Gå til innhold

Urettmessig mistanke om butikktyveri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i en butikk i dag og det var mange folk rundt og plutselig kommer en vekter og sier at jeg må være med på bakrommet. Jeg skjønner ingenting, men blir med. Da vi kommer dit må jeg vise innholdet i sekken min og tømme lommene. 

Jeg hadde ingen ting hverken i sekken eller lommene og jeg så at vekteren ble overrasket. Tydeligvis har vedkommende blandet meg med noen andre. Jeg fikk gå, men ingen unnskyldning er annen form for beklagelse.

Uansett så er faktum at jeg ble plukket ut og uskyldig beskyldt for butikktyveri foran flere jeg kjenner. Jeg synes dette var veldig ubehagelig.

Er det noen som vet om jeg kan kreve noen form for oppreisning eller erstatning for det som har skjedd? Og hvordan jeg eventuelt kan gå fram?

Anonymkode: 72589...5b1

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg blitt bedt om noe slik hadde jeg ristet på hodet og gått. Du må jo lære deg å stå opp for deg selv. Erstatning eller oppreisning fremstår fullstendig usannsynlig.

Anonymkode: c78c1...c18

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne selvfølgelig gjort det, men ble så overrasket liksom så rakk ikke tenke.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ung.no/oss/tAQDPHsI2CvaKVffhoP26V

Jeg var en gang borti lignende, ble bedt om å bli med på bakrommet. Var i julehandel, veldig mange stod i kø og så det hele. Jeg sa da rolig, men såpass høyt at de fleste kunne høre meg, at jeg ikke ville bli med på bakrommet, men at jeg var mer enn villig til å vise frem veske, nett og lommer akkurat der vi stod, slik at folk som var der kunne se med egne øyne at jeg ikke hadde tatt med meg noe jeg ikke hadde betalt. Både vekter og betjening virket da sure, for det var rett foran utgangsdøren, og vekter påstod at jeg var nødt til å bli med bak fordi de skulle sjekke tingene mine. Jeg sa da klart og tydelig at vekter ikke har lov å undersøke meg eller mine eiendeler, og gjentok så at de gjerne måtte ringe politiet, for jeg hadde ingenting å skjule.  Jeg begynte så å ta opp ting fra handlenettet fra den butikken, med kvitteringen, hadde en veske med bare et par ting i og tømte lommene mine, åpnet jakken også. Så jeg fikk bevist min uskyld der og da. (Den gangen kunne jeg ikke reglene rundt dette, men mente dette var sunn fornuft all den tid jeg visste jeg ikke hadde stjålet noe, og at det derfor bare var rettferdig at jeg hadde muligheten til å vise min uskyld for alle de som var vitner til opptrinnet.)

Anonymkode: 0a3b8...d02

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg var i en butikk i dag og det var mange folk rundt og plutselig kommer en vekter og sier at jeg må være med på bakrommet. Jeg skjønner ingenting, men blir med. Da vi kommer dit må jeg vise innholdet i sekken min og tømme lommene. 

Jeg hadde ingen ting hverken i sekken eller lommene og jeg så at vekteren ble overrasket. Tydeligvis har vedkommende blandet meg med noen andre. Jeg fikk gå, men ingen unnskyldning er annen form for beklagelse.

Uansett så er faktum at jeg ble plukket ut og uskyldig beskyldt for butikktyveri foran flere jeg kjenner. Jeg synes dette var veldig ubehagelig.

Er det noen som vet om jeg kan kreve noen form for oppreisning eller erstatning for det som har skjedd? Og hvordan jeg eventuelt kan gå fram?

For å en få erstatning må der være et økonomisk tap som følge av skade. Her er ikke skjedd noe økonomisk tap og heller ingen skadeutløsende handling. 
Du får tenke Ove hva det var ved din oppførsel som gjorde at mistanken falt ned på deg. 

Jeg har flere ganger observert personer i ulike butikker. Jeg har sett ting ved disse personenes måte å opptre på, og har og lagt merke til noen ganger at personer kommer og ber dem bli med, også at sivilt kledde personer står utenfor butikken og stopper dem i det de går ut av døra. Jeg har tenkt mitt. Uten at jeg vet om dette gjelder for ts. 
Man vet aldri når eller hvor vekterne er, så det er bare å oppføre seg, og gå gi klar beskjed og grei opplæring til barn om at vi ikke tuller oss på butikkene. 

Anonymkode: 0405b...e3e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å en få erstatning må der være et økonomisk tap som følge av skade. Her er ikke skjedd noe økonomisk tap og heller ingen skadeutløsende handling. 
Du får tenke Ove hva det var ved din oppførsel som gjorde at mistanken falt ned på deg. 

Jeg har flere ganger observert personer i ulike butikker. Jeg har sett ting ved disse personenes måte å opptre på, og har og lagt merke til noen ganger at personer kommer og ber dem bli med, også at sivilt kledde personer står utenfor butikken og stopper dem i det de går ut av døra. Jeg har tenkt mitt. Uten at jeg vet om dette gjelder for ts. 
Man vet aldri når eller hvor vekterne er, så det er bare å oppføre seg, og gå gi klar beskjed og grei opplæring til barn om at vi ikke tuller oss på butikkene. 

Driver ikke med victim blaming, du, nei 😂

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Driver ikke med victim blaming, du, nei 😂

Å slå om deg og hovere med ord og uttrykk du ikke forstår betydningen av og hvordan de brukes det får deg ikke til å fremstå grandios, selv om du åpenbart tro det, både i denne tråden og den andre der du feilbrukte akkurat samme uttrykk og smiley. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånt skjer, hadde vært herlig å leve i et samfunn der mennesker ikke kunne ta feil, men dessverre skjer det, det er jo bedre at de sjekke om det er mistanke. så blir det slik som dette noen ganger.

Og nei, du har ikke krav på noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg tror ikke jeg gjorde noe feil, men vekteren blandet meg rett og slett med en annen.

Jeg hadde kanskje ikke et direkte økonomisk tap av det som skjedde, men de skapte jo en ubehagelig situasjon for meg samtidig som andre  jeg kjenner eller vet hvem er som var i denne butikken samtidig må får et dårlig inntrykk av meg som person.

jeg kan nå få et dårlig rykte i lokalmiljøet pga dette. Derfor mener jeg at jeg burde fått en eller annen form for oppreisning. I det minste kunne vekteren sagt unnskyld. Han sa absolutt ingen ting.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du folk er så opptatt av at du er stoppet? Jeg fikk en vekter etter meg på et kjøpesenter en gang. Var i en butikk noe hadde forsvunnet og hadde kun fått beskrivelse av vedkommende. Alt hadde gått fort. Dessverre ligna jeg på vedkommende men hadde ikke hvert i den butikken det var snakk om. Sa han kunne sjekke veska mi men forstod han hadde tatt feil og ba om unnskyldning. Jeg hadde ingenting og skjule så livet gikk videre. 

Vi bor ikke i USA der mange tar sånne saker til retten. kan jo ta kontakt med leder i butikken og si at du hadde forventa en unnskyldning i det minste. 

Anonymkode: 60fdd...74e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver man på "shit happens-lista si og lar det bli med det. Dette kan faktisk bare skje, vekteren gjorde jobben sin, du beviste at du ikke hadde gjort noe galt og du fikk gå igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her. Jeg tror ikke jeg gjorde noe feil, men vekteren blandet meg rett og slett med en annen.

Jeg hadde kanskje ikke et direkte økonomisk tap av det som skjedde, men de skapte jo en ubehagelig situasjon for meg samtidig som andre  jeg kjenner eller vet hvem er som var i denne butikken samtidig må får et dårlig inntrykk av meg som person.

jeg kan nå få et dårlig rykte i lokalmiljøet pga dette. Derfor mener jeg at jeg burde fått en eller annen form for oppreisning. I det minste kunne vekteren sagt unnskyld. Han sa absolutt ingen ting.

Hva gjør det med ryktet ditt om vekteren sier unnskyld eller om du får en oppresining?

For at det skal bety noe for ryktet må de jo henge opp en lapp på tavla da om at du ble plukket ut ved en feil?

Skjønner ikke helt logikken din.

Anonymkode: e2e5d...92a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen.

Angående det med rykte, jeg jobber feks som trener / leder i er par fritidsaktiviteter for barn. Der har jeg kontakt med flere foreldre og jeg synes det er ubehagelig å ha et dårlig inntrykk i lokalmiljøet. I ytterste konsekvens kan jeg jo få rykte som kriminell og kanskje til og med miste disse jobbene.

Jeg skal på et jobbintervju neste uke og et dårlig rykte kan føre til at jeg kanskje ikke får noen jobb.

Bare et par eksempler på hva et dårlig rykte kan føre til.

Jeg kommer til å ta kontakt med butikksjefen neste uke for å i det minste få en unnskyldning, men jeg må uansett si at jeg synes det er altfor dårlig å bare  plukke meg ut foran mange andre. I det minste kunne de vært litt mer diskré.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her igjen.

Angående det med rykte, jeg jobber feks som trener / leder i er par fritidsaktiviteter for barn. Der har jeg kontakt med flere foreldre og jeg synes det er ubehagelig å ha et dårlig inntrykk i lokalmiljøet. I ytterste konsekvens kan jeg jo få rykte som kriminell og kanskje til og med miste disse jobbene.

Jeg skal på et jobbintervju neste uke og et dårlig rykte kan føre til at jeg kanskje ikke får noen jobb.

Bare et par eksempler på hva et dårlig rykte kan føre til.

Jeg kommer til å ta kontakt med butikksjefen neste uke for å i det minste få en unnskyldning, men jeg må uansett si at jeg synes det er altfor dårlig å bare  plukke meg ut foran mange andre. I det minste kunne de vært litt mer diskré.

Jeg skjønner hva et dårlig rykte kan føre til.

Men jeg skjønner ikke hva en oppreisning/unnskyldning fra vekter skal gjøre med dette? Hvordan endrer det ryktet ditt for de som var rundt deg i butikken? 

Anonymkode: e2e5d...92a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tenker du at du skal få for 'tokt og svie'?

Altså hvor mye økonomisk tap fikk du av dette?

Dette må du også dokumentere for å få dette, og dessuten... Virkelig?

Anonymkode: 00161...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å slå om deg og hovere med ord og uttrykk du ikke forstår betydningen av og hvordan de brukes det får deg ikke til å fremstå grandios, selv om du åpenbart tro det, både i denne tråden og den andre der du feilbrukte akkurat samme uttrykk og smiley. 

Vet du hva grandios betyr? Det brukes ikke i den betydningen du tror, ihvertfall. 

Så kanskje du skal ta til deg dine egne gode råd?

Anonymkode: 736db...a1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er episoder som dette som er grunnen til at jeg ALLTID tar imot kvittering nå jeg betaler i butikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. En eventuell erstatning eller unnskyldning fra butikken / vekteren vil jo ikke bedret ryktet mitt. Poenget mitt er at ryktet / omdømmet mitt i lokalmiljøet kan allerede være ødelagt og da kan en unnskyldning, økonomisk erstatning eller en annen form for oppreisning gi meg en slags erstatning for tort og svie på en måte da.

Jeg kan for eksempel sammenligne det med at jeg ble bitt av en hund en gang og da fikk jeg en erstatning av eieren til hunden. Skaden var jo allerede oppstått og ville ikke gå bort uansett, men likevel fikk jeg en erstatning. Noe lignende som det er det jeg ser for meg nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatning? 🤣

For hva?!

Nei, dette var bare en menneskelig feil. Sånt skjer, og livet går videre.

Anonymkode: 0eb48...9ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyveri foran andre kunder (som vet hvem du er) er grusomt å skulle beskyldes for. Forøvrig kan du som ikke har stjelt gjøre som andre her har foreslått.
Si til vekter at du nekter å bli med på et bakrom for å la deg undersøkes. Legg ut tingene dine der du står og la deg kroppsvisiteres der om du føler deg komfortabel med dette. 
Du kan nekte og la deg ransakes og vise til straffeprosessloven paragraf 170a.
Som gir kun politiet rett til ransakelse. Vektere (og andre privatpersoner) har ikke lov til å ransake deg uten ditt samtykke. 
De kan ta fra deg tyvgodset om dette kan gjøres uten ransakelse. 
Butikken og vekteren  kan kreve at du legger igjen sekken før du går inn i butikken. Forutsatt at den blir lagret på en forsvarlig måte.
Har hørt om unge selvsikre jenter som har stjelt små kosmetikk saker, har nektet  å la seg ransakes av vekter og bedt om politi for å gjøre dette. Grunn? Redd for å bli sextrakassert av en klåfingret vekter på bakrommet. 

Anonymkode: 6420f...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...