt. 

Anonymkode: e64d0...328

Så kjipe dere er! Her er snakk om at broren kan få barna sine innom på besøk! Skjerpings! 1,5 time hver vei er ikke så ille? Egofolk som bruker barna som unnskyldning :) «Å, nei, tenk om vi må ofre litt sånn at andre får det bra?!? Uhu, det er såååå jævla synd i oss…» 

Vi kjører 2 timer hver vei i år, og det er fordi vi må hjem pga jobb. Ja, vi kunne feiret hjemme alene, men barna ønsker det ikke, ei heller vi, og resten av familien kan ikke flytte på seg i år pga sykdom og jobb hos noen av dem. Vi velger å se på det som «sånn det er» og er positive og tenker at til neste år klarer vi å gjøre det annerledes. Hvorfor gjøre alt så forbasket komplisert og synes så synd på dere selv fordi det ikke går slik DERE/DU vil? 

Anonymkode: 2a14c...138

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde blitt hjemme og tatt en rolig julaften bare dere.

Anonymkode: a6c63...06c

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så kjipe dere er! Her er snakk om at broren kan få barna sine innom på besøk! Skjerpings! 1,5 time hver vei er ikke så ille? Egofolk som bruker barna som unnskyldning :) «Å, nei, tenk om vi må ofre litt sånn at andre får det bra?!? Uhu, det er såååå jævla synd i oss…» 

Vi kjører 2 timer hver vei i år, og det er fordi vi må hjem pga jobb. Ja, vi kunne feiret hjemme alene, men barna ønsker det ikke, ei heller vi, og resten av familien kan ikke flytte på seg i år pga sykdom og jobb hos noen av dem. Vi velger å se på det som «sånn det er» og er positive og tenker at til neste år klarer vi å gjøre det annerledes. Hvorfor gjøre alt så forbasket komplisert og synes så synd på dere selv fordi det ikke går slik DERE/DU vil? 

Jøss....

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silviana skrev (1 minutt siden):

Det høres litt merkelig ut at tre timer i bil for deres tre barn går "helt fint", men at det er styrete for svogeren din å kjøre to timer i bil alene. Men mulig at svigermor egentlig syns det er deilig å ikke måtte være vertinne? Er det jeg får inntrykk av.

Enten må dere bare gi etter og være med på opplegget de lager. Eller så kan dere la være å feire med dem, og være dere 5 hjemme på julaften. Eller så kan dere kanskje invitere dem hjem til dere? Jeg ville nok sagt noe sånt som "vi har bestemt oss for å feire jul hjemme i år, men dere er hjertelig velkommen til å feire sammen med oss her om dere ønsker det." 

Eh hans barn skal komme innom , skjønner han vil være hjemme da

Anonymkode: d86fb...4b9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ulven skrev (6 minutter siden):

Vi gjorde dette annethvert år i mange år, og i ettertid skulle jeg ønske vi hadde satt ned foten mye før. Tre timer i bil på juleaften er tre timer som istedet kunne ha vært brukt på noe hyggelig, så jeg synes dere fint kan takke nei og stå for det.

De 3 timene en går glipp av, kan man font ta igjen utenom! Slutt å være ego! Det går også an å gjøre bilturen litt gøy, men når dere har gått sure, så er det vel uaktuelt ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde feiret hjemme, hadde ikke lurt på det i to minutter engang. Gi beskjed om at de som vil kan komme til dere, men at dere uansett blir hjemme. Julen er først og fremst for barna og kjernefamilien.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er dårlig gjort av svoger og svigermor. Dere hadde jo en avtale om å være hos dem. 

Har opplevd lignende selv en gang, da hadde vi invitert svigermor og svigerfar til oss på julaften og de hadde takket ja. Men så kom svoger og ville invitere alle til dem, og da bestemte svigermor at vi alle skulle dit i stedet… Våre barn var små og hans var eldre. Vi sa bare ja fordi vi visste at det ble dårlig stemning hvis vi sa nei. Det ble en slitsom og stressende julaften. Angret på at vi føyde oss. 

Poenget: Det er lov å si nei. Dere kan bli hjemme og feire om dere ønsker det. Det er jo svigers som har brutt avtalen. 

Anonymkode: 6d553...59a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøss....

Ja, jøss! Folk er kjipe i dagens samfunn og ser ikke lenger til enn «Nei, dette passer ikke MEG!» 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...