Lønnesirup01 Skrevet lørdag kl 11:31 #41 Del Skrevet lørdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var påstanden din om at den ene måtte passe barna mens den andre jobbet jeg kommenterte. Og det er etter mitt syn ikke en bærekraftig strategi. Anonymkode: 240c1...f89 Ingen har sagt at barna ikke skal være med på ting når de kan. Poenget er at barnepass kommer først i den form at det må alltid gjøres. Det kan ikke utsettes eller bare forsvinne. Og ja, det er klart at i den form det kan integreres er det fint. Men ikke alle oppgaver kan gjøres med barn, og i en viss alder skal det matche med sovetider m.m. Hadde TS' mann tatt med barn ut på oppgaver, hadde de ikke hatt en problemstilling overhodet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:33 #42 Del Skrevet lørdag kl 11:33 Jeg skjønner greia, tror jeg. Han må gjøre alt alene, mens du alltid har barna. Selvfølgelig klarer man å ordne seg og spise og hva enn det er, men barna er alltid der. Jeg er mye alene med barna og har som regel den minste masende rundt meg uansett hva jeg gjør. Når mannen er hjemme, så kan han ta oppvasken i fred, gå på do i fred, dusje i fred, etc. Det er ikke det at man IKKE klarer, men at far får gjøre alt i fred og du må alltid ha et øre/øye åpent for å følge med barn. Det er slitsomt og føles veldig urettferdig. Så her hjemme har vi snakket om at for eksempel ting kan bli tatt etter at barna er lagt, eller at han rett og slett får ta med seg barna på det han gjør innimellom. Anonymkode: 284f6...ba3 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:34 #43 Del Skrevet lørdag kl 11:34 Mitt råd, TS, er at du låner et par tantebarn på f eks 5 og 2 år en helg. Når de er hjemme hos seg selv igjen ser du hvor lett det er å dusje, hente pakke, støvsuge, trene osv med bare en baby. Og dropp vitamintilskudd!!! Anonymkode: bb123...b13 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:34 #44 Del Skrevet lørdag kl 11:34 Jeg skjønner at du irriterer deg over at han gjør ærend utenfor huset mens du føler deg stuck med barn. Det følte jeg også litt de første månedene etter fødsel, for da var ungen mest avhengig av meg. Men etter hver som den ble større, så har jeg tatt min andel av «ut å fikse praktiske tinga» og sånn sett får jeg pusterom. Men du må ta din plass og kreve å være den som går på butikken om det er det du vil. Jeg irriterer meg fortsatt litt av at mannen ikke er så flink å både passe barn og samtidig gjøre andre ting. Lørdag morgen har jeg rydda ut av oppvaskmaskinen og rydda på kjøkkenet, samtidig som barnet og jeg har spist frokost. Når han står opp om morgenen så er det bare frokosten som er på plass, ikke noe annet. Men totalt sett så har vi en ok fordeling. Anonymkode: 2ec87...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:35 #45 Del Skrevet lørdag kl 11:35 Lønnesirup01 skrev (Akkurat nå): Ingen har sagt at barna ikke skal være med på ting når de kan. Poenget er at barnepass kommer først i den form at det må alltid gjøres. Det kan ikke utsettes eller bare forsvinne. Og ja, det er klart at i den form det kan integreres er det fint. Men ikke alle oppgaver kan gjøres med barn, og i en viss alder skal det matche med sovetider m.m. Hadde TS' mann tatt med barn ut på oppgaver, hadde de ikke hatt en problemstilling overhodet. Jeg er fremdeles uenig. Alt som er relevant å inkludere i denne diskusjonen kan kombineres med barnepass. Det er slik aleneforeldre får ting gjort. Det krever at man planlegger og setter rekkefølgen slik at barna kan sove til de tidene de pleier. Ja, mannen til TS virker tafatt, når han ikke greier å ta med barna på butikken. Men det er to slike i familien, det er ikke han som tasser sulten og tissetrengt i pysjen langt på dag. Begge må skjerpe seg. Anonymkode: 240c1...f89 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:40 #46 Del Skrevet lørdag kl 11:40 Jeg forstår heller ikke helt problemstillingen. Fikk barn alene, og han har vært med på det meste fra start. Fra dusj og do, til turer på Maxbo, kafé og konserter. Selvsagt ikke optimalt med unge sammen med farlige verktøy, men da jeg rev den ene veggen her i høst var 4-åringen med og hamret og saget. Snakk sammen, fordel oppgaver og inkluder barna. Da føles ikke barnepass som en jobb men kvalitetstid sammen. Anonymkode: b4dfc...803 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whiztle Skrevet lørdag kl 11:41 #47 Del Skrevet lørdag kl 11:41 Lønnesirup01 skrev (57 minutter siden): Oda så ingen må ut og bruke halve formiddagen Oda, store bestillinger, "meal prep", fryseboks. Sier ikke at ting ikke er vanskelig, spesielt om man ikke har ork eller motivasjon. Men det må være mulig å gjøre ting lettere for seg selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:57 #48 Del Skrevet lørdag kl 11:57 Foreslår at mannen gjør mer sånt på fritiden på hverdager. Og så fokuserer dere mer på å være SAMMEN i helgene. Finne på noe annent en vasking og ærend. Barna blir jo koko av å bli holdt inne med mor i pysjen til kl 13. Gå på en lekeplass, dra ut i skogen, gå i svømmehallen gjør noe aktiviteter sammen! Og så kan dere bytte på litt alenetid en gang i løpet av helgen. Dra på middag med en veninne eller noe. Dere må SNAKKE sammen og PLANLEGGE. Og komme dere ut. Anonymkode: f1e54...baf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet lørdag kl 12:08 #49 Del Skrevet lørdag kl 12:08 Tømme oppvaskmaskinen to ganger for dag i tillegg tar han all oppvasken? Går det ikke an å kle på seg med barna rundt deg? Går ikke an å være dronning i et hjem med små barn, bruke et par timer på å kle på seg og dolle seg opp får du ta en annen måned, ingen forventer at du skal være det heller, det er kun i ditt hode. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:39 #50 Del Skrevet lørdag kl 12:39 Oppvaskmaskina tar typ 5 minutter.. Anonymkode: f1e54...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merlin Skrevet lørdag kl 12:39 #51 Del Skrevet lørdag kl 12:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hver helg blir det heftige diskusjoner og krangel. Min mann er handy og liker å ha prosjekter. Noen prosjekter er også « våre» som å etterisolere, male, dekkskift osv. Han blir rastløs med barna fordi han da ikke får unna seg arbeid Jeg får nærmest klasutrofobi av å være hjemme hele tiden, men hver helg blir det fort til at min mann bare må fikse noe, også blir han borte i en times tid. Han har da støvsugd, tømt oppvaskmaskin og kanskje tatt noen mål for å lage seg en utstyrbod før skisesongen er i gang Jeg blir gående i pysjen time etter time. Til slutt må jeg spørre om også jeg kan få tatt meg en skive.Jeg er da kokende irritert. Jeg får knappe 30 minutter til rådighet og har da tømt oppvaskmaskinen og ryddet benken for å kunne lage meg mat. I mellomtiden er det mas etter melk, ny smokk osv. Så kommer mannen og ber om å få gå på do. Etterpå tar han all oppvasken og jeg blir igjen « barnevakt» fortsatt i pysjen. Han sier så fra at han må handle for oss alle og at han kan gjøre det før rushtiden, så kan jeg få gå etterpå. Da klikker det nesten. Da skal nemlig han ha sin lille utflukt, få seg litt luft samtidig som han har fripass fordi han tross alt handler. Han nevnte også at han måtte hente en pakke. Han sier alt han skal for å få fripass. Men pakken er jo ting til skiene og andre ærend er jo typisk innom en sportsbutikk. Jeg blir gående i pysjen frem til kl ett om jeg ikke setter ned foten, og det må så mye diskusjon til. Han forvarer seg med at han gjør alt for å få familien til å gå rundt og at han setter seg selv sist bestandig. Jeg får så « fri» langt på dag, men mini vil jo selvsagt være med. Så da ender jeg opp med å gå med barnevogn til parken. Får høre at jeg gjøre mine ting om jeg går til butikken og kjøper noe. Stort sett er det da julegaver eller gave til han fordi det feks er farsdag evt barneklær. Er det slik det skal være? Anonymkode: 45db8...287 Usikker på om dette er et tulle innlegg. Er det seriøst kan jeg ikke gi deg noen gode råd. For du vil finne noe å være misfornøyd med uansett hva mannen din gjør eller ikke gjør. De jeg kan gi råd er unge gutter, styr unna slike damer, de vil aldri forandre seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:52 #52 Del Skrevet lørdag kl 12:52 Dere trenger å planlegge helgene bedre. Da med hva som skal gjøres og hvordan fordelingen med barna skal være. Dere trenger begge tid uten og med barna, men også at dere er sammen alle sammen. Hans fokus er effektivitet. Det er er greit nok det, men ikke nødvendigvis det beste for familien as. Her må dere bli enige om en fordeling. Det er ikke rett at en skal bli stuck med barna hele tiden slik det er nå. Han kan også ta med seg ungen i butikken, da kan du få stelt deg i mens feks. Anonymkode: 85ed8...575 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:02 #53 Del Skrevet lørdag kl 13:02 Lønnesirup01 skrev (1 time siden): Med små barn så er hovedjobben for familien å passe barn, en jobb som går minimum 12 timer i døgnet, og opp til 24. Det endrer seg selvsagt når de blir større, men når de er små, er det slik. For at en skal gjøre et ærend ute, må den andre passe barn. Så enkelt er det. Det er naturlig å ha en rotasjon på det. Selv om alle elsker barna sine, er det å passe barn en oppgave som blir utakknemlig med tiden. Det er for de fleste mer utmattende å ha barna rundt seg over lengre tid, enn å foreta oppgaver helt alene. I tillegg klenger mange barn mer på mor enn på far. Denne dynamikken er så tydelig at det å hente en pakke på Posten nærmest blir "fripass" sammenliknet med å passe barn. Det er selvsagt ikke "fripass" som å ligge på sofaen og se på Netflix, men de fleste er klar over at det ikke er et alternativ, så da blir disse "ærendene" det mest lukrative alternativet. Et hjem er fylt med mer takknemlige og utakknemlige oppgaver. Det tror jeg mange kan si seg enige i. Takknemlige oppgaver er konkrete, merkes, må gjerne utføres utenfor hjemmet, helst alene. Utakknemlige oppgaver er repetitive og lite merkbare. Problemet i en del hjem er at kvinner ender opp i samme posisjon som de gjør økonomisk (bruker penger på løpende forbruk til familien, han bruker på lån og "større" investeringer), de gjør de repetetive oppgavene dag ut og dag inn, mens mannen har X antall prosjekter han kan peke på når de får gjester og si "den snekret jeg forrige helg". Jeg tipper at TS først og fremst ønsker at helgene blir planlagt bedre slik at de får gjort alt de skal uten at noen går på veggen. Mer enn å dra på byen. Jo da, hovedjobben er å passe barna, eller være sammen med og aktivisere de som jeg kaller det. Men man sitter ikke tafatt i stua i pysjen, er tissetrengt og sulten, og sutrer og klager fordi mannen gjør husarbeid, bare fordi man må være sammen med barna. Man må faktisk klare å gjøre flere ting på en gang. Anonymkode: cc677...8ba 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:11 #54 Del Skrevet lørdag kl 13:11 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Våre vennepar har reagert på det samme. Han blir irritert om vi ikke deler oss, for som sagt, han får jo ikke gjort noe med oss på slep TS Anonymkode: 45db8...287 Spiser dere ikke sammen? Har dere 11 barn? Anonymkode: 54591...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:16 #55 Del Skrevet lørdag kl 13:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo da, hovedjobben er å passe barna, eller være sammen med og aktivisere de som jeg kaller det. Men man sitter ikke tafatt i stua i pysjen, er tissetrengt og sulten, og sutrer og klager fordi mannen gjør husarbeid, bare fordi man må være sammen med barna. Man må faktisk klare å gjøre flere ting på en gang. Anonymkode: cc677...8ba Prøv! Her er det faktisk på grensen til umulig. Uansett, det var ikke poenget. Poenget er krav og mas. Det er grøt, det er melk, mer melk, gris, hylskrik, vil ikke ditt og vil ikke datt. Grøt var godt i går, men ikke i dag. Skje, skje, nei gaffel. Klesvask fra barnehagen i pose med bæsj på. Ulltøy tilgriset, så var det klesvask. Tisset gjennom på natten, ny klesvask på 60 grader, mens jeg engasjerer barn ved siden av. Med kreativitet, får jeg alltids unna meg alt jeg vil, men klart det krever mye mer hjernekapasitet enn å sette seg i en bil og stikke på Biltema mutters alene og bli borte i 2 timer. Lar jeg badet bli en lekeplass, kan jeg selvsagt ta meg en dusj, men da med øyne og ører i nakken for å se at alt går bra. Selvsagt går alt an. Det går sikkert an å utføre hjernekirurgi med barn i samme rom også, bare alt er planlagt godt med nok stimuli for de små, men det gjør jo jobben langt mer slitsom fordi det krever dobbelt opp med planlegging TS Anonymkode: 45db8...287 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:39 #56 Del Skrevet lørdag kl 13:39 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prøv! Her er det faktisk på grensen til umulig. Uansett, det var ikke poenget. Poenget er krav og mas. Det er grøt, det er melk, mer melk, gris, hylskrik, vil ikke ditt og vil ikke datt. Grøt var godt i går, men ikke i dag. Skje, skje, nei gaffel. Klesvask fra barnehagen i pose med bæsj på. Ulltøy tilgriset, så var det klesvask. Tisset gjennom på natten, ny klesvask på 60 grader, mens jeg engasjerer barn ved siden av. Med kreativitet, får jeg alltids unna meg alt jeg vil, men klart det krever mye mer hjernekapasitet enn å sette seg i en bil og stikke på Biltema mutters alene og bli borte i 2 timer. Lar jeg badet bli en lekeplass, kan jeg selvsagt ta meg en dusj, men da med øyne og ører i nakken for å se at alt går bra. Selvsagt går alt an. Det går sikkert an å utføre hjernekirurgi med barn i samme rom også, bare alt er planlagt godt med nok stimuli for de små, men det gjør jo jobben langt mer slitsom fordi det krever dobbelt opp med planlegging TS Anonymkode: 45db8...287 Jeg gjør dette hver helg hele året jeg, med to barnehagebarn (pseudotvillinger, og en mann som er mye bortreist og har mange hobbyer. Det er mye jobb å ha barn, men det handler om å finne løsninger selv om det krever mer jobb. I dag har jeg vasket overmadrass, sengeklær og skifta på senga fordi det var et uhell, vi har laga frokost og lekt ute, spist lunsj, jeg har vaska enda en maskin med klær, rydda ut av oppvaskmaskina og samtidig fylt opp vannflasker, svart på ti tusen spørsmål, hjulpet til med byggelek, lekt med dyr og vært med på do osv osv. Jeg sitter ikke sulten og tissetrengt i pysj på stua og er sur og bitter fordi mannen er ute og holder på med hobbyer. Anonymkode: cc677...8ba 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:41 #57 Del Skrevet lørdag kl 13:41 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Prøv! Her er det faktisk på grensen til umulig. Uansett, det var ikke poenget. Poenget er krav og mas. Det er grøt, det er melk, mer melk, gris, hylskrik, vil ikke ditt og vil ikke datt. Grøt var godt i går, men ikke i dag. Skje, skje, nei gaffel. Klesvask fra barnehagen i pose med bæsj på. Ulltøy tilgriset, så var det klesvask. Tisset gjennom på natten, ny klesvask på 60 grader, mens jeg engasjerer barn ved siden av. Med kreativitet, får jeg alltids unna meg alt jeg vil, men klart det krever mye mer hjernekapasitet enn å sette seg i en bil og stikke på Biltema mutters alene og bli borte i 2 timer. Lar jeg badet bli en lekeplass, kan jeg selvsagt ta meg en dusj, men da med øyne og ører i nakken for å se at alt går bra. Selvsagt går alt an. Det går sikkert an å utføre hjernekirurgi med barn i samme rom også, bare alt er planlagt godt med nok stimuli for de små, men det gjør jo jobben langt mer slitsom fordi det krever dobbelt opp med planlegging TS Anonymkode: 45db8...287 Men hvorfor velger du få flere barn med han?? Han var neppe drømmemannen tidligere og endret seg etter siste ble født... Anonymkode: 31739...e27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:55 #58 Del Skrevet lørdag kl 13:55 Kor gammal er barnet? (Eller barna?) Anonymkode: fb359...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:15 #59 Del Skrevet lørdag kl 14:15 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men hvorfor velger du få flere barn med han?? Han var neppe drømmemannen tidligere og endret seg etter siste ble født... Anonymkode: 31739...e27 Jeg tolker ts som om det er ett barn bare. Kan ikke se hun har skrevet "de" eller at de er i ulike aldere osv. Uansett, jeg kjenner igjen problemet til ts. Min mann var likedan. Vi hadde en hyperaktiv gutt som måtte voktes hvert øyeblikk på dagen, og derfor måtte en voksen alltid være i nærheten av barnet og passe på og avverge farer og katastrofer. Mannen ble ekspert på å stikke av og ta seg "fripass", "skal bare" og forsvinne sånn at jeg måtte ta barnet. Han kunne også bare gå og legge seg og sove uten å si noe, ta seg en blund midt på dagen og overlate barnepass til meg - igjen. Det er sinnsykt irriterende å aldri få "fri" fra å måtte ha øyne i nakken og alltid måtte passe på småbarn, mens mannen gjør som han vil og anser seg som fritatt fra barn uansett hva annet han gjør. Har full forståelse for at ts blir irritert og sliten av alltid måtte være "barnepasseren" hjemme. Anonymkode: b9521...b17 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet lørdag kl 14:30 #60 Del Skrevet lørdag kl 14:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv! Her er det faktisk på grensen til umulig. Uansett, det var ikke poenget. Poenget er krav og mas. Det er grøt, det er melk, mer melk, gris, hylskrik, vil ikke ditt og vil ikke datt. Grøt var godt i går, men ikke i dag. Skje, skje, nei gaffel. Klesvask fra barnehagen i pose med bæsj på. Ulltøy tilgriset, så var det klesvask. Tisset gjennom på natten, ny klesvask på 60 grader, mens jeg engasjerer barn ved siden av. Med kreativitet, får jeg alltids unna meg alt jeg vil, men klart det krever mye mer hjernekapasitet enn å sette seg i en bil og stikke på Biltema mutters alene og bli borte i 2 timer. Lar jeg badet bli en lekeplass, kan jeg selvsagt ta meg en dusj, men da med øyne og ører i nakken for å se at alt går bra. Selvsagt går alt an. Det går sikkert an å utføre hjernekirurgi med barn i samme rom også, bare alt er planlagt godt med nok stimuli for de små, men det gjør jo jobben langt mer slitsom fordi det krever dobbelt opp med planlegging TS Anonymkode: 45db8...287 Men dette er jo slik det er å ha barn, og slikt alle aleneforeldre håndterer alene hver dag. Det er så mye rart ved deres relasjon at det hele framstår som merkelig. Dere må sette dere ned, når det er rolig rundt dere, og kommunisere. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå