Gå til innhold

Regnskap i stedet for budsjett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det andre som fører regnskap hver måned i stedet for å sette opp budsjett? Jeg har gjort dette i årevis nå og synes det fungerer veldig bra.

Anonymkode: 8e27c...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Aldri satt opp budsjett, men førte regnskap i flere år. 

Anonymkode: 2b8f4...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken regnskap eller budsjett. Jeg er revolusjonær. :opplyser:

Anonymkode: 3f52a...9a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (prøvd) å lage budsjett mange ganger, men føler ofte at det bare er et regnskap. Jeg lever ganske nøkternt og prisbevisst, og har klart meg på veldig lite over lang tid. Når jeg skal kjøpe noe utenom det vanlige, så tenker jeg mest på behov og om det er verdt prisen. 

Anonymkode: b81dc...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det andre som fører regnskap hver måned i stedet for å sette opp budsjett? Jeg har gjort dette i årevis nå og synes det fungerer veldig bra.

Anonymkode: 8e27c...c29

Regnskap vises på regningskontoen og de andre kontoene spesifisert for ulik bruk i nettbanken, hver eneste dag og hver måned.

Har man stålkontroll på sin økonomi så trenger man verken regnskap eller budsjett. Særlig dersom as familien går med overskudd og ikke underskudd. 

Anonymkode: 4be68...ef0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et budsjett viser hva du planlegger for fremtiden. Et regnskap derimot viser hva du faktisk har brukt penger på i fortiden.

Budsjett -> Planlegger fremtiden
Regnskap -> Viser fortiden

De fleste av oss budsjetterer på den ene eller andre måten. Om du avsetter penger til en regning på forhånd, så har du budsjettert de pengene, selv om du kanskje ikke har skrevet et budsjett. Men du vet at de pengene er øremerket. 

Det samme kan sies om et regnskap. Selv om de fleste kanskje ikke tenker over det så mye, så vet de nok at de har brukt penger f.eks. på husleie forrige uke. 

Jeg vil påstå at det koster mindre tid å sette opp et budsjett og å vedlikeholde det. Å føre et regnskap kan koste fort mye mer tid, spesielt når du prøver å kontere skikkelig. 

Til slutt er det smak og behag. Noen liker seg med budsjett, andre foretrekker regnskap. Mange liker å forholde seg til både og. Det er viktig at du har oversikt og kontroll over sin privatøkonomi. Både budsjett og regnskap kan være flotte verktøy i verktøykassen til dette formålet.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Et budsjett viser hva du planlegger for fremtiden. Et regnskap derimot viser hva du faktisk har brukt penger på i fortiden.

Budsjett -> Planlegger fremtiden
Regnskap -> Viser fortiden

De fleste av oss budsjetterer på den ene eller andre måten. Om du avsetter penger til en regning på forhånd, så har du budsjettert de pengene, selv om du kanskje ikke har skrevet et budsjett. Men du vet at de pengene er øremerket. 

Det samme kan sies om et regnskap. Selv om de fleste kanskje ikke tenker over det så mye, så vet de nok at de har brukt penger f.eks. på husleie forrige uke. 

Jeg vil påstå at det koster mindre tid å sette opp et budsjett og å vedlikeholde det. Å føre et regnskap kan koste fort mye mer tid, spesielt når du prøver å kontere skikkelig. 

Til slutt er det smak og behag. Noen liker seg med budsjett, andre foretrekker regnskap. Mange liker å forholde seg til både og. Det er viktig at du har oversikt og kontroll over sin privatøkonomi. Både budsjett og regnskap kan være flotte verktøy i verktøykassen til dette formålet.

Schmuhu

Tror hva man foretrekker har noe med hva man tidlig har blitt vant til å gjøre, og hva man jobber med. Jobber man med penger og tall så har man helt klart et annet forhold til budsjett og regnskap. 
Har man penger disponibelt til å kjøpe noe i fremtiden, så har man og et mer avslappet forhold til økonomi enn om man må snu på kronene. 
Mange på dette forumet er opptatt av hvilken dag trygden kommer, om det er spenningen ved når pengene dukke topp i banken som driver dem eller om de bruker opp pengene lenge før de får påfyll er uvisst. Er det det siste, så trenger de opplæring i økonomistyring. 

Anonymkode: 4be68...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...