Gå til innhold

Har nordmenn sluttet å reise seg for gravide og eldre på kollektivtransport?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner flere synlig gravide som forteller at folk ikke reiser seg for dem når det ikke er ledig plass på buss og tog. Lurer på hva deres erfaringer er med dette, om det faktisk er slik at folk har sluttet med det og hvorfor det har blitt sånn? 

I en del andre land reiser menn seg for kvinner på kollektivtransport, selv om kvinnene ikke er gravid engang! Så det er tydeligvis ganske stor forskjell.

Jeg tør ikke ta buss som høygravid fordi jeg hadde risikert å besvime hvis jeg ikke hadde fått meg en plass å sitte. Ikke tåler kroppen min å stå så lenge heller nå. Så jeg kjører og betaler i dyre dommer for parkering i stedet. 

Anonymkode: d5ddd...a14

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Kvinner har ofte håndbagasjen sin på nabosetet for å okkupere dette. Menn sitter bredbent og har skoa i sete foran seg.

Blir ofte sjokkert over holdningene til folk på toget. Folk mangler oppdragelse. 

Få som gir opp plassen sin til eldre eller gravide. Det må spørres om. 

Anonymkode: dbd45...32a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi vi er i ett krenke samfunn, "åja, så jeg er liksom gravid bare fordi jeg er feit altså?" "jeg er da ikke så gammel at jeg må sitte" . Det er også jævlig kleint å TVINGE den gravide/gamle til å ta plassen din også. Og når man har opplevd det en gang, så gjør man det aldri igjen.

Anonymkode: 7acc5...820

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gravid og trenger å sitte, så kan du spørre om noen kan gi deg setet sitt.  Hilsen selv gravid i Oslo. Ingen reiste seg for meg da jeg i første svangerskap reiste på kontoret de siste ukene før fødsel. Nå klarte jeg å stå i de 10 min det tok, men hadde lett klart å be om sitteplass. 

Anonymkode: 3f94e...543

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjenner flere synlig gravide som forteller at folk ikke reiser seg for dem når det ikke er ledig plass på buss og tog. Lurer på hva deres erfaringer er med dette, om det faktisk er slik at folk har sluttet med det og hvorfor det har blitt sånn? 

I en del andre land reiser menn seg for kvinner på kollektivtransport, selv om kvinnene ikke er gravid engang! Så det er tydeligvis ganske stor forskjell.

Jeg tør ikke ta buss som høygravid fordi jeg hadde risikert å besvime hvis jeg ikke hadde fått meg en plass å sitte. Ikke tåler kroppen min å stå så lenge heller nå. Så jeg kjører og betaler i dyre dommer for parkering i stedet. 

Folk har blitt så latterlig hårsåre og lettkrenkede i dette landet at man ikke lenger tør ta sjansen på at folk faktisk er gravide eller at de eldre har behov for å sitte. Legg på at 70% av den voksne befolkningen i tillegg er overvektige. Man kan forvente seg en real hårføner om Man tar feil av fettvev og graviditet, eller en pensjonist som «føler seg som en 40-åring», og ikke ønsker å settes i bås sammen med de skrøpelige.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

At menn reiser seg for kvinner er ikke noe man skal dra frem som positivt - det er et tegn på at menn i de landene ser på kvinner som ubehjelpelige.

Og der ligger kjernen i det som noen velger å oppleve som et problem. I Norge er vi ekstremt likestilte. Vi forventer at alle kvinner kan å balansere på en buss, fordi det er noe ethvert normalt fungerende menneske kan. Det damme forventer vi av normalt friske eldre. Det finnes tross alt hauger og dunger av 80-åringer som går på fjellet, løfter vekter og driver med sport. Å reise seg for dem ville vært diskriminerende. Så man lar det være.

Og la oss si vi reiser oss for gravide. La oss tenke den tanken. Hvordan identifiserer du en gravid kvinne på bussen? Reiser du deg for alle kvinner med ekstra polstring rundt midjen? For alle som fremstår overvektige og kvinnelige, sånn i tilfelle? Eller spør du «er du gravid eller bare overvektig?» før du reiser deg?

I Norge antar vi at folk klarer seg selv, med mindre de sier at de ikke gjør det. Fordi vi vet at de aller fleste kvinner, menn, eldre og barn klarer å stå helt fint. Og vi vet samtidig at de aller, aller fleste lidelser som tilsier behov for et sete er - usynlige. Så folk må be om et sete. De er voksne mennesker - de klarer det helt fint.

Anonymkode: 6675a...11f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At menn reiser seg for kvinner er ikke noe man skal dra frem som positivt - det er et tegn på at menn i de landene ser på kvinner som ubehjelpelige.

Og der ligger kjernen i det som noen velger å oppleve som et problem. I Norge er vi ekstremt likestilte. Vi forventer at alle kvinner kan å balansere på en buss, fordi det er noe ethvert normalt fungerende menneske kan. Det damme forventer vi av normalt friske eldre. Det finnes tross alt hauger og dunger av 80-åringer som går på fjellet, løfter vekter og driver med sport. Å reise seg for dem ville vært diskriminerende. Så man lar det være.

Og la oss si vi reiser oss for gravide. La oss tenke den tanken. Hvordan identifiserer du en gravid kvinne på bussen? Reiser du deg for alle kvinner med ekstra polstring rundt midjen? For alle som fremstår overvektige og kvinnelige, sånn i tilfelle? Eller spør du «er du gravid eller bare overvektig?» før du reiser deg?

I Norge antar vi at folk klarer seg selv, med mindre de sier at de ikke gjør det. Fordi vi vet at de aller fleste kvinner, menn, eldre og barn klarer å stå helt fint. Og vi vet samtidig at de aller, aller fleste lidelser som tilsier behov for et sete er - usynlige. Så folk må be om et sete. De er voksne mennesker - de klarer det helt fint.

Nå har det å reise seg for gravide med sikkerhet å gjøre. Et fall/dunk mot magen kan medføre fare for fosteret. Det er ikke snakk om å klare seg eller ikke. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Nå har det å reise seg for gravide med sikkerhet å gjøre. Et fall/dunk mot magen kan medføre fare for fosteret. Det er ikke snakk om å klare seg eller ikke. 

Posisjonen til kvinnen i samfunnet er likevel relevant. Tenk deg litt om, så ser du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tydeligvis mange som har droppet den folkeskikken. Mange følger heller ikke med på hvem som går av og på og man trenger noe hjelp. Folk sitter stort sett med nesa i mobilen. 

Men man bør kunne klare å si fra selv også, dersom man har behov for et sete. Veldig dramatisk å skylde på dette for å velge å kjøre bil og attpå til klage på at du betaler o dyre dommer. Du må skaffe deg en ryggrad og stå opp for deg selv.

Når det er sagt, så er det en uting og mangel på respekt å okkupere et ekstra sete og unnlate å reise seg for folk som har større behov for sete enn man har selv. Men ja, mange som mangler respekt og folkeskikk  

Anonymkode: c670b...950

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (3 minutter siden):

Posisjonen til kvinnen i samfunnet er likevel relevant. Tenk deg litt om, så ser du det.

Det har igjen ingenting med posisjonen til kvinnen. Jeg er kvinne, og jeg reiser meg for gravide. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del reiser meg eller i det minste tilbyr plassen om det er noen som ser ut til å ha et større behov for å sitte. Man trenger ikke si noe om årsaken til at man tilbyr. 

Samtidig får jeg mange blikk da jeg av og til må sitte i setet ved midtgangen med knærne på skrå ut, eller sitte bredbent for å få plass til beina. Denne "blikkingen" skjer uansett om bussen er full eller ikke. Er den full så står jeg uansett.

Bussene i dag får kortere og kortere avstand til setet foran. Ikke det tråden handlet om, men en beskrivelse av ett scenario.

En annen ting jeg legger merke til er at svært mange står og sperrer for andre passasjerer selv om det er masse ledige seter. Folk må tørre å sette seg på ledige seter.

Anonymkode: ad751...b66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at folk blir fornærmet når jeg tilbyr plassen min, så det har jeg sluttet med på generell basis. Men jeg er oppmerksom, og hvis jeg ser noen som ser ut til at de kanskje trenger plassen min spør jeg forsiktig hvis vi får øyekontakt.

Da jeg var gravid pleide jeg å sikte meg ut en mann (kontoransatt, ikke håndverker) og spørre (ganske høyt) om jeg kunne få plassen «fordi jeg er gravid og det er tungt for meg å stå».

Anonymkode: 61a32...de6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har egne, dog usynlige, problemer, så nei jeg reiser meg ikke, trenger å sitte selv om mulig. Men nå er jeg kvinne, og ofte oppblåst med mage som gjør at jeg ser 6mnd gravid ut, så de fleste stusser kanskje ikke over at jeg blir sittende 👀

Men jeg tar aldri de setene på bussen som er reservert for gravide og eldre. Er jo noen seter på noen busser som er «avholdt» visse passasjerer.

Anonymkode: 49bda...0d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, og reiser meg gjerne for gravide og andre som trenger å sitte. Det er imidlertid ikke alltid jeg legger merke til dette. Da forventer jeg at den som trenger å sitte spør om jeg kan reise meg.

Anonymkode: 1fa12...29d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For min del er det nok ingen som tenker tanken om at jeg bare har "ekstra polstring rundt midjen" da jeg er slank med en gigakul på magen som står rett ut. Hvis jeg ikke hadde vært gravid hadde jeg vel heller vært alvorlig syk med typ kreft og mange liter væske i buken, da ingen ser sånn ut selv som overvektig. De jeg kjenner som har opplevd at ingen reiser seg for dem er også av samme type gravidkropp som jeg har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I en del andre land reiser menn seg for kvinner på kollektivtransport, selv om kvinnene ikke er gravid engang!

Vi har kommet lengre enn at det å være kvinne er et handikap.

Anonymkode: 2d6e8...e60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folk er rett og slett uhøflige. Er slank og hadde gigakule, så umulig å misforstå. Mer regelen enn unntak at folk ikke reiste seg. Jeg tok meg til rette og spurte etterhvert. Hadde bekkenløsning og ble også mye svimmel mot slutten.

Vet ikke om det er uvitenhet, dårlig oppdragelse eller bare at folk sitter på mobilen og ikke får det med seg.

Anonymkode: 77b3d...113

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser meg selvfølgelig for eldre.

Graviditet er høyst frivillig og et mye mindre handicap enn hva jeg sliter med sjøl. Reiser meg ikke for dem.

Anonymkode: e8e57...b52

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja folk er rett og slett uhøflige. Er slank og hadde gigakule, så umulig å misforstå. Mer regelen enn unntak at folk ikke reiste seg. Jeg tok meg til rette og spurte etterhvert. Hadde bekkenløsning og ble også mye svimmel mot slutten.

Vet ikke om det er uvitenhet, dårlig oppdragelse eller bare at folk sitter på mobilen og ikke får det med seg.

Anonymkode: 77b3d...113

Noen ganger hjelper det ikke å spørre. Jeg spurte flere ganger, men ble enten ignorert eller fått surt svar. Også der de hadde bagasjen på setet. 

Anonymkode: dbc19...1dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...