Gå til innhold

Å få flere barn når man allerede sliter med økonomien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg tanken bak det? Når du allerede må be om hjelp til klær og utstyr til barn du har fra før, likevel velger du å få flere barn og må be om hjelp til å få klær og utstyr til babyen også. Hadde det ikke da vært bedre å konsentrere seg om barnet/barna man har fra før?

Anonymkode: a1620...b4e

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig,man bør begrense seg slik at barn slipper å vokse oppå i fattigdom. Men gjenbruk er jo en fin ting. Selv har jeg/vi normal god økonomi og tre barn, men jeg kjøper ikke helt nye ting som de vokser ut av i løpet av kort tid. Jeg elsker gjenbruk, og har kjøpt klespakke, vogn, vognpose, leker, vippestol, badekar osv. Eneste jeg har kjøpt nytt er bilstol. Jeg syns det er galskap å kjøpe et badekar til 990 kr som de bruker noen få mnd. Samt neste barn har arvet det. 

Men man må jo også huske på at livet skjer. Skulle jeg miste jobben, bli ufør eller bli alenemor så endres jo ting drastisk. 

Anonymkode: cb4f2...3f4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man må begrense seg. Jeg er selv uføretrygdet og av den grunn blir det stopp etter to barn. Jeg har rett og slett ikke råd til flere. Kunne tenkt meg tre men nei. 
er gravid for andre gang nå og kommer til å sette meg på liste for sterilisering så raskt jeg kan etter fødsel. 

Anonymkode: e2dd7...69f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig,man bør begrense seg slik at barn slipper å vokse oppå i fattigdom. Men gjenbruk er jo en fin ting. Selv har jeg/vi normal god økonomi og tre barn, men jeg kjøper ikke helt nye ting som de vokser ut av i løpet av kort tid. Jeg elsker gjenbruk, og har kjøpt klespakke, vogn, vognpose, leker, vippestol, badekar osv. Eneste jeg har kjøpt nytt er bilstol. Jeg syns det er galskap å kjøpe et badekar til 990 kr som de bruker noen få mnd. Samt neste barn har arvet det. 

Men man må jo også huske på at livet skjer. Skulle jeg miste jobben, bli ufør eller bli alenemor så endres jo ting drastisk. 

Anonymkode: cb4f2...3f4

Joda livet skjer men nå snakker jeg om de som får flere barn når økonomien allerede ikke strekker til 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er selvberget økonomisk og i tillegg har dårlig plass så er det ikke en god ide å sette barn til verden, trangboddhet og fattigdom fører til kriminalitet.

Anonymkode: 0bb75...fb1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Folk er vel vant til at ting løser seg da. 

Anonymkode: 74931...3d4

Og det gjør det som oftest også. Enten utav andres goodwill, eller fordi vi lever i et samfunn hvor staten fungerer som Mamma for en del som ikke klarer å ta gode beslutninger seg.

Anonymkode: a2601...723

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt barn når jeg var under utdannelse, ingen jobb og leide med en venninne.

Hadde ingenting, men stod på og fullførte utdannelse på to år, fast jobb og leilighet på år nr 3, fikk støtte av familien denne tiden og var selvhjelpen i full jobb ( fast stilling ) og god økonomi da barnet var 4.

Angrer ikke ett sekund

Anonymkode: c21f1...c13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk mitt barn når jeg var under utdannelse, ingen jobb og leide med en venninne.

Hadde ingenting, men stod på og fullførte utdannelse på to år, fast jobb og leilighet på år nr 3, fikk støtte av familien denne tiden og var selvhjelpen i full jobb ( fast stilling ) og god økonomi da barnet var 4.

Angrer ikke ett sekund

Du klarer ikke se en forskjell her? Du utdanner deg og visste det var midlertidig 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du klarer ikke se en forskjell her? Du utdanner deg og visste det var midlertidig 

Ja, men null penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men null penger.

Fortsatt midlertidig og åpenbart et valg 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan noen forklare meg tanken bak det? Når du allerede må be om hjelp til klær og utstyr til barn du har fra før, likevel velger du å få flere barn og må be om hjelp til å få klær og utstyr til babyen også. Hadde det ikke da vært bedre å konsentrere seg om barnet/barna man har fra før?

Har aldri den tanken slått deg at det kan være mannen som støtt og stadig maser om sex, men ikke vil bruke eller er klønete med kondom? Hvorfor skal alltid kvinner være nødt til å ta p-piller, sprøyter og hva det ellers måtte være,  for at mannen bare skal tømme seg?

Anonymkode: 8aec8...04f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som mangler selvinnsikt, det er helt typisk for svake grupper. Samme med de som er innenfor barnevernet de er jo fantastiske foreldre alle sammen= de mangler selvinnsikt.

Når du ser på folk som kommer fra kulturer hvor det er vanlig med mange barn så er det gjerne sånn at i neste generasjon så får barn vokst opp i Norge kun to barn, det er fordi de skjønner hvor mye oppfølging og hvor dyrt det er. Det hjelper ikke å kjøpe brukt når barna skal på aktiviteter, ha briller og regulering, ferier, nok soverom osv.

Anonymkode: afbcc...a2a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan være uplanlagt gravid og problemer med å ta abort. 

De kan være vant til at ting løser seg.

De kan tenke at i fremtiden blir det bedre pga jobb og andre ting.

Jeg fikk et barn til når jeg vet jeg har dårlig råd fordi jeg vet jeg løser det å ha dårlig råd. Jeg ber ikke om hjelp til klær og utstyr, jeg er god på budsjett og får alltid ordnet det barna trenger. Det er ikke forskjell på mine barn og andre barn i barnehagen. Det eneste som syns er at min bil er mer sliten enn andre foreldre sin.

Jeg vet også at jeg sto midt i utdanning da den siste graviditeten var i gang. Jeg vet at jeg gjør ferdig den utdannelsen i 2025. Jeg vet at jeg da vil gå opp 30 000 fra det er gjort. Jeg vet at om 3 år har jeg mer enn doblet inntekten min pga jeg ikke jobber fullt nå.

Så det er min årsak, det kan også være andre som har det som meg. Per dags dato har vi 9000 til mat, drivstoff og husholdning for 2 barn. Vi klarer fint å leve på dette akkurat nå. 

Anonymkode: 0b79c...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan være uplanlagt gravid og problemer med å ta abort. 

De kan være vant til at ting løser seg.

De kan tenke at i fremtiden blir det bedre pga jobb og andre ting.

Jeg fikk et barn til når jeg vet jeg har dårlig råd fordi jeg vet jeg løser det å ha dårlig råd. Jeg ber ikke om hjelp til klær og utstyr, jeg er god på budsjett og får alltid ordnet det barna trenger. Det er ikke forskjell på mine barn og andre barn i barnehagen. Det eneste som syns er at min bil er mer sliten enn andre foreldre sin.

Jeg vet også at jeg sto midt i utdanning da den siste graviditeten var i gang. Jeg vet at jeg gjør ferdig den utdannelsen i 2025. Jeg vet at jeg da vil gå opp 30 000 fra det er gjort. Jeg vet at om 3 år har jeg mer enn doblet inntekten min pga jeg ikke jobber fullt nå.

Så det er min årsak, det kan også være andre som har det som meg. Per dags dato har vi 9000 til mat, drivstoff og husholdning for 2 barn. Vi klarer fint å leve på dette akkurat nå. 

Anonymkode: 0b79c...02c

Det er en viss forskjell på de som får barn under utdanning og vet de vil få bedre økonomi og (kanskje mye bedre også) og på de som har permanent dårlig råd.

Anonymkode: afbcc...a2a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det alltid har vært sånn at fattigfolk har fått mange barn. Men jo rikere og mer velutdannet vi blir, jo færre barn får vi. Vet ikke helt hvorfor det er sånn, men det er veldig menneskelig.

Filmen Idiocracy setter det hele veldig på spissen. 

Anonymkode: 08d6b...e25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i at man må begrense seg. Jeg er selv uføretrygdet og av den grunn blir det stopp etter to barn. Jeg har rett og slett ikke råd til flere. Kunne tenkt meg tre men nei. 
er gravid for andre gang nå og kommer til å sette meg på liste for sterilisering så raskt jeg kan etter fødsel. 

Anonymkode: e2dd7...69f

Min ene venninne bestilte sterilisering samtidig med at hun lå på sykehus og fødte den siste av tre barn. Operasjonen ble gjort mens hun likevel var skrevet inn på sykehuset for å føde (ikke keisersnitt) og var visst ikke noe problem å få, såvidt jeg husker. Hun fødte på et Oslo-sykehus, tror det var Riksen. Men dette var vel i 2004. Kanskje andre regler nå. Uansett, verdt å sjekke ut, høre om det lar seg gjøre. Start med fastlegen eller en telefon til fødeavdelingen.

Anonymkode: 14687...c2a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kun få ett barn, hadde nok hatt økonomi til fler, men vil gi det ene den tid og energi jeg har, samt gi den en god start på livet økonomisk. 
Går på AAP og går en usikker fremtid i møte ift. jobb, men har mye sparepenger og samboer. Hadde aldri fått barn, og hvertfall ikke flere barn dersom jeg ikke hadde råd til det. Ting kan endre seg i fremtiden, så tar høyde for det også.

Anonymkode: e31ca...ea0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke planlegge å få flere barn hvis man allerede har dårlig økonomi. I alle fall ikke hvis man ikke har utsikter til at den blir bedre. Det blir dyrere og dyrere dess flere barn man får. Det må jo folk være klar over. Å la barn vokse opp i fattigdom med vilje er både egoistisk og dumt. 

Jeg har vært alenemor i store deler av livet mitt, og i starten hadde jeg ikke akkurat god råd. Å skulle fått enda et barn oppi det hadde ikke vært aktuelt da. 

Anonymkode: 5d229...dfd

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er strengt tatt ikke ditt problem. Av og til kan noen bli gravide uten at det er planlagt, og selv om man bruker prevensjon. Og det har ikke du noe med.

Anonymkode: 5bc8d...610

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...