Gå til innhold

Typisk dag i syden med to små barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er usikker på om vi skal reise til syden eller ikke med våre to barn på 1,5 år og 4 år. Gjorde aldri det med eldste, men kunne kanskje tenke oss det nå, mest av hensyn til at eldste fortjener en ekstra fin ferie. Men vi er helt utslitte i helgene nå for tiden, så lurer på om det for oss blir mer intenst enn kos? Det jeg ser for meg er fint er feks bading i bassenget (på den andre siden: kommer ettåringen til å holde ut kort av gangen?), trilleturer med vogna for å kjøpe is, lekeplasser, avslapping på stor veranda etc. Det jeg ser for meg er stress er måltidene på hotellet, underholde barna hele dagen, at minste ikke trives med varme eller basseng.. Noen som vil dele erfaring, og hvordan en typisk dag så ut for dere?

Anonymkode: 0da7e...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ville neppe valgt hotell med små barn. Romslig leilighet eller hus gir mye bedre feire. Mer avslappende på mindre steder, uten altfor mye turisme - lite sted i spania/hellas/italia? en ettårings drømmeferie er neppe "å holde ut" med noe som helst,så hvis sydenferie er endel timer i sola/ved bassenget hver dag tror jeg det funker dårlig. men er god ferie å gjøre det man vanligvis gjør med 1 og 4 åringene, men på et helt annet sted (basseng / is / restaurant)

Anonymkode: 63757...042

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mest stress når yngste er så liten, bruker bleie, sover på dagtid, man må ha med vogn osv… men om dere reiser ville jeg aldri valgt noe annet enn et Sunwing-hotell. 

Anonymkode: cdf9f...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flere turer i Syden med nå 5-åringen min. Vi elsker det. Sover lenge, lange frokoster. Lek og kos i bassenget. Avslapping på balkongen før Lollo og Bernie-show og middag. 
Reiser stort sett alene med ham, så all inclusive er digg. Et par turer med besteforeldre, da har vi bodd i leilighet og laget litt mat selv. Men blir ikke ferie på samme måte da. 
Sunwing Kallitea er favoritten. Alcudia OK. Gran canaria var travelt. 

Anonymkode: 3672c...3c2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har reist mange ganger til Kanariøyene og Mallorca med sønnen vår, fra han var ett. vi har dog alltid bare hatt ett barn, som selvsagt gjør det enklere å reise, men vi har veldig god erfaring, både med hotell og egen leilighet. det blir selvsagt ikke veldig ferie for foreldrene, men særlig om man reiser høst eller vinter, så er det et utrolig deilig avbrekk fra drittvær og parkdresser og å bruke en halvtime på å kle på seg og komme seg ut døra. vi syntes det var fint med et familehotell, der ting er lagt opp for barnefamilier, og ingen ser surt på dere over buffeten fordi ungene hyler.

og prøv å gi hverandre litt egentid hver dag, selv om det også blir vanskeligere med to.

Anonymkode: 5af3a...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til den yngste var litt eldre. Nå må dere i realiteten dele dere mye, og det må alltid være én person som er ansvarlig for hvert barn når dere er i nærheten av vann. Et barn på 1,5 år må man passe på som en smed, det er nesten den verste alderen. Når barnet er 2,5-3 år blir det enklere. 

Anonymkode: 194b9...99d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eldste på 4 trenger ikke en "fin" ferie. Den trenger tid med mamma og pappa. Jeg er helt sikker på at dersom dere er veldig slitne så ville en mer low key ferie være helt toppen. Lei en sørlandshytte. Finn en som har masse leker og aktiviteter i hagen. Dere vil finne en helt annen ro på et sted som er mer nært. Dere skrur ikke opp forventningene om at dere skal ha idyll fed og ro, dere skrur heller ned temp og forventninger så det er mer sannsynlig å lykkes. Kristiansand har dyrepark og badeland (innendørs) de har en giga godtebutikk og en koselig strandpromenade med bystranden og to lekeplasser. Så det er litt å ta seg til bort fra hytten også. 

Jeg ville gjort motsatte av det du planlegger. Valgt noe rolig, nærere hjemme så forventningene til de voksne ikke blir så store. Et barn på fire år trenger absolutt ikke syden. Solkrem må lades på, man må dusje hver dag og rolig på strand eller basseng blir det aldri med barn på den alderen. Jeg vet mange liker dette, men da har de enten veldig rolig barn eller så er de ok på overskudd selv. Barna roer seg mye mer ned på en hytte med masse (av andres) leker, turbingo, oppdagelsesferd på let etter insekter, grilling i hagen osv. 

Ja, dere foreldre må ta matlagingen. Det er det eneste som er minus. Men lev på ferdigretter, test ut i forveien hva som er godt. Smør lunsj til frokosten så er den klar. På kvelden legger barna seg og dere voksne slipper å stille stille inne på et hotellrom. Dere har en stue og to glas vin hver. Mye! mer avslørende enn hotellferie med et lite barn. 

Anonymkode: f46f5...e5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som hjemme, bare litt mer slitsomt. Flyturen er ikke akkurat stas heller for de små. 
Dere er slitne. 4-åringen vil heller ha foreldre med overskudd hjemme enn utslitte foreldre på tur. 
Jeg hadde blitt hjemme til dere får mer overskudd. Kanskje tatt en helg til kaptein Sabeltann, eller besøk en bondegård. Vanligvis noe for 4-åringer

Anonymkode: 723e4...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og familien var til syden nå i høst, barna mine er 1,5 og 5 år.

Vi var der i 10 dager og det var helt nydelig. Vi bodde på et fint hotell, med mange forskjellige badesoner, hotellet lå ved stranden, og hadde buffet pluss flere ala carte restauranter. All inclusive. Vi hadde med vogn, veldig glad for det for avstandene på hotellet var store for 1,5 åringen. Det er ikke barna som gjør meg sliten, det er alt rundt - som husvask, middag, klesvask, jobb, henting, levering.. ja. Alt dette slipper du på all inclusive :) jeg opplevde barna som roligere og det var så deilig å få kvalitetstid som familie lang bort fra mas og kjas.

Det jeg syntes var mest slitsomt var flyplass og flytur, men alt var glemt i det sekundet vi sjekket inn. 

Vi var også mest på stranden, barna storkoste seg med å bygge sandslott og bade der. I motsetning til andre anbefaler jeg et hotell med ok størrelse på rommet og all inclusive :)

Anonymkode: 66d7b...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...