AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #21 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ga min mann et valg. Dele alle utgifter likt og vi kjøper en bolig etter min betjeningsevne. Eller dele utgifter etter prosent og vi kjøper bolig etter hva han vil ha. Han valgte det siste. Så vi setter begge inn 50% av inntekt på felles konto som alle faste utgifter trekkes fra. Han har utbetalt dobbelt så mye som meg, så han sitter også igjen med dobbel så mye, men det er også helt rettferdig når han tjener så mye mer. Boligen eier vi fortsatt likt. Anonymkode: 5edd6...f4f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #22 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men hvis jeg skal være helt ærlig så er det ganske tydelig at dere bor for dyrt og lever over evne, begge to. Hvorfor har dere kjøpt så dyrt? Anonymkode: 504b4...951 Du fikk ikke med deg at TS samboer hadde tatt dårlige valg? TS samboer må skjerpe seg, og slutte gå på cafe. Anonymkode: ec06f...75a 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden Vi har hatt felles økonomi hele tiden. I periode tjente jeg mest, periode tjente han mest. Nå tjener han mest siden jeg ble skaddet. Så ut fra enkelte her så pga ulykke og over på uføretrygd og ikke kan bidra like mye skulle jeg selge deler av mine 50%av boligen. Nei jaggu glad vi har ting felles. Det som kommer inn er vårt enkelt og greit. Aldri hatt noe form for krangel på penger de 25 årene vi har bodd sammen. Alt går inn på en konto hvor alt av regninger trekkes så trekkes en sum til pensjon, siden jeg ble ufør så økte vi min trekk til den sparingen litt mer, siden jeg ikke har jobb som gjør det øker, og det som da etter alt er trekt blir ført til kort som går til mat,bensin osv Anonymkode: efdb3...04f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden Helt meningsløst å sponse en partner en treffer sent i livet på denne måten. Siden ts presiserer at det ikke er felles barn inne i bildet, regner jeg med at de har barn på hver sin kant. I realiteten overføres da ts verdier til samboerens arvinger. Jeg hadde aldri giddet å få meg en samboer jeg måtte forsørge i godt voksen alder. Da skal man leve livet slik man ønsker det. Helt annerledes når man er ung og skal stifte familie. Da finner man den man tror livet blir best med. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har hatt felles økonomi hele tiden. I periode tjente jeg mest, periode tjente han mest. Nå tjener han mest siden jeg ble skaddet. Så ut fra enkelte her så pga ulykke og over på uføretrygd og ikke kan bidra like mye skulle jeg selge deler av mine 50%av boligen. Nei jaggu glad vi har ting felles. Det som kommer inn er vårt enkelt og greit. Aldri hatt noe form for krangel på penger de 25 årene vi har bodd sammen. Alt går inn på en konto hvor alt av regninger trekkes så trekkes en sum til pensjon, siden jeg ble ufør så økte vi min trekk til den sparingen litt mer, siden jeg ikke har jobb som gjør det øker, og det som da etter alt er trekt blir ført til kort som går til mat,bensin osv Anonymkode: efdb3...04f Situasjonen du beskriver er helt annerledes. Dere er et etablert par. Ts starter på nytt i godt voksen alder. De har ikke felles barn men høyst sannsynlig særkullsbarn. Det blir da slik at han finansierer henne slik at arvingene hennes får mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden Det er muligens på tide å gå videre med livet, spesielt hvis dette er forårsaket av henne selv, hvis det allerede nå er et problem tenk deg 10 år fram i tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi er godt voksne, ingen felles barn. Freske som par og som samboere. 3 år sammen. Separat økonomi nå. Vi eier halve huset hver, separate lån. Samboer fikk en uønsket og varig endring i sin økonomi til det verre. Noe som betyr at hun sitter igjen med et par tusenlapper når alt er betalt. Det betyr at jeg må dekke all mat, alle aktiviteter og alt av reiser om dette skal skje. Hun har eget kort og tilgang til mine penger for at hun ikke skal føle seg så ussel og måtte be om penger når hun trenger. Dette hjalp litt på selvfølelsen hennes men Hun tenker heller ikke to ganger før hun trekker kortet, og har et forbruk av kafébesøk og bobler som ikke hører hjemme hos en med hennes økonomi. Jeg kvier meg for å si noe. Redd hun skal lage oppstyr, redd for å fremstå smålig. Men min lønn kommer ikke lett, og den økonomiske situasjonen hun er i, har oppstått etter en rekke livsvalg som «plutselig» fikk konsekvenser for henne og i andre rekke oss. Jeg er raus, men på andre siden kjenner jeg at jeg jo mye heller vil gi det jeg har til overs til barna mine, eller spare ekstra. Føler jeg har hodet oppi egen rompe nå, så hadde satt pris på innspillene deres. Anonymkode: 19aa7...34e Det er hennes økonomiske situasjon som har endret seg- permanent som du sier. Med det medfører også endring av livsvaner. Virker som hun ikke tenker på det og fortsetter som før, på dine penger. Det er ikke ok. Da må forslaget kanskje heller være at dere bor billigere så hun sitter igjen med mer på slutten når alt er betalt. Eller at hun eier mindre del av bolig. Det er ikke lang tid med tre år når man er voksne og har store barn. Det er ikke rettferdig at hennes kafebesøk skal gå utover deg. Forstår at det er vanskelig- uten å virke smålig. Men spør henne om der hadde vært motsatt, hva hun hadde tenkt om det? Anonymkode: 082b0...8ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har hatt felles økonomi hele tiden. I periode tjente jeg mest, periode tjente han mest. Nå tjener han mest siden jeg ble skaddet. Så ut fra enkelte her så pga ulykke og over på uføretrygd og ikke kan bidra like mye skulle jeg selge deler av mine 50%av boligen. Nei jaggu glad vi har ting felles. Det som kommer inn er vårt enkelt og greit. Aldri hatt noe form for krangel på penger de 25 årene vi har bodd sammen. Alt går inn på en konto hvor alt av regninger trekkes så trekkes en sum til pensjon, siden jeg ble ufør så økte vi min trekk til den sparingen litt mer, siden jeg ikke har jobb som gjør det øker, og det som da etter alt er trekt blir ført til kort som går til mat,bensin osv Anonymkode: efdb3...04f Kan ikke helt samrnlignes.her har det gått. Begge veier men for ts bare en vei. Dere har kanskje felles barn, ts har egne barn. Bruker du masse på kafé og bobler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #29 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Viktig spørsmål å stille. Det er kanskje ikke det siden jeg sitter med denne følelsen av motvilje og at ting ikke er som de skal være. Anonymkode: 19aa7...34e Helt ærlig så tenker jeg kanskje at det er heller er hun som ikke er helt sånn som du hadde trodd..... For meg fremstår det egoistisk og lite hensynsfullt å leve slik hun gjør..... Så du må ikke klandre deg selv her, men heller stille spm.tegn ved hennes moral..... Anonymkode: 082b0...8ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #30 Del Skrevet 6 timer siden Her må du ta opp økonomi med henne. Penger vokser ikke på trær. Det er viktig at hun forstår at selv om hun har tilgang til koret ditt bør det bare brukes til mat. Skal hun på kafé i hytt og pine så kan hun gjøre det med sine penger. Anonymkode: ec7a0...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #31 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Separat økonomi nå. Anonymkode: 19aa7...34e Dere har ikke separat økonomi. Anonymkode: 30930...7b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har spurt henne om jeg skal overta mer av huset, men argumentet hennes er at hun kommer til å kjenne seg mindreverdig. Anonymkode: 19aa7...34e Hun er økonomisk mindreverdig og lar det kraftig gå utover din lommebok. Jeg tror du er nødt til å snakke med henne og trekke tilbake kortet, også fordi hun har satt segi problemer før og kan være ifare for å gjøre det samme mot deg. Anonymkode: 49f9b...9e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 6 timer siden #33 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Viktig spørsmål å stille. Det er kanskje ikke det siden jeg sitter med denne følelsen av motvilje og at ting ikke er som de skal være. Anonymkode: 19aa7...34e Da setter du ned foten nå, og så tar du den krangelen som du vet vil komme. Ikke vær så dumsnill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 6 timer siden #34 Del Skrevet 6 timer siden Sett ned foten nå, ta diskusjonen og det utfallet det får bruker du til å finne ut om dette er liv laga. Trur eg heller ville gitt mer til barna mine enn luksus til ny partner. Garantert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, hun har ikke økonomi til å eie halve huset. Men klamrer seg til det. Hun får alkurat dekket fellesutgifter og huslånet, men der stopper det. vi har dratt på ferier og turer på min regning, spist og kost oss, og til nå har jeg dekket gaver til hennes del av familien osv. Men det skurrer for meg. Jeg vandrer mellom skyldfølelse for å føle meg smålig, til å tenke at v irr voksne mennesker som må ta ansvar for egen økonomi osv, men kjenner meg i ei knipe. Og jeg sliter med å sette grenser for henne. Dessverre. Anonymkode: 19aa7...34e Hva er det som gjør at hun ikke kan tjene mer? Dersom det er helsemessige årsaker er det jo en ting, latskap noe annet Anonymkode: 0b117...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #36 Del Skrevet 5 timer siden Er denne endringen i hennes økonomiske situasjon pga gjeldsordning? Siden du sier at det er hennes valg som har ført til denne varige endringen osv. Isåfall - da MÅ du sette ned foten. Hun har tydeligvis ikke lært seg økonomisk sans, og hun viser jo manglende respekt for deg, ditt arbeid, dine penger, din tid. Du hae vært altfor snill. Hvis det gjelder ufør er det en annen ting, men samtidig er det frekt å sløse med andres penger. Anonymkode: 8f1ca...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #37 Del Skrevet 5 timer siden Kjøp deg inn på mer av huset. Da drar du mer av det øknomiske lasset i det daglige, men du får også igjen for det. Hun får mer å rutte med i måneden, og kan bruke det på kafè og bobler om hun vil, men det er ikke utømmelig kilde og ikke betalt av deg. Samtidig som du frigir midlene hennes til å kjøpe bobler, så går det ikke på bekostning av barna dine, da du bruker dine penger på mer bolig, som stiger i verdi. Hun kan ikke bruke mindreverdig som argument om du skal eie mer av huset, men ikke dersom du skal sponse boblene. Barna dine først, og dette er fair. Ingen sponser den andre på denne måten, da det ikke blir noe veldedighet fra deg, fordi du får igjen for det i boligen. Anonymkode: 1535a...0fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 5 timer siden #38 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dere har ikke separat økonomi. Anonymkode: 30930...7b3 De har det når pengene går inn på hver sin konto og det som gis er en gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #39 Del Skrevet 5 timer siden Vet hun hvor mye du får utbetalt i måneden? Har hun tilgang til å se din konto eller har hun bare kort? Hvis hun ikke vet, kan en inngangsvinkel være at du ikke har økonomi til forbruket hennes. Eller du kan ikke si det sånn, men du kan si at fordi situasjonen har endret seg må dere sammen sette opp budsjett. Her må du spare til dine barn. Ellers så må dere endre eierbrøk sånn at du ikke sponser. Tenk på barna dine. Anonymkode: fb29c...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #40 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du fikk ikke med deg at TS samboer hadde tatt dårlige valg? TS samboer må skjerpe seg, og slutte gå på cafe. Anonymkode: ec06f...75a Vi vet ingenting om hennes påståtte dårlige valg. Der har ts delt fint lite. At man drar på café er helt normalt. Om hun bruker alt hun har på bolig da bor de for dyrt. Altså over evne. Anonymkode: 504b4...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå