Gå til innhold

Urettmessig mistanke om butikktyveri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i en butikk i dag og det var mange folk rundt og plutselig kommer en vekter og sier at jeg må være med på bakrommet. Jeg skjønner ingenting, men blir med. Da vi kommer dit må jeg vise innholdet i sekken min og tømme lommene. 

Jeg hadde ingen ting hverken i sekken eller lommene og jeg så at vekteren ble overrasket. Tydeligvis har vedkommende blandet meg med noen andre. Jeg fikk gå, men ingen unnskyldning er annen form for beklagelse.

Uansett så er faktum at jeg ble plukket ut og uskyldig beskyldt for butikktyveri foran flere jeg kjenner. Jeg synes dette var veldig ubehagelig.

Er det noen som vet om jeg kan kreve noen form for oppreisning eller erstatning for det som har skjedd? Og hvordan jeg eventuelt kan gå fram?

Anonymkode: 72589...5b1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg blitt bedt om noe slik hadde jeg ristet på hodet og gått. Du må jo lære deg å stå opp for deg selv. Erstatning eller oppreisning fremstår fullstendig usannsynlig.

Anonymkode: c78c1...c18

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne selvfølgelig gjort det, men ble så overrasket liksom så rakk ikke tenke.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ung.no/oss/tAQDPHsI2CvaKVffhoP26V

Jeg var en gang borti lignende, ble bedt om å bli med på bakrommet. Var i julehandel, veldig mange stod i kø og så det hele. Jeg sa da rolig, men såpass høyt at de fleste kunne høre meg, at jeg ikke ville bli med på bakrommet, men at jeg var mer enn villig til å vise frem veske, nett og lommer akkurat der vi stod, slik at folk som var der kunne se med egne øyne at jeg ikke hadde tatt med meg noe jeg ikke hadde betalt. Både vekter og betjening virket da sure, for det var rett foran utgangsdøren, og vekter påstod at jeg var nødt til å bli med bak fordi de skulle sjekke tingene mine. Jeg sa da klart og tydelig at vekter ikke har lov å undersøke meg eller mine eiendeler, og gjentok så at de gjerne måtte ringe politiet, for jeg hadde ingenting å skjule.  Jeg begynte så å ta opp ting fra handlenettet fra den butikken, med kvitteringen, hadde en veske med bare et par ting i og tømte lommene mine, åpnet jakken også. Så jeg fikk bevist min uskyld der og da. (Den gangen kunne jeg ikke reglene rundt dette, men mente dette var sunn fornuft all den tid jeg visste jeg ikke hadde stjålet noe, og at det derfor bare var rettferdig at jeg hadde muligheten til å vise min uskyld for alle de som var vitner til opptrinnet.)

Anonymkode: 0a3b8...d02

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg var i en butikk i dag og det var mange folk rundt og plutselig kommer en vekter og sier at jeg må være med på bakrommet. Jeg skjønner ingenting, men blir med. Da vi kommer dit må jeg vise innholdet i sekken min og tømme lommene. 

Jeg hadde ingen ting hverken i sekken eller lommene og jeg så at vekteren ble overrasket. Tydeligvis har vedkommende blandet meg med noen andre. Jeg fikk gå, men ingen unnskyldning er annen form for beklagelse.

Uansett så er faktum at jeg ble plukket ut og uskyldig beskyldt for butikktyveri foran flere jeg kjenner. Jeg synes dette var veldig ubehagelig.

Er det noen som vet om jeg kan kreve noen form for oppreisning eller erstatning for det som har skjedd? Og hvordan jeg eventuelt kan gå fram?

For å en få erstatning må der være et økonomisk tap som følge av skade. Her er ikke skjedd noe økonomisk tap og heller ingen skadeutløsende handling. 
Du får tenke Ove hva det var ved din oppførsel som gjorde at mistanken falt ned på deg. 

Jeg har flere ganger observert personer i ulike butikker. Jeg har sett ting ved disse personenes måte å opptre på, og har og lagt merke til noen ganger at personer kommer og ber dem bli med, også at sivilt kledde personer står utenfor butikken og stopper dem i det de går ut av døra. Jeg har tenkt mitt. Uten at jeg vet om dette gjelder for ts. 
Man vet aldri når eller hvor vekterne er, så det er bare å oppføre seg, og gå gi klar beskjed og grei opplæring til barn om at vi ikke tuller oss på butikkene. 

Anonymkode: 0405b...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å en få erstatning må der være et økonomisk tap som følge av skade. Her er ikke skjedd noe økonomisk tap og heller ingen skadeutløsende handling. 
Du får tenke Ove hva det var ved din oppførsel som gjorde at mistanken falt ned på deg. 

Jeg har flere ganger observert personer i ulike butikker. Jeg har sett ting ved disse personenes måte å opptre på, og har og lagt merke til noen ganger at personer kommer og ber dem bli med, også at sivilt kledde personer står utenfor butikken og stopper dem i det de går ut av døra. Jeg har tenkt mitt. Uten at jeg vet om dette gjelder for ts. 
Man vet aldri når eller hvor vekterne er, så det er bare å oppføre seg, og gå gi klar beskjed og grei opplæring til barn om at vi ikke tuller oss på butikkene. 

Driver ikke med victim blaming, du, nei 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Driver ikke med victim blaming, du, nei 😂

Å slå om deg og hovere med ord og uttrykk du ikke forstår betydningen av og hvordan de brukes det får deg ikke til å fremstå grandios, selv om du åpenbart tro det, både i denne tråden og den andre der du feilbrukte akkurat samme uttrykk og smiley. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånt skjer, hadde vært herlig å leve i et samfunn der mennesker ikke kunne ta feil, men dessverre skjer det, det er jo bedre at de sjekke om det er mistanke. så blir det slik som dette noen ganger.

Og nei, du har ikke krav på noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...