Gå til innhold

Uro av b vitamin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen andre som får uro eller annen rar reaksjon av b-vitaminer?

Syns det er så merkelig, men føler jeg blir så rar i hodet og får en voldsom angst lignende følelse etter inntak. Får ikke det samme av andre tilskudd

noen forklaring/logikk/lignende erfaring?

Anonymkode: 81abe...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Syns det er så merkelig, men føler jeg blir så rar i hodet og får en voldsom angst lignende følelse etter inntak. Får ikke det samme av andre tilskudd

Man kan oppleve det ved å ta tilskudd av B12 men gi det litt tid så går det seg til. Er ikke farlig. 

Anonymkode: 88744...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Om det er du som også mangler folat (ref tidligere innlegg) så vil det å øke B12 når du har folat mangel gi slike sympt. Så om du får rettet opp folatmangel så vil jeg tro at å ta B12 vil fungere bedre for deg uten så mye plager. Men som sagt man kan få litt nevrologiske sympt ved oppstart av B12 -de går seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan oppleve det ved å ta tilskudd av B12 men gi det litt tid så går det seg til. Er ikke farlig. 

Å, men ikke inheksjoner altså. Blir sånn av b kompleks og🤷‍♀️

Så det er vanlig å bli skikkelig angst gal av dette? Why?🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det er du som også mangler folat (ref tidligere innlegg) så vil det å øke B12 når du har folat mangel gi slike sympt. Så om du får rettet opp folatmangel så vil jeg tro at å ta B12 vil fungere bedre for deg uten så mye plager. Men som sagt man kan få litt nevrologiske sympt ved oppstart av B12 -de går seg til. 

Interessant. Det gjelder både b12 tabletter, men også b kompleks. Så syns det er litt merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Interessant. Det gjelder både b12 tabletter, men også b kompleks. Så syns det er litt merkelig?

Prøv å få opp folatnivået først du -så kan du se om det hjelper, om du er redd for å ta B-vitaminer. Er bare å prøve -det er ingenting som er farlig å prøve i perioder, om du ikke får anafylaktisk sjokk da seff. det er jo noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvorfor du er angst-gal, men har du problemer med nervesystemet pga ubalanser så kan man bli ganske dårlig om man er uheldig. Da er ett sted å begynne å rette opp i og støtte oppunder det som kan avhjelpe nervesystemet ditt. Uansett årsak til hva som gjør at du er «utafor». Det krever at man prøver seg frem litt, men siden du reagerer så på tilskudd så vil jeg tro at du trenger noe og at du til slutt vil treffe med noe som gir deg ett løft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvor mye trekker du i deg her da? Du kan bli forgiftet av B vitaminer og for mye b vitaminer i for høye doser kan gi deg tarmkreft. Vitaminer og mineraler er ikke noe man trykker i seg ukritisk. 
For noen måneder siden var det flere som havnet på sykehus med voldsomme reaksjoner på B vitamintilskudd kjøpt på helsekostbutikk. 
Myten om at vannløselige vitaminer tisses ut er en myte. 

Anonymkode: db945...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er helt uvanlig, bestill lege time og få legehjelp, før du skader deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye trekker du i deg her da? Du kan bli forgiftet av B vitaminer og for mye b vitaminer i for høye doser kan gi deg tarmkreft. Vitaminer og mineraler er ikke noe man trykker i seg ukritisk. 
For noen måneder siden var det flere som havnet på sykehus med voldsomme reaksjoner på B vitamintilskudd kjøpt på helsekostbutikk. 

Jeg følges opp og får B12 på resept. Kreftfaren er veldig liten og der strides de lærde og må ses opp i mot den økte livskvaliteten man får ved å evt ta tilskudd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt uvanlig, bestill lege time og få legehjelp, før du skader deg selv. 

Vedkommende som skriver her er i oppfølging slik jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Laveste b kompleks😜 anbefalt av lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vedkommende som skriver her er i oppfølging slik jeg har forstått det. 

Ja stemmer. Fikk anbefalt b kompleks av lege. Jeg har bare tatt det. Laveste styrken spm finns. Men poenget var at jg følte jeg reagerte på det. Iflg leger kan man jo ikke reagere på vitaminer. Og enig d høres rart ut. Men her inne finner man jo alltid svar eller noen som har opplevd det samme 🤣 ellee har en forklaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvorfor du er angst-gal, men har du problemer med nervesystemet pga ubalanser så kan man bli ganske dårlig om man er uheldig. Da er ett sted å begynne å rette opp i og støtte oppunder det som kan avhjelpe nervesystemet ditt. Uansett årsak til hva som gjør at du er «utafor». Det krever at man prøver seg frem litt, men siden du reagerer så på tilskudd så vil jeg tro at du trenger noe og at du til slutt vil treffe med noe som gir deg ett løft. 

Håper det ja. Har andre mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her kommer du med et takras med bombastiske påstander uten en eneste kildehenvisning.

Det der med at flere i Norge havnet på sykehus med voldsomme reaksjoner på B-vitamintilskudd finnes ikke spor av noe sted på internett. 

TV 2 nevnte riktignok en australsk 86-åring i 2022, som ifølge dattera skal ha spist for mye B6, men noen norsk epidemi av B-vitaminforgiftning, det finnes det ikke spor av.

Anonymkode: 3b8fa...7be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Trykker ikke i meg😜ig hvertfsll ikke ukritisk. Er jo tverti mot veldig kritisk når jeg ikke vil ta🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men da er det ingen logisk forklaring på å skulle få en slags angst/uro reaksjon på b vitamin, og en slags allergisk lignende reaksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men da er det ingen logisk forklaring på å skulle få en slags angst/uro reaksjon på b vitamin, og en slags allergisk lignende reaksjon?

Kan være du fikk reaksjon på å øke B12 fordi folat var lav. Så prøv motsatt -få opp folatnivået før du innfører B12 evt igjen. Som sagt man kan få «bivirkninger» av å øke B12 med tilskudd. Jeg begynte å bruke Behepan og fikk økte nevrologiske sympt en uke eller to før de gav seg helt. Slags «wake up» reaksjon. Ikke farlig, men litt ubehagelig. Men dette må man bare prøve seg frem på, vi er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være du fikk reaksjon på å øke B12 fordi folat var lav. Så prøv motsatt -få opp folatnivået før du innfører B12 evt igjen. Som sagt man kan få «bivirkninger» av å øke B12 med tilskudd. Jeg begynte å bruke Behepan og fikk økte nevrologiske sympt en uke eller to før de gav seg helt. Slags «wake up» reaksjon. Ikke farlig, men litt ubehagelig. Men dette må man bare prøve seg frem på, vi er forskjellig.

Åja tror du det kan være pga lav folat😅 fikk samme reaksjon av en lav b kompleks og😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...