Gå til innhold

Hvordan løse- feire barn med andre barn som får ekstremt mange gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så ekkelt med folk som dere, som mener at julaften skal brukes til å lære 3-åringer om at verden er urettferdig. 🤮 Hensyn og å ta vare på hverandre er det mange som glemmer, bare de får åpne alle de overveldende gavene de ikke trenger eller fortjener.

Anonymkode: eec5d...ad9

Er du seriøs? For en ekkel , kvalm og nedlatende kommentar! 

Anonymkode: 0888e...91e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 20.19):

Gavehysteri. De som får 30 gaver blir leie og mister konsentrasjonen. Tenker færre gaver er best. Julen er ikke bare gaver. Hva med å arrangere en pakkelek? Der må alle sitte igjen med minst 2 gaver hver. Nå ser jeg de var 3 og 5 år så kanskje den leken er for de større barna. 

Jeg forstår dine barn. Er stor forskjell på 5 og 30 pakker. Det må jo ta hele kvelden og

Anonymkode: 828aa...0c5

Ikke sant. Sitte i timevis og se på at andre barn åpner pakker. Det er ikke akkurat drømmejulekvelden for små barn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.30):

Sånn er det. Og sånn skal det være. Jobben til foreldre er IKKE å skjerme egne barn for alt som er leit, urettferdig, skuffende eller fælt. Det er å eksponere dem for verden - som verden er (og ikke som du skulle ønske at den er) - i eskalerende grad med økende alder, slik at barnet rundt skolealder aksepterer at livet både er og skal være urettferdig. For var ikke livet urettferdig, ts, så ville jo det bety at folk «fortjente» sin ulykke, sine diagnoser, sin fattigdom og sine problemer. Og det gjør ikke noen barn. Likevel utsettes de for krig, elendighet og fattigdom. Fordi verden er slik.

Så dere feirer jul. Og kanskje mister den noe av sin glans fordi barnet lærer at verden er urettferdig. Og det er ikke bare ok, det er mer verdifullt enn noen annen gave et barn kan få. Så ta den ikke fra barnet.

Husk at voksne aldri skjermer barn fra vonde opplevelser for barnets del. Men for den voksnes del. Og stå i det. For du tåler det, og skal tåle det. 

Anonymkode: a8947...85d

Det er mange andre dager i året hvor barn kan lære om urettferdighet og livets realiteter. Julaften betyr mye for små barn, de har gjerne gledet seg lenge. Ingen barn bør være triste på julaften.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde sittet langt inne at barna mine skulle åpnet julegaver på noen annen dag enn selve julaften, det må jeg bare si. Så jeg hadde ærlig talt stusset om noen hadde bedt oss om å ha gaveåpning en annen dag. Julaften er julaften. Nå får ikke våre barn 30 gaver, de får maks 10 hver som jeg anser som et normalt antall, så det er kanskje derfor jeg tenker sånn. Samtidig kan jeg jo forestille meg at det hadde vært vanskelig for barna mine å se på andre få mange ganger så mange gaver som de selv får, vanskelig å si hva jeg hadde tenkt da. Det hadde nok uansett sittet langt inne å bedt andre åpne gaver en annen dag enn julaften.

Anonymkode: aabef...e9e

Jeg skjønner dette argumentet også. Her blir det liksom litt feil uansett hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Jeg skjønner dette argumentet også. Her blir det liksom litt feil uansett hvordan man gjør det.

Jeg skjønner det ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner det ikke

For mange er det viktig at julegaver skal åpnes på julaften. Så forventes det at man ringer eller sms-er litt utpå kvelden og takker for den fine genseren, den fine pysjamasen, de fine øreringene, den kule leketraktor en osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen får uendelig mange gaver så synest jeg det er helt greit noen gaver åpnes utenom akkurat i selskapet. Tar hele kvelden.

Anonymkode: 84fcf...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 minutter siden):

For mange er det viktig at julegaver skal åpnes på julaften. Så forventes det at man ringer eller sms-er litt utpå kvelden og takker for den fine genseren, den fine pysjamasen, de fine øreringene, den kule leketraktor en osv..

Så lenge de fleste gavene åpnes da er det vel ikke så nøye om resten åpnes dagen etter . . Burde ikke være en ting som var viktig for voksne dette. Og må man takke ved å spesifikt nevne hva gaven inneholdt? Kjøperen vet jo det

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feiret jul med søsteren til mamma en gang og mamma snakker fremdeles om hvor mange gaver hennes barn fikk i forhold til oss, men dette er ikke noe jeg la merke til den gang. Personlig ville jeg ikke ha gjort noe nummer ut av det. 

Anonymkode: 1fe51...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Så lenge de fleste gavene åpnes da er det vel ikke så nøye om resten åpnes dagen etter . . Burde ikke være en ting som var viktig for voksne dette. Og må man takke ved å spesifikt nevne hva gaven inneholdt? Kjøperen vet jo det

Enkelte tenker vel at man kanskje ikke likte det man fikk eller ikk husker hva man fikk om man bare sier "takk for julegaven". Da kommer gjerne oppfølgingsspørsmål:" likte du den/passet den?".

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Gaven kunne ha blitt borte….

Anonymkode: c2eff...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (Akkurat nå):

Enkelte tenker vel at man kanskje ikke likte det man fikk eller ikk husker hva man fikk om man bare sier "takk for julegaven". Da kommer gjerne oppfølgingsspørsmål:" likte du den/passet den?".

Da er man ærlig og sier at man ikke har åpnet den ennå. At vi sparer noen til dagen etter.... Man kan juge og si man vil ha litt amerikansk jul med gaveåpning på morgenen 1 juledag også ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde sittet langt inne at barna mine skulle åpnet julegaver på noen annen dag enn selve julaften, det må jeg bare si. Så jeg hadde ærlig talt stusset om noen hadde bedt oss om å ha gaveåpning en annen dag. Julaften er julaften. Nå får ikke våre barn 30 gaver, de får maks 10 hver som jeg anser som et normalt antall, så det er kanskje derfor jeg tenker sånn. Samtidig kan jeg jo forestille meg at det hadde vært vanskelig for barna mine å se på andre få mange ganger så mange gaver som de selv får, vanskelig å si hva jeg hadde tenkt da. Det hadde nok uansett sittet langt inne å bedt andre åpne gaver en annen dag enn julaften.

Anonymkode: aabef...e9e

Jeg vil si det kommer litt an på barnas alder. Vi strakk gaveåpningen over flere dager da eldste var både 1 og 2 år. Har du barn på 12-13 vil det kanskje være annerledes.

Hvordan man feirer kan også ha noe å si, hva er poenget med å stappe bilen full av ørtogførti gaver fra naboer og bekjente, kjøre fire timer over fjellet for å fjerne papiret og så stappe akkurat de samme gavene inn for tilbakeveien et par dager senere? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d0c48...5b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde snakket med svigersøster, hvis dere kommer godt overens da. Lettere at hun forstår når hun har en positiv innstilling til deg. 

Selv hadde jeg ønsket å vite så det blir en koselig jul for alle. Som andre sier, julaften er vel ikke dagen å lære om urettferdig. 

Hun kan jo si til sine barn at det blir så mange pakker å gi bort og åpne når alle feirer sammen. Nissen har mange å dra til😅 eller det tar for lang tid og blir stress. Bedre å åpne flesteparten i fred og ro. Så tar man kun felles gaver ilag med søskenbarn mfl. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.17):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Anonymkode: fc692...507

Spørs om barna dine tenker så mye over det 😊 hadde de vært 8-10 år, ja kanskje, men 3 og 5 år, nei 😊 du uroer deg uten grunn. 

Anonymkode: 56fc2...bc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Fint for barna å se at alle får forskjellig menge gaver. Har ingenting med at den ene får mer kjærlighet enn den andre å gjøre etc.

Eventuelt, kan dere sette en regel på ar gaver som taes med bort, er bare fra/til dem som er i juleselskapet. Øvrige gaver kan åpnes hjemme dagene før/etter..

Er da ikke poeng å drasse med seg 30 pluss/minus gaver dit man skal feire jul... 

Anonymkode: b1272...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har barn forutsetninger for å lære seg fra de er ganske små. Jeg tror mer at dette handler om deg og dine følelser. Barna dine er ikke tjent med at du syns synd i dem!

Om de reagerer på det, og det blir vanskelig for dem, så må du som voksen hjelpe dem å stå i disse vanskelige følelsene evt....

Mine barn fikk heller ikke mange gaver. Storesøstera dems fikk flust og vel så det...Det er jo ikke barna sin feil at dem får mange gaver! Dine barn vil jo få et mer sunt forhold til konseptet julegaver vil jeg si, og det er jo kjempebra 👏👏👏.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre 2 barn får mange gaver, men vi feirer med andre barn i familien som får enormt mange flere, Det har vi forklart med at noen får gaver av mange, har større familie og venner de gir og får gaver av. Det er faktisk ikke verre enn det. De har aldri sagt noe på det eller reagert. Greit å forklare barna fra de er små, handler ikke om urettferdighet. Og en kan ikke legge føringer på hvordan det skal feires hos andre eller når en er sammen med andre

Anonymkode: 8a962...8d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe av det samme, vi feirer sammen med større familie, og deriblant fettere til mine barn. De får veldig mange gaver, har slekt forskjellige plasser, men, selv om det er sikker 50+ gaver, er de alle av ingen verdi sånn egentlig, for barna. Barna er vel mest opptatt av gaver de får fra sine foreldre og sine nærmeste besteforeldre - fordi de kjenner barna best og vet hva de ønsker. Mine barn får bare gaver fra besteforeldrene på den festen - fordi vi er tilreisende, 4 timer med bil, og vi kan ikke ta alle gaver med i bilen, samt alt annet som vi trenger å pakke med for 3-4 dager. 

Barna er jevngamle, nå er de i alderen 6-10 år, men sånn har det alltid vært, siden de var babyer. Jeg tror faktisk ikke det har vært noe problem. Kanskje fikk jeg spørsmål en gang om hvorfor de andre får så mye, og da forklarte jeg som det er - at dere (mine barn) har jo åpnet noen av gavene før vi dro, pga vi ikke kan ha de i bil, og fordi de andre har så mye slekt. 

Det er virkelig ikke et problem hos oss, men! Mine barn lever i mye mer velstand enn de andre barna. Ikke sikkert de vet det selv engang men jeg tror allikevel det kan spille inn. Det er absolutt ingenting mine barn mangler, det har aldri skjedd at de andre barna fikk noe som mine ønsket, men kunne ikke få på grunn av økonomi, f.eks. Også har vi ikke det som tradisjon å gi dyre ting til jul. F.eks. har barna mine allerede fått en ny PS5 (sånn at to kan spille Fortnite samtidig) og nye slalomski/sko nå på høsten. Vi sparer ikke det for å ha under juletre, for det allerede blir brukt. Og den andre familien, de er slik at de legger sånne type ting uten juletre. Altså, poenget mitt at det ikke er forskjell på antall gaver under juletre som er eventuelt problem. Men hvis det ene familien er mye rikere enn andre, ja, da tror jeg at barna kan legge merke til det og det vil oppleves urettferdig. 

Anonymkode: 5a155...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...