Maleficenta Skrevet lørdag kl 20:39 #21 Del Skrevet lørdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller sende barnet på skolen, selv når det har kastet opp om morgenen. Hilsen lærer. Anonymkode: 35d9d...f1b Jeg hadde omgangssyke en gang og da fra til barnehagen at det er vel ikke så lurte at jeg leverer ungen i barnehagen idag fordi jeg har omgangssyke. Da fikk jeg til svar at jeg fint kunne levere så lenge ungen ikke hadde noen symptomer. Endte med å ikke levere da rett og slett for at jeg var redd for å faktisk talt drite på meg på veien dit. Sa ikke det da, men da at jeg holdt han hjemme sånn i tilfelle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:43 #22 Del Skrevet lørdag kl 20:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da må man bare reise seg midt i pizzaen og si at det der er overhode ikke greit, dette skal du si fra om, og holde dere hjemme 48 timer. Så ta med familien din hjem sporenstreks. Anonymkode: 57b09...ec5 Det har jeg gjort i flere slike tilfeller, men barna rakk å smitte mine likevel dessverre. Og så blir svigermor sur og mener jeg er hysterisk, dramatisk osv😜 Noen mennesker ser ikke lenger enn egen nesetipp, det er det dette handler om. I de tilfellene jeg skriver om så handlet det alltid om at svoger hadde behov for hjelp med barna, syke eller ei. Hensyn til at andre ble smittet var underordnet. Han kunne aldri ha egne barn en hel helg uten hjelp fra foreldrene. Anonymkode: 2d780...008 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet lørdag kl 20:45 #23 Del Skrevet lørdag kl 20:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har jeg gjort i flere slike tilfeller, men barna rakk å smitte mine likevel dessverre. Og så blir svigermor sur og mener jeg er hysterisk, dramatisk osv😜 Noen mennesker ser ikke lenger enn egen nesetipp, det er det dette handler om. I de tilfellene jeg skriver om så handlet det alltid om at svoger hadde behov for hjelp med barna, syke eller ei. Hensyn til at andre ble smittet var underordnet. Han kunne aldri ha egne barn en hel helg uten hjelp fra foreldrene. Anonymkode: 2d780...008 Patetisk. Svogeren din altså 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:51 #24 Del Skrevet lørdag kl 20:51 Kjørte datteren min og hennes venninne til trening for mange år siden. Venninnen virket utilpass etter at jeg hentet henne så jeg spurte om hun følte seg syk. Da sa hun at hun var kvalm, men hadde fått beskjed av mamma og pappa om å ikke si noe. Snudde bilen og kjørte henne hjem med beskjed om at det er ganske ugreit å levere syk unge for skyss til trening, og på trening for den saks skyld. Under to døgn senere lå hele familien ut med omgangsyke. Anonymkode: a80d9...251 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet lørdag kl 20:53 #25 Del Skrevet lørdag kl 20:53 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller sende barnet på skolen, selv når det har kastet opp om morgenen. Hilsen lærer. Anonymkode: 35d9d...f1b Å leste feil. Trodde du mente forelderen kasta opp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:00 #26 Del Skrevet lørdag kl 21:00 De driter i andre, hjelpes barna kan jo gå glipp av noe! Og nei det er ikke greit å sende etter 44 t heller Anonymkode: e4d39...e9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:08 #27 Del Skrevet lørdag kl 22:08 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 48 tim gjelder jo barna, ikke de ansatte i bhg. Voksne kan vaske hender. Anonymkode: bad23...f45 Personlig vil jeg helst at de som passer barna mine og lager mat til dem er helt sikre på at de ikke lenger er smittsomme, men det er meg. Anonymkode: 5fe9f...086 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:17 #28 Del Skrevet lørdag kl 22:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 48 tim gjelder jo barna, ikke de ansatte i bhg. Voksne kan vaske hender. Anonymkode: bad23...f45 Oi, du er ikke påskrudd. Vet du egentlig hvordan noro smitter? sykepleiere og leger kan også vaske hendene sine, likevel har vi har også 48-timers regel…. Mon tro hvorfor Anonymkode: a80d9...251 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:48 #29 Del Skrevet lørdag kl 23:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, du er ikke påskrudd. Vet du egentlig hvordan noro smitter? sykepleiere og leger kan også vaske hendene sine, likevel har vi har også 48-timers regel…. Mon tro hvorfor Anonymkode: a80d9...251 Det er ikke sant at leger og sykepleiere har 48-timers regel, det er det kun barnehagebarn som har. Anonymkode: 8493b...971 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:18 #30 Del Skrevet søndag kl 00:18 Til forskjell fra andre virus der symptomene fjerne er litt seige og langvarige er vel magevirus oftest mer kortvarig. Der forsvinner omtrent like brått som det kom. Man kan føle seg så og si helt fin igjen etter 8-12 timer da det pågikk som verst. Da klarer mange tydeligvis ikke å forstå at man virkelig må holde seg hjemme i minst et døgn til. Det er nok en slags fornektelse, men aller mest egoisme. En venninne som er barnehageansatt har røpt for meg at foreldre kommer med et litt pjusk barn og sier «h*n har sovet litt dårlig i natt». Så begynner det gjerne å spyr kort tid senere. Og så har gjerne 2-3 åringen bekreftet at det ikke var første gangen. Lignende episoder som dette skjer nesten hver sesong har jeg skjønt og personalet må minne om 48 timers regelen hver gang. Det vil alltid være noen som later som de ikke kjenner til regel. De later som de tror det er en anbefaling vi kan styre og bestemme hvordan vi vil følge selv. Anonymkode: 3bcdd...002 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet søndag kl 07:30 #31 Del Skrevet søndag kl 07:30 mommyaka skrev (11 timer siden): Så voksne er ikke smittsom så lenge de vasker hender 🤦 ikke rart der blir smittet om folk tenker sånn Det er barn og de som jobber med å tilberede mat som er anbefalt å være hjemme 48 timer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:35 #32 Del Skrevet søndag kl 07:35 AnonymBruker skrev (13 timer siden): At noen tenker 40 timer i stedet for 48 kan jeg til en viss grad forstå. Men mange som ikke en gang føler at det er nødvendig å vente 24 eller 12 timer. Eller er ferdig med å spy, er «bare» diareen som sitter igjen enda. Da jeg jobbet i barnehage var leder tydelig misfornøyd med at jeg hadde holdt meg hjemme en hel dag etter at magen var rolig igjen. Anonymkode: 5fe9f...086 Nå er der ikke noen 48 timers regel for voksne i arbeidslivet. Det er fordi voksne evner å vaske hendene skikkelig. Så det kan jeg faktisk forstå at din leder ble litt sur på. Du har jo i praksis tatt det fri Anonymkode: 3a8b6...178 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:38 #33 Del Skrevet søndag kl 07:38 mommyaka skrev (12 timer siden): Eller foreldre som levere i barnehagen...med...hun hostet så mye at hun kastet opp...eller hun spiste for fort og kastet opp Ja og for oss som har barn som virkelig sliter med det der, så skal vi bare si opp jobben kanskje? Jeg har en 5-åring som ble født med for svak lukkemuskel i spiserøret, han kastet opp flere ganger om dagen frem til han var3 år gammel og fremdeles kaster han opp omtrent ukentlig på grunn av småting (så fort han begynner å gråte, for eksempel). Han blir selvfølgelig pålagt karantene av barnehagen hver gang det skjer der, uansett hvor mye jeg forklarer, men smittsom er han jo så godt som aldri... Anonymkode: 3b1da...533 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:39 #34 Del Skrevet søndag kl 07:39 mommyaka skrev (12 timer siden): Eller foreldre som levere i barnehagen...med...hun hostet så mye at hun kastet opp...eller hun spiste for fort og kastet opp Har flere ganger fått høre selv av barn at dr kastet opp på natten etc...uten at foreldre har fortalt noe De kan jo ikke bli hjemme Jo men helt seriøst. Vi har en som hoster til han kaster opp. Når det da er ingen andre symptomer så sender man i barnehagen. Det kan ikke være sånn at vi som sliter med barn som er mye slimete og lett brekker seg skal være hjemme i hytt og gevær Anonymkode: 3a8b6...178 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:41 #35 Del Skrevet søndag kl 07:41 Tror ikke alle er klar over hvor smittsomt slik omgangssyke kan være. Husker min bror tok med 1-åringen på besøk til oss, og da de var kommet inn i stua kom beskjeden om at gutten hadde kastet opp og hatt diaré hele natten. Vi sa han burde dra hjem, men han mente det var å overdrive. De ble værende i noen timer og dro deretter hjem. 1-2 dager etter (husker ikke helt) så skulle jeg ha siste eksamen før jeg var ferdig med min utdanning. Følte meg ok da jeg våknet, men på vei ut døra kastet jeg opp som bare det, og måtte melde fravær fra hele eksamen. Det kostet meg et års forsinkelse. Min bror har beklaget dette mange ganger, at han som førstegangs pappa ikke ante at det var så smittsomt. Anonymkode: 32df5...05c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:51 #36 Del Skrevet søndag kl 07:51 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror ikke alle er klar over hvor smittsomt slik omgangssyke kan være. Husker min bror tok med 1-åringen på besøk til oss, og da de var kommet inn i stua kom beskjeden om at gutten hadde kastet opp og hatt diaré hele natten. Vi sa han burde dra hjem, men han mente det var å overdrive. De ble værende i noen timer og dro deretter hjem. 1-2 dager etter (husker ikke helt) så skulle jeg ha siste eksamen før jeg var ferdig med min utdanning. Følte meg ok da jeg våknet, men på vei ut døra kastet jeg opp som bare det, og måtte melde fravær fra hele eksamen. Det kostet meg et års forsinkelse. Min bror har beklaget dette mange ganger, at han som førstegangs pappa ikke ante at det var så smittsomt. Anonymkode: 32df5...05c Er nok ikke alle som forstår det nei. Får ofte påminnelse inne på appen for barnehagen der det står man må huske 48 timers regelen ved omgangssyke. Er nok desverre mange som sender for tidlig tilbake. Da får man ikke stoppa utbruddene🙈 Anonymkode: 25d63...99e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:07 #37 Del Skrevet søndag kl 08:07 Det kan smitte over 48 timer også. Jeg vil tro 48 timers regelen er fordi man da med større sannsynlighet vet at det ikke vil forekomme diaré/oppkast igjen, hvertfall ikke like akutt som når det står på. Hyppig og akutt diaré og/eller oppkast vil jo gi større sjanse for å spre smitte. Spesielt når felles toalett brukes. Det er egoisme som gjør at folk ikke holder seg hjemme. Sikkert en del som tenker at «nå har vi allerede fått det og er ferdig med det. Da slipper i alle fall vi å risikere å bli smittet nå» og så går de på jobb/skole/barnehage og er fornøyd med at de selv er over støyten. Håper disse blir resmittet etter et par uker. Anonymkode: bc929...cdf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:10 #38 Del Skrevet søndag kl 08:10 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke sant at leger og sykepleiere har 48-timers regel, det er det kun barnehagebarn som har. Anonymkode: 8493b...971 Jeg kan bekrefte at sykepleiere og leger har 48-timers regel. Lurer veldig på hvor du har det fra at de ikke har det. Anonymkode: bc929...cdf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:14 #39 Del Skrevet søndag kl 08:14 Det er egoisme. De er mer opptatt av å fylle sitt eget sosiale behov enn at andre blir syke. Anonymkode: 5b41d...c36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:20 #40 Del Skrevet søndag kl 08:20 Før hysteriet tar fullstendig overhånd; FHI sier at Vanligvis kan du vende tilbake til skole eller jobb når du føler deg frisk igjen. Barn i barnehage, personer som håndterer mat (for eksempel storkjøkken, kantine, restaurant e.l.) og helsepersonell bør ikke vende tilbake til barnehage eller arbeid før 48 timer etter at oppkast og diaré har gitt seg. Sånn, da kan hysterikerne gå og ta seg en bolle. Anonymkode: 0397a...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå