Gå til innhold

Barn som får få gaver, hvorfor?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 16.42):

Ja det er faktisk det dummeste jeg ser/hører om. Sånne ting har ingenting under et juletre å gjøre, og ihvertfall som fyll for å få opp antall gaver. 

Anonymkode: 85b2e...cad

Så når ene datteren min ønsker seg svindyre velvære ting så skal jeg kjøpe den sånn til hverdags?

Neppe... Hun får slikt til jul, men normal såper, sjampo osv har vi alltid kjøpt til fellesen

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du kan ikke bruke deg selv som fasit. Jeg har 2 gutter, og de bryr seg nada og det er "høytidelig" og er heller ikke noe glad i å pynte seg. Gå rundt juletreet? Det tror jeg aldri vi har gjort. De fleste har ikke juletreet midt på gulvet i stua med plass til å gå rundt. Juleevangeliet? Det er vel bare et lite fåtall som er såpass kristne at de gjør det. Aldri hørt om i min krets verken som barn eller voksen. For de fleste er julaften synonymt med julestrømpe, julefilmer, grøt, kanskje en tur ut, så julemiddag og gaver og dessert. Nei julegavene ER ikke julaften, men det er stort sett det som skiller den dagen fra de øvrige i desember. Det betyr ikke at pakkene "gjør" julaften sånn sett, men at det bør være litt mer enn 5 stk det er min mening. 30 er altfor mange. Så brukes resten av kvelden til å leke med gavene, spille de nye spillene osv. 

Selvfølgelig kan jeg ikke bruke meg selv som fasit, men jeg kan ta med meg mine tradisjoner inn i min julefeiring med mine barn. De vil jo forbinne julefeiring med det de vokser opp med, akkurat som jeg forbinner julefeiring med det jeg vokste opp med. Hvis jeg viser stor glede over å gå rundt juletre, så påvirker jo det barna mine (de synes det er kjemestas). Har treet inntil en vegg, men klarer fint å trekke det frem fra veggen for å gå rundt det. 

Vi er ikke så veldig religiøse heller, men leser juleevangeliet likevel. Mannen har vokst opp med kirken på juleaften, selv om de aldri var der ellers i året. Litt rart å ikke lære barna hvorfor vi feirer jul synes jeg. 

Anonymkode: 5e607...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får 9 gaver hver, og det er da mer enn nok! Egentlig i overkant, men vi kjøper fire gaver til hvert barn selv. Tre av gavene er da praktiske saker de trenger (bøker, klær og annet) og en av gavene er noe de ønsker seg. Hva de får av andre styrer vi selvfølgelig ikke, men har avtalt max. én gave.

Anonymkode: 216b1...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig kan jeg ikke bruke meg selv som fasit, men jeg kan ta med meg mine tradisjoner inn i min julefeiring med mine barn. De vil jo forbinne julefeiring med det de vokser opp med, akkurat som jeg forbinner julefeiring med det jeg vokste opp med. Hvis jeg viser stor glede over å gå rundt juletre, så påvirker jo det barna mine (de synes det er kjemestas). Har treet inntil en vegg, men klarer fint å trekke det frem fra veggen for å gå rundt det. 

Vi er ikke så veldig religiøse heller, men leser juleevangeliet likevel. Mannen har vokst opp med kirken på juleaften, selv om de aldri var der ellers i året. Litt rart å ikke lære barna hvorfor vi feirer jul synes jeg. 

Det jeg reagerte på var din kommentar om at det var sykt trist å ikke feire jul sånn som dere. Nei, det er ikke sykt trist, bare litt forskjellig opplegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lite/ingen familie og det blir få gaver. Prøver å lage til slik at alle får 10 gaver hver, og da blir det praktiske ting som sokker, undertøy, genser osv. De får også en ting som de ønsker seg, og selvsagt litt sjokolade😄 

Anonymkode: 4088c...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg reagerte på var din kommentar om at det var sykt trist å ikke feire jul sånn som dere. Nei, det er ikke sykt trist, bare litt forskjellig opplegg. 

Jeg sa ikke at det var sykt trist å ikke feire som oss. Jeg sa at det var sykt trist om gaver er alt som gjør jul til jul. Hva annet man fyller det med - om det er grøt og film, eller juleevangeliet og julesanger må være opp til hver enkelt. Men om det utelukkende er en feiring av materialisme, ja det synes jeg er trist! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sa ikke at det var sykt trist å ikke feire som oss. Jeg sa at det var sykt trist om gaver er alt som gjør jul til jul. Hva annet man fyller det med - om det er grøt og film, eller juleevangeliet og julesanger må være opp til hver enkelt. Men om det utelukkende er en feiring av materialisme, ja det synes jeg er trist! 

Det er jeg enig i! Men jeg syns ikke 10 gaver er "utelukkende feiring av materialisme". Bergene på 30-50 gaver, ja absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 13.50):

Jeg ser at mange nevner at barna deres bare får noen få julegaver, og at det anses som overflod hvis de får opp mot 30. Men jeg undrer meg – hvordan kan det bli så få gaver? Forstår ikke hvordan det er mulig at et barn bare får 5 gaver.

Anonymkode: ae733...def

Vi har ingen familie. De eldste barna får derfor kun gave fra meg og stefar. Det er fullt mulig, altså. 

Anonymkode: c2ad7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre små barn får 1-2 gaver hver fra oss, og en gave fra hvert sett besteforeldre (vi har tre sett). Altså fem gaver hver. Ungdommene får i tillegg gaver fra venner. Det er virkelig evig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får alt for mange. Jeg har 6 søsken og mannen har 5. de har besteforeldre og oldeforeldre (og ei tippoldemor). De får gaver av alle disse. Dvs opp mot 20 gaver. De får alltid fine gaver, og det virker som de blir glad for det meste. MEN vi skulle ønske at flere kunne gått sammen for å kjøpe større ting i stedet for at alle skal kjøpe hver sin «småting». Feks fikk gutten vår i fjor lego av omtrent alle. Tenk hvor kjekt hvis flere hadde gått sammen å kjøpt et større legosett i stedet for 15 små. 

men vi har ikke tatt det opp fordi vi er redd for å virke utakknemlige, men det er ikke det det handler om. Vi setter pris på hver og en av gavene, men færre og heller større ting tror jeg også barna hadde blitt glade for. Feks de store legosettwne er jo ting vi aldri får her i huset iallefall pga prisen. Det tar lang tid for barna å spare til. Da hadde det vært en lur måte å oppnå dette feks. 

Anonymkode: 67dc8...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får 2 i år, men 2 ting hn ønsker seg og det koster ca 3000, så er jo ikke viktig med masse dritt, bedre og få noe dyrt som holder og barnet bruker

Anonymkode: d81c8...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Våre får alt for mange. Jeg har 6 søsken og mannen har 5. de har besteforeldre og oldeforeldre (og ei tippoldemor). De får gaver av alle disse. Dvs opp mot 20 gaver. De får alltid fine gaver, og det virker som de blir glad for det meste. MEN vi skulle ønske at flere kunne gått sammen for å kjøpe større ting i stedet for at alle skal kjøpe hver sin «småting». Feks fikk gutten vår i fjor lego av omtrent alle. Tenk hvor kjekt hvis flere hadde gått sammen å kjøpt et større legosett i stedet for 15 små. 

men vi har ikke tatt det opp fordi vi er redd for å virke utakknemlige, men det er ikke det det handler om. Vi setter pris på hver og en av gavene, men færre og heller større ting tror jeg også barna hadde blitt glade for. Feks de store legosettwne er jo ting vi aldri får her i huset iallefall pga prisen. Det tar lang tid for barna å spare til. Da hadde det vært en lur måte å oppnå dette feks. 

Anonymkode: 67dc8...916

Får dere 3 mindre sett til jul er det jo bare å bytte de inn i større på lekebutikken. 

Anonymkode: 280d6...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 13.50):

Jeg ser at mange nevner at barna deres bare får noen få julegaver, og at det anses som overflod hvis de får opp mot 30. Men jeg undrer meg – hvordan kan det bli så få gaver? Forstår ikke hvordan det er mulig at et barn bare får 5 gaver.

Anonymkode: ae733...def

Litt på siden av tråden, men som far til det første barnebarnet til både mine og konas foreldre, så ble jeg flau på første julaften. Så mye gaver. 

Anonymkode: 29393...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 12.00):

Mine får 2 i år, men 2 ting hn ønsker seg og det koster ca 3000, så er jo ikke viktig med masse dritt, bedre og få noe dyrt som holder og barnet bruker

Anonymkode: d81c8...1e0

Får de ikke fra andre enn deg?

Anonymkode: d90af...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...