Gå til innhold

Hvordan løse- feire barn med andre barn som får ekstremt mange gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Husker at da våre barn var små så hadde vi  kun gaver med fra de som var tilstede der og så hadde vi en egen åpning med gaver fra andre senere.  Ellers er gavestyret gått helt amok.  Har gitt beskjed til våre barn at de ikke skal kjøpe noe til oss. Legger vekt på at det er fellesskapet og middagen sammen som er det viktige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare så det er sagt er det faktisk fryktelig vondt å være den som får minst gaver. Min far døde når jeg var ung. Mamma

giftet seg på nytt og fikk 1 barn til. Min søster fikk ekstremt mange ekstra gaver mens jeg og min bror fikk veldig lite.  Vi måtte sitte lenge å se på at søsteren åpnet gave på gave.  Du kan si hva du vil om

at barn skal lære at ting ikke alltid er rettferdig men det finnes grenser.  Jeg hadde rett og slett feiret alene eller dratt hjem etter middag og kost meg alene med mine.  

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 14.53):

Helt normalt med 30 gaver per barn. 

1. Én gave fra onkel,

2. én gave fra tante,

3. én gave fra søskenbarn 1,

4. én gave fra søskenbarn 2,

5. én gave fra søskenbarn 3,

6. én gave fra farmor,

7. én gave fra farfar,

8. én gave fra mormor,

9. én gave fra morfar,

10. én gave fra mor,

11. én gave fra far,

12. én gave fra storebror,

13. én gave fra lillesøster,

14. én gave fra fadder 1,

15. én gave fra fadder 2,

16. én gave fra gudmor,

17. én gave fra gudfar,

18. én gave fra tante 2,

19. én gave fra mannen til tante 2,

20. én gave fra søskenbarn 4,

21. én gave fra søskenbarn 5,

22. én gave fra bestevenn 1,

23. én gave fra bestevenn 2,

24. én gave fra nissen,

25. én gave fra kjæledyr,

26. én gave fra naboen,

27. én gave fra mammas venninne 1,

28. én gave fra mammas venninne 2,

29. én gave fra tanta til mamma

30. én gave fra rampenissen

Anonymkode: 25b52...18e

Morsomt at du legger opp til at alle i denne familien er skilt. Og at hvis f.eks tante er fadder skal hun gi to gaver.

Anonymkode: bef87...a2a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.17):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Anonymkode: fc692...507

Jeg vet akkurat hvordan du føler det! Vi hadde det litt på samme måte når vår var liten. Hos oss var det mest det at vår var enebarn …. og alle snakket om at enebarn ble så bortskjemte… Mitt søsken hadde en stor barneflokk der to av de var jevngamle med min, og noen litt yngre. De pakket opp og pakket opp og det var ikke noe gøy for vår å sitte i en og en halv time etter at han var ferdig å bare se på at de andre reiv opp papir! Vi begynte etterhvert å pakke opp heime til oss, eller så avtalte vi at vi foretok en del av oppakninga før vi dro heim og så fortsatte de med sine sekker med ting. Etterhvert så har vi valgt å feire hjemme, bare vår lille gjeng. Du behøver jo ikke be om at de skal vente med å pakke opp, men du kan jo lufte det for de, at dine blir urolige og kanskje litt lei seg av å må sitte å se på lenge etter at de er ferdig med sine pakker, dere er litt usikre på hvordan dere løser det -  dere vurderer å a) ta en pause og trekke dere tilbake til tv stue/kjellerstue/kjøkken/soverom etc. mens de andre pakker opp resten slik at dine kan leke med og se på sine ting i ro. Eller b) hvis dere skal hjem på kvelden så kan dere jo si at dere vurderer om dere skal reise hjem og pakke opp hjemme/eller pakke opp deres pakker og så dra etterpå. Det spørs jo litt om deres familie er sånn at dere pakker opp en og en ting etter tur, eller om det er fri flyt der alle river opp sine gaver og ingen vet hvem ungene har fått fra etterpå? 

Anonymkode: ebcf0...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L0co skrev (4 timer siden):

Bare så det er sagt er det faktisk fryktelig vondt å være den som får minst gaver. Min far døde når jeg var ung. Mamma

giftet seg på nytt og fikk 1 barn til. Min søster fikk ekstremt mange ekstra gaver mens jeg og min bror fikk veldig lite.  Vi måtte sitte lenge å se på at søsteren åpnet gave på gave.  Du kan si hva du vil om

at barn skal lære at ting ikke alltid er rettferdig men det finnes grenser.  Jeg hadde rett og slett feiret alene eller dratt hjem etter middag og kost meg alene med mine.  

Aldri tenkt at det er noe problem å få minst for min del, det viktigste må vel være å få noe man ønsker seg

Anonymkode: 0888e...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner det ikke

Du skjønner ikke at man ikke vil åpne pakker flere dager ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt til denne problemstillingen, jeg er 100% alene med barn der verken Mor eller familie til Mor har hatt noe som helst kontakt med barnet siden fødsel, mens øvrige barn i familie har jo da mye mer onkler/tanter og et ekstra sett med besteforeldre.

Jeg har hatt muligheten til å bruke ekstra penger til eget barn på jul for å "kompansere for manglende gaveer"

Men i ditt tilfelle TS så er det jo veldig stor forskjell og kan vær vanskelig for barn å forstår når de er så små.

Men er ikke noe quick fix, snakk med barna og håp at det går fint, bruk mer penger/billigere gaver så de får flere er eneste jeg kan tenke på.

Anonymkode: 2987c...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er jo komisk latterlig. Gave fra kjæledyr og Rampenissen liksom?! Da har det tatt litt for mye av. 

Anonymkode: 34cb2...d49

Det var det som måtte til for å få 30 gaver. 

Anonymkode: 25b52...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Aldri tenkt at det er noe problem å få minst for min del, det viktigste må vel være å få noe man ønsker seg

for små barn er det det, ialfall når forskjellen blir veldig stor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger å lære at verden er urettferdig og at det ikke alltid vil være likt for alle. Det er naturlig at barn med større familie får flere gaver.

Lær de heller å sette pris på hva de har og får.

Anonymkode: 84b03...bbf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barn trenger å lære at verden er urettferdig og at det ikke alltid vil være likt for alle. Det er naturlig at barn med større familie får flere gaver.

Ja jeg er enig, men Jul er ikke den dagen de trenger å ta den lærdommen, barn og gaver har vært likt i alle år.
Men selvfølgelig så må de av og til ta sånn lærdom på dager som Julaften, men best å unngå det om mulig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet akkurat hvordan du føler det! Vi hadde det litt på samme måte når vår var liten. Hos oss var det mest det at vår var enebarn …. og alle snakket om at enebarn ble så bortskjemte… Mitt søsken hadde en stor barneflokk der to av de var jevngamle med min, og noen litt yngre. De pakket opp og pakket opp og det var ikke noe gøy for vår å sitte i en og en halv time etter at han var ferdig å bare se på at de andre reiv opp papir! Vi begynte etterhvert å pakke opp heime til oss, eller så avtalte vi at vi foretok en del av oppakninga før vi dro heim og så fortsatte de med sine sekker med ting. Etterhvert så har vi valgt å feire hjemme, bare vår lille gjeng. Du behøver jo ikke be om at de skal vente med å pakke opp, men du kan jo lufte det for de, at dine blir urolige og kanskje litt lei seg av å må sitte å se på lenge etter at de er ferdig med sine pakker, dere er litt usikre på hvordan dere løser det -  dere vurderer å a) ta en pause og trekke dere tilbake til tv stue/kjellerstue/kjøkken/soverom etc. mens de andre pakker opp resten slik at dine kan leke med og se på sine ting i ro. Eller b) hvis dere skal hjem på kvelden så kan dere jo si at dere vurderer om dere skal reise hjem og pakke opp hjemme/eller pakke opp deres pakker og så dra etterpå. Det spørs jo litt om deres familie er sånn at dere pakker opp en og en ting etter tur, eller om det er fri flyt der alle river opp sine gaver og ingen vet hvem ungene har fått fra etterpå? 

Nå høres det ut som at familien med vilje gav mindre til deres barn for at det var enebarn og ergo bortskjemt, mens de andre barna i familien skulle skjemmes bort etter alle kunstens regler? Så slemt. Hvis de gavene var fra de samme folkene i familien da? Dette blir jo en annen sak enn i hi. Her blir det jo at noen bevisst forskjellsbehandler. Og det er ikke greit

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det får være måte på da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med i vår familie og, svigersøster har så sinnsykt stor familie.

jeg løste det litt med å legge skjørt i en pakke, topp i en annen, ferge til brio bane i en.

dele det litt opp

synd med ekstra søppel men

Anonymkode: cbad5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.17):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Anonymkode: fc692...507

Det finnes alltid barn som er penere, smartere, bedre likt, og som får flere gaver enn dine barn. Livet er urettferdig. Like greit at realitetene tar dem, men du kan gi dem verktøy å håndtere disse "problemene". 

Anonymkode: 84e47...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg er enig, men Jul er ikke den dagen de trenger å ta den lærdommen, barn og gaver har vært likt i alle år.
Men selvfølgelig så må de av og til ta sånn lærdom på dager som Julaften, men best å unngå det om mulig.

Men poenget er at det ikke kan unngås på julaften. Så ungene må vitne at de andre barna får flere gaver. Så tar en praten om det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at din svigersøster er søsteren til mannen din. Hva sier mannen din? 

Hvis jeg tenkte at barna mine kom til å bli skuffet når de så gaveberget til de andre barna, ville jeg nok latt være å feire med svigers og svigersøster. Ville heller feiret med de når barna er store nok til å forstå at alle familier har sine egne prioriteringer. Bedre å sette penger på barnas bankkonto spør du meg enn å få «100» gaver…

Anonymkode: a6f27...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis flertallet som svarer her i tråden er representative for dagens foreldregenerasjon, er jeg redd vi ikke akkurat får færre unge uføre med det første. Norske privilegerte barn som må kjenne på skuffelse - ikke fordi de selv ikke får gaver, men fordi de må bevitne at andre barn får mer, må vite. Foreldre sin jobb er ikke å please til enhver tid, og kompensere for alle potensielle skuffelser. Det er synd på barn som har foreldre som ikke tåler følelsene deres, for det er jo faktisk det dette egentlig handler om.  

Anonymkode: a012b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 timer siden):

Nå høres det ut som at familien med vilje gav mindre til deres barn for at det var enebarn og ergo bortskjemt, mens de andre barna i familien skulle skjemmes bort etter alle kunstens regler? Så slemt. Hvis de gavene var fra de samme folkene i familien da? Dette blir jo en annen sak enn i hi. Her blir det jo at noen bevisst forskjellsbehandler. Og det er ikke greit

Ikke helt sånn, men vi har jo fått høre at «vi må passe på så han ikke blir et bortskjemt enebarn» mens jeg ofte har tenkt at det var litt motsatt! Vi har liten familie på både min og min manns side. Besteforeldrene er veldig rettferdig anlagt, Samme type gave/prisklasse til alle. Og så får jo vårt barn fra mitt søsken, mens vi da selvsagt på vår side har 5 barn der å handle gave til 😅 Ellers har vi ikke noen der vi naturlig får gave fra samme personer. Men tantebarna har en diger familie på «den andre siden», ekstra sett besteforeldre, tanter og onkler og gammeltanter, søskenbarn og øvrig familie, og det var gjerne en pakke fra bestemor, en fra bestefar, nissen og katta og hamsteren… det ble rundt 40-50 gaver - på hver, mens vår fikk ca 10 på det meste. Problemet var mest ventinga i etterkant - når han hadde pakket opp i slow motion for å dra ut pakkeåpninga si lengst mulig, så satt de 2 timer etterpå å reiv opp gave etter gave,  kaos med papir, halvåpna pakker og lettere panisk stemning fra foreldre som febrilsk forsøkte å finne ut hvem av barna som hadde fått sokker, leke eller bok og fra hvem… mye rop og skrik, og litt krangling og furting på kjøpet. Mens min endte opp med å sitte for seg selv. Hans jul druknet i søskenbarnas gavepapir for å si det rett ut. Så vi sluttet med felles juleaften. Vi drar til besteforeldrene 1. juledag, han kunne ta med seg en ting han hadde fått, og det var tid til å se på hva de andre hadde fått. Vi sa også ifra om hvorfor vi valgte å gjøre det sånn. Hygge og latter rundt bordet med familien, lek og spill var det viktigste for oss, og det kunne vi heller ha litt senere i jula. Nå er alle barna etterhvert  blitt ganske store og det er nok ikke helt det komplette kaos lengre, men vi foretrekker allikevel en rolig juleaften. De senere årene er det blitt skilsmisse for mitt søsken, derfor har vi enkelte juler hatt mine foreldre og mitt søsken hos oss de årene barna er hos den andre forelderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...