AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Helt tullete i grunn, men jeg kjenner at det kommer en mistanke snikende. Min far hadde kreft i tarmen. Ifølge legene av en arvelig type, men gensenteret klarte ikke å ta en vellykket biopsi av svulsten, så jeg fikk aldri bekreftet eller avkreftet at det var arvelig. Jeg merker at jeg føler magen blir veldig oppfylt om kveldene. Det er sånn at det på en måte kjennes som at det skal «skvulpe over» og at jeg må kaste opp. Jeg synes jeg sliter med avføring. Går lang tid mellom hver gang. Da min fars kreftdiagnose ble avdekket startet hans symptomer med at han kastet opp på kvelden. Han trodde det var magesyke, men det gikk helt fint om dagen. Til slutt kastet han opp syke mengder med blod og ble sendt på sykehus. Ble oppdaget en stort svulst som blokkerte mellom magesekk og tarm slik at maten ikke passerte normalt. Derfor kastet han opp på kvelden, fordi det rett og slett ble fullt. Jeg synes også jeg kjenner noe midt i magen, men jeg aner jo ikke. Det kan jo like godt være en muskel eller et organ. Har ikke peiling. Men jeg kjenner på dette hver dag nån og har blitt veldig obs på at det faktisk er sånn hver kveld nå. Samtidig har jeg ikke lyst å være hysterisk på noen måte. Er det noe annet det kan være? kan forøvrige også legge til at jeg er delvis sykemeldt pga stress og mye stress-symptomer som øresus, synsforstyrrelser og konsentrasjonsvansker. Sliter også med fatigue og er kjempesliten. Trenger noen råd… Anonymkode: ee119...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Rådet er naturligvis å snakke med legen din. Du kan ta avføringsprøve for å se etter blod i avføring og legen kan ta blodprøver og vurdere om du skal ta koloskopi eller gastroskopi. Og så får du snakket med legen samtidig om engstelsen din for kreft. Anonymkode: 8f96c...52a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Ja, gå til legen og si det du skriver her. Sjekk det opp og få det ut av verden. For fremtiden så går det an å få tatt en gentest for å sjekke om du har økt sjanse for å få noen av disse arvelige krefttypene hvis det er en god grunn til det (og det har jo du). Da henvises du til genetisk avdeling og får en samtale med legespesialists som forklarer hva du evt. kan få vite og ikke vite dersom du tar testen og svar på spørsmål du evt. skulle ha når resultatene foreligger. Anonymkode: 4044d...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Ca 30 prosent av oss får kreft, de er en bekymring, men den kan ikke styre livet vårt. Anonymkode: e336a...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Ta turen til legen dersom du er i tvil. Aldri ta sjanser når det gjelder kreft! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt tullete i grunn, men jeg kjenner at det kommer en mistanke snikende. Min far hadde kreft i tarmen. Ifølge legene av en arvelig type, men gensenteret klarte ikke å ta en vellykket biopsi av svulsten, så jeg fikk aldri bekreftet eller avkreftet at det var arvelig. Jeg merker at jeg føler magen blir veldig oppfylt om kveldene. Det er sånn at det på en måte kjennes som at det skal «skvulpe over» og at jeg må kaste opp. Jeg synes jeg sliter med avføring. Går lang tid mellom hver gang. Da min fars kreftdiagnose ble avdekket startet hans symptomer med at han kastet opp på kvelden. Han trodde det var magesyke, men det gikk helt fint om dagen. Til slutt kastet han opp syke mengder med blod og ble sendt på sykehus. Ble oppdaget en stort svulst som blokkerte mellom magesekk og tarm slik at maten ikke passerte normalt. Derfor kastet han opp på kvelden, fordi det rett og slett ble fullt. Jeg synes også jeg kjenner noe midt i magen, men jeg aner jo ikke. Det kan jo like godt være en muskel eller et organ. Har ikke peiling. Men jeg kjenner på dette hver dag nån og har blitt veldig obs på at det faktisk er sånn hver kveld nå. Samtidig har jeg ikke lyst å være hysterisk på noen måte. Er det noe annet det kan være? kan forøvrige også legge til at jeg er delvis sykemeldt pga stress og mye stress-symptomer som øresus, synsforstyrrelser og konsentrasjonsvansker. Sliter også med fatigue og er kjempesliten. Trenger noen råd… Anonymkode: ee119...8af Går du (ufrivillig) ned i vekt? Hvis det hadde vært meg, hadde jeg i første omgang kjøpt meg en blod-i-avførings-test på apoteket. Svulster i øvre del av tarmen vil typisk blø litt, blodet «bakes inn» i avføringen på vei ned, og vil ikke være synlig i bæsjen. En slik test vil avsløre usynlig blødning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har mellomgulsvbrokk og kan til tider føle det rart. Da magesyren min var skikkelig aggressiv kom mat opp igjen og jeg spydde spontant over hele badet. Etter at jeg begynte med lindrende medisin en stund er det nå ikke denne ting kan komme følelsen. Som også kan komme av angst. Har veldig treg mage jeg også. Men gå til legen, å sjekk, så håper jeg det er en frisk prøve og det heller er angst eller noe annet du sliter med. Anonymkode: 16b06...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå