Gå til innhold

Hvordan løse- feire barn med andre barn som får ekstremt mange gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Herregud?

Er det ikke normalt med 30 gaver? 

Anonymkode: 25b52...18e

Det var mye, syns jeg ja 😅. Her får barnet vårt fra bestemor og bestefar. En eller to gaver fra dem.

Fra farmor og farfar får hun én gave. De slår ofte sammen med onkel 1 som ikke har barn. 

Fra tante og onkel og søskenbarn 1 får hun én gave. Noen ganger 3, fordi de to søskenbarna vil ordne noe selv. 

Fra onkel 2 og tante og søskenbarn 1 og 2 får hun én gave.

Fra tante 2, én gave. 

Fra foreldre, én gave.

Våre venner gir ikke barnet vårt gave. Er det vanlig? Vi gir ikke til venners barn heller. 

Hun har ingen faddere da hun ikke er døpt. Men jeg er fadder til mine nieser, så der får de bare en gave. Gudforeldre har ikke vårt barn. Det har ikke niesene mine heller. Er det vanlig? 

Så her er det rundt 9-10 gaver på det meste. 

Vårt barns søskenbarn får mye fler gaver. De har en bestemor som gjerne gir opptil 5 gaver, og de har oldeforeldre som lever. Men vi gidder ikke legge noe føringer på det. Sånn er livet. 

Anonymkode: 46551...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Anonymkode: fc692...507

Nei, du kan ikke det. Men noe som løser dette for oss siden vi pleier å være mange på julaften er at gavene som åpnes er fra dem som er tilstede. Med 17 stykker på julefeiring hadde det ikke funket om vi åpnet gaver fra «alle andre» på julaften. 

Anonymkode: 63716...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du om det, her synes barna det er spennende å se hva andre får 

Anonymkode: 0888e...91e

Det synes mitt barn også, jul er bedre enn bursdag sier hun, for da får man både gi og få gaver. Men å sitte og se på flere personer åpner 30 gaver, da hadde hun nok mistet interessen og dessuten sovnet før de var ferdige. Middagen er gjerne ferdig rundt 19, og aå skal en og en gave hentes, lappen leses, gaven åpnes mens alle ser på, plagg gjerne prøves, kanskje ringe tante Ulrikke kjapt på facetime og takke, neste gave, etc. Hvis flere personer har over 30 gaver snakker vi sannsynligvis godt over 100 gaver til sammen. Min unge er B-menneske, men noe særlig lenger enn midnatt holder hun nok ikke ut. Sitter dere oppe til 2-3 da eller? Og ungene er fortsatt interessert og engasjert og husker hvem hver gave er i fra?

Anonymkode: 1496d...2d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de får 30 gaver hver blir dette en særdeles lang seanse. Foreslå at de åpner noen gaver hjemme for at gaveåpningen ikke skal ta 5 timer ... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de får 30 gaver hver og er to barn, så blir det 60 gaver! Det tar tid og åpne, og dere vil vel ha barnet i seng i grei tid, og komme dere hjem før midnatt? Foreslår at du spør om de har en plan på gaveåpning. Kanskje at alle barna kan åpne x antall pakker hver etter middag slik julen blir kjekk for alle. Å sitte å se på gaveåpning i flere timer er kjedelig. 

Anonymkode: 20844...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det er helt innafor å spørre om en kan åpne noen gaver på et annet tidspunkt om det er veldig store forskjeller i mengde. 

Hos oss er det mine barn som får veldig mange gaver, fra min familie som vil kompensere for at de ikke får til å komme til oss de julene vi ikke kommer til dem. Og vi legger da 1 gave fra mine foreldre og en hver fra mine søsken under treet når svigerfamilien inkludert barnas søskenbarn kommer på julaften. For meg er tid sammen veldig mye viktigere enn gaver, og jeg tenker det ikke er bra for mine barn heller om de åpner gave på gave og samtidig observerer at de andre barnas gavehaug er mye mindre. 

Anonymkode: a5ff6...c39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.40):

Jeg hadde luftet det. Typ «Du, jeg tenkte på dette med barna og gaver. Vet du va hvor mange dine kommer til å få? Kanskje greit å prøve å sørge for at det ikke blir så store forskjeller den ene eller andre veien»

Anonymkode: 5b8b7...1bd

Nei. Du ødelegger ikke noen andres jul fordi egne barn ikke får nok gaver. Alle disse gavene kan være en viktig del av feiringen deres

Anonymkode: c4982...ae7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 20.07):

Det er ikke vanvittig, tror det er helt vanlig at mange barn får 30 gaver. Sykt, men det er min oppfatning. Dette er en virkelig problemstilling, det var slik for to år siden når vi feiret sammen sist, men gikk ok da fordi barna var for liten til å få det med seg.

Ja, kan selvfølgelig feire alene, men da blir resten av familien skuffet, og vi vil dessuten ferie med de andre. 

Ts

Her har vi foreldre mange søsken, så barna har mange tanter og onkler. Besteforeldre som har giftet seg på nytt, har fortsatt oldeforeldre, får gave av faddere, får gaver av våre tanter/onkler, som er ganske mange, i tillegg får de gaver av våres søskenbarn som vi er mye sammen med. Å få 30 gaver trenger ikke å være «sykt», men en helt naturlig forklaring.

Anonymkode: 753e4...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt noen ekstra smågaver til mine egne i denne situasjonen. Hadde ikke nektet andre å åpne alle sine gaver iallefall. Der er ikke dems skyld at mange vil gi til dem.

Anonymkode: bef87...a2a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er immari kjedelig for alle åmsempå at noen åpner 30 gaver? Tar så lang tid? 

Anonymkode: ea670...7dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Svigersøster er ikke et ord.

Anonymkode: de707...cce

Jo? Og svigerbror/svoger. Hva heter det ellers da? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 20.07):

Det er ikke vanvittig, tror det er helt vanlig at mange barn får 30 gaver. Sykt, men det er min oppfatning. Dette er en virkelig problemstilling, det var slik for to år siden når vi feiret sammen sist, men gikk ok da fordi barna var for liten til å få det med seg.

Ja, kan selvfølgelig feire alene, men da blir resten av familien skuffet, og vi vil dessuten ferie med de andre. 

Ts

Kanskje ikke spørre med forutsetning om at det hele er «helt sykt». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, du kan si svigersøster eller svigerinne, 

Anonymkode: 767c9...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg hadde kjøpt noen ekstra smågaver til mine egne i denne situasjonen. Hadde ikke nektet andre å åpne alle sine gaver iallefall. Der er ikke dems skyld at mange vil gi til dem.

Anonymkode: bef87...a2a

Samme her! 

Anonymkode: 767c9...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Svoger og svigerinne!

Anonymkode: 25ad5...56c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svigersøster er ikke et ord.

Anonymkode: de707...cce

Jo, det er det. Både svigersøster og svigerbror står i ordboken.

Også Språkrådet er enige i at det er ord. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/svigerbror-og-svigersoster/

Så slutt å skriv tull, er du grei.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret med ulike konstellasjoner av søskenbarn da jeg var barn og kan aldri huske at jeg tenkte over hvor mange gaver de andre fikk - vi visste jo at vi hadde forskjellige familier og venner vi fikk fra, og egne gaver var uansett fokuset. Derimot ville jeg blitt ganske lei meg og forvirret om jeg ikke fikk ha alle gavene mine under treet og åpne dem på julaften - som voksen synes jeg fortsatt det er en merkelig idé. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 minutter siden):

Jeg feiret med ulike konstellasjoner av søskenbarn da jeg var barn og kan aldri huske at jeg tenkte over hvor mange gaver de andre fikk - vi visste jo at vi hadde forskjellige familier og venner vi fikk fra, og egne gaver var uansett fokuset. Derimot ville jeg blitt ganske lei meg og forvirret om jeg ikke fikk ha alle gavene mine under treet og åpne dem på julaften - som voksen synes jeg fortsatt det er en merkelig idé. 

Ja, skam og skyldfølelse kan man lett påføre barn når de blir fratatt alle gaver under treet av misforstått hensyn. 

Anonymkode: c2eff...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, skam og skyldfølelse kan man lett påføre barn når de blir fratatt alle gaver under treet av misforstått hensyn. 

Anonymkode: c2eff...9d0

Er det synd på barn som åpner noen gaver på formiddagen eller dagen før/etter i tillegg til under treet? Dét er hva jeg vil kalle persillebarn!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...