Gå til innhold

Hva slags tradisjoner har dere på julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Mistet moren min når jeg var 23 og og Pappa når jeg var 35 år 

Så leit å høre❤️

Anonymkode: 268a8...465

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så leit å høre❤️

Ja det er trist ☹️❤️ han sovna stille inn 16 Desember 2023 klokka 14:44 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Ja det er trist ☹️❤️ han sovna stille inn 16 Desember 2023 klokka 14:44 

Veldig rar ting å skrive 

Anonymkode: a1186...d73

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt hvor vi feirer. I år har jeg og mannen pusset opp drømmehuset, så vi feirer hjemme!

Vi skal ha med oss to, våre to barn, fire stykk foreldre, fire stykk søsken og til sammen fem nieser og nevøer. 
Våre tradisjoner:

Julaften: Opp ish 9. lager god frokost. Ser 3 nøtter til askepott mens vi spiser noe godt fra julesokken, fremdeles i pysjamas. 

Går i pysj frem til kirke. Går aldri i kirken utenom jul, men det gir meg skikkelig julestemning. Pynter oss til det. Fedrene våre blir hjemme(og alle andre som ikke vil i kirka. Jeg, mannen, mamma og svigermor reiser alltid). Hjem igjen og mennene i huset ordner da med mat(som er pinnekjøtt med kålrotstappe, pølser, surkål, rødkål og medisterkaker/vegisterkaker. Liker personlig dem bedre enn medister). Jeg begynner på dessert. Vi serverer alltid is, riskrem og noe annet som varierer. I år blir det hjemmelaget sjokolademousse.

Spiser middag ish 17-18.00. Hviler litt etter det. De minste skal legge seg, så de får vår fulle oppmerksomhet ved pakkeåpning. Kun deres pakker blir åpnet. Så legger de seg. Rundt 22.00 begynner vi å pakke opp. Helt på slutten drikker noen litt vin, spiser noe sjokolade/julekjeks, spiller om vi har fått brettspill og ofte har vi også pakkelek. Det er veldig kjekt. 

Anonymkode: e9195...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Både dere uten barn, feirer du sammen med familie, samboer/ektefelle? Feirer dere hjemme hos dere eller hos foreldre eller søsken? Hender det dere ikke feirer sammen? 

Hva med dere med barn? Har dere skapt noen faste tradisjoner og/eller tatt med noen fra barndommen?

Hvordan er det om du og mannen/kona har ulike tradisjoner? 

Og siste spm, kunne du tenkt deg å åpne julegaver 1 juledag? 

Fullt hus fam + nye og gml gjester 

Vi har alltid åpnet 25, var litt uvant for min mann første året men nå elsker han det pga så mye mindre pes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Veldig rar ting å skrive 

Anonymkode: a1186...d73

Er det ? Har faktisk ikke noe mere familie 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (25 minutter siden):

Mistet moren min når jeg var 23 og og Pappa når jeg var 35 år 

Mistet min far når jeg var 13 og min mor når jeg var 32, men feirer jul likevel. 
Min far ble drept 17 mai men er likevel med i toget m m.

Viktig å ta de gode dagene og om du ikke klarer det så bør du oppsøke hjelp.

Anonymkode: 50ba3...f91

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å være meg og mannen hjemme 🥰

På julaften går mannen morgentur med hunden mens jeg slapper godt av under dynen. Når han kommer igjen nyter vi formiddagen med kaffe og biscotti på sengen mens vi ser Askepott. Så står vo opp og dekker på til brønsj, spiser og koser oss med varm kakao smileys-coffee-325238.gif.da5256ff451ffe4cdf75de67b107c0a7.gifog godt julepåleg mens vi ser de vante gode på tv i julepysjen.

Så tar vi oss en to-tre timers tur med hunden (vi fyrer også gjerne opp bål om det er fint vær) mens pinnekjøttet står på hjemme og skaper magisk lukt til vi kommer hjem. På vei hjem igjen stikker vi innom et vennepar for en hyggelig prat og besøk.

Vi pleier å komme igjen sånn i 18-19 tiden, ha middag sånn i 19-20 tiden. Så tar jeg en kjapp tur med hunden før vi Koser oss med vin og skjokolade ut over kvelden mens vi ser film eller serie eller gamer litt. Åpner pakker sånn innimellom der en plass. 

Stille og rolig feiring og det er så himla deilig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen hvert år så er vi bare kjernefamilien. 4 stk. Veldig koselig. Ser tegnefilm og koser oss hvis jeg ikke er på jobb. Så spiser vi i rett tid. Også pakker vi opp mens vi spiser dessert. Annen hvert år så kommer mine foreldre. Også koselig. Samma tradisjon med dem å. No i år er det første jula at begge ungene har flyttet ut. Så jeg vet ikke hva dem har tenkt. Vet dem kommer til middag men om dem kommer tidlig eller ikke vet jeg ikke. Hørte rykte at dem skulle ligge over til julaften. Men har ikke fått bekreftet det av noen av dem. 

Anonymkode: f77e2...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mistet min far når jeg var 13 og min mor når jeg var 32, men feirer jul likevel. 
Min far ble drept 17 mai men er likevel med i toget m m.

Viktig å ta de gode dagene og om du ikke klarer det så bør du oppsøke hjelp.

Anonymkode: 50ba3...f91

Det går bra så man klarer seg alene så bare jeg har pus så går det bra 😻 😻 trist og høre om dine foreldre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne og 2 barn her i hus.

Vi feirer juleaften med svigerfamilien i år. Neste år feirer vi med min familie. Bytter på annenhvert år, med mindre det er noe spesielt. Den siden som ikke ser oss på juleaften er sammen med oss 1 juledag. Stort sett så blir selve selskapene her hjemme, fordi det er best praksisk sett.

Tradisjoner:

På selve juleaften så står nrk på fra tidlig om morgen, fram til middag omtrent. Tv surrer og går i bakgrunnen med 3 nøtter til Askepott, reisen til julestjernen, Donald osv mens vi ordner med mat, eller pusler rundt med andre ting.

Vi spiser middag i 17 tiden. Da er det ribbe, medisterpølse og medisterkaker som står på menyen med tilbehør.Etter oppvask er tatt, så begynner vi som regel rett på gaveåpning i 1800 tiden. Det er svært sjeldent vi orker dessert (riskrem) rett etter middag, så vi spiser som regel den etter gaver er ferdig. Gave åpning tar mellom  1,5 - 2 t da ungene får alt for mange julegaver. Vi har også som tradisjon at en og en gave skal åpnes og vises frem, før noen åpner en ny. På bordet står gjerne sjokolade og noe frukt. Julekakene kommer sammen med dessert som regel. 

Selskapet er som regel ferdig rundt kl 21, og gjestene drar i 22 tiden som regel. 

For min egen del kunne jeg ha åpnet pakker neste morgen, men med tanke på hvor spente barna hadde vært så hadde det blitt lite søvn på oss alle om ungene skulle ventet til 1 juledag. Det hadde kanskje fungert når de ble eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann og to (snart tre) barn her🥰 vi er alltid hjemme på formiddagen på julaften. Barna får julestrømpe med en gave som de kan leke med på julemorgen, vi spiser frokost klokken 10 og setter på tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen og disney i bakgrunnen mens vi bare slapper av i pysj og spiser godteri😅 annenhver julekveld hos mine foreldre og svigers, ribbe når julen ringer inn klokken 17 så får barna tjuvstarte med en julegave mellom middag og dessert. Nå mens barna våre er så små sover vi over hos mine foreldre/svigers selv om vi bare bor 10 minutter unna, barna legger seg klokken 19 så da har vi hele kvelden med familien🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To godt voksne her. Barn og barnebarn bor langt unna, så ikke aktuelt med felles feiring. 

Vi står opp ganske tidlig, og har en god frokost etterfulgt av åpning av julestrømpene som nissen har hengt opp i løpet av natten. Deretter er det sløving foran Tv'en, med typiske juleprogrammer og tegnefilmer. Rundt kl. 13.30 er det grøt med mandel og Disney. Så må de gamle hvile litt.... hehe. Rundt kl. 17.00 settes pinnekjøttet på damping. Mer julefilmer mens vi venter på maten. 

Middag rundt kl. 20.00. Kaffe, multekrem og gaveåpning ca. 22.00. Deretter litt konjakk og julemusikk før de gamle finner senga sånn rundt midnatt en gang. 

Anonymkode: 075f6...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at vi fikk barn har vi bare feiret hjemme i eget hus. Alle som vil kan feire med oss. Mamma (pappa lever ikke lenger). en venn av Mamma (som ellers hadde vært alene på julaften), mannens tante og søskenbarn feirer alltid med oss. Broren min og kona hans feirer med oss annethvert år. I år kommer i tillegg min franske tante til jul så det blir ekstra hyggelig siden vi ikke ser henne så ofte. Stort sett er vi 10-12 til jul, de som kommer langveisfra bor hos oss.

Mannen og jeg har ikke spesielt ulike juletradisjoner, bortsett fra middagen. Han er vant til pinnekjøtt, som er det verste jeg vet, så det har vi aldri på julaften. Jeg er vant til kalkun så det er det vi har på julaften og så lager vi heller pinnekjøtt en gang i romjulen. 

Jeg synes ikke det høres like koselig ut å sitte i pysjamas om morgenen 1. juledag og åpne gaver så det hadde jeg bare gått med på om det var fordi noen var borte selve julaften eller det på annet vis ikke var mulig å få til da. Jeg synes det er mer stas når det gjøres på kvelden og alle er festpyntet. 

Så til hvordan vi gjør det på julaften: Julaften morgen våkner vi og ser at julenissen har vært. Vi har store barn så de tror jo ikke på nissen lenger, men tradisjonen er de vant med fra de var små så den er viktig og en del av stemningen likevel. Nissen har fylt julestrømpene og har lagt gaver under treet og så ser vi at han har spist det vi satte fram til ham kvelden før. Det er en kaffeskvett i koppen, kakesmuler på tallerkenen og han staver alltid "takk" i klementinskall. 
Ettersom folk står opp har vi felles frokost. Deretter går de faste programmene på NRK. Vi går litt til og fra, forbereder litt til julemiddagen, spiller litt brettspill, dekker middagsbordet osv. Barna kikker gjerne litt på pakkene (eller gjorde i alle fall det da de var yngre) og spiser julestrømpegodt. Etter hvert pynter vi oss. Rundt kl 16 kommer de julegjestene som ikke bor hos oss. Julemiddagen (alltid kalkun med masse godt tilbehør) er ca 17. Etter middag rydder vi av bordet, noen går sammen om å sette på en maskin oppvask så det er gjort mens andre dekker på konfekt, julekaker og drikke i stua.

Etter at alt er ryddet etter middagen er det gaveåpning. Vi åpner gavene én og én og bruker god tid. Omtrent halvveis i gaveåpningen spiser vi dessert (riskrem med hjemmelaget bringebærsaus). Etter julegaveåpningen spiller vi brettspill utover kvelden/natten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten barn, og feirer med samboer. Startet med det i fjor, da noe annet ble veldig unaturlig etter tre år sammen. Da var vi hos mine pga. hans arbeidstider på julaften, og i år skal vi være hos hans. 

Ingen av oss har spesielle eller ulike tradisjoner vi må holde på. Rolig formiddag/evt. jobb. middag, dessert, gaver.

Ser ingen grunn til å utsette gavene til 1. juledag, det har ingen hensikt.

Anonymkode: b1b4c...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så gøy. Tenker det må være moro for barna, våkne opp til en ny dag der de kan bruke hele dagen på å leke med leker. På julaften så "rusher" mange gjennom middag og gleder seg til å åpne gaver, også er man sliten og det er lite tid til å leke. 

Har bodd i USA med barn og det med gaver på morgenen er fint, og gå rundt i pysj, men det blir lite fin julemiddag av det.  Etter at vi flyttet hjem så får ungene fortsatt alltid ny pysj til jul og 1. juledag er julefrokost og holde på med julegavene hele dagen, men slipper fokus på å rydde gavepapir.   Få barn rekker å leke masse med gavene på julaften så det er minst like spennende å stå opp til alle gavene. Julefilm, julegodis, kakao under juletepper på sofaen på ettermiddagen etter leking og så litt herjing ute så brakkesyken ikke kommer. 

2. juledag har vi ny dag med familieselskap, men 1. juledag er slappe av dag, enten hjemme eller hos mindre foreldre når vi er der i jula (ekstra bonus da er at jeg slipper å fikse maten..) 

Jeg vil altså ikke bytte bort det høytidelige ved julaften. 

Julestrømpe fikk ungene kun da vi bodde i USA, vi prioriterer ordentlig pakkejulekalender i stedet. (Vi tok med oss Boo basket til Halloween og Easter basket til påske istedet….) Savner USA mye for alle rimelige gavekurvene i alle temaer man kunne kjøpe til venner og kjente og vertskap. At det er bare kjøp kjøp fokus i USA kan like mye snus til at giverønsket er stort.  Jeg sliter stort ved gaver til vertskap her i Norge, drittlei av blomster. 

Anonymkode: 47582...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julenissen og rampenissen har vært innom i løpet av natten og lagt gaver under juletreet fra dem. Vi sjekker først om de har spist opp julekakene de fikk, så gaveåpning - da med fyr i peisen og kakao. Han får alltid noe han kan holde på med av nissene, så det blir gjerne legobygging. 

Julefrokost, julefilm, grøt med mandel også drar vi i juleselskap på ettermiddagen. Da er vi gjerne rundt 15 stykker. Vanlig juleaften med julemat, gå rundt juletreet og gaveåpning. Hjem på kvelden og alltid julestrømpe og kun være hjemme med leking og avslapning første juledag😊🤶🏻🎅🏻

Anonymkode: deefd...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne/Jente 19 år her.

Både far og mor har kjærester. Mor bor langt unna mens for bor på andre siden av byen. Dette blir min første jul alene da jeg egentlig ikke føler meg så velkommen noen plass.

Tross det litt dystre bakteppet, gleder jeg faktisk meg! Har funnet tradisjoner jeg har lyst til å begynne med og ser for meg julaften slik:

Begynner nok dagen tidlig med en treningsøkt på Fresh da de har åpent 365 dager i året. Håper på å få inn en skikkelig økt så jeg skjelver i beina bare for å få ut litt energi. Deretter gå hjem, og ta meg et varmt, skummende bad med kakao i hånda, julemusikk, og stemningslys.

Så blir det å tentativt begynne med noe mat. Har ikke begynt å se på ribbeutvalget enda eller hvor vanskelig det er å lage maten selv. Siden jeg er alene (og student) blir det nok kjøperibbe fra Meny, men poteter og kålrabistappe, samt riskrem, lager ikke seg selv! 

Disker nok også opp en liten julelunsj/frokost med rundstykker og godt pålegg, og nyter dette med Tre Nøtter til Askepott på NRK, før jeg hopper inn i finstasen; for jeg tenker å ta meg en tur i kirka. 

Det skal visstnok være en gudstjeneste fra 15-16 og jeg vil veldig gjerne prøve å klemme meg inn blant pensjonistene og barnefamiliene- det er ingenting som ringer inn jula mer enn korsang av 'Deilig er Jorden' :) Synes også det er fint å få kommet meg litt ut i byen og møtt andre som har pyntet seg for anledningen, selv om vi ikke kommer i prat.

Etter gudstjenesten bærer det hjem igjen og jeg må nok bruke litt tid på å få kokt grønnsakene da det alltid tar meg minst 40 min mer enn Meny sine oppskriftsider sier det skal ta... :) Så får nok litt å gjøre der.

Så er det middag, jeg legger frem det lille sølvtøyet jeg har og skal lese litt fra juleevangeliet i min egen Bibel (inspirasjon fra en over her, det høres spennende ut), før jeg hogger inn i maten. 

Så blir det en rolig avslutning med riskrem, en film kanskje, og enda et bad? Haha. I alle fall prioritere å koble av før jeg tar en tidlig kveld med rent sengetøy og en god bok.

Anonymkode: c7bf3...549

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...