Gå til innhold

Byjente med kontaktsøkende naboer

Linn-Charlotte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som mitt forrige bosted ts. Det jeg fant ut i min situasjon var at personen som bodde i leiligheten før meg, hadde en god og sosial relasjon med naboene. Virket som de nesten forventet at jeg skulle være like sosial. 

Anonymkode: d853e...a08

Var det de selv som fortalte deg dette?

Du må i så fall huske at dette er deres versjon av saken, ikke sikkert forrige beboer hadde samme versjon.

Jeg får også slike historier servert fra mine utleiere. De delte vaskemaskin med tidligere leieboer og hadde visstnok dørene åpne mellom leilighetene hele veien og visste alt om hverandre og hadde det så bra. Men det at de åpnet dørene til samme vaskekjeller betyr jo ikke at naboene var invitert inn på kaffe eller til å stå og skravle mens man vasket klær.

En kanskje enda mer snodig sak, er at utleier forteller om andre mennesker som maser og er for nærgående og ikke respekterer deres grenser. Hallo, liksom. Hvis de vet hvor utrolig irriterende og respektløst det er å mase og fly ned dørene og være nærgående, hvordan klarer de da ikke å se at de selv er irriterende og respektløs :fnise: 

Kanskje selvinnsikten har dradd for gardinene ;) 

Anonymkode: 82e4d...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde samme problem da jeg flyttet hit jeg bor nå. Naboene er greie de, men noen av dem var litt for intense for meg. 
En gang ringte nærmeste nabo på hos meg fem ganger på én dag. I tillegg sms'er om stort og smått. Og evinnelig småprat når vi møttes ute. Samtalen var liksom ikke over, før de bestemte at den var over...

Jeg lot til slutt være å åpne døren, og brukte laaaaaang tid på å svare på meldinger. Sluttet også å stoppe opp når vi møttes ute, for da følte jeg at jeg ble "låst" i samtalen. Var både høflig og blid, men fortsatte å gå, slik at samtalen måtte ta slutt før vi begynte å rope... 😅

Er en litt kinkig situasjon. Man vil jo ha en god relasjon til naboene, samtidig så må man jo ha fred/privatliv i eget hjem. 

Anonymkode: 21e73...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man vil jo ha en god relasjon til naboene

Jeg har også tenkt dette, utallige ganger. Men egentlig, når tenker på det, hvis man oppfører seg fint, er hyggelig og imøtekommende, smiler og sier hei, så har man faktisk gjort sitt, på det sosiale området. Ingen kan hevde at man er en dårlig person, en konfliktsøkende person, bare fordi man må rekke bussen, må inn og begynne på middagen, svarer litt luftig, misforstår, ler på feil sted, eller på annen måte unngår å la seg fange.

For de som har sett Friends, så er det en episode hvor Ross blir uglesett og utestengt av alle naboene fordi han ikke blir med på gave til en vaktmester som sluttet før han flyttet inn. Men det er jo ikke normalt at et helt nabolag oppfører seg kollektivt ugreit. Jeg pleier å tenke som så, at enten har alle rundt forståelse for min situasjon, og hvis de mot formodning ikke har det, da passer de jo fint sammen og kan være sammen med hverandre - ikke med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror dette mer er et generasjonsspørsmål. Jeg er så gammel at jeg er vant til, og synes det er enklere å gi en muntlig beskjed enn å sende en melding. Jeg vet da at beskjeden er mottatt og jeg har fått respons. Det betyr IKKE at jeg har noe behov for kontakt med naboen utover dette. 

Jeg er født og oppvokst i Oslo sentrum, og bor der fortsatt. Vi snakker med naboene våre, selv om vi ikke omgås utover raske møter i trappeoppgang isvann.

Anonymkode: 0c0f1...367

Jeg vil tro at det å møtes i isvann gjør det enklere å avslutte raskt :P 

Fra spøk til alvor, de fleste jeg vet om, som sender sms, er de som er 70-80 år.

Men så er det dette med å kreve respons…

Enkelte tror åpenbart at når jeg er hjemme, så sitter jeg bare og tvinner tomler og venter på de skal banke på eller sende melding. De forstår ikke at jeg har et helt liv som ikke involverer de; jobb, familie, venner, kjæreste. I tillegg til dette leser jeg bøker, ser filmer, er oppglødd, nedstemt, sulten, trøtt, osv. Jeg er ikke mentalt klar, verken for å motta beskjeder eller respondere, bare fordi naboen er det.

Enten man sender sms eller ringer eller banker på, så er problemet at dette skjer når avsender ønsker det, når som helst på døgnet.

Det høflige er å sende epost eller legge lapp i postkassen, slik at mottaker kan bestemme når de er klar for å åpne.

Og dette med respons? Det kan man faktisk ikke kreve, i alle fall ikke med mindre der er snakk om oppsigelse eller utkastelse. Man kan sende ting, da har man gjort sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg vil tro at det å møtes i isvann gjør det enklere å avslutte raskt :P 

Fra spøk til alvor, de fleste jeg vet om, som sender sms, er de som er 70-80 år.

Men så er det dette med å kreve respons…

Enkelte tror åpenbart at når jeg er hjemme, så sitter jeg bare og tvinner tomler og venter på de skal banke på eller sende melding. De forstår ikke at jeg har et helt liv som ikke involverer de; jobb, familie, venner, kjæreste. I tillegg til dette leser jeg bøker, ser filmer, er oppglødd, nedstemt, sulten, trøtt, osv. Jeg er ikke mentalt klar, verken for å motta beskjeder eller respondere, bare fordi naboen er det.

Enten man sender sms eller ringer eller banker på, så er problemet at dette skjer når avsender ønsker det, når som helst på døgnet.

Det høflige er å sende epost eller legge lapp i postkassen, slik at mottaker kan bestemme når de er klar for å åpne.

Og dette med respons? Det kan man faktisk ikke kreve, i alle fall ikke med mindre der er snakk om oppsigelse eller utkastelse. Man kan sende ting, da har man gjort sitt.

Ts skrev at utleier ringte på for å fortelle at de ville være bortreist en periode. For mange er det en grei beskjed å forholde seg til. Hva slags respons jeg venter meg? God tur! Skal jeg ta inn posten? Eller bare å vise at de har mottatt beskjeden. Hele seansen tar 5 minutter max. Er vi blitt så redde for å forholde oss til mennesker ansikt til ansikt? 

Med tanke på alle depresjon og ensomhet især blant unge voksne kan man ta med at noen slike korte fysiske møter erfaringsmessig motvirker depresjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er vi blitt så redde for å forholde oss til mennesker ansikt til ansikt? 

Med tanke på alle depresjon og ensomhet især blant unge voksne kan man ta med at noen slike korte fysiske møter erfaringsmessig motvirker depresjon.

Burde sikkert sett den komme, ja…

Hersketeknikker og mangel på respekt for andre, er svært lite gunstig med tanke på depresjon.

Respekt og forståelse for at mennesker er ulike, forebygger depresjon.

I alle fall er det hva jeg personlig er overbevist om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke minst, det at dere tror vi er ensomme bare fordi dere selv er det.

Nei, man er ikke nødvendigvis ensom bare fordi dere ikke ser eller hører at vi snakker med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts skrev at utleier ringte på for å fortelle at de ville være bortreist en periode. For mange er det en grei beskjed å forholde seg til. Hva slags respons jeg venter meg? God tur! Skal jeg ta inn posten? Eller bare å vise at de har mottatt beskjeden. Hele seansen tar 5 minutter max. Er vi blitt så redde for å forholde oss til mennesker ansikt til ansikt? 

Forstår at det sikkert virker rart for noen mennesker, men jeg blir veldig distrahert når noen ringer på når jeg jobber. Helt i orden at de ønsker å gi beskjed om at de reiser bort, men jeg forstår ikke hvorfor de ringer på og forvente at jeg åpner midt i arbeidstidstiden. En kveld ringte det på etter at jeg hadde lagt meg. Reiste meg brått fra senga for å åpne. Det endte opp med blodtrykksfall og at jeg besvimte rett etter at naboen hadde vært her. Jeg trenger ro når jeg er hjemme. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke minst, det at dere tror vi er ensomme bare fordi dere selv er det.

Nei, man er ikke nødvendigvis ensom bare fordi dere ikke ser eller hører at vi snakker med andre. 

Jeg har ikke sagt eller tenkt at dere er ensomme. Jeg er ner forundret over at det at naboen ringer på for å gi en kort beskjed oppfattes så invaderende, og at mange er så dårlige til å snakke ansikt til ansikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke sagt eller tenkt at dere er ensomme. Jeg er ner forundret over at det at naboen ringer på for å gi en kort beskjed oppfattes så invaderende, og at mange er så dårlige til å snakke ansikt til ansikt. 

OK.

Men det er faktisk ditt problem, ikke noen andre sitt. Lag gjerne en tråd, spør hva mennesker føler, lytt til de som svarer, så får du bedre innsikt og sosial forståelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

OK.

Men det er faktisk ditt problem, ikke noen andre sitt. Lag gjerne en tråd, spør hva mennesker føler, lytt til de som svarer, så får du bedre innsikt og sosial forståelse.  

Det må da være lov å være uenig med ts. Og som jeg skrev, jeg tror det også er et generasjonssplrsmål. Jeg har stilt spørsmålet i egen omgangskrets, dvs personer over 50 år, og ingen oppfatter muntlige beskjeder fra naboer som ringer på som et problem. Ingen av oss blir rent ned av naboer, kanskje 14 dager mellom hver gang noen ringer på, og det takler vi fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok bare gitt klar beskjed om hvordan du vil ha det, og ellers vært raus der det ikke medfører noen stor ulempe for deg. 

For eksempel si: Jeg er opptatt i arbeidstiden fra 8-16 da kan jeg ikke åpne eller svare på private meldinger. Og så aldri respondere på henvendelser i det tidsrommet.

Du kan også si: Jeg går til ro klokken 21.30, så etter det er jeg ikke tilgjengelig. 

Da har de fått beskjed og en klar grense og vet hva du mener.

At du personlig synes det er rart at de har et avslappet forhold til å ta personlig kontakt betyr jo ikke at det er feil i og for seg. Da kan man like gjerne si at folk som synes det er et problem er merkelige. 

Så jeg ville satt noen klare grenser der de MÅ slutte for at det ikke skal bli vanskelig for deg, og så bare jattet med på resten for å fortsette å ha et trivelig naboforhold der de ikke ser på deg som asosial og snål. For det gjør de nok om du ikke vil ha noen form for kontakt. At naboene er inkluderende og regner deg med er ikke det aller verste som kan skje. 

Et slags kompromiss på et vis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linn-Charlotte skrev (1 time siden):

Forstår at det sikkert virker rart for noen mennesker, men jeg blir veldig distrahert når noen ringer på når jeg jobber. Helt i orden at de ønsker å gi beskjed om at de reiser bort, men jeg forstår ikke hvorfor de ringer på og forvente at jeg åpner midt i arbeidstidstiden. En kveld ringte det på etter at jeg hadde lagt meg. Reiste meg brått fra senga for å åpne. Det endte opp med blodtrykksfall og at jeg besvimte rett etter at naboen hadde vært her. Jeg trenger ro når jeg er hjemme. 

Uff, får helt vondt av deg!

Det er feil at dine grenser og ditt problem er noe man har lov å være uenig i. Faktisk er det å plage andre, et brudd på norsk lov, og jeg har selv fått hjelp av politiet i en lignende situasjon.

Man bør naturligvis aller først si fra til den eller de det gjelder - helt uten å forklare seg eller unnskylde seg - og hvis de ikke respekterer dette, så kan du ta kontakt med politiet. De vil da typisk ta kontakt med den eller de det gjelder, gi en advarsel. Fortsetter de, så kan de få hhv. kontaktforbud, bøter, fengsel.

Det er leit at det finnes mange ensomme, men husk dette; Hvis det er så mange som er ensomme, hvorfor kan ikke de da ta kontakt og sosialisere med hverandre? Hvorfor må de alltid gå etter de som er yngre, vakrere, mer snill, mer populær, eller på annen måte mer attraktiv som venn? De liker jo tydeligvis ikke hverandre, heller…det er her de må starte!

Motargumentene her er som dameversjonen av ‘snill mann’. Jeg er bare snill og omsorgsfull, jeg fortjener at du liker meg. Det er slett ikke sant, det er en manipulasjonsteknikk. 

Jeg sier ja til godt naboskap, og til å forsøke først med høflig avvisning og smidighet. Men alt med måte. Går det ut over din helse, så må du stå opp for den - det er det tross alt bare du som kan.

Lykke til! :) 

Fortell gjerne hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har stilt spørsmålet i egen omgangskrets, dvs personer over 50 år, og ingen oppfatter muntlige beskjeder fra naboer som ringer på som et problem. Ingen av oss blir rent ned av naboer, kanskje 14 dager mellom hver gang noen ringer på, og det takler vi fint.

Ja, nettopp!

Hva med å sosialisere med hverandre da, fremfor å gå etter de som er yngre, som både har en helt annen grad av interesse for dere, enn hva dere har for de, og en helt annen måte å leve, sosialisere, etc?

Det er virkelig ikke verken greit eller lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri opplevd dette.

For å være ærlig får jeg litt dårlige vibber av disse naboene dine. Føler de presser seg på deg, og lager en falsk nærhet som ikke har blitt etablert med dott samtykke. De kan ikke innvandrere livet ditt, de har ingen rett på å komme inn. Creepy.

Serriøst, pass deg litt for han mannen spesielt. 

Anonymkode: 34a4e...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har heller aldri opplevd dette.

For å være ærlig får jeg litt dårlige vibber av disse naboene dine. Føler de presser seg på deg, og lager en falsk nærhet som ikke har blitt etablert med ditt samtykke. De kan ikke innvandrere livet ditt, de har ingen rett på å komme inn. Creepy.

Serriøst, pass deg litt for han mannen spesielt. 

Anonymkode: 34a4e...871

Er enig i det meste du skriver, men vi behøver ikke lage et skremmebilde heller.

De færreste menn er slemme, selv om de liker synet av pene damer og oppfører seg klønete. Hadde for eksempel vært mer bekymret for om jeg hadde leiligheten full av kameraer dersom mannen så i bakken og knapt sa hallo. Når man maler vinduskarmen for å få et glimt, eller maser om hvor man er, så er det typisk fordi man ikke har mer sleske metoder for hånden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er feil at dine grenser og ditt problem er noe man har lov å være uenig i. Faktisk er det å plage andre, et brudd på norsk lov, og jeg har selv fått hjelp av politiet i en lignende situasjon.

Nå har da ingen plaget Ts slik at politiet bør underrettes. Dine personlige opplevelser er ikke interessant for saken.

Anonymkode: 5fe5b...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har da ingen plaget Ts slik at politiet bør underrettes. Dine personlige opplevelser er ikke interessant for saken.

Anonymkode: 5fe5b...450

Trådstarter besvimte.

Hun ber oss om råd. 

Da får hun det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...