AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:17 #1 Del Skrevet lørdag kl 10:17 Jeg har ikke pleid å veie meg, så visste ikke hva jeg veide før jeg ble gravid. Var rundt uke 10-11 første kontroll, så da tok de bare utgangspunkt i den vekten. Dette er da registrert som før-vekt på helsekortet og i journalen, og bmi ble 26 står det. Dette irriterte meg litt mtp at det sannsynligvis ikke stemmer med førvekt og jeg ble veid med klær etter å ha spist osv. Jeg er aktiv og sunn og har trent hele svangerskapet hittil (uke 20 nå), så synes det er ubehagelig å bli registrert som overvektig. Kan denne bmi påvirke tilbudet jeg får fremover? Tenker på fødsel i badekar o.l. Anonymkode: 6496b...14c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:36 #2 Del Skrevet lørdag kl 10:36 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke pleid å veie meg, så visste ikke hva jeg veide før jeg ble gravid. Var rundt uke 10-11 første kontroll, så da tok de bare utgangspunkt i den vekten. Dette er da registrert som før-vekt på helsekortet og i journalen, og bmi ble 26 står det. Dette irriterte meg litt mtp at det sannsynligvis ikke stemmer med førvekt og jeg ble veid med klær etter å ha spist osv. Jeg er aktiv og sunn og har trent hele svangerskapet hittil (uke 20 nå), så synes det er ubehagelig å bli registrert som overvektig. Kan denne bmi påvirke tilbudet jeg får fremover? Tenker på fødsel i badekar o.l. Anonymkode: 6496b...14c Jeg hadde også bmi på 26 da jeg var gravid. Tilbudet skal ikke påvirkes av hva man har i bmi, det har jeg aldri hørt om. Jeg la på meg 25kg i graviditeten, og «scora 1 poeng» på ett eller anna skjema jordmor hadde, slik at jeg fikk tilbud om vekstkontroll dagen etter termindato, i stede for å måtte vente flere dager etter termin, men vil ikke si dette hadde noe med bmi å gjøre. Var mer at jeg synest selv at det var tungt, spesielt i knea. Jeg hadde fått badekar om fødeavdelingen hadde hatt det tilgjengelig den dagen jeg fødte. Anonymkode: 0435e...a68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:40 #3 Del Skrevet lørdag kl 10:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde også bmi på 26 da jeg var gravid. Tilbudet skal ikke påvirkes av hva man har i bmi, det har jeg aldri hørt om. Jeg la på meg 25kg i graviditeten, og «scora 1 poeng» på ett eller anna skjema jordmor hadde, slik at jeg fikk tilbud om vekstkontroll dagen etter termindato, i stede for å måtte vente flere dager etter termin, men vil ikke si dette hadde noe med bmi å gjøre. Var mer at jeg synest selv at det var tungt, spesielt i knea. Jeg hadde fått badekar om fødeavdelingen hadde hatt det tilgjengelig den dagen jeg fødte. Anonymkode: 0435e...a68 Joda. Men BMI-grensen er ikke 25 for det. "Kvinner som før graviditeten har: BMI 30 -35 uten komorbiditet følges i primærhelsetjenesten BMI >35-39,9 oppfølging i svangerskapsuke 24 og 36. Denne gruppen tilbys vurdering for induksjon ila første uke over termindato. BMI beregnes vanligvis ved første kontroll i primærhelsetjenesten når helsekort fylles ut. Pasienter med pregravid BMI 30-35 foreslås kontrollert rundt uke 24 hos avtalespesialist. " https://ehandboken.ous-hf.no/document/3308 Anonymkode: 83459...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:51 #4 Del Skrevet lørdag kl 10:51 Tja, ja og nei. En relativt sunn og sprek kropp med litt forhøyet BMI - neppe. En BMI som indikerer potensielt helseskadelig (for mor og/eller foster) under- eller overvekt - helt klart og heldigvis. Anonymkode: 67d86...b12 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:16 #5 Del Skrevet lørdag kl 13:16 Akkurat for glukosebelastningstest er vel grensen 25 i bmi (eller over 25 år og førstegangsfødende tror jeg). Men har ikke hørt om så lav grense for så mye annet, og tror de skal bruke litt skjønn. Mye som bare er anbefalinger. For eksempel er anbefalingen under 28 i bmi for fødsel på fødestue (altså ikke fødeavdeling). Skjønner at det er irriterende, men tror det har veldig liten betydning. Anonymkode: fdf4d...39a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:24 #6 Del Skrevet lørdag kl 15:24 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har ikke pleid å veie meg, så visste ikke hva jeg veide før jeg ble gravid. Var rundt uke 10-11 første kontroll, så da tok de bare utgangspunkt i den vekten. Dette er da registrert som før-vekt på helsekortet og i journalen, og bmi ble 26 står det. Dette irriterte meg litt mtp at det sannsynligvis ikke stemmer med førvekt og jeg ble veid med klær etter å ha spist osv. Jeg er aktiv og sunn og har trent hele svangerskapet hittil (uke 20 nå), så synes det er ubehagelig å bli registrert som overvektig. Kan denne bmi påvirke tilbudet jeg får fremover? Tenker på fødsel i badekar o.l. Anonymkode: 6496b...14c Det vil bety at du anbefales å ta glukosebelastning (om du ikke har diabetes fra før eller gastric bypass/sleeve operasjon o.l),. Ellers er det andre anbefalinger for vektoppgang om man er i "overvektig" kategorien. Der jeg jobber har ikke pre-BMI på 26 noe å si for vannfødsel. Anonymkode: f698b...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:41 #7 Del Skrevet lørdag kl 15:41 Jeg hadde bmi 33 da jeg ble gravid. Null ekstra oppfølging under graviditeten, selv om jeg også var 42 år ved fødsel. Ble litt overraska, faktisk, både gammel og tjukk. Haha. Har sett at enkelte tjukke blir anbefalt epidural, det ble ikke jeg (men jeg valgte det selv). Hadde ikke svangerskapsdiabetes. Var akkurat rett over 35 i bmi da jeg ble gravid på nytt. Er nå i uke 20, og har foreløpig ikke hørt noe om mer oppfølging, men har ikke vært hos jordmor enda. Kan jo hende det kommer opp der. Jeg skulle gjerne vært lettere sånn generelt i livet, og har slitt med overvekt hele livet. Men akkurat i forhold til svangerskap så har ikke det vært noe issue (enda). Så nei, du som har 26 i bmi kommer ikke til å få noe ekstra oppfølging i graviditeten pga vekt! Anonymkode: eb187...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:49 #8 Del Skrevet lørdag kl 15:49 Hadde 34 i bmi da jeg ble gravid. Det eneste jeg har fått til nå er tilbud om glukosebelastning. Men det er jo ikke så vanlig at norske kvinner har diabetes. Det er i hvert fall mer vanlig i Asia og Afrika. Anonymkode: 15818...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:52 #9 Del Skrevet lørdag kl 15:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde 34 i bmi da jeg ble gravid. Det eneste jeg har fått til nå er tilbud om glukosebelastning. Men det er jo ikke så vanlig at norske kvinner har diabetes. Det er i hvert fall mer vanlig i Asia og Afrika. Anonymkode: 15818...6fd Glemte å skrive at legen sa at siden jeg har fedme burde jeg ikke gå opp mer enn 8 kg i svangerskapet. Tar også blodfortynnende. Anonymkode: 15818...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:14 #10 Del Skrevet lørdag kl 16:14 Jeg veide mye både før graviditet og da jeg fødte. Jeg endte opp med keisersnitt. Mens jeg sto og hylte med monster-rier fordi jeg ble igangsatt, kunne jordmor på sykehuset fortelle min mor at det ikke var rart at jeg hadde en vanskelig fødsel fordi jeg var så overvektig. Nå viste det seg at det ikke var overvekten som var problemet, men formen på bekkenet. Det å stå sånn som helsepersonell overfor min mor og påstå noe som ikke var sant, var særdeles uproft. Hun var veldig tøff i måten hun behandlet meg på, og poengterte at jeg var treg i bevegelsene og kom med små stikk om at jeg var for stor for ditt og stor for datt. Straks hun gikk av vakt begynte det å skje ting med kroppen min, men det fungerte så klart ikke til tross for åpning, så det ble keisersnitt. Jeg sendte så klart inn klage på denne jordmora på grunn av en veldig tøff fødselsopplevelse. Denne jordmoren forsvant kort tid etterpå. Anonymkode: 05fd9...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:26 #11 Del Skrevet søndag kl 10:26 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det vil bety at du anbefales å ta glukosebelastning (om du ikke har diabetes fra før eller gastric bypass/sleeve operasjon o.l),. Ellers er det andre anbefalinger for vektoppgang om man er i "overvektig" kategorien. Der jeg jobber har ikke pre-BMI på 26 noe å si for vannfødsel. Anonymkode: f698b...b1c Det gjør vel alle kvinne over 25 nå uavhengig av vekt? Anonymkode: 6496b...14c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:47 #12 Del Skrevet søndag kl 10:47 Det har veldig lite å si. Jeg har høyere BMI enn deg og fikk allurat samme oppfølging som venninna mi med BMI på rundt 23, bortsett fra at jeg har tatt glukosebelastningstest rundt uke 24, og det slapp hun. Ei annen venninne har alvorlig fedme og hafde svangerskapsdiabetes og hun måtte føde på sykehus med barneavdeling/nyfødtintensiv (som lokalsykehuset her ikke har) og ble igangsatt begge gangene. Anonymkode: fbb2f...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:55 #13 Del Skrevet mandag kl 11:55 Har vært gravid, både som veldig overvektig og som så og si normalvektig. Ingen forskjell. Anonymkode: f45da...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 17.14): Jeg veide mye både før graviditet og da jeg fødte. Jeg endte opp med keisersnitt. Mens jeg sto og hylte med monster-rier fordi jeg ble igangsatt, kunne jordmor på sykehuset fortelle min mor at det ikke var rart at jeg hadde en vanskelig fødsel fordi jeg var så overvektig. Nå viste det seg at det ikke var overvekten som var problemet, men formen på bekkenet. Det å stå sånn som helsepersonell overfor min mor og påstå noe som ikke var sant, var særdeles uproft. Hun var veldig tøff i måten hun behandlet meg på, og poengterte at jeg var treg i bevegelsene og kom med små stikk om at jeg var for stor for ditt og stor for datt. Straks hun gikk av vakt begynte det å skje ting med kroppen min, men det fungerte så klart ikke til tross for åpning, så det ble keisersnitt. Jeg sendte så klart inn klage på denne jordmora på grunn av en veldig tøff fødselsopplevelse. Denne jordmoren forsvant kort tid etterpå. Anonymkode: 05fd9...e85 Ikke greit nei, men sånn generelt så er overvekt en risikofaktor for komplikasjoner under fødselen. Anonymkode: 6e417...191 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå