Gå til innhold

Barn som får få gaver, hvorfor?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ikke liten familie og har god råd. 

Allikevel så får mine barn få gaver, fordi vi ønsker det. De får ofte fellesgave fra flere med dertil høyere pris. 

De savner ikke flere gaver. Og det vet jeg fordi de sier det. Vi er opptatt av miljø hele gjengen 

Anonymkode: 89b17...62b

Fornuftig. Jeg gir skøyter (pent brukt) i år. Min ville vært fornøyd med det, pluss en gave fra besteforeldre, en fra oldeforeldre, en fra onkel osv. Men enkelte i familien tar helt av og vi drukner i plast. Synes dette tar bort litt av gleden ved jula. Går ikke an å si ifra heller, for da blir vedkommende fornærmet. 

Anonymkode: fb536...1a9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fornuftig. Jeg gir skøyter (pent brukt) i år. Min ville vært fornøyd med det, pluss en gave fra besteforeldre, en fra oldeforeldre, en fra onkel osv. Men enkelte i familien tar helt av og vi drukner i plast. Synes dette tar bort litt av gleden ved jula. Går ikke an å si ifra heller, for da blir vedkommende fornærmet. 

Få barnet til å ønske seg noe dyrt. Også kan du foreslå at de spleiser. 

"Det eneste lilleknupp ønsker seg i år er denne diamantbelagte skøyte-beskytteren. Den er veldig dyr, men kanskje flere kan spleise? Hun ville blitt SÅ glad for det". Også link 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser at mange nevner at barna deres bare får noen få julegaver, og at det anses som overflod hvis de får opp mot 30. Men jeg undrer meg – hvordan kan det bli så få gaver? Forstår ikke hvordan det er mulig at et barn bare får 5 gaver.

Anonymkode: ae733...def

Du er litt rar,eller ikke så smart eller liker plage andre?

5 gaver er mye for noen. Lite for andre. Du har ikke evnen å forstå at noen har stor familie,andre ingen eller liten familie? Gratulerer😅

Anonymkode: f3765...a97

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Få barnet til å ønske seg noe dyrt. Også kan du foreslå at de spleiser. 

"Det eneste lilleknupp ønsker seg i år er denne diamantbelagte skøyte-beskytteren. Den er veldig dyr, men kanskje flere kan spleise? Hun ville blitt SÅ glad for det". Også link 

Hehe, ikke dumt, det tror jeg de ville ha betalt for. Og så ville hun fått en haug med billig dilldall i tillegg. Fordi det "ser så trist ut under treet" med få gaver.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange nevner at barna deres bare får noen få julegaver, og at det anses som overflod hvis de får opp mot 30. Men jeg undrer meg – hvordan kan det bli så få gaver? Forstår ikke hvordan det er mulig at et barn bare får 5 gaver.

Da klarer du jammen ikke å tenke langt altså. 

Anonymkode: c0d84...671

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det slalåmutstyr til julegave og hodetelefoner siden mi spiller el gitar. Hun får ikke så mye fra faren og meg. Men jeg kjøper nok noe mer og. ☺️

Anonymkode: 6d5f5...82a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hææ? Forstår du ikke det?

Anonymkode: f92d8...4da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du alle har stor krets?

Anonymkode: 86983...a66

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir barne mitt få gaver det vil si 3/5 Ja! Men dette er dyre gaver og noe barnet ønsket seg. 

Får mer krims krams gaver ifra familien så barnet klager ikke.

Anonymkode: e50a9...d1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du er litt rar,eller ikke så smart eller liker plage andre?

5 gaver er mye for noen. Lite for andre. Du har ikke evnen å forstå at noen har stor familie,andre ingen eller liten familie? Gratulerer😅

Anonymkode: f3765...a97

Gratulerer med å være nedlatende !

Anonymkode: 65bfc...a6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med få gaver pga veldig liten familie og (foreldres) vennekrets. Som regel 2 gaver fra besteforeldre og 2-3 fra mamma og pappa. Har ikke tanter/onkler.

Men de gavene jeg fikk var veldig fine gaver som jeg hadde ønsket meg skikkelig.

Fikk feks egen ponni til jul🥹 

Kan folk slutte å tenkte at det er viktig å få flest mulig gaver og heller kanskje fokusere på å gi noe barnet har glede av i lengst mulig tid?

Med tanke på både bærekraft og økonomi, men også å lære barna at mest mulig ikke = best og heldigst? 

Anonymkode: d40f0...2fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine får gave fra oss, to sett besteforeldre, en tante og en onkel:)

Anonymkode: 3839d...d97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er en liten familie. Min datter får gave fra meg, fra min bror og fra hennes morfar. Og så får hun gaver fra noen venninner.

Jeg kjøper alltid flere gaver til henne så hun får kanskje 10-11 gaver til jul

Anonymkode: d8547...2b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som har barn som får så lite gaver... Hvorfor kjøper ikke dere selv for å kompensere? Det behøver ikke være kjempedyrt. Her får ungene ca 10 gaver hver, og da fordi vi har kjøpt 4 til hver av de selv. Syns alle barn bør få 8-10 gaver på selveste julaften... Kjøp selv hvis dere har så liten familie 

Anonymkode: 85b2e...cad

Men å kompensere betyr ikke nødvendigvis flere gaver. Å kompensere for liten familie/få gaver for meg var at de sørget for jeg ble overlykkelig for de gavene jeg fikk fordi det var noe jeg ønsket meg veldig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men å kompensere betyr ikke nødvendigvis flere gaver. Å kompensere for liten familie/få gaver for meg var at de sørget for jeg ble overlykkelig for de gavene jeg fikk fordi det var noe jeg ønsket meg veldig.

Det er jeg enig i. Men ta for eksempel barnet mitt. Han har ingen ønsker han blir "overlykkelig" av å få, og de ønskene han har er heller ikke særlig dyre. Så da kjøper jeg heller flere gaver som er noe han ønsker seg. Det betyr på ingen måte at han er noen bortskjemt unge som får han han peker på, han har bare ikke særlig mange interesser og er en litt sånn happy go lucky type. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er jeg enig i. Men ta for eksempel barnet mitt. Han har ingen ønsker han blir "overlykkelig" av å få, og de ønskene han har er heller ikke særlig dyre. Så da kjøper jeg heller flere gaver som er noe han ønsker seg. Det betyr på ingen måte at han er noen bortskjemt unge som får han han peker på, han har bare ikke særlig mange interesser og er en litt sånn happy go lucky type. 

Da ville jeg fokusert på gaver som gir mest mulig glede over tid! Som sportsutstyr/sykkel/akebrett og disse tingene som også kan gi minner❤️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

5 gaver: en fra foreldre, en fra hvert par besteforeldre (her er det tre), en fra tante og onkel. Den ande tante og onkelen pleier ikke å gi gaver. 

Anonymkode: ec2b3...8a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og jeg forstår ikke hvordan det jeg vil anta er et oppegående menneske ikke klarer å forstå dette på egen hånd.

Anonymkode: 2833b...625

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kaller det altså det? Uff ja det er skikkelig trist at man har familie og venner som vil gi gaver , stakkars barn som har folk rundt seg 

Anonymkode: 65bfc...a6e

Ikke den du siterte, men du vet det er mulig å ha en debatt uten å ty til barnslig hersketeknikker? 

Anonymkode: 2833b...625

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...