Maia70 Skrevet 23. november 2024 #21 Del Skrevet 23. november 2024 Capitan Fracassa skrev (12 timer siden): Hele poenget med kristendommen er jo at menneskene (Adam og Eva) syndet mot Gud i GT, og at den eneste måten Gud kunne rette opp dette, var ved å sende et aspekt av seg selv (Jesus) ned på jorda som et blodoffer. Så uten guden i GT, gir NT absolutt ingen mening. Jeg kjenner ikke Bibelen så godt, men nå har vel verken Gud eller Jesus har sagt at Jesus var et blodoffer, ordet offer er heller ikke brukt så vidt jeg vet...? Jesus valgte dette selv, han hadde fri vilje, og han var heller ikke et vanlig menneske som "ofret" livet sitt, da han visste veldig godt hvor han kom fra og hvor han skulle tilbake, han visste at han kom til å leve evig, og at "døden" kun var en overgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 23. november 2024 #22 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bra! Du har oppdaget noe viktig. Det gamle testamentet handler om tiden før Jesus ble født, og det nye testamentet handler om tiden etter at Jesus ble født. At Gud sendte sin sønn Jesus til jorda markerer et stort skifte i kristendommen. Du har selvsagt rett i alt dette. Men det er allikevel (i følge NT) den samme guden hele veien, ikke to forskjellige guder. Sitat Gud tåler ikke synd. Nulltoleranse for synd og ingen mulighet for tilgivelse der, altså. Men at Gud selv utfører eller pålegger massedrap på uskyldige, slaveri osv. er altså helt greit for ham. Merkelig det. Sitat Men da han sendte Jesus og lot Jesus ta ansvaret for alle menneskers synder ved å bli korsfestet i påsken, ble det plutselig mulig også for syndere å bli syndfrie gjennom tilgivelse og dermed bli tatt i mot av Gud. Anonymkode: bbf94...119 Og hvorfor i all verden gjorde han det? Han kunne jo ha tilgitt mennesker helt uten dette offeret? Det stemmer jo forsåvidt med den blodtørstige guden i GT som krever blodoffer, men det gir verken logisk, moralsk eller praktisk mening annet som et skuespill for å få mennesker til å tilbe han. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 23. november 2024 #23 Del Skrevet 23. november 2024 Maia70 skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner ikke Bibelen så godt, men nå har vel verken Gud eller Jesus har sagt at Jesus var et blodoffer, ordet offer er heller ikke brukt så vidt jeg vet...? Nei, ordet «blodoffer» ble ikke brukt, men det var jo akkurat det det var, et liv som skulle ofres - rent bortsett fra at det kun var et skuespill, det var ikke egentlig noe offer, da Jesus i følge Bibelen sto opp igjen etter knapt to døgn. Maia70 skrev (5 minutter siden): Jesus valgte dette selv, han hadde fri vilje, og han var heller ikke et vanlig menneske som "ofret" livet sitt, da han visste veldig godt hvor han kom fra og hvor han skulle tilbake, han visste at han kom til å leve evig, og at "døden" kun var en overgang. Ja, så det var kun et offer-skuespill, ikke noe reelt offer som gir noen mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 23. november 2024 #24 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): At jesus ble ofret, torturert og hengt på et kors er grusomt. De bærer rundt på kors som symbol på hva som skjer med de som trosser myndighetene. de så på han som en trussel og torturerte han. Og dette symboliserer kristendommen. nei, den ordentlige Gud ville aldri latt noen lide på den måten for å frelse andre. Det er han som ønsker lidelse over menneskersol skulle ønske det. hvem er det? Vi må alle ta ansvar for våre egne handlinger. Ikke lene oss på at Jesus ble torturert og tro at alt blir bra. Med den innstillingen blir dere stuck her og våkner aldri. Anonymkode: fed7e...da9 Jesus valgte dette selv, han ble ikke ofret av en grusom gud: Johannes 10:18 Ingen har tatt mitt liv; jeg gir det frivillig, for jeg har makt til å gi mitt liv og makt til å ta det igjen. Dette er det oppdrag jeg har fått av min Far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #25 Del Skrevet 23. november 2024 Maia70 skrev (57 minutter siden): Jesus valgte dette selv, han ble ikke ofret av en grusom gud: Johannes 10:18 Ingen har tatt mitt liv; jeg gir det frivillig, for jeg har makt til å gi mitt liv og makt til å ta det igjen. Dette er det oppdrag jeg har fått av min Far. Det skrives for å rettferdiggjøre det. Ingen hadde trengt å bli ofret. Heldigvis ble han reddet av Maria Magdalena. Tror dere han var «the master of the craft» fordi han var en så flink møbelsnekker? Nei. Han hadde krefter. Hva gjorde de med folk med krefter? Drepte de. Heksejakten varte lenge Anonymkode: fed7e...da9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå