Gå til innhold

lys eller mørk spisestue?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er så vanskelig å bestemme meg. Jeg liker begge deler, men det gir jo 2 helt forskjellige uttrykk. Tenker å ha sofabord i samme stil evt.
Tenker også lysere stoler til mørk, men kanskje litt mørkere stoler til lyst.
Jeg synes det virker så lunt og koselig med mørkt, tenker dog ikke svart, men brunoljet eik feks. Lyst, blir jo litt kaldere, men samtidig lysere/luftigere.
Hva har dere, og har dere noen gang angret og hvorfor?
Har i dag hvitt.

Anonymkode: 5741b...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker ikke lyst tre, så jeg ville valgt mørk

Anonymkode: 2a060...490

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg over duker i forskjellige toner og prøv deg frem med hva du trives best å sitte ved. 

Anonymkode: 43290...161

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha hatt hvit spisestue i alle år ville jeg ha sort, som er veldig i vinden for tiden. Alt av sort er pop nå (alt fra stikkontakter til durshjørne. Det er veldig stilig også. 

Anonymkode: 906ff...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker mørkt spisestuebord, det er mer classy og lettere å kombinere med all slags stoler. 

Aller helst brukt, fra 60-tallet eller tidligere. 

Anonymkode: e5fbe...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier lyst, tenker du malt hvitt, eller f.eks lys eik, det er jo litt ulikt. 
Ellers enig i at lyst gjør det mer luftig, mulig kjøligere også, men ikke nødvendigvis. Vi hadde i familien bakover en herskapelig hvitmalt spisestue, med utskjæringer i treverket på stolene, og trekte puter i setet i en vakker farge. Skikkelig staselig, men ikke kald. 
Jeg personlig synes både mørk brun og lyst (både malt og lys eik), og hadde sett på stilen dere har rundt, og ikke bare sett på fargen på møblementet dere vil velge, men også stilen på det, så det passer sammen. Mest sannsynlig er det lettere om dere har lyse vegger å gå for en mørkere variant, da det blir en klar kontrast, enn om det skal matche lyse vegger også. Da kan det bli krasj. Hvilket gulv har dere? For da bør det passe til det også. Lettere å male en vegg enn å legge nytt gulv, billigere også, men hadde tatt med ulikt her i vurderingen, særlig om dere tenker en kvalitets spisestue dere skal ha i mange år. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har sort spisebord, lyse stoler og lyse vegger. 

Anonymkode: b85b3...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stort eller lite rom? God eller dårlig belysning? Generelt tenker jeg lite rom -lyst, stort rom - mørkt.

Anonymkode: 9a8f1...ebb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde mørke møbler før, alt av støv vises hele tiden. 

Anonymkode: e969c...e22

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns teak er så fint. Nyoljet teak er noe av det fineste jeg vet. Gjerne et eldre teak spisebord, med mer moderne stoler, hvis du ikke vil gå for retrolook. 

Anonymkode: f1a10...b1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (16 minutter siden):

Når du sier lyst, tenker du malt hvitt, eller f.eks lys eik, det er jo litt ulikt. 

Trodde jeg skrev det, men lys eik vi har sett litt på ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stort eller lite rom? God eller dårlig belysning? Generelt tenker jeg lite rom -lyst, stort rom - mørkt.

Anonymkode: 9a8f1...ebb

ca 40kvm
Helt ok belysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde jeg skrev det, men lys eik vi har sett litt på ja.

Beklager! Det er pent da, og tidløst. Da kommer det mer an på alt det andre jeg og andre har nevnt her. Jeg er veldig gladmelding lys eik selv, og hadde mest sannsynlig gått for det, med noen forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Daisy-love skrev (18 minutter siden):

Hvilket gulv har dere? For da bør det passe til det også. Lettere å male en vegg enn å legge nytt gulv, billigere også, men hadde tatt med ulikt her i vurderingen, særlig om dere tenker en kvalitets spisestue dere skal ha i mange år. 

Vet ikke hva det heter, men litt mørkere gulv, liker det egentlig ikke og har lyst å bytte det etterhvert i noe lysere som vi har i resten av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg et mørkt stuebord,det er fint men absolutt all av støv og rusk synes og jeg synes det fort blir støvete. Her ønsker jeg meg en lys spisestue når det blir aktuelt å kjøpe ny.

Anonymkode: 6f462...059

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har i teak, er ikke plager med at støv vises.

Anonymkode: e744a...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er hyggelig med mørke møbler, lyse møbler blir litt IKEA-aktig eller institusjons-preg ofte, for meg. Lunt og varmt med litt mørke møbler og dype farger på puter og tekstiler, som er hyggelig når vi store deler av året er innendørs. Om sommeren passer det også greit, man kan gjøre det sommerlig med bordtekstiler og evnt ha lysere gardiner hvis man liker å bytte. Er uansett ikke inne og spiser i spisestuen om sommeren så mye, vi. Er mer ute, eller spiser på kjøkkenet.

Anonymkode: 411e1...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville valgt lyst, eller i hvert fall noe annet enn helt mørkt og svart.

At det er pop med mørkt betyr ikke at det er en god løsning. Det blir veldig mørkt og tungt i et rom med mye mørke farger(jeg trives ikke i slike rom), og hvert minste støvkorn og hver minste lille ripe synes på mørke flater, så det er nesten umulig å holde pent.

Motene svinger også stadig, og det er hverken bærekraftig, miljøvennlig eller bra for lommeboka å følge alle disse motene og bytte ut møbler og pusse opp for hvert moteskifte. Velg en lys, trivelig og tidløs spisestue og kjøp kvalitetsprodukter som holder i 30-50 år, eller mer. Selv har vi nylig byttet ut et spisestuemøblement som ble kjøpt inn til min bestefars konfirmasjon for 100 år siden, fordi det nå begynte å bli veldig slitt og vaklete.

Anonymkode: e0aa8...45e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke farger vil du ha på veggen? Ville valgt mørkt til lyse vegger og lyst til mørke vegger. Og ville ikke valgt helsvart, da synes alt av støv med en gang.

Anonymkode: 53b73...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk inn her for å advare mot hvor godt støv synes på mørke flater, særlig de aller mørkeste malte flatene. 

Anonymkode: 86ea7...906

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...